edit:Â Faan.. planla ikke ett SUV2 innleggÂ
Â
Â
Får du is inn i kalipperen så er det vel noe feil med selve kalipperen. Det er noe annet en ett bremseskjold.
Fleste kalippere jeg har sett har tetninger som skal unngå dette, og samtidig holde bremsevesken inne i stemplet.
Mener og ts snakker om en Toyota, som da selvsagt har mye bedre kalippere en Volvo som får vann inn i selve kalipperen. (Meget utrolig spør du meg)
Men jeg har opplevd fryst kalipper engang, det på trommel brems bak. på en 79 modell Golf. Løsningen var å overhale kalipperen, bytte oring, hette og stempel. den frøs aldri igjen.
Men Kanskje du ikke mener inni kalipperen. Men i "kloa". Tipper volvo bremsene foran til skivene, er av "klo" typen. hvor en kloss er nærmest en slave, mens stemplet presser på den andre klossen, og da drar over "kloa" med seg den andre.
det som er faren med disse, er om en slurver ved bytte av klosser. Att en ikke bytter "glidere og hette til disse. (er endel forskjellige løsninger) Og selvsagt mangel på smøring av bevegelige deler. (selv om det er få bevegelige deler)
Mer vannsprut/slaps sprut vil jo da øke sjansjen for att de gamle sliderene (føringer etc avhengig av konstruksjons løsning) som da er gamle, slitte, rustne og mangelfull beskyttet av gammel hett/oring/pakning. vil bli fuktig og med da fare for frysing.
På bakhjul (eller hjul med håndbrekk) så er det ikke uvanlig etter noen år att håndbrekkwiren, tettingen ved overgangen blir dårlig. og fryser der.
Felles for dette er att det er flere ting en bremseskjold som er feil. Men manglende bremseskjold i slike tillfeller vil nok kunne øke sjansjen for frysing.
Lav pris på bremseskjold vil gjøre det naturlig å montere nytt slikt når en først overhaler kalipperen for å unngå slikt.
Men på en Toyota med nye bremser trolig gjort på verksted og dermed har nye glisere/slidere eller hva nå løsningen her er, (altså monteringssett) Så vil nok ikke manglende bremseskjold ha så stor virkning. Og Toyota senere en 2000 har vel ikek rykte på dette problemet..  Men vet om noen Toyotaer med håndbrekkwire problem....
Det Volvo problemet kunne vel og like fort resultere i heng på det aktuelle hjulet(bremsen) med dårlig kalipper...
Mener eldre caddy (Den med polo front) kunne gi problemer med hengende brems bak, de med trommel. når det kom en viss mengde med bremsestøv. Men var såpass mye, att det kun skjedde om en ikke blåste bort ved bremsebånd skifte..
Noe en selvsagt bør gjøre...
Men fleste biler har vel slike ting, ting som bør gjøres ved bremseskift for å sikre att det faktisk blir bra. Ikke alltid det holder med å bare skifte klossene. uten å røre andre ting der.
Frossen kalipper kan en vel kanskje ogsÃ¥ midlertidig løse med Ã¥ bremse hardt par ganger for Ã¥ løsne, og unde rkjøring bremse litt, slik att en er sikker nÃ¥r en mÃ¥ stoppe. litt avstand til trafikk foran og vil løse dette, og begrense brekksladdingenÂ