Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbytte 2020

NYTT TEMA
jonasv
jonasvInnlegg: 933
03.07.20 21:29

At folk kjøper og selger biler privat og snyter på skatten er et stort problem. Men jeg tipper gode gamle kompressoren ikke bryr seg om det.... Han er mer opptatt av at alle andre skal følge lover og regler.

jonasv
03.07.20 21:46
SUV: Jeg regner med at eiendomsmegleren som plutselig måtte springe

Visninger i helger og på kveldstid er ikke enkelt. De fleste eiendomsmeglere har vel så mye å gjøre at den lille tiden de har brukes utelukkende på familien. 

Så har vi 1% champagne meglere som har arvet kundeporteføljer eller bare på grunn av geografisk plassering får inn millioner på å gjøre samme jobben andre meglere bruker ti ganger mer tid og energi for å tjene inn... 

Og da har man jo selvsagt mye tid til å bytte biler og skrive innlegg her inne om luksusbilene sine.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5748
03.07.20 22:05

Fikk kjørt en ca 500km langtur med bilen i dag. Forbruk ca 1,1 liter pr mil er ganske positivt overraskende. En annen kvalitet ved S 500 coupe er at man i kraftig regnvær faktisk ikke hører forskjell På om man kjører fort i store vanndammer eller på tørr vei. Man hører ingenting til sprut eller plask. Det hørte jeg i 7-serie. 217 S-klasse fortsetter å imponere stort med spennende kvaliteter og tøffe detaljer. Hele bilen er rett og slett svært gjennomtenkt. 

(Innlegget ble redigert 03.07.20 22:16)

Kompressor-V8
03.07.20 22:19

SirOwen skrev: «Helt enig, dette burde jeg gjort for lenge siden.

Ble en 2015-modell med 2-liter 156hk. Overraskende fin/sportslig lyd. Bilen lå ute til 300k, inkl 10 år/100 000 km serviceavtale. Ble selvsagt litt pruting.»

Høres ut som en bra deal det? Har jo hatt 2 stk Z4 selv, men riktignok mye eldre biler: en 2004 mod 2,2ia og en 2007 mod 3.0si. Savner den sistnevnte en del enda.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 53207
03.07.20 22:24
Kompressor-V8: Høres ut som en bra deal det?

Tror jo det. Ingen serviceutgifter de neste 4 årene lar seg høre.

En kollega av meg skal bytte bil, men hun ønsker ikke å bruke for mye penger, dvs hun ønsker ikke å ta opp billån. Hun sier at bilkjøp ikke er en investering.

Er temmelig uenig, for meg er bilkjøp investering i livskvalitet.

Hverken mer eller mindre. Slik er det vel for deg også, Mr Kompressor?

Kompressor-V8
03.07.20 23:05

Enig i det, investering i bil er for meg investering i økt livskvalitet. Hva skal man med penger om de ikke skal kunne brukes på noe man liker. Og s-klassen kommer jeg nok til å tape en del på og har beregnet det, men det var et rent entusiastisk valg, så økonomien rundt det bilvalget er ikke interessant. Men likevel kan man ha biler uten å tape på de. Z4 kan fort være en slik bilmodell.

(Innlegget ble redigert 03.07.20 23:07)

SUV
SUVInnlegg: 5261
04.07.20 11:16
SirOwen: En kollega av meg skal bytte bil, men hun ønsker ikke å bruke for mye penger, dvs hun ønsker ikke å ta opp billån. Hun sier at bilkjøp ikke er en investering. Er temmelig uenig, for meg er bilkjøp investering i livskvalitet.

Problemet med å ta opp lån for å kjøpe bil er jo at mye penger går bort i renter (ikke akkurat nå, men normalt sett). Det betyr at det kan gå hardt ut over senere bilkjøp og hva man har til rådighet da. Derfor kan det være bedre å kjøpe noe man har råd til uten lån og dermed kunne slå til enda mer neste gang bil skal kjøpes. 

Selv har jeg aldri tatt opp lån for å kjøpe bil. Første bil var en bruktbil jeg kjøpte som student. Den var ganske billig, jeg har siden kjøpt henger som kostet mer enn den bilen. Neste bil var ny, og siste bilen kostet nesten dobbelt så mye som forrige.

Men det kan selvfølgelig iblant være nyttig å låne til bil for å få bedre kollisjonssikerhet. En bekjent skulle ha ny bil da den gamle ville stryke i EU-kontrollen. Jeg foreslo at han burde kjøpe en som er såpass ny at den har airbag. Men han ville helst ha en bil som var  billig i innkjøp og bruk og kjøpte en eldre bil. Den oppfylte kriteriene om å være billig i innkjøp og drift, men så smalt det i nesten 80 og han ble sykemeldt og bilen ble totalvrak. Neste bilkjøpet hans så ble det billån og en litt nyere bil med airbag.

SUV
04.07.20 11:22
jonasv: Rart at du reagerer på at jeg oppfordrer folk til å følge Loven og ikke snyte på skatten.    Kanskje du snyter på skatten selv.    Jeg kjørte forresten en Mitsubishi Outlander hybrid i dag, mye støy i kupeen. Dårlig bil med dårlige kjøreegenskaper.    Audi Q7 er en mye bedre bil. Forresten hvis du og jeg frontkolliderer med hverandre, hvem tror du kommer best ut?    Tipper jeg kan bare spasere ut, mens du blir sittende fastklemt inne i bilen.

Selv om du ikke klarer å sitere mer enn små deler av det du skal svare på så gjelder ikke det alle. Jeg trodde de som kjøpte Tesla var over middels begeistret for å bruke skjermer til alt (mange Teslaer må man jo via en skjerm for å åpne hanskerommet til og med, nyter ikke å åpne på vanlig vis, noe enkelte har fått erfare når skademeldingsskjemaet i hanskerommet skal fylles ut og skjermen er ødelagt i smellen). Men der har du vel sikkert igjen overvurdert egne kunnskaper og kjøpt en bil du ikke behersket og derfor solgt den igjen.

Så når du skriver tre avsnitt hvor et er om hvordan folk får det travelt med å komme seg vekk når du kommer og et annet avsnitt er om at man må betale skatt så er det ikke sånn at et svar på det  ene betyr at du kan dikte opp hva jeg skal mene om resten.

Så jeg har ikke i min kommentar reagert på at du oppfordrer folk til å følge loven og ikke snyte på skatten. Forøvrig så virker ikke ditt innlegg som en oppfordring til å være lovlydig borger, men mer som en antydning om at en viss megler ikek er lovlydig borgeer, noe jeg forøvrig tror han er (bare sånn i tilfelle du med din dårlig forståelse skulle være nødt til å få det inn med måleskjeer, som altså er mye mindre enn teskjeer).

Jeg følger forøvrig loven og betaler det jeg skal i skatt. Du ble vel redd for at det  skulle bli for lite penger i statens pengekasse siden du droppet å bidra da du kjøpte deg Tesla for noen år siden.

Du skrev du kjørte Outlander ladehybbrid idag med mye støy. Da har du nok kommet borti radioen og slått på denne der de intervjuet en mann som kjørte Audi med masse støy. Og når denne Audi-støyen kommer ut av høytalerne under kjøring med Outlander så tror du vel at det kommer fra Outlanderen.

En kamerat som satt på synes forresten at bilen min gikk veldig stille, han har forøvrig selv hatt Audi, en S4. Q7 har jeg ikke erfaring med, men de gangene jeg har sittet på i Audier synes jeg ikke de har vært spesielt stillegående.

Heller ikke noe iveien med kjøreegenskapene på min bil, de fungerer helt fint til den bruken bilen er ment for. Skal man tøye grensene for kjøreegenskapene så må man først tøye grensene for førerkortet og det er jeg ikke interessert i å ta sjansen på.

At vi frontkolliderer tror jeg er lite sannsynlig. Men hvis jeg skulle være den møtende bilen idet  du skjener over i motgående felt  så antar jeg at jeg svinger unna og du treffer fronten av lastebilen bak og at det dermed går dårligere med deg som sitter fastklemt enn med meg som plukker en kongle ut av grillen før jeg svinger opp av grøfta og kan kjøre videre. Men først av alt så løper jeg mot Audien under lastebilen mens jeg ringer 113 og forteller at det er en hardt skadet person i en Q7 og at hvis han svarer rart og usammenhengende på spørsmål så er det ikke et resultat av smellen, han bare er sånn.

At du tipper jeg kommer dårligst ut av en smell bare styrker mistanken om at jeg kommer best ut, for i minst 99% av tilfellene der du antar noe om andre så tar du feil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 38045
04.07.20 13:48

Du SUV, skulle hatt deg en liter god filterkaffe samt et par skolebrød så sukker og koffein fikk fart på praten......   god helg!

SirOwen
04.07.20 19:04
SUV: og at hvis han svarer rart og usammenhengende på spørsmål så er det ikke et resultat av smellen, han bare er sånn.

Innimellom er humoren din bare helt nydelig, SUV.

Men at du fortsetter å mate vedkommende, er smått utrolig.

Ribba
RibbaInnlegg: 36164
04.07.20 20:41

Takk for at du ga oss oppsummeringen av SUV sitt innlegg. Det er veldig bra for oss som mangler litt utholdenhet til å lese lange innlegg.

Ellers angående SUV mate troll, så må du huske at SUV sine innlegg er fungere litt som antivirus mot troll. For han lar seg aldri irritere, holder alltid en rolig tone, samt svarer alltid langt og veldig lite konsist der et enkelt ja- og nei-svar stort sett aldri blir kortere enn to avsnitt.

Så sakte men sikkert dreper han trollets vilje til å leve og det er bare et spørsmål om tid før det går ei sikring i toppetasjen og en kommentar kommer som gjør at trollet blir bortvist fra forumet.

(Innlegget ble redigert 04.07.20 20:44)

SirOwen
04.07.20 20:44
Ribba: Ellers angående SUV mate troll, så må du huske at SUV sine innlegg er fungere litt som antivirus mot troll. For han lar seg aldri irritere, holder alltid en rolig tone, samt svarer alltid langt og veldig lite konsist der et enkelt ja- og nei-svar stort sett aldri blir kortere enn to avsnitt. Så sakte men sikkert dreper han trollets vilje tog det er bare et spørsmål om tid før det går ei sikring i toppetasjen og en kommentar kommer som gjør at trollet blir bortvist fra forumet.

Hmm, mulig du har rett. He's playing the long game...good for him.

jonasv
04.07.20 23:26
Ribba: antivirus

lol 

Jeg er redd det har motsatt virkning. Jeg avslører jevnlig og hvor inkompetent noen av disse selvutnevnte "motorekspertene" og "bil-guruene" er. Samtidig er jeg sikker på at flere har fått sparken og oppsigelser fra bilbransjen og derav sitter her og sprer negativitet.

SUV
04.07.20 23:41
jonasv: Det er bare å søke opp krasjtester.. De fleste japsebiler kommer dessverre dårlig ut.  Og i møte med en solid tysk bil tror jeg nok sjansene er enda dårligere.   Men jeg lover å hjelpe deg litt mens du sitter fastklemt i bilen, kanskje splashe litt vann for å vekke deg mens ambulansen er på vei.    Og varsler dine nærmeste.. Antar det er ekspertpanelet her inne.   lol

Det du skriver er altså at tyske biler er laget or å mose andre, det er ingen god egenskap, men det er vel derfor du foretrekker dem.

om du har på vann på trafikkskadde som er bevisstløse så er det vel i såpass store mengder at  du drukner dem. Å puste inn vann er som kjent ikke helt bra for da går det rett ned i lungene og kan kvele folk.

Og hvis du nå klarer å vekke noen trafikkskadde så blir de vel så skremt når de ser deg at de prøver desperat og komme seg vekk og beveger seg så mye at nakkeskader osv forverres. Men på den annen side, når man sitter fastklemt og du begynner å gnåle så får man nok såpass superkrefter at man bare røsker av bildøra i rein Terminator-stil og går ut av bilen med sikkerhetsbeltet på så det ryker etter man har slept med seg bilen 4-5 meter.

Og det er nok ikke de som diskuterer bil her som er mine nærmeste selv om det nok er sånn for deg. Det finnes jo flere troll her inne og jeg antar dermed at dere er i nær familie. Er det aksjehandler eller MrEirik2 som er din nærmeste?

Her er forresten en familiefilm av deg, det er vel du som er Pappatroll?

https://www.youtube.com/watch?v=P_DTQpLUoAU

SUV
04.07.20 23:48
jonasv: Nå ble du veldig ivrig der ute alene i skogen, eller så trenger du enda et nytt tastatur snart.  Du  burde gjøre som han "internalexile" og hente deg en Thai kone du også.  Så kan hun hjelpe deg ved å bære ved oppå hengeren, og koke kvelds kaffen. Er du heldig så får du en pad thai og massasje.   Blir det ikke kjedelig å kjøre rundt alene i en så flott Mitsubishi Outlander? Og det med flott tilhenger!

Tastaturet fungerer helt fint, det er bare at når jeg taster lynraskt så vil et millisekund for seint eller tidlig trykk føre til at rekkefølgen på bokstavene stokker seg litt.

Jeg har ingen planer om å hente meg ei thaikone. Veden klarer jeg forøvrig greit å bære selv, tok meg ca en halvtime idag å bære veden opp en skråning for å laste opp hengeren. Og kaffe er ikke noe godt.

Bilen fungerer fint å kjøre alene i, du er kanskje vant til luftfjæring uten stabstag som gjør at bilen heller veldig over til siden hvis du kjører alene slik at du er nødt til å ha motvekt i bilen når du kjører? et trenger ikke jeg i min bil.

Tilhengerne er også fine ja, men man bør vell ikke putte koner opp i dem når man skal kjøre.

jonasv
04.07.20 23:58
SUV: Jeg har ingen planer om å hente meg ei thaikone.

Min gode gamle onkel Reidar var alene i mange år, før han hentet seg en thai kone. 

En dag fikk han hjerneslag og kona som kunne snakke brukbar engelsk fikk tilkalt hjelp og han lever den dag i dag Takket være henne. 

Tviler på at Klage-Jan kan hjelpe deg der.

Det er veldig viktig å få rask medisinsk hjelp ved behov. Det er  viktig å ikke være alene. Velment råd!

(Innlegget ble redigert 04.07.20 23:59)

SUV
05.07.20 13:35
jonasv: Min gode gamle onkel Reidar var alene i mange år, før han hentet seg en thai kone.    En dag fikk han hjerneslag og kona som kunne snakke brukbar engelsk fikk tilkalt hjelp og han lever den dag i dag Takket være henne.  Tviler på at Klage-Jan kan hjelpe deg der.     Det er veldig viktig å få rask medisinsk hjelp ved behov. Det er  viktig å ikke være alene. Velment råd!

Litt merkelig da at du er så veldig kritisk til en annen her på forumet som har valgt samme løsning som din onkel Reidar (som sannsynligvis bare er oppdiktet).

Og hva hadde skjedd om din oppdiktede onkel Reidar hadde funnet seg ei kone som gav ham hjerteinfarkt?

Helsa mi er grei og skulle jeg føle meg uvel så kan jeg jo stort sett ringe etter ambulanse selv. Og folk ville sikker reagert og sjekket litt hvis jeg ikke dukket opp til avtaler eller ikke var mulig å få tak i på telefon.

Dessuten har jeg vedfyring (eller mangel på dette) og det kan redde liv. Jeg snakket med ei eldre dame med rullator som fortalte at vedfyringa hadde reddet livet hennes. Hun hadde fått et illebefinnende (hjerteinfarkt eller noe sånt, husker ikke helt) hjemme hos seg selv, hvor det forøvrig er dårlig telefondekning. En nabo hadde en kald interdag reagert på at det ikke kom røyk fra pipa hennes og gikk bort for å sjekke, og der lå hun på gulvet. Han fikk tilkalt ambulanse som kom og ordnet opp. Det vil si, det var da hun kom inn i en varm ambulanse hun ble veldig dårlig. Det er visst sånn at lav temperatur er gunstig i slike tilfeller, så at ovnen hadde slukket og det ble kaldt i huset hadde nok bidratt til å redde livet på to måter, både ved at temperaturen sank og at naboen reagerte på manglende røyk.

Også sørger jo vedfyringa til at man får litt ekstra mosjon og dermed holder seg i form så man ikke har like stor sjanse for slikt (gjelder ikke dem som bare kjøper ferdig ved).

MacanT
MacanTInnlegg: 13716
05.07.20 13:35
jonasv: Så flott at du har så mye tid til rådighet og stadig kjøper og selger biler. Husk at alle gevinstene dine må du skatte av eller så kommer Skatteetaten etter deg.

Eventuell gevinst på salg av egen bil som du har brukt privat er ikke skattepliktig.

jonasv
05.07.20 14:26
MacanT: Eventuell gevinst på salg av egen bil som du har brukt privat er ikke skattepliktig.

Om man kjøper og selger den i løpet av kort tid... For eksempel en måned eller to..eller under 6mnd er det vel skattepliktig?

(Innlegget ble redigert 05.07.20 14:27)

SirOwen
05.07.20 14:30
jonasv: skattepliktig

Gjelder bare Mercedes, Jaguar, Porsche og BMW.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14574
05.07.20 15:08
jonasv: Om man kjøper og selger den i løpet av kort tid... For eksempel en måned eller to..eller under 6mnd er det vel skattepliktig?

Man må gjøre det flere ganger for at det skal bli betraktet som skattepliktig. Og dessuten må man faktisk tjene på salget, hvem her inne har tjent på kjøp og salg av bil. 

jonasv
05.07.20 15:32
Iseran2770: Man må gjøre det flere ganger for at det skal bli betraktet som skattepliktig. Og dessuten må man faktisk tjene på salget, hvem her inne har tjent på kjøp og salg av bil.

Du har ihvertfall ikke tjent i et eneste øre, med de miniputt Audi A2 sportsbilene du kjøper, faller vel i verdi før du rekker å signere kjøpskontrakten. Hvem kjøper sånt utenom nyrike 20 åringer som har vunnet penger poker eller lignende.

Jeg tenker mer på gode gamle kompressor som pruter, kjøper og selger dyre luksusbiler. Og skryter av å ikke ha tapt penger på dette.

Hadde forventet litt mer støtte her når jeg prøver å avdekke potensielt alvorlige skatteunndragelser... 

Istedenfor at med-debattanter forsvarer kompisene sine og tåkelegger dette uten detaljkunnskaper. Ganske merkelig.

Kompressor-V8
05.07.20 16:21

Hehe - jeg har tilfeldigvis solgt 3 privatbiler i år. Og samlet tap på de tre er nok mer enn jonasv betaler i skatt. 996 ble realisert med hele bilen og mere til i tap, etronen gikk godt i tap. Og 991 hårfint i pluss. Jeg betaler selvsagt skatt og betaler årlig 7 sifret beløp. Men alt som er skattepliktig ved gevinst er også fradragsberettighet ved tap, om jonasv som skatteekspert ville hjelpe meg å finne fradrag for tap ved salg av bil er jeg lytter øre, jonasv :-)

Men dette er ikke et skatteforum, men et bilforum. Beklager avsporingen.

(Innlegget ble redigert 05.07.20 16:22)

jonasv
05.07.20 17:08
Kompressor-V8: Jeg betaler selvsagt skatt og betaler årlig 7 sifret beløp.

Jeg kjenner mange eiendomsmeglere som knapt har smør på brødskiva si. 

Hvordan klarer du å ha så mye tid tilgjengelig til ulike hobbyer samtidig tjene enorme beløp på eiendomsmegling..?

Det er vel kun fordi kontoret ligger i beste vestkant? Hvor godtgjørelse pr solgte bolig kan være enorm.

Hvis SUV skulle tjene så mye som deg på ett år måtte han ha kjørt truck døgnet rundt i 2 år.. Det samme gjelder Taxi-Jan

(Innlegget ble redigert 05.07.20 17:09)

jonasv
05.07.20 17:18
Kompressor-V8: etronen gikk godt i tap

På E-tron husker jeg du skrev at du nesten gikk i null eller minimal verditap.

steponit
steponitInnlegg: 27793
05.07.20 17:26
Someone: Snart nytt år og nye muligheter på bilfronten. Så var en din spådom for din bilpark i 2020   1) Skal kjøpe bil i 2020
2) Skal trolig kjøpe bil 2020
3) Er helt åpent hva som skjer i 2020
4) Skal sannsynligvis ikke kjøpe bil i 2020
5) Skal garantert ikke kjøpe bil i 2020

Kjøpte en 2018-modell Opel Astra i forrige måned, så svaret er nok alternativ 5 for min del.

Kompressor-V8
05.07.20 17:39

jonasv skrev:

«På E-tron husker jeg du skrev at du nesten gikk i null eller minimal verditap.«

Hvor du har lest det aner jeg ikke. Men det ble et tap på etronen som tilsvarte å lease den for ca 6800kr pr mnd. Og jeg syntes ikke det var så ille når leasingen av slike biler ofte er både 9 og 10.000kr pr mnd. Fant du ut om jeg kunne tapsføre det? For jeg forstod det slik at du ønsket å hjelpe meg med dette?

(Innlegget ble redigert 05.07.20 17:42)

SUV
05.07.20 18:58

.

(Innlegget ble redigert 05.07.20 19:00)

SUV
05.07.20 19:00
jonasv: Hvis SUV skulle tjene så mye som deg på ett år måtte han ha kjørt truck døgnet rundt i 2 år.. Det samme gjelder Taxi-Jan

Det er flere år siden jeg har tjent penger på å kjøre truck. Før var det en del av jobben min, men nå er det kun noe jeg gjør i fritiden iblant.

Det er moro å kjøre litt truck iblant, har du prøvd det eller er det ingen som stoler nok på deg til å la deg få prøve?

Kan jo skje noe slikt:

https://www.youtube.com/watch?v=ytBl-fN58Ec

Jan
JanInnlegg: 6984
05.07.20 19:12
SUV: Kan jo skje noe slikt:

Eller enda verre. Følg med fra 4:30.

https://www.youtube.com/watch?v=ChOHnSL7ZCg

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg