Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Deler som faller av!

NYTT TEMA
KarinH
KarinHInnlegg: 1
07.11.19 08:53

Hei! 
Jeg har en Toyota Corolla 2003 som har kjørt langt og lenge og begynner å bli sliten. I dag morges var det plutselig en skarp skrapelyd fra venstre forhjul da jeg svingte mot venstre. Jeg stoppa og så under bilen, fant ingenting, og da jeg kjørte videre var lyden borte. Så kom jeg ut på motorveien, og vipps skrapa det voldsomt igjen, stoppa og sjekka på bensinstasjon uten å finne noe, men da jeg rygga ut igjen hørte jeg at noe falt av! Og fant en rusten halvmåneformet metallbit foran bilen. Ser ikke ut som jeg kan legge inn bilde her. Den er 25-30cm i diameter, og etter googling tror jeg det er et bremseskjold. Jeg bytta bremsene både foran og bak i april, og hadde vel ikke trodd at noe der skulle være så gjennomrustent så fort?? Hvor skummelt er dette? (Typ kan jeg kjøre hjem igjen i ettermiddag?). Bilen skal på EU-kontroll senest i mars, og kommer neppe levende ut igjen, men jeg skulle veldig gjerne sett at den holdt frem til da... 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6931
07.11.19 09:20

Dersom bilen bremser bra kan du nok kjøre hjem igjen vil jeg tro.
Men ta med metallbiten og kjør innom et verksted på veien hjem du så kan de nok fortelle deg hva dette er.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9230
07.11.19 10:15
KarinH: Den er 25-30cm i diameter, og etter googling tror jeg det er et bremseskjold.

Hadde rusta bremseskjold på min bil for noen år siden.

Skjoldet er mest for å beskytta bremseskivene og sannsynligvis for å sikra kjølinga av skivene. 

Dette er ikkje farlig, men vil sikkert bli notert på EU kontroll.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30833
07.11.19 11:11

"Mangelmerknad e) ilegges ikke dersom bremseskjold mangler."

Det er ikke en mangel på EU kontrollen dersom du ikke har bremseskjold, men som du sier kan det jo være mye annet rart som dukker opp da.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9913
07.11.19 19:19
KarinH: Jeg bytta bremsene både foran og bak i april, og hadde vel ikke trodd at noe der skulle være så gjennomrustent så fort??

Bremseskjold blir sjeldent byttet ved bremse skifte.
Bremseskjold har ikke direkte noe med bremse evnen.

Men skal beskytte bremsene mot vannsprut, søle, rusk etc

Bremse skjold koster noe rundt 600 kr + arbeid pr hjul tenker jeg.

Noen velger å fjerne helt, og har ikke problemer med det. 
Om dette øker muligheten for rust på skiver er vanskelig å vurdere.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2419
08.11.19 12:11
hillebillys: Om dette øker muligheten for rust på skiver er vanskelig å vurdere.

Har hørt om problemer om vinteren bla på eldre Volvo V70 som ikke hadde bremseskjold, når snøføyke la seg på bremsekaliper/skive og smeltet. Og deretter frøys til is.

Av den grunn er også tette felger smartere på snøføre, enn åpne felger.

(Innlegget ble redigert 08.11.19 12:11)

SUV
SUVInnlegg: 4774
08.11.19 16:38
xantiasx: Har hørt om problemer om vinteren bla på eldre Volvo V70 som ikke hadde bremseskjold, når snøføyke la seg på bremsekaliper/skive og smeltet. Og deretter frøys til is.
Av den grunn er også tette felger smartere på snøføre, enn åpne felger.

Jeg foretrekker åpne felger om vinteren. At det kommer slaps fra innsiden er naturlig, særlig bak så kommer det jo sprut fra forhjulet på motsatt side. Men fra utsiden kommer det jo bare litt fra møtende biler, og dem er det ikke så mange av her.

Mens når man har kjørt i dypsnø så fyller man felgene med snø enten de er tette eller åpne. Og så smelter det litt og halvparten ramler av og halvparten henger på og man får en skikkelig ubalanse så bilen rister enormt på neste kjøretur. Da er det fint med åpne felger så man bare tar en liten vedpinne (det må jeg huske å legge ut i bilen hvis jeg ikke har det der allerede) og dytter bort snøen som ligger inni felgen. Har man tette felger så blir det store områder man ikke kommer til skikkelig og man får ikke fjernet ubalansen skikkelig.

En gang forrige bilen min kom fra service så stod det i lista over hva som var gjort "Fjernet store mengder snø og is under bilen". Tror det var kort tid etter at jeg vant 200 kr i et veddemål, det var en rørlegger som trodde jeg ikke ville klare å komme meg tilbake til veien fra der jeg hadde parkert (og hvor en kollega hadde tømt en hjullasterskuffe med snø foran bilen så jeg ikke kunne kjøre ut igjen i mine egne hjulspor), og attpåtil så foreslo han et veddemål. det synes han var en god ide helt til han så hvor lett jeg kjørte ut fra dypsnøen jeg hadde parkert i.

hillebillys
08.11.19 19:40
xantiasx: Har hørt om problemer om vinteren bla på eldre Volvo V70 som ikke hadde bremseskjold, når snøføyke la seg på bremsekaliper/skive og smeltet. Og deretter frøys til is. Av den grunn er også tette felger smartere på snøføre, enn åpne felger.

Mye rart med Volvo ;)

Men det der er problem med korte kjøreturer.
Blir varmt nok til smelting, men ikke dampe vekk.

Tette felger holder vekk sprut utenifra, men samler jo på alt som kommer fra innsiden, selv om det selvsagt er mindre.

Selv liker jeg åpne felger som gir god luft til bremser og annet

Bremseskjold kan gi problemer med oppsamling av grus og småstein..  VW jeg har hatt hadde det problemet.

Så alt på en bil har ulemper og fordeler.. med eller uten..

Uansett, is på bremse skive blir ikke veldig lenge.. første brems vil jeg tru

Speciale
SpecialeInnlegg: 6207
09.11.19 13:10
hillebillys: Uansett, is på bremse skive blir ikke veldig lenge.. første brems vil jeg tru

De nevnte Volvoproblemene hadde ikke sitt store problem med is på skivene, men is i kalipperen. Ergo, så hadde man brått brems på 3 (eller færre) hjul, noe som kan være problematisk om det er glatt... 

hillebillys
09.11.19 13:28
Speciale: De nevnte Volvoproblemene hadde ikke sitt store problem med is på skivene, men is i kalipperen. Ergo, så hadde man brått brems på 3 (eller færre) hjul, noe som kan være problematisk om det er glatt...

edit:  Faan.. planla ikke ett SUV2 innlegg 

Får du is inn i kalipperen så er det vel noe feil med selve kalipperen. Det er noe annet en ett bremseskjold.

Fleste kalippere jeg har sett har tetninger som skal unngå dette, og samtidig holde bremsevesken inne i stemplet.

Mener og ts snakker om en Toyota, som da selvsagt har mye bedre kalippere en Volvo som får vann inn i selve kalipperen. (Meget utrolig spør du meg)

Men jeg har opplevd fryst kalipper engang, det på trommel brems bak. på en 79 modell Golf. Løsningen var å overhale kalipperen, bytte oring, hette og stempel.  den frøs aldri igjen.

Men Kanskje du ikke mener inni kalipperen. Men i "kloa". Tipper volvo bremsene foran til skivene, er av "klo" typen. hvor en kloss er nærmest en slave, mens stemplet presser på den andre klossen, og da drar over "kloa" med seg den andre.

det som er faren med disse, er om en slurver ved bytte av klosser. Att en ikke bytter "glidere og hette til disse.  (er endel forskjellige løsninger) Og selvsagt mangel på smøring av bevegelige deler. (selv om det er få bevegelige deler)

Mer vannsprut/slaps sprut vil jo da øke sjansjen for att de gamle sliderene (føringer etc avhengig av konstruksjons løsning)  som da er gamle, slitte, rustne og mangelfull beskyttet av gammel hett/oring/pakning. vil bli fuktig og med da fare for frysing.

På bakhjul (eller hjul med håndbrekk) så er det ikke uvanlig etter noen år att håndbrekkwiren, tettingen ved overgangen blir dårlig. og fryser der.

Felles for dette er att det er flere ting en bremseskjold som er feil. Men manglende bremseskjold i slike tillfeller vil nok kunne øke sjansjen for frysing.

Lav pris på bremseskjold vil gjøre det naturlig å montere nytt slikt når en først overhaler kalipperen for å unngå slikt.

Men på en Toyota med nye bremser trolig gjort på verksted og dermed har nye glisere/slidere eller hva nå løsningen her er, (altså monteringssett) Så vil nok ikke manglende bremseskjold ha så stor virkning. Og Toyota senere en 2000 har vel ikek rykte på dette problemet..   Men vet om noen Toyotaer med håndbrekkwire problem....

Det Volvo problemet kunne vel og like fort resultere i heng på det aktuelle hjulet(bremsen) med dårlig kalipper...

Mener eldre caddy (Den med polo front) kunne gi problemer med hengende brems bak, de med trommel. når det kom en viss mengde med bremsestøv. Men var såpass mye, att det kun skjedde om en ikke blåste bort ved bremsebånd skifte..

Noe en selvsagt bør gjøre...

Men fleste biler har vel slike ting, ting som bør gjøres ved bremseskift for å sikre att det faktisk blir bra. Ikke alltid det holder med å bare skifte klossene. uten å røre andre ting der.

Frossen kalipper kan en vel kanskje også midlertidig løse med å bremse hardt par ganger for å løsne, og unde rkjøring bremse litt, slik att en er sikker når en må stoppe. litt avstand til trafikk foran og vil løse dette, og begrense brekksladdingen 

(Innlegget ble redigert 09.11.19 13:29)

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 55
09.11.19 15:53

Så mye rør og tull har jeg nesten ikke sett!

Det kommer neppe vann inn i caliperen om det er volvo eller noen annen bil!

Hvis så var tilfelle ,var det vel bremsevirkning lik null

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4985
09.11.19 17:21

På trommelen bak er det vel sylinder ikke kaliper som evt er problematisk

Speciale
SpecialeInnlegg: 6207
09.11.19 21:52
hillebillys: Men Kanskje du ikke mener inni kalipperen. Men i "kloa".

Nei, jeg har ikke uttalt at det kommer vann inni kalipperen, kun på den. I er ikke nødvendigvis det samme som inni, men jeg skulle selvsagt ha brukt på istedet for i, når man erfarer hva slags spikeflissere det finnes på dette forumet.

Nei, jeg mener selvsagt ikke at det kommer is inn bak sylinderen/stempelet på kalipperen. Om en får fukt inni der, så ruster det relativt fort. Hvis en har hatt gammel bil, så har man opplevd at pakningen ryker og at det blir relativt dårlig bremseeffekt etterhvert... 

(Innlegget ble redigert 09.11.19 21:53)

Herinacius
12.11.19 12:47

Skjoldet er tynt, hvis det ikke rustbeskyttes vil det etterhvert forsvinne, uten at akkurat det nødvendigvis er noe problem.

Men denne stakkars bilen trenger nok litt omsorg ..

(Innlegget ble redigert 12.11.19 12:47)

hillebillys
12.11.19 19:04
Speciale: Nei, jeg har ikke uttalt at det kommer vann inni kalipperen, kun på den. I er ikke nødvendigvis det samme som inni, men jeg skulle selvsagt ha brukt på istedet for i, når man erfarer hva slags spikeflissere det finnes på dette forumet.

På er selvsagt riktig.. blir som sitte i bilen eller sitte på bilen.

Men jeg priket ikke på språk, tenkte ikke på det med engang siden vi er på vgd..  Tenkte da ikke på det, før jeg kjente igjen navnet ditt...

hillebillys
12.11.19 19:06
Herinacius: På trommelen bak er det vel sylinder ikke kaliper som evt er problematisk

Dele lista på en gammel Golf jeg hadde stod det sylinder ja, men på den gamle Caddyn der stod det caliper...  (Begge trommel bak)

Herinacius
13.11.19 23:20

Kaliper brukes da kun hvis det foreligger en bremseskive -???????? Du må unnskylde men jeg ante ikke det var unntak fra dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg