Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elbil-kostnader

NYTT TEMA
hillebillys
hillebillysInnlegg: 9920
01.12.19 14:12
HarleyEarl: For meg vil det nok ikke lønne seg å kjøpe en ny EL-bil all den tid kjørelengden er såpass kort (8og det pr. dags dato ikke finnes en EL-bil som dekker det jeg bruker bilen til). Men skulle jeg kjøre inn i en bomring hver dag, parkere med avgift og kjøre f.eks. 30.000 km årlig blir jo regnestykket noe helt annet.

Det lønner seg ikke å kjøpe nyere bil, uansett type energi bilen bruker.

Jeg byttet jo ut min gamle Polo til en nyere Suzuki. Dog ikke helt ny.

Men det som skjedde er att forsikringen økt med mer en det dobbelte, service kostnader økte med nesten 3 gangen (vanlige service, ingen tilleggsarbeider) i tillegg måtte jeg låne. Drivstoff og bom kostnader er likt.

Så nei, kjøpe nyere bil er ikke økonomisk lurt. Det er meget dyrt.
Om en endrer energitype så har n ok ikke det så stor innvirkning. For eter hva jeg kan se. Så er ikke drivstoffet den dyreste delen av bilholdet.

(Innlegget ble redigert 01.12.19 14:13)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30840
01.12.19 20:48
InternalExile: Du begynner virkelig å fremstå som et troll!

Jeg skjønner ikke motivasjonen for å starte en slik diskusjon her inne og bli sur over manglende respons. Blant folk som av andre fremstilles som en gjeng suppehuer som hater teknologiske fremskritt og bare elsker antikvariske tyske og stygge italienske fossilbiler.

Blir litt som om Hans Grüber hadde bedt John McClane om å gå rundt med plakaten sin på et MAGA-rally i stedet for Harlem.

Jan
JanInnlegg: 6510
01.12.19 22:06
hillebillys: Men det som skjedde er att forsikringen økt med mer en det dobbelte, service kostnader økte med nesten 3 gangen (vanlige service, ingen tilleggsarbeider) i tillegg måtte jeg låne. Drivstoff og bom kostnader er likt. Så nei, kjøpe nyere bil er ikke økonomisk lurt. Det er meget dyrt.
Om en endrer energitype så har n ok ikke det så stor innvirkning. For eter hva jeg kan se. Så er ikke drivstoffet den dyreste delen av bilholdet.

Det er uten tvil verditapet som er den dyreste delen av bilholdet. I hvert fall så lenge bilen man kjøper er noenlunde ny. Det gjelder uansett drivstoff.
På den annen side er det godt for nattesøvnen å ha såpass ny bil at man slipper å bekymre seg for uforutsette utgifter. Dessuten er det mer behagelig å kjøre en nyere bil.
Forsikringspris, servicekostnader o.l. kan lønne seg å sjekke før man velger bil. Jeg fikk billigere forsikring da jeg byttet fra en 12 år gammel Jazz til en ny Golf Sportsvan. Servicekostnadene gikk også ned fordi Golfen har dobbelt så lange intervaller, og srvicene koster omtrent det samme hver gang. En annen sak er at man ved kjøp av ny bil får 8 nye dekk på kjøpet, og dermed slipper å tenke på det, de første 4-5 årene.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
02.12.19 07:26

@fredperry 


Jeg skjønner ikke motivasjonen for å starte en slik diskusjon her inne og bli sur over manglende respons. Blant folk som av andre fremstilles som en gjeng suppehuer som hater teknologiske fremskritt og bare elsker antikvariske tyske og stygge italienske fossilbiler.


Blir litt som om Hans Grüber hadde bedt John McClane om å gå rundt med plakaten sin på et MAGA-rally i stedet for Harlem...sitat slutt. 


___________________________________


Jeg tror du fint kan roe ned noe med tanke på å forsøke å kalle elbil for en teknologisk suksess. Hehe de finnes 100 år gamle elbiler på museum. De hadde en meget kort epoke og var lite populære. På museum finner du også think, den norsk produserte elbilen.


Men slik er det med elektronikk. Først må det bli stort og utbredt i Asia og eller USA. Foreløpig har ikke den elektriske artikkelen  slått an


Å bruke Norge som målestokk og med det konkludere med at elbil er en suksess og veldig moderne, det blir latterlig.


Brukt elektronikk har aldri vært omsettbart som brukt, nesten. Annenhåndsverdi er så og si null.


Det vi ser nå, mens man venter på at de nyeste modellene, med lengre rekkevidde og til mye lavere pris, det er at de som har kjøpt ny elbil fra 2013 og frem til i dag lider svære økonomiske tap. Pris pr kjørte km blir latterlig høy pga det sjuke verditapet. Vi snakker om 30-100 kr pr kjørte km i kun verditap 


Hva hjelper det da med tilgang til kollektivfelt (hvor bussen til en brøkdel av prisen går) og avgiftsfritak i bomringen osv?


Elbil err dyreste transport og bare kanskje litt mer miljøvennlig. Det gjenstår Å Se hvor miljøvennlig det er da berget av ikke salgbare brukte elbiler vokser seg større for hver dag. Hva skjer med disse? 

Torotto
TorottoInnlegg: 17295
02.12.19 12:19

@FreddPerry.  Trådstarter har trollet, samme tema under Samfunn/norsk politikk. 

Han nekter å ta inn over seg fakta. 


https://www.dinside.no/motor/forste-tesla-over-n-million-kilometer/71874348#_ga=2.143313590.2085994594.1575208879-1077781753.1545637815


 

VGstig
VGstigInnlegg: 1292
02.12.19 12:27
Royruwen: Vi snakker om 30-100 kr pr kjørte km i kun verditap

Skjønner at det kan blir store tapstall når elbilene er dyre, men jeg tror ikke dette gjelder biler som koster rundt tre hundre tusen kroner. Hvis jeg kjører 120 000 km på 6 år og gir bort e-Golfen gratis så vil den ha kostet kr 2,90 pr kjørte kilometer i verditap.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
02.12.19 12:54

Nå vet vi alle at en brukt diesel holder seg bedre i pris enn elbilene, altså verditapet pr kjørte km er høyest for elbiler. Forsikringen er mye dyrere på elbiler


Men  D E T T E  med høy strømpris og kalde vintre og batteriet som ikke tar til seg all strømmen du betaler for, det i tillegg til ovennevnte verditap gjør jo at elbil ikke lønner seg økonomisk, kontra en dieselbil med 0,4- 0,5 i forbruk. De bilene er det mange av nå, som har såpass lavt forbruk. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25678
02.12.19 13:10

Strengt tatt er det jo veldig få biler som lønner seg :-p

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30840
02.12.19 13:17
Royruwen: Jeg tror du fint kan roe ned noe

Jeg tror du bør sjekke denne linken.

Det er ganske sært å trolle og forsøke å provosere med påstander på et forum hvor de færreste er uenig med deg.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 13:22)

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
02.12.19 13:22
FredPerry: sært

Det er mange særinger. Men for en kort stund tilbake var det nærmest vedtatt at elbil lønte seg økonomisk. Dét synes jeg er litt sært, at så mange lar seg lure. Du er antakelig en særing sjøl også siden du liker å omtale personer fremfor sak. 

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
02.12.19 18:11
InternalExile: Han virker litt tilbakestående.

Ikke bare litt. Etter å ha sett hvordan han trollet og spammet ned en annen tråd begynte jeg etterhvert å lure på om dem hadde begynt å dele ut Internet-PC'er på galehuset :)

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1858770/tittel/el-bil-bloeffen/innlegg/48893876/#48893876

(Innlegget ble redigert 02.12.19 18:11)

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
02.12.19 18:14
Royruwen: Trenger litt hjelp til kostnadsberegninger

Jeg tror du trenger hjelp med mer enn kostnadsberegninger :)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10377
02.12.19 18:44
Royruwen: Dét synes jeg er litt sært, at så mange lar seg lure.

Dette er et godt poeng. Det er en saueflokk-mentalitet uten sidestykke her i landet. Folk tror vi er så selvstendige fordi vi har blitt tutet ørene fulle av det fra vi var små...


For få år siden var det bil med dieselmotor som var tingen ifølge myndighetene, og folk trodde på det. Så snudde myndighetene om og mange tapte penger på det. Så sier de samme myndighetene at nå er det elbil som er tingen, og enda fler tror på det, og taper mange penger enda en gang.


Evnen til å lære er null. Det dette handler om er å danse etter industriens pipe og få folk til å bruke penger på først det ene, og så det andre. "Klima" og "miljø" er bare en brekkstang i denne prosessen.


 

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
02.12.19 19:32
Amatør_1: For få år siden var det bil med dieselmotor som var tingen ifølge myndighetene, og folk trodde på det. Så snudde myndighetene om og mange tapte penger på det.

Hvor mye penger tapte de som kjøpte bil med dieselmoter i forhold til om de hadde kjøpt bil med bensinmotor?

Someone
SomeoneInnlegg: 25678
02.12.19 19:45
MacanT: Jeg tror du trenger hjelp med mer enn kostnadsberegninger :)

Enkelte har tungt for det, selv med hjelp ;)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10377
02.12.19 21:11
MacanT: Hvor mye penger tapte de som kjøpte bil med dieselmoter i forhold til om de hadde kjøpt bil med bensinmotor?

Det har nok variert mye etter omstendighetene, men bruktprisene på bil med dieselmotor var jo lave lenge. Godt at dette er iferd med å endre seg nå.

VGstig
VGstigInnlegg: 1292
02.12.19 23:36
Royruwen: D E T T E  med høy strømpris

Viktig å være klar over at strømprisene varierer mer enn bensin- og dieselprisene. Syns allikevel artikkelen bommer litt når den tar utgangspunkt i en topp på strømprisen midt på vinteren. De reelle tallene får man bare ved å ta en gjennomsnittlig strømpris over en lengre periode. I 3. kvartal i år var for eksempel strømprisen 1 krone og ti øre (halvparten av det som er brukt i artikkelen). En elbil med strømforbruk på 1,5 kWh/mil får drivstoffkostnad på 1 krone og 65 øre pr mil. Det er veldig mye lavere enn selv den gjerrigste dieselbil.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 07:48

På finn.no er det nå eksempelvis en 2019 Model audi e-tron som leases ut for 12.500 kr I mnd.


Avtalen er: 


- frem til april 2022 (15 mndr)


- 40.000 km


- 12.500 kr pr mnd


 


12.500 kr x 15 mndr = 187.500 kr ÷ 40.000 km = 4,70 pr km (47 kr pr mil ) I KUN leie kostnader. Pluss på forsikring,, bom, strøm etc og prisen stiger raskt til over 60 kr pr kjørte mil.


At leie prisen er det den er, kommer av det forventede høye verditapet. 


 


Går man ned på skalaen og ser på en simpel e-golf som har leasing avtale 


- 6.000 kr pr mnd


- 30.000 km


- 24 mndr


6.000 kr x 24 mndr = 144.000 kr ÷ 30.000 km = 4,80 kr pr km (48 kr pr mil) I kun leie kostnader. 


Elbil er dyrt å kjøre pga et vanvittig verditap 

Someone
SomeoneInnlegg: 25678
03.12.19 08:37

Det er vel ingen som hevder at biler som e-Tron er spesielt billige? Og hva er kostnaden sammenlignet med en Q5?


 


Dessuten er regnestykket ditt feil, men den er en såpass enkel feil at du bør klare finne den selv ;)

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 09:04
Someone: regnestykket

Du får prøve deg frem på kuleramma di

Vet ikke om du ser det, men pris pr km er ganske lik på e-Golf og e-tron på ulike vilkår selvsagt men dog...

(Innlegget ble redigert 03.12.19 09:06)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14259
03.12.19 12:29
Royruwen: - frem til april 2022 (15 mndr)

Det er 27 måneder til april 2022.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5253
03.12.19 13:40

Royruwen skrev:


«Elbil er dyrt å kjøre pga et vanvittig verditap»


Selvsagt, i likhet med alle andre biler taper også elbiler seg (nå etter oktober 2018 der det skjedde noe med elbilboblen som hadde vart en stund) like mye som bensin og dieselbiler.


Selv har jeg bare hatt bensinbiler, i tillegg til 4 bruks-elbiler. Aldri dieselbiler. Men bensinbiler har alltid hatt et enormt verditap fra det er nytt. Jeg har nydt godt av dette da jeg gjerne har vært kjøper av 3-7 år gamle bensinbiler. 

Grunnen til at elbiler taper seg seg i verdi er at de er en bil. Biler stuper i verdi fra de er nye, kun med få unntak (porsche 911 R og slike samt elbiler i Norge i unntaksperioden 2013-2018).


At egolf taper seg såpass mye nå er nok rekyl av mangel på verditap fra tidligere. 
Forklaringen er enkelt og greit at det var lenge enorme ventetider og mangel på biler i forhold til enorm etterspørsel, og plutselig skulle alle selge egolfene sine og møller tilbyr til slutt lagerbiler på black days-tilbud. Da blir tilbudet større enn etterspørselen på kort tid.


De som kjøper ny bil uten å iberegne verditap er jo korttenkte.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 15:46
Kompressor-V8: verditap

Det er vel få ting som har dårligere annenhåndsverdi enn elektriske artikler. 


En ericsson gh 198 tlf kostet 6-8.000 kr da den kom på 90 tallet. 


Elbiler for 100 år siden er på museum


Think er på museum, sammen med telefoner fra 90 tallet. 


Pga utvikling faller plutselig en ny elbil med 150.000 kr over natta iforhold til fjorårets modell. Dette fører til fæle tap, usikkerhet og en voldsom opphoping av brukte usakgbare elbiler. De kan bli solgt, men da til symbolske summer.


10 millioner mobiltelefoner ligger ubrukt hjemme over hele Norge, viser en fersk spørreundersøkelse Framtiden i våre hender har gjennomført.


Hadde det vært billig, lett å reparere og hatt god annenhåndsverdi, så ville ikke disse ligget I skuffer. 


Slik er vi på vei med elbiler også. 

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
03.12.19 16:19
Royruwen: 10 millioner mobiltelefoner ligger ubrukt hjemme over hele Norge, viser en fersk spørreundersøkelse Framtiden i våre hender har gjennomført.

Selv hiver jeg dem. Beholder kun den nest siste til bruk som backup når jeg er på langtur.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 16:26
MacanT: backup

Skal vi fortsette å bruke sammenlikning mellom elektriske artikler da, som du også gjør med tlf....å ha en backup fra en brukt mobil

 

Så ser jeg ikke verdien og nytten av en leaf til 40.000 kr eller en think til 25.000 kr som noen form for backup til en ny bil. De to bilene jeg nevnte går på nåde, selv etter få kjørte km og alder under 8 år. De er verdiløse og uten nytteverdi 

På finn står en 2018 mod eGolf til 270.000 kr med 35.000 km på speedometeret 

En NY eGolf 2020 Model får du for 280.000 og siden det nærmer seg jul er det vel bare de som tror på julenissen som tror at 2018 modellen går for over 220.000 selv om det forlanges 270.000 

Optimistens julenummer 

(Innlegget ble redigert 03.12.19 16:33)

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
03.12.19 17:33
Royruwen: På finn står en 2018 mod eGolf til 270.000 kr med 35.000 km på speedometeret  En NY eGolf 2020 Model får du for 280.000 og siden det nærmer seg jul er det vel bare de som tror på julenissen som tror at 2018 modellen går for over 220.000 selv om det forlanges 270.000

Hvis den går for 220 000 har jo prisen sunket mindre enn det man må forvente hvis man kjøper nybil.

MacanT
MacanTInnlegg: 12769
03.12.19 17:42
Royruwen: Skal vi fortsette å bruke sammenlikning mellom elektriske artikler da, som du også gjør med tlf....å ha en backup fra en brukt mobil

Veldig mange bilinteresserte har minst to biler. En til jobbpendling / shopping og en ordentlig bil til langturer og kosekjøring.

Liten vits i å legge en masse kilometer med kjedelig kjøring på den ordentlige bilen, fører kun til dyrere forsikring og økt verditap.

(Innlegget ble redigert 03.12.19 17:42)

Jan
JanInnlegg: 6510
03.12.19 17:42
Royruwen: Går man ned på skalaen og ser på en simpel e-golf som har leasing avtale 
- 6.000 kr pr mnd
- 30.000 km
- 24 mndr
6.000 kr x 24 mndr = 144.000 kr ÷ 30.000 km = 4,80 kr pr km (48 kr pr mil) I kun leie kostnader. 
Elbil er dyrt å kjøre pga et vanvittig verditap

Det er vel ikke noe særlig billigere å kjøre bil med forbrenningsmotor.


Det ble synliggjort for meg da naboen leaset en V60 for tre år og 45.000km. Han betalte ca 180.000 pluss service, diesel, avgifter og forsikring. Det blir 4 kr/km for leasingen pluss de andre utgiftene, altså 50-60 kr/mil.


Det er vel ca 4 år siden han leverte inn Volvoen og kjøpte seg en 3-4 år gammel Focus i stedet.

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 17:52
MacanT: sunket

Prisen har sunket fra 335.000 kr på gjeldende modell. Nå forlanger de eller drømmer om å få 270.000 etter 34.000 km fra 2018 til nå


En NY eGolf av samme type 2020 modell koster 280.000 nå.


 

Royruwen
RoyruwenInnlegg: 5100
03.12.19 17:59
Jan: V60

Sammenlikne en elektrisk artikkel med en bil som går på veien I minst 20 år...jaJa. ..


Levealderen på en el- bil ser ikke ut til å være mer enn 6-8 år...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg