Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbytte 2020

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
12.02.20 07:19

Takk. Fikk en god deal.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17484
12.02.20 08:25
Kompressor-V8: Fikk en god deal.

Og da snakker vi mellom 150-200k?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
12.02.20 08:35

Nei nei, langt i fra så mye. Det er muligheter på å prutte på biler, men de gode bilene er det vanskelig å få store rabatter på. Tro meg jeg har prøvd å være ganske offensiv på 10-12 utvalgte biler. 
Maksimalt har vært 70-100.000 på enkelte modeller i den prisklassen. En del går bare ned 20-30. Men nesten alle gir noe, bare ikke så mye som man ønsker. Til slutt så må man jo gå for et eller annet. For meg var det viktigst å få med maksimal garanti, best mulig km-stand og riktig utstyrt bil. Og en det er ok å bytte inn igjen i f eks en Panamera eller kanskje en taycan cross turismo om et års tid. Og helst en som var ny i Norge, slik den jeg har kjøpt er. I tillegg var det litt ok å få bilen levert raskt. Har tross alt lånt en bil denne uken da Jaguaren kun brukes om sommeren, så skal bli fint å få egen vinterbil igjen :-)

Eneste jeg er spent på er at bilen har PASM sportsunderstell. Perfekt på en slik bil vil nok særlig ribba og hans likesinnede si, for det er en sportsbil og den skal ha alt på stell. Jeg synes det er litt stivt, men vender meg nok til det. Alle andre Porsche-folk jeg kjenner sier det er slik det bør og skal være, så får vi se. :-)

(Innlegget ble redigert 12.02.20 08:44)

henlie
henlieInnlegg: 486
12.02.20 10:01

Denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166091593


Gratulerer uansett, liker denne generasjonen 911 meget godt.

Someone
SomeoneInnlegg: 26064
12.02.20 10:26

Gleder oss da til noen bekrivelse av kjøregenskapene når du har bilen i hus og fått testet litt skikkelig?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
13.02.20 21:34

Nå har jeg hentet bilen hjem fra forhandleren, fikk en superfin tur i solskinnet og jeg har også fått kjørt en del med den i ettermiddag. 


Dette er en skikkelig grom sportsbil. Jeg får gåsehud av motorlyden. Den har sportsunderstell som jeg fryktet skulle bli for stivt, men det fungerer overraskende bra også på komfort. Og den fungerer godt nok til daffe-kjøring, men er hele tiden med på notene når man gir bare litt eller middels eller veldig mye gass. Den er helt rå. Lenge siden eg har kjørt noe så sportslig uansett, men denne bilen viser både sjarm, karakter og dyktighet. 
I tillegg leverer den på hverdagslige gode ting som frontlys, stilig design med led-stripe i hele bilens bredde bak, godt musikkanlegg med bluetooth, meget gode adaptive seter med utallige innstillinger, varme og kjøling. Glasstak som kan vippes eller skyves. Bilen funker både godt nok til komfort og er samtidig en supergod sportsbil. For en respons. Den er dessuten den raskeste jeg har hatt. Jeg er foreløpig svært fornøyd.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17484
13.02.20 21:41
Kompressor-V8: Jeg er foreløpig svært fornøyd.

Høres bra ut, og det er store muligheter for at det fortsetter.
Hvordan kom du ut med forsikring, og med hvilke kjørelenge osv?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
13.02.20 22:18

Forsikring var stort sett likt som på panamera turbo, 4s og s 500 coupe. Men de er alle dyrere enn f eks etron, og også dyrere enn både jaguaren og 996. Men siden jeg erstattet to biler med en så har det gått i pluss også forsikringsmessig.

(Innlegget ble redigert 13.02.20 22:19)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14360
15.02.20 20:12

Gratulerer Kompressor, det var litt overraskende at du skulle velge en så sportslig bil når du allerede eier en XKR.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
15.02.20 22:26

Takk takk. Litt overrasket selv. M4n da jeg prøvekjørte ble jeg helt solgt på motorlyden, og siden jeg ikke trenger en praktisk bil tenkte jeg mest på å ha det litt gøy. Den er en type bil som lett kan byttes videre som gjerne er attraktiv videre. 
Så jeg så en mulighet for å ha 991 denne gangen. Bilen kjennes nesten helt som ny, helt strøken, full garanti og veldig godt holdt.

9289
9289Innlegg: 226
19.02.20 20:01

Blir 1) på meg.


Allerede bestilt nye V60 T8, som skal overta familefraktingen til fordel for A4’en. Ikke helt fornøyd med AWD’en til Volvo, men den er det eneste jeg ikke er helt fornøyd med.


Totalt sett er jeg veldig fornøyd og spent. 

henlie
henlieInnlegg: 486
20.02.20 07:39
9289: Allerede bestilt nye V60 T8, som skal overta familefraktingen til fordel for A4’en. Ikke helt fornøyd med AWD’en til Volvo, men den er det eneste jeg ikke er helt fornøyd med.

Gjelder det både i hybridmodus og når du låser den i AWD?

9289
9289Innlegg: 226
20.02.20 18:25

@henlie


Det er uansett. Bakhjulene på T8 drives av elmotoren. For meg som har kjørt Quattro føles det som bilen trenger å tenke litt om bakhjul skal kobles inn. Akkurat som at Volvo sin automatkasse ikke er like kjapp som DSG. Irriterende når du skal ta løs i terreng. Forhjulene går en runde før bakhjulene kicker inn.. AWD lagg.. 


Kjører du strøm er det kun drift på bakhjulene. 


 


En annen ting som Jeg skvatt litt av første gang var fartsøkning i en kurve. Da er responsen på bakhjulene i overkant om du er litt hard på pedalen. 


 


Ellers har jeg lite å sette fingeren på om den er rett utstyrt. 

henlie
henlieInnlegg: 486
21.02.20 09:53
9289: Det er uansett. Bakhjulene på T8 drives av elmotoren. For meg som har kjørt Quattro føles det som bilen trenger å tenke litt om bakhjul skal kobles inn. Akkurat som at Volvo sin automatkasse ikke er like kjapp som DSG. Irriterende når du skal ta løs i terreng. Forhjulene går en runde før bakhjulene kicker inn.. AWD lagg.. 
Kjører du strøm er det kun drift på bakhjulene.

Uff da, jeg var klar over at bakhjulene blir drevet av elmotoren, men trodde du hadde firehjulsdrift hele tiden når du valgte AWD-modus. Det er selvsagt litt nedtur.

fcuk
fcukInnlegg: 15785
21.02.20 11:04

Da ble det ny banebil på meg. Lotusen er solgt, likeså Model 3 Performance.


Briefen på banebilen var enkel. Lav vekt, og tilstrekkelig til godt med effekt. Lav finansiell risko, og det må ikke noe samlerobjekt, må tåle å brukes. Ikke for gammel, vil ha "moderne" sikkerhet. God komfort for transportetappene til Tyskland er et pluss. Om det finnes et godt ettermarked for "oppgraderinger", så er det et pluss.


Etter mye frem og tilbake ble det en velholdt Ford Fiesta ST.


Jobbsituasjonen endres i Q4, da må jeg kunne pendle 2x8 mil uten lademulighet halvveis, så det skjer noe på den fronten mot slutten av året også. Polestar 2 Performance er høyaktuell.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5764
21.02.20 11:58
Kompressor-V8: Nå har jeg hentet bilen hjem fra forhandleren, fikk en superfin tur i solskinnet og jeg har også fått kjørt en del med den i ettermiddag.

Gratulerer! Herlig valg! 991 ser også like bra ut som den kjører, et subtilt kvantesprang ift. 997 rent estetisk.


 

fcuk
fcukInnlegg: 15785
21.02.20 12:00
Kompressor-V8: Jeg er foreløpig svært fornøyd.

Gratulerer, nydelig bil, mange liker 997 fordi den er litt mindre, selv syntes jeg 991 er helt perfekt.

Ribba
RibbaInnlegg: 35961
21.02.20 15:28
fcuk: Ford Fiesta ST.

Mk?

Uansett, trist at du kvittet deg med Lotusen, men Fiesta ST er et glimrende valg uavhengig av hvilken generasjon det gjelder.

 

(Innlegget ble redigert 21.02.20 15:29)

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 16160
21.02.20 15:30
Someone: 4) Skal sannsynligvis ikke kjøpe bil i 2020

Hiluxen er den siste modellen som ble laget i Japan og har bare gått 335000, så den skal jeg nok i mange år til.


Jaguaren skal vi ha i minst tre år til, til det går an å importere S-Type R eller XKR med 4.2-literen.


C1'en er gulle god, men jeg har lyst på en DS3 eller en Mazda 3 med AWD, så det er en mikroskopisk sjanse for et bytte her.


Hvordan det blir med Caterham eller Atom til kona, eller en Triumph Bonneville til meg, er helt i det blå. Men sannsynligvis ikke.

fcuk
fcukInnlegg: 15785
21.02.20 16:54
Ribba: Mk? Uansett, trist at du kvittet deg med Lotusen, men Fiesta ST er et glimrende valg uavhengig av hvilken generasjon det gjelder.

MK7 - ble rett og slett på tide å prøve noe nytt. Selv prøvekjøringen på myke vinterdekk var overbevisende.

 

Nå får jeg attpåtil cruise control og klimaautomatikk på vei nedover til ringen, det kommer i grunn til å bli godt det også.

(Innlegget ble redigert 21.02.20 16:55)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5764
21.02.20 17:15
fcuk: MK7 - ble rett og slett på tide å prøve noe nytt.

Gratulerer med pocket rocket! Har kjørt en lettere oppjazza utgave av denne, og det var moro. Samtidig neppe noe man gidder å pendle 16 mil om dagen i :) Da er nok en blå Model 3P et langt bedre valg... Noterer meg samtidig at den også har forsvunnet, muligens til fordel for en kineser med svenske aner... Var det skvettlappene?

fcuk
fcukInnlegg: 15785
21.02.20 19:03

Nei, akkurat vår M3P fikk jeg så bra pris for at jeg lot neste eier krangle med Tesla ang. manglene på lakkfronten.


Kjøper jeg M3P igjen, så skal jeg se enda mer nøye på bilen før jeg tar den ut.


Polestar 2 frister voldsomt, med Performance pack så tror jeg den er vel så kapabel som M3P hvis vi ser bort fra 0-100 sprinten.

Ribba
RibbaInnlegg: 35961
21.02.20 21:08
fcuk: MK7 - ble rett og slett på tide å prøve noe nytt. Selv prøvekjøringen på myke vinterdekk var overbevisende.

Den har jo fått fantastisk god kritikk. Jeg selv har jo faktisk lett med tanken om å kjøpe en.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
21.02.20 21:25

Spennende med fcuk sine endringer, gratulerer. Har blitt litt applauderende til alle som velger noe annet enn elbil og hybrid nå i 2020. Fiesta ST er kul.

 

Takk igjen for gratulasjoner. Rått med sportsbil som daily driver. Funker fint og er superkult. Men merker jo at jeg kommer til å ha noe mer glidende superkomfortabelt ved siden av etterhvert. Jaguaren gjør nok nytten som det gjennom sommeren.

(Innlegget ble redigert 21.02.20 21:28)

fcuk
fcukInnlegg: 15785
21.02.20 21:40
Ribba: Den har jo fått fantastisk god kritikk. Jeg selv har jo faktisk lett med tanken om å kjøpe en.

Ikke til å legge skjul på at jeg brukte endel motorjournalister som underlag for beslutningen.


Gleder meg å se hvordan dette blir. Drar nedover i skummelt selskap. M4 Competition og GT3 for å nevne de skarpeste knivene.

SUV
SUVInnlegg: 5048
21.02.20 23:59
Kompressor-V8: Takk igjen for gratulasjoner. Rått med sportsbil som daily driver. Funker fint og er superkult. Men merker jo at jeg kommer til å ha noe mer glidende superkomfortabelt ved siden av etterhvert. Jaguaren gjør nok nytten som det gjennom sommeren.

Ligger en Jaguar ute for 9000 kr på finn (auksjon riktignok, så kan jo hende det blir dyrere):


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171026706


Også går ikke motoren, så der må noe fikses.


Da har du sladdebil og snobbebil i ett :-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
23.02.20 08:49

Den er nok litt gammel for min smak. Etter å ha eid en 1998 modell Porsche med diverse ekstremt dyre påkost har jeg blitt ganske godt «vaksinert» mot å eie eldre biler.

 

Men biler til under 20-30.000 kan man jo leke seg med og skjer det noe dyrt som må repareres kan man jo selge den i deler eller bare kjøre den rett i bilpresse :-)

En bil til 80-200.000 må man liksom fikse. Mens en til under 20-30.000 kan man tross alt ikke tape mer enn bilens verdi.

(Innlegget ble redigert 23.02.20 08:50)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5568
23.02.20 08:52

Fcuk skrev: «Gleder meg å se hvordan dette blir. Drar nedover i skummelt selskap. M4 Competition og GT3 for å nevne de skarpeste knivene.»


Det blir nok moro uansett, forhjulsdrift til tross... men hva slags GT3 er det?

fcuk
fcukInnlegg: 15785
23.02.20 20:01
Kompressor-V8: Det blir nok moro uansett, forhjulsdrift til tross... men hva slags GT3 er det?

997 om jeg ikke tar helt feil. Har ikke sett den ennå.

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 28173
27.02.20 18:38

5) Skal garantert ikke kjøpe bil i 2020.

Er så satans fornøyd med min Audi A5 2.0 TFSI.

Klikk for å gå tilbake til toppen