Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Politiker-moms-sjokk på de dyreste elbilene!!!

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10632
13.11.19 19:43
nometalhorse: Stemmer nok det, og kan forlenges enda en gang.

Jippi!!! Det håper jeg på, for da kan jeg kjøre den lille brødboksen min (eller egentlig Møller bilfinans sin da...) en stund, og slipper å kjøpe en 1st edition modell av et eller annet med masse barnesykdommer :D

Hollabaloo
13.11.19 19:45
Kompressor-V8: For meg er Model 3 omtrent som en litt kjøreglad 4wd toyota med rask akselerasjon. 
Utseendet er i alle fall kjedelig, og bilen er snart helt forsvunnet i mengden som et kjedelg sedan-design.   Etron og andre biler som selger bra står i fare for å komme i samme situasjon, dog i sine prisklasser. I dag lå jeg på motorveien hjem fra Oslo og så 4 stk etron baklys-striper foran meg. Men den bilen er i det minste en skikkelig velkjørende bil. Likevel kan den fort bli kjedelig den også når det blir såpass mange av den. Men den er i det minste stor, barsk og tøff. Model 3 blir en liten Mitsubishi Lancia i forhold. Ikke spesielt fremtredende eller mektig og tøff.

Jeg får litt SUV-vibber av innleggene dine for tiden. Mye tekst, lite innhold, og mange gjentagelser fra tidligere innlegg. Har du blitt "smittet"?

(Innlegget ble redigert 13.11.19 19:47)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17087
13.11.19 19:50
Hollabaloo: Moms på alle elbiler: Usosialt.

Hvorfor i alle dager definerer du dette som usosialt. All den tid jeg må betale moms for skoene mine, sykkelen min, og ikke minst for all offentlig transport.

Hollabaloo
13.11.19 19:53
nometalhorse: Hvorfor i alle dager definerer du dette som usosialt. All den tid jeg må betale moms for skoene mine, sykkelen min, og ikke minst for all offentlig transport.

Det korte svaret er fordi alle elbiler da blir dyrere. Og når en vare blir dyrere, så er de første det går utover de som har minst fra før. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5265
13.11.19 19:54

Hollabaloo skrev:

«Moms på alle elbiler: Usosialt. Vil også torpedere regjeringens 2025-mål.»

Helt uenig. Det er elbilfordelene som gjør at folk kjøper elbil, ikke momsfritak. Dersom man skal sette et skille, blir som at man skal bruke vest i båter under 8 meter.... og kan slippe hvos over 8 meter. Selv om en båt på 9 meter skulle gå i 80 knop slipper man vestpåbud, men en snekke på under 8 meter må man bruke vest i.

Vi vil velge biler selv, ikke at staten skal bestemme hva slags bil man skal velge. Om de mener elbiler er bra, må de behandle alle elbiler likt.

25% mva vil gjøre alle biler like i forhold til hverandre, uten at noen bedrifter belønnes mer eller mindre enn andre, og det vil gjøre at alle betaler skatt i forhold til evne.

(Innlegget ble redigert 13.11.19 19:57)

Kompressor-V8
13.11.19 20:01

Hollabaloo skrev:

»Det korte svaret er fordi alle elbiler da blir dyrere. Og når en vare blir dyrere, så er de første det går utover de som har minst fra før.»

De som har minst kjøper seg ikke nye elbiler til 2-600.000kr- de må kjøpe brukte biler på bensin og diesel, om de i det hele tatt har råd til bil. Skal man tenke på de som har minst bør man avgiftsbelegge biler til 50.000kr minst i bomringer.

Det er velstående som velger seg nye biler til 2-300.000 som bil nr 2. Velstående innretter seg etter forholdene uansett. Det er derfor velstående er så fint, man vinner økonomisk uansett hvordan reglene er. Sørg for å gi de velstående gulrøtter slik at ny teknologi vinnes frem i markedene som gir gode produkter og flere arbeidsplasser og ikke demp ønsket verdiskapning.

(Innlegget ble redigert 13.11.19 20:04)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17087
13.11.19 20:47

Det ser ut som avgiftene på SUV må økes kraftig.

Fersk rapport: SUV-salget har mye av skylda for at klimautslippene øker 

Et rekordsalg av SUV-er globalt nuller ut utslippskuttene fra elbilsalget, ifølge fersk energirapport. Og det har bidratt til at klimautslippene fra olje, kull og gass aldri har vært høyere enn i 2018.

SUV
SUVInnlegg: 4821
13.11.19 21:01
Kompressor-V8: Model 3 blir en liten Mitsubishi Lancia i forhold.

Er det Mitsubishi LANCER du prøvde å skrive?

Lancia er jo et eget bilmerke som ikke har noe med Mitsubishi å gjøre.

Lancer har jeg så vidt kjørt litt med, en fra 90-tallet tror jeg det var, registrert på samboeren til barnebarnet til hybelvertskapet i studiietida.

Samboeren til et annet barnebarn av samme hybelvertskapet har kjøpt seg makan bil til den jeg hadde før (helt uavhengig av meg tror jeg). Så den blant annet en gang fra båten min mens jeg var på båttur inn i et lite tjern noen få kilometer hjemmefra. Men den bilen har jeg aldri kjørt.

SUV
13.11.19 21:19
Kompressor-V8: Det er derfor AP sitt forslag er usosialt. De som så vidt klarer å strekke seg til 7-800.000 for å få en elbil de kan ha som eneste bil, vil i stedet f eks velge seg to biler til under 600.000, eller kanskje droppe kjøp av elbil og heller beholde den gamle dieselbilen litt til. Og det er de med minst penger som dermed straffes hardest. De bemidlede kan velge å kjøpe hva de vil uansett. Enten bør alle biler ha mva eller ingen. Og selvsagt bør alle elbiler ha mva.

Du har visst et voldsomt engasjement for dem med minst penger som kjøper seg biler til 7-800.000 kr.

Men har du noen gang tenkt over at de med minst penger faktisk ikke har råd til slike biler i det hele tatt?

Min forrige bil kostet ca 1/3 av dette, splitter ny.

En bekjent skulle for noen år siden (mens jeg hadde min forrige bil) kjøpe ny bruktbil. Jeg foreslo han burde kjøpe en bil med airbag, men de var jo så dyre at det ble n bruktbil som inkludert reparasjoner før bruk kostet 12.000 kr. Det ble en hard bråstopp da han kjørte i ca 80 og en annen bilist brøt vikeplikten. Etter dette så måtte han igjen ha ny (brukt) bil. Da tok han opp lån og kjøpte en bil til ca 120.000 kr.

Jeg regner med han har mindre penger tilgjengelig til bil enn dem du omtaler som dem med minst penger, de som kjøper biler til 7-800.000 kr.

Alle hans biler har gått på bensin eller diesel. Og han betaler dermed ca 50 øre/km til staten i drivstoffavgifter i tillegg til at han betaler avgifter for bilene sine (via bruktbilprisen som er påvirket av avgiftene på bilen da den var ny).

Staten trenger en viss sum for å drive fellestjenester som skole osv. Og når man gir et stort avgiftslette på elbiler så betyr det at de med andre biler må betale mer. Så da er det de med dårlig råd og drivstofftank som får svi mest, mens du fremstiller det som om det er så synd på dem som kjøper bil til 700.000 kr og (hvis dette forslaget går gjennom) må ut med 25.000 kr i moms. Altså like mye som han jeg kjenner må ut med i drivstoffavgifter til staten iløpet av 50.000 km.

Jeg synes de med elbil bør slutte å sutre for at de iblant må bidra bittelitegrann til å dekke felleskapets utgifter via bilavgiftene når vi andre dekker så mye av dette via bilavgiftene.

Jeg synes elbiler burde hatt samme avgiftsnivået som andre biler. Eneste som kan bli litt urettferdig er dem som allerede har en bindende bestilling inne, så man kunne for eksempel ha dette noen få mnd frem i tid.

Men om man ikke kan gå rett for rettferdighet med en gang så synes jeg i det minst man burde få i gang denne momsen fortest mulig. Og da kan det jo for eksempel være en løsning å ta moms på over 600.000 kr i 2020, over 500.000 kr i 2021 osv og til slutt full moms om neon få år. Da blir det ingen brå endringer og alle får tid på seg til å kjøpe riktig bil. Og skulle man nå være så uheldig at man har bestilt en elbil til 700.000 kr nettopp og rammes "hardt" så er det tross alt bare en moms på 25.000 kr, eller ca 3% moms, som er 1/7 av det vi andre betaler i moms på biler og det meste annet.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14265
13.11.19 21:27
Hollabaloo: Jeg trodde ESA hadde gitt Norge fritak ut 2020, ikke at norske myndigheter har lovet ESA innføring av moms fra og med 2021.

Du har nok rett her.

Jeg regner med at momsfritaket kommer til å bli forlenget helt til MdG, SV og Ap har klart å kvele alt salg av biler med forbrenningsmotor. 

SUV
13.11.19 21:28
Kompressor-V8: Den beste teknologien leveres gjerne i de dyreste bilene. Da må ikke de straffes slik at de velges bort. Til slutt sitter vi igjen med trauste Nissan Leaf og gørrkjedelige Tesla Model 3 som det beste vi kan kjøre i Norge. Tragisk. Om politiker-Norge først får for seg en prisgrnse på 600.000 vil denne gjelde for mye annet fremover også. Vi ender opp som Danmark, med masse småbiler og hardt beskattede store biler.
Da gidder jo ikke de bemidlede å velge elbil, hvorfor skulle de det? En Taycan koster mye fra før da porsche skviser prisene opp maks i Norge. Taycan til 1.350.000 vil med AP-modellen få 187.500kr i mva, mens en Taycan til 1,8 vil få 300.000 i mva.Nå har jo ikke jeg vslgt å kjøpe Taycan uansett, og fant ut at en brukt Panamera bensin passer meg bedre, men jeg hadde i alle fall ikke valgt elektrisk Taycan med slike avgifter.

Hvorfor skal det være så viktig for fellesskapet at enhver riking kjøper seg en dyr momsfri elbil?

De kan vel gjøre som andre og enten kjøpe seg en Leaf eller bensinbil eller rett og slett betale den lille slanten i moms. Når de har fått momsfritak på 150.000 kr (momsen av 600.000 kr) så synes jeg de har fått nok momsfritak på bilkjøpet sitt. Særlig fordi de også slipper unna andre bilavgifter og heller ikke betaler de ca 50 øre/km som andre må betale i drivstoffavgifter.

Visste du forresten at Kjell Inge Røkke tidligere (som en av de første) hadde en Mitsubishi Miev? Ladehadstigheten var jo en utfordring, men han kjøpte seg en kraftig lader som kostet nesten like mye som elbilen (rart han ikke heller kjøpte seg to slike biler og bare byttet til den med oppladet batteri når han måtte ut på en ny tur kort tid etter forrige tur).

Det var vel neppe pga momsfritaket han kjøpte elbil, men fordi den tok seg greit frem i kollektivfeltet. Han kunne vel sikkert få en av sine ansatte til å starte litt før og kjøre en ordentlig bil frem til der man ikke lenger trenger kollektivfeltet og heler vil kjøre ordentlig bil om han skulle et stykke og bare trengte kollektivfeltet første biten av turen. For eksempel om man skal fra Asker til Lillestrøm eller noe sånt.

Iseran2770
13.11.19 21:32
Hollabaloo: Det korte svaret er fordi alle elbiler da blir dyrere. Og når en vare blir dyrere, så er de første det går utover de som har minst fra før.

Helt enig med Kompressor her. De som "har minst" kjøper ikke nye biler og i hvert fall ikke knøttsmå elbiler med dårlig rekkevidde. De kjøper brukte dieselbiler.

Jan
JanInnlegg: 6517
13.11.19 21:44

Jeg har litt problemer med å forstå hva som er problemet, og hvorfor elbiler trenger subsidier.
Hvis man besøker Elbilforum, får man inntrykk av at bilene så overlegne at de burde selge godt, selv med full moms fra første krone.
Særlig Teslaeiere beskriver det som en lidelse i forhold til Teslaen å måtte kjøre elendige lånebiler som E-klasse og 5-serie mens Teslaen er på verksted.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37589
13.11.19 21:50

.

(Innlegget ble redigert 13.11.19 21:55)

Kompressor-V8
13.11.19 21:55

SUV skrev:

«Men har du noen gang tenkt over at de med minst penger faktisk ikke har råd til slike biler i det hele tatt?»

Det er jo basicly det jeg skrev i mitt svar til Hollabaloo over. :-)

Hollabaloo
13.11.19 21:57
Kompressor-V8: Helt uenig. Det er elbilfordelene som gjør at folk kjøper elbil, ikke momsfritak.

Det eneste vi kan være enige om der, det er at vi er uenige :)

Hollabaloo
13.11.19 21:59
Iseran2770: Jeg regner med at momsfritaket kommer til å bli forlenget helt til MdG, SV og Ap har klart å kvele alt salg av biler med forbrenningsmotor.

Hmmm... men AP vil jo ha moms på dyre elbiler nå, så vi får se på det. Uansett, så lenge Støre står ved AP-rattet og Giske lager støy, så er det gode muligheter for at vi får blått-grønt-gult-styre også fra 2021. 

(Innlegget ble redigert 13.11.19 22:07)

Hollabaloo
13.11.19 22:06
Kompressor-V8: De som har minst kjøper seg ikke nye elbiler til 2-600.000kr- de må kjøpe brukte biler på bensin og diesel, om de i det hele tatt har råd til bil. Skal man tenke på de som har minst bør man avgiftsbelegge biler til 50.000kr minst i bomringer.

De som har minst har som du skriver ikke råd til bil. Vi har faktisk barn her i landet som kommer på skolen med falske/tomme matpakker. Det er bare trist. Skal man tenke på de, så er det helt andre tiltak enn bilrelaterte avgifter man skal fokusere på først. 

Men så er det ikke sånn at man enten er lut fattig, eller ekstremt velstående. Og det er en del av disse imellom som blir berørt av mva på elbiler (det er var "uheldig" av meg å omtale de som "de som har minst" i det tidligere innlegget mitt)

(Innlegget ble redigert 13.11.19 22:11)

SUV
13.11.19 23:25
nometalhorse: Det ser ut som avgiftene på SUV må økes kraftig.Fersk rapport: SUV-salget har mye av skylda for at klimautslippene øker
Et rekordsalg av SUV-er globalt nuller ut utslippskuttene fra elbilsalget, ifølge fersk energirapport. Og det har bidratt til at klimautslippene fra olje, kull og gass aldri har vært høyere enn i 2018.

Hvi man skal være så desperat etter å kutte utslipp så bør man heller se på hva ulike biler slipper ut enn å legge ekstra avgifter på biler basert på bakkeklaringen, som ikke trenger å ha noen betydning for forbruk og utslipp.

Selv har jeg hatt 3 biler:

Stasjonsvogn på ca 1200 kg, 0,9 l/mil, eneste bil uten katalysator.

Liten SUV på ca 1400 kg, 0,8 l/mil.

Stor SUV på ca 2 tonn, 0,36 l/mil.

Så her har altså SUV-ene vært de med lavest forbruk og utslipp, og jo større SUV, jo lavere utslipp.

Da blir det bare tullete å skulle avgiftslegge basert på om en bil er SUV eller ikke og på den måten tvinge oss til å velge biler som forurenser mer.

MDG-lederen Rasmus Hansson ønsket forresten at min bil skulle ha høyere avgifter. Hadde miljøverneren fått viljen sin så kan det godt hende jeg hadde valgt en annen bil (eller samme bil med bensin/dieselmotor) med høyere forbruk og utslipp.

MDG-erens tankegang var at ladehybrider forurenser mer enn elbiler og derfor burde man øke avgiftene på ladehybrider slik at folk heller velger elbiler enn ladehybrider. Det  han nok ikke tenkte på er at mange, inkludert meg, trenger en bil med rekkevidde og hengerkapasitet osv som elbilene ikke har. Så da står det mellom bensin/diesel eller ladehybrid. Ved lave avgifter på ladehybrid valgte jeg det og fikk dermed omtrent halvert forbruk og utslipp i forhold til bensinversjonen som jeg ville valgt om ladehybriden ble for dyr.

Hvis MDG får mye makt så vil nok salget av SUV øke, for MDG vil jo at det ikke skal bygges ordentlige veier, så da blir det bare å ha gamle veier av dårlig kvalitet og da er det godt å ha SUV. Det er når jeg har lånt andre biler og kjørt til jobben at jeg har funnet ut hvor mange humper og hull det faktisk er i veien jeg kjører alle hverdager.

Utslippene fra kullkraftverk vil også øke om MDG får mye makt, for elbilene trenger jo strøm.

Iseran2770
14.11.19 08:57
Hollabaloo: Hmmm... men AP vil jo ha moms på dyre elbiler nå, så vi får se på det. Uansett, så lenge Støre står ved AP-rattet og Giske lager støy, så er det gode muligheter for at vi får blått-grønt-gult-styre også fra 2021.

Jeg stoler lite på Støre, og borgerlig flertall i 2021 tror jeg lite på. Ap i Oslo har vist at de overlater nesten all makt til MdG, SV og Rødt.

Det eneste håpet vi har nå er fra et parti jeg har mislikt i alle år, Senterpartiet. De er mot nesten alt jeg er for, men de er mer på bilistenes side enn resten av venstresiden.

Hollabaloo
14.11.19 09:50
Iseran2770: Jeg stoler lite på Støre, og borgerlig flertall i 2021 tror jeg lite på. Ap i Oslo har vist at de overlater nesten all makt til MdG, SV og Rødt. Det eneste håpet vi har nå er fra et parti jeg har mislikt i alle år, Senterpartiet. De er mot nesten alt jeg er for, men de er mer på bilistenes side enn resten av venstresiden.

Jeg så tirsdagens "debatten" på NRK i går om elbil-fordelene. Der sa Høyres representant Lene Westgaard Halle at man må forvente at det kommer avgiftsendringer fra 2021. I og med at man starter arbeidet med statsbudsjettet ca 1 år før det legges fram i oktober, så har med andre ord finansdepartementet jobbet siden ca oktober i år med 2021-budsjettet. Så når Høyres representant uttaler seg så tydelig, så antar jeg dette er noe det er enighet om i regjeringen, og at det som gjenstår er:

a) Hvor høy moms for elbiler fom 2021 og hvordan skal den evt fordeles hvis det ikke skal være lik moms for alle prisklasser?

b) Skal man skru opp avgiftene på ICE-biler tilsvarende slik at det fortsatt er like gunstig å kjøpe ny elbil?

Punkt b) vil være en sak som kan gi FrP mulighet til å gå ut av regjeringen i protest før valget, og på den måten i større grad stå friere til å si og mene det de vil i valgkampen. For de er veldig for punkt a), men vil være svært negative til å gjennomføre punkt b). Spesielt Venstre og KrF, men også Høyre er nok åpne for å øke avgiftene på ICE-biler.

Ellers er jeg enig i det du skriver om Ap og de har for vane å legge seg på rygg for de andre partiene når det kommer til samferdsel. I den forrige 8-årsperioden ga de bort posten til Sp, et skrekkscenario vil være om MdG får den. 

(Innlegget ble redigert 14.11.19 09:51)

Kompressor-V8
14.11.19 10:00

Det «fine» med at avgiftene endres i 2021 (altså neste års statsbudsjett) er at det er en sjanse for blå-blått avgiftssystem i stedet for om det skulle komme året etter med rød-grønt.

Iseran2770
14.11.19 10:12
Hollabaloo: Punkt b) vil være en sak som kan gi FrP mulighet til å gå ut av regjeringen i protest før valget

Det blir interessant, forstår godt om Frp forlater regjeringen om de andre presser frem avgiftsøkninger på bensin- og dieselbiler. Men det hjelper ikke mye på kort sikt. Alle partiene på venstresiden (unntatt Senterpartiet) vil juble om det blir økte avgifter.

Personlig er jeg veldig skuffet over Høyre. Jeg har frem til i år ikke stemt på noe annen parti siden jeg fikk stemmerett for grenseløst lenge siden. Eirik Lae Solberg forsøkte å konkurrere med Lan Marie Nguyen Berg i å hate biler.

Hollabaloo
14.11.19 10:15
Kompressor-V8: Det «fine» med at avgiftene endres i 2021 (altså neste års statsbudsjett) er at det er en sjanse for blå-blått avgiftssystem i stedet for om det skulle komme året etter med rød-grønt.

Er det ikke egentlig vanlig at de som vinner stortingsvalget "tar over" budsjettet som sittende regjering har jobbet med, det første året? Kun evt. med helt marginale endringer på småting?

Kompressor-V8
14.11.19 10:48

Det forventes nok at det innføres et helt nytt avgiftssystem i 2021. Det vil jo da bli fra blå-blå regjering, forutsatt at de holder sammen. Det kan være en potensiell årsak til splittelse selvsagt.

Hvis MDG tar over i 2021 (svært lite sannsynlig riktignok) der AP og SP og SV og Rødt må be på sine knær om å få lov til å bli med blir det forbudt med bensin og diesel og det blir et helt annet avgiftsnivå med både ekstreme bompenger, ekstreme drovstoffavgifter (bare SP er i mot), og ekstreme syklistprioriteringer landet rundt. Oljenæringen skal nedprioriteres og avvikles på uansvarlig vis og arbeidsplassene våre likevel blir borte. 

Avhengig av hvor ille det blir kan det være et potensielt godt år å vurdere å flytte sitt statsborgerskap og pengeverdier over grensen til Sverige, om det skulle fortsette. Kan gjerne jobbe og feriere i Norge om det blir mulighet for det fortsatt da..., og kan gjerne pendle med en elbil som brukes opp inntil jobben blir borte. Der kan man kjøre bensinbiler i fred og ro og heller bare ta båten til hytta på sørlandet over havet. Og i mens skape en butikk i Sverige og til slutt flytte hele virksomheten over grensen. Så lenge jeg får litt tid på meg skal jeg klare det helt fint.

Scenarioet over er lite sannsynlig, men om Norge blir et bilfiendtlig land er det ikke sikkert at vi blir boende her. Bilglede er en svært viktig del av mitt liv. Selvsagt bare humor, men MDG er et skummelt parti, som tiltrekker unge mindre intelligente folk som lar seg lett påvirke av svada og populisme. De har ikke lappen og ikoe tenkt til å ta den med det første og bor i en by der man har alt innen rekkevidde og uten kunnskap om nord-Norge eller Vestlandet annet enn at oljen må legges ned og at Norge av en eller annen grunn er et rikt land. Rikdom er fy-fy.

Borgerlønn til alle.... avvikle oljen, forby frihet og billjøring... maken...!

Jeg ser på MDG som nåtidens ungdomsopprør. På 70-80-tallet var det Sovjet vi var redde for. Og andre opprør har vært opp gjennom årene. Nå er det klimahype som er kraftig overdrevet. Vi er vitne til et ungdomsopprør.

(Innlegget ble redigert 14.11.19 11:01)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5723
14.11.19 11:45
nometalhorse: Ikke slik som andre modeller fra samme produsent.
Turbo koster her hjemme fra 1.324.900,- og i UK £97.187 + VAT + valuta som skulle bli 1.370.367,-

Sannelig. Ser samtidig at basisversjonen koster £ 84.000, med 3 års garanti (8 på batteri), noe som tilsvarer NOK 820.000.

Enig i at differansen ikke er enorm, og den norske krona er jo i fritt fall (usikker på om importør bruker noen form for valutaforsikring).

At det blir litt moms på denne doningen tror jeg veldig mange synes er OK. Men som kompressoren forfekter; Hvorfor skal man da kjøre elektrisk? For å redde verden?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37589
14.11.19 13:03

Flotte svenskedrømmer du Kompressor, har du ikke fått med deg Greta som brummer i bakgrunnen der borte? Hun fremstår ikke som noen som vet å glede seg over motorer og har vel heller ikke lappen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen