Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken bil skal jeg kjøpe?

NYTT TEMA
AnneMarit
AnneMaritInnlegg: 1
26.11.19 23:03

Hei! Jeg håper at noen som har litt mer peiling på bil enn det jeg har kan gi meg noen tips om hvilke biler jeg bør sjekke ut. Jeg har nå solgt min 2016 Outlander da jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker å ha så mye penger i bil. Budsjettet er på ca 100 000 kr:

- God bagasjeplass for et stort hundebur + turutstyr

- må ikke være 5-seter (personbil) 

- god fremkommelighet (fjellet, vinterføre osv)

- ønsker helst diesel, men har forstått det slik at partikkelfilter ol. ofte har feil? For meg er lave service-/verkstedkostnader viktigere enn kjørekomfort og finesser med bilen. Meeen flott med ryggesensor og velfungerende musikkanlegg. 

- bilen vil bli brukt til mest kortkjøring med noen lengre turer i løpet av mnd. 

- har alltid hatt 4-hjulstrekk, men usikker på om jeg absolutt må ha dette. Flere funksjoner med bilen, større sjanse for feil? 

Har hittil vurdert octavia (hatt dette tidligere) og varebil. Veldig mye forskjellig som blir sagt ettersom hvem man prater med, men ble frarådet både partner (2-hjulstrekk) og caddy. 

Håper noen kan komme med noe gode råd :)

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 983
26.11.19 23:22

Om du skal ha hund i bilen kan du ikke ha en ordinær varebil. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30840
26.11.19 23:46

Med de kriteriene der ville jeg tittet nærmere på Subaru Legacy. Her har du en som nettopp er EU godkjent og forhåpentligvis klar for fjelltur med hund og stæsj.

https://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/bruktbilguide-subaru-legacy-og-outback-2004-2009-3512349

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
28.11.19 10:24
BlueRaptor: Om du skal ha hund i bilen kan du ikke ha en ordinær varebil.

Hvorfor ikke det!

Jeg hadde en HiAce som baade  funket som campingbil for
fam. paa  3 + 1 schaefer.  Alle var  hele tiden meget godt
fornoeyd og ingen ville bytt bil.
Kan tillegge at jeg kjoerte HiAce i 30 aar uten det minste
problem av noe slag.   

BlueRaptor
28.11.19 10:26
utenforallfarvei: Hvorfor ikke det! Jeg hadde en HiAce som baade  funket som campingbil for
fam. paa  3 + 1 schaefer.  Alle var  hele tiden meget godt
fornoeyd og ingen ville bytt bil.
Kan tillegge at jeg kjoerte HiAce i 30 aar uten det minste
problem av noe slag.

Fordi en ordinær varebil hverken har isolasjon eller ventilasjon i lasterommet.

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
28.11.19 10:33
BlueRaptor: Fordi en ordinær varebil hverken har isolasjon eller ventilasjon i lasterommet.

Isolasjon fikset jeg enkelt og vi laa ofte  bilen vinterstid, og
ventilasjon nok fordi veggen ot foererhuset be nesten helt fjernet.

Jeg hadde ogsaa en bil med vedovn, alt godkjent av Tilsynet,
saa en varebil er det absolutt beste for alle som ikke er opptatt
av aa gjoere inntrykk paa naboene. 

Maa nevne at jeg bygde camp.innredning som kunne tas ut/settes
inn paa 5 min.  Alt klaffet slik at det aldr hoertes en lyd naar vi kjoerte.
Og det fikset jeg med/tiltross for 10 tommeltotter, heisan!

(Innlegget ble redigert 28.11.19 10:38)

BlueRaptor
28.11.19 11:39
utenforallfarvei: saa en varebil er det absolutt beste for alle som ikke er opptatt
av aa gjoere inntrykk paa naboene.

Nåja, jeg foretrekker en bil som er god å kjøre, spesielt på langtur. Outback har god plass.

jonasv
jonasvInnlegg: 580
28.11.19 18:24
AnneMarit: har alltid hatt 4-hjulstrekk, men usikker på om jeg absolutt må ha dette. Flere funksjoner med bilen, større sjanse for feil?

Du har jo hatt firehjulstrekk før?!?... er man sååå Skeptisk skeptisk skeptisk.. kjøp deg heller en sykkel. så får du frisk luft. Det fint. 

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5050
30.11.19 12:03
utenforallfarvei: alt godkjent av Tilsynet,

Idag er de litt mer pirkete, men så lenge du ikke setter flere seter i, og det du setter i kan tas ut/'ikke fastmontert' går det meste, har jeg lest.
Men vedovn hørtes spenstig ut.

Grad
GradInnlegg: 1006
03.12.19 20:20

Det er ett ordtak.

Hvis du raskt vil komme fra punkt a til punkt b må du kjøpe Ferari!

Men hvis du vil være sikker på at du kommer fra punkt a til punkt b, bør du kjøpe en Mercedes!

(Innlegget ble redigert 03.12.19 20:21)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5050
03.12.19 22:31

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164315427

Noe slikt som dette? Drev og vedlikeholdt litt på en Astra 2002 min søster hadde og ble positivt overrasket over hvor enkel og liketil den var å ha å gjøre med. Det var en råbillig, 13 000, men teknisk bra, den lave prisen var pga overflaterust under. Hadde aldri vært rustbehandlet men var likevel bare et godt lag på overflaten på deler/flater under. God materialkvalitet.

Denne er jo nyere og har en del finesser.

Filter er ikke problem hvis de blir ettersett og skiftet, er jo noen deler i alle diesel som må skiftes helst før de ryker - ellers stopper bilen.

(Innlegget ble redigert 03.12.19 22:31)

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 612
04.12.19 18:34

Bruker du 100 000 på en brukt Citroen Berlingo får du en veldig bra bil for ditt formål. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg