Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bakluka låser seg opp.....

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 8043
06.12.19 11:13

Jeg har en gammel (2007) Citroen C5 stasjonsvogn der bakluka plutselig har begynt å låse seg opp selv. Dette skjer hver gang jeg åpner en av de andre dørene...
Så må jeg gå bak og fysisk lukke den igjen. Plagsomt !

Begynte plutselig nå på onsdag.
Hva i all verden kan være feilen her ?

SUV
SUVInnlegg: 5258
06.12.19 16:23
xpoolman: Begynte plutselig nå på onsdag.Hva i all verden kan være feilen her ?

Tenkte du kunne ha fått en mandagsbil, men så ser jeg jo at dette skjedde på en onsdag, så da må det være noe annet :-)

SUV
SUVInnlegg: 5258
06.12.19 16:36
xpoolman: Jeg har en gammel (2007) Citroen C5 stasjonsvogn der bakluka plutselig har begynt å låse seg opp selv. Dette skjer hver gang jeg åpner en av de andre dørene...Så må jeg gå bak og fysisk lukke den igjen. Plagsomt !

Du skriver den låser seg opp, men iden du også skriver at du må lukke den igjen så antar jeg at den ikke bare låser seg opp, men også åpner seg litt. Altså at du har sånn elektrisk åpning der du (når alt fungerer so det  skal) trykker på en knapp og så durer det litt og så åpner den seg ca 1-2 cm (evt helt opp) og du kan åpne den mer selv.

Da er det vel sannsynligvis en elektrisk feil. Kanskje noen ledninger som er slitt og har fått kontakt med hverandre. Du skiver det  skjer hver gang du åpner en annen dør, men hvor mye må du åpne andre dører for at det skal skje? Svaret på det kan jo si noe om hvor feilen ligger. Hvis det skjer når du åpner så mye at du får på kupelyset så kan det jo være relatert til dette og kanskje du kan ta sikringa til kupelyset (hvis du kan klare deg uten dette) for å unngå å gi et strømsignal som går på ville veier og gjør ugang. For det at det skjer ved åpning av en hvilken som helst dør kan jo tyde på at det er en feil relatert til noe som skjer uansett  hvilken dør du åpner, som for eksempel kupelys-strømmen. Har du prøvd å ha kupelysbryteren i ulike posisjoner (av/på/døravhengig) og se om bagasjelokket åpner seg når du åpner andre dører?

En anne testprosedyre som kanskje kan gi noen hint om hva som er feil kan være:

Åpne ei dør så bagasjelokket åpner seg.

Lukk bagasjelokket.

Trykk inn kupelyysbryteren i dørkarmen (som om du lukker døra, bare at døra er åpen hele tiden). Slipp den ut igjen. Åpner bagasjelokket seg?

Hvis nei, dra i dørhåndtaket slik du gjør når du åpner døra (som denne gangen er helt åpen fra før). Åpner bagasjelokket seg?

Jeg kan ikke garantere at det er sånn det henger sammen, men det kan jo være verdt å teste ut litt og finne ut i hvilken sammenheng dette skjer.

Jan
JanInnlegg: 6983
06.12.19 16:58

Ingenting overrasker meg med Citroen. Jeg hadde en BX der alle dørene låste seg når man lukket førerdøren litt hardt. Ikke spesielt artig da det også skjedde mens motoren gikk og nøkkelen befant seg inni bilen.

xpoolman
06.12.19 17:48

Takk for gode tips SUV !

Dette skal testes ut i morgen :-)

Lignage
LignageInnlegg: 2260
06.12.19 20:51

Det finnes også en meget oppegående Facebook-side for C5, der får du svar på det meste.

xpoolman
06.12.19 23:39
Lignage: Det finnes også en meget oppegående Facebook-side for C5, der får du svar på det meste.

Takk skal du ha Lignage :-)

xpoolman
06.12.19 23:46
SUV: Tenkte du kunne ha fått en mandagsbil

By the way, dette er ingen mandagsbil :-)

Jeg har selv vært meget skeptisk til franske biler opp gjennom årene, men denne bilen har virkelig fått meg på andre tanker. 

Vi kjøpte den i april 2017, 10 år gammel da, og kjørt 154000.
Etter det har den gått som et sveitsisk urverk, og den har tatt oss 2 ganger ned til Kreta og hjem igjen, i 2017 og nå i år.
3800 km hver vei :-)
En drøm å kjøre langtur med !

Og til våren skal den ned dit for tredje gang :-)
Jeg gleder meg allerede !

(Innlegget ble redigert 06.12.19 23:46)

Jan
JanInnlegg: 6983
06.12.19 23:58

Jeg snakket med en taxikollega for noen dager siden. Han hadde byttet arbeidsgiver fra en som kjøpte ny Mercedes hvert 3.år til en som hadde en 1 år gammel Citroen C4 Picasso eller noe slikt da han begynte i ny jobb for et halvt år siden.
På det halvåret hadde han tilbragt mer tid på verksted enn på 5 år som Mercedesfører.
Som jeg har beskrevet i andre tråder, ble jeg grundig vaksinert mot franske biler da jeg hadde en BX som taxi på 90-tallet. Jeg kunne skrevet en liten bok om alle problemene med bilen, men for ikke å overgå SUV i lengde på innleggene, kan jeg oppsummere med at i løpet av de 18 mndr jeg hadde bilen, stod den 3 mndr på verksted, og måtte hentes av bergingsbil 13 ganger.

xpoolman
07.12.19 10:53
SUV: Har du prøvd å ha kupelysbryteren i ulike posisjoner (av/på/døravhengig) og se om bagasjelokket åpner seg når du åpner andre dører?

Du er et geni SUV.
Når jeg slo av kupelyset opphører feilen...

Så er spørsmålet: kan jeg fikse dette eller må jeg bare leve med denne feilen ?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1763
07.12.19 11:21
Jan: Jeg snakket med en taxikollega for noen dager siden. Han hadde byttet arbeidsgiver fra en som kjøpte ny Mercedes hvert 3.år til en som hadde en 1 år gammel Citroen C4 Picasso eller noe slikt da han begynte i ny jobb for et halvt år siden.
På det halvåret hadde han tilbragt mer tid på verksted enn på 5 år som Mercedesfører.
Som jeg har beskrevet i andre tråder, ble jeg grundig vaksinert mot franske biler da jeg hadde en BX som taxi på 90-tallet. Jeg kunne skrevet en liten bok om alle problemene med bilen, men for ikke å overgå SUV i lengde på innleggene, kan jeg oppsummere med at i løpet av de 18 mndr jeg hadde bilen, stod den 3 mndr på verksted, og måtte hentes av bergingsbil 13 ganger.

På nyere franske biler så er nok drivverket o.l. svært så bra, ofte bedre enn sine tyske brødre. Elektronikken er dog et annet kapittel, ikke at tyskerne er så mye bedre her, spesielt ikke VAG. Jeg har skrudd en del på litt nyere franske og tyske biler, er det en ting jeg har lagt merke til er det at de overkompliserer absolutt alt, det være seg en vindusheismotor eller vindusviskermekanisme.

Jeg er vant til amerikanske biler, der er vindusheismotoren litt ekstra sterk i stedet for å legge inn en programvare som skal beskytte motorer. Det holder 20 ganger lenger. Samme med vindusviskermotoren og dens mekansime og elektronikk. I stedet for "motorskydd" som Europeerne nesten alltid lager, så lager de i stedet motoren kraftigere (og tyngre..) slik at den tåler å børste ruta for snø de neste 30 årene.

Europeerne bruker heller ikke et "rele senter" der releene er utskiftbare, de bruker printkort med så små releer til alle funksjoner at hele kortet må skiftes. Tro da ikke at dette sitter beskyttet til inne i bilen f.eks., neida, gjerne i gulvetr (VAG) eller i motorrommet (PSA-Renault).

Ja, amerikanerne var først ute med BCM (Body control module), ca 10-15 år før Europa, men de blandet ikke inn bilens viktige funksjoner i den, så som vindusviskerne, og de plasserte og plasserer stort sett BCM på et beskyttet sted, i likhet med japsene.

Europeisk bilindustri er har stort sett handlet om store ord, kjøreegenskaper, finish og at alt skal se flott ut, i stedet for den reelle kvaliteten.

(Innlegget ble redigert 07.12.19 11:23)

petterG
petterGInnlegg: 9702
07.12.19 14:40
xpoolman: Når jeg slo av kupelyset opphører feilen...

Bare ved å skru av kupélyset, eller sammen med åpning av dør?

xpoolman
07.12.19 14:47
petterG: Bare ved å skru av kupélyset, eller sammen med åpning av dør?

Bare ved å skru av kupelyset.
Når jeg nå åpner dørene så låses ikke bakluka opp :-)

petterG
petterGInnlegg: 9702
07.12.19 16:47

Det er nærliggende å tenke på en dårlig jording i kursen(e) for kupélyset og/eller sentrallås.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2570
09.12.19 08:06

Har ikke hatt det problemet på de 2 C5'ene jeg har hatt (den siste solgt etter 325.000km), men på 308SW'en som jeg har nå (savner egentlig C5, men fikk SW'en svært rimelig).

Det hjalp å la batteriet stå utkoblet over natta. Hurtigutkoblingen med bare 10-15 minutter, hjalp ikke.

Ellers sjekk om lysbryteren til bakluka virker som den skal, at bagasjeromslyset virker. Kan også være overledning/brudd i strømkabelen til bakluka, i overgangen til karosseri. 

Beste forumet for oss som har eldre Citroen, er nok Citroenakuten.com . Søker du der, veit jeg du finner en tråd eller flere om problemet.

(Innlegget ble redigert 09.12.19 08:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg