Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan bli prisdumping av elbiler

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14347
18.01.20 12:06
Hollabaloo: Apple har fra og med iOS 13 denne løsningen for å skåne batteriet. (jeg vet ikke om android har noe tilsvarende)

Min Android telefon slutter å lade når den er fulladet, men den slutter selvsagt ikke ved 80%.

At man skal lade før man kommer under 20% og stoppe ladingen når man er oppe på 80% er sikkert det beste for batteriene. Men det betyr at elbiler har 40% kortere rekkevidde enn det de aller beste tallene forteller.

Vi som har bensin- eller dieselbil slutter ikke å fylle når tanken er 3/4 full. 

(Innlegget ble redigert 18.01.20 12:06)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
18.01.20 12:58
Iseran2770: Vi som har bensin- eller dieselbil slutter ikke å fylle når tanken er 3/4 full.

Og med 20% igjen på tanken er rekkevidden som en middels elbil med 80% batteri.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10691
18.01.20 13:33
Iseran2770: Min Android telefon slutter å lade når den er fulladet, men den slutter selvsagt ikke ved 80%. At man skal lade før man kommer under 20% og stoppe ladingen når man er oppe på 80% er sikkert det beste for batteriene. Men det betyr at elbiler har 40% kortere rekkevidde enn det de aller beste tallene forteller. Vi som har bensin- eller dieselbil slutter ikke å fylle når tanken er 3/4 full.

Jeg blir litt skremt jeg når jeg leser det du skriver. Tror du det er en "dum" funksjon som konsekvent stanser lading når batteriet har nådd 80%? I praksis så fungerer lading med min telefon akkurat som for din Android-telefon, men den har en tilleggsfunksjon. Om natta når jeg alltid har koblet telefonen til en lader (det kan diskuteres hvor smart akkurat nattlading er, men det er nå en annen sak...), så merker OSet seg over tid at det er et mønster. OSet vil stanse lading ved 80% for å skåne batteriet, og først utpå morgenkvisten rett før jeg våkner så vil den fortsette ladingen slik at telefonen når 100% når jeg har våknet og kobler den fra. 

Akkurat som someone hadde du forøvrig hatt meget godt av kompetanseheving rundt batteriteknologi og elbil. Start med å sette av 11 minutter til å se denne videoen.

(Innlegget ble redigert 18.01.20 13:34)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37782
18.01.20 13:45

Jeg bruker hurtiglader på tlf. og tar 15 min lading nå og da. Tipper det samme funker på en Tesla på SC.

(Innlegget ble redigert 18.01.20 13:46)

rosmebraad
18.01.20 13:48

De nye etronene skal man bare kunne plugge rett inn uten å skanne kortet så kjenner laderen bilen og gjør alt automatisk

For å ta 'den' tonen: Skal Audi endelig få til noe Tesla har hatt i årevis?

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4506
18.01.20 15:51
rosmebraad: For å ta 'den' tonen: Skal Audi endelig få til noe Tesla har hatt i årevis?

Og det til under halv pris :-)

Må si at de gir Tesla noen gratis argument med prissettingen. Ser absolutt det ja.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5364
18.01.20 18:49
Someone: 8% på 5 år, hvis det stemmer,

Da har jeg fått oppdatert info fra kameraten og det er 10% på 4 år som er riktig. Angående lading så fungerte det først slik at lading stoppet på 80%. Men i en softwareoppgradering ble dette endret så den nå lader til 100%. Han ville gjerne hatt første alternativ og undersøkte om dette lot seg 'nedgradere' igjen men det var ikke mulig. Nå må han manuelt stoppe ladingen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
18.01.20 20:38

Fernandovonab skrev:

«Må si at de gir Tesla noen gratis argument med prissettingen. Ser absolutt det ja.»

Men de som ikke egentlig ønsker elbil og som ikke ønsker å kjøre rundt i en skranglete Tesla kommer til å beholde sin bensinbil og kanskje kjøpe en ny bensin eller diesel, da særlig diesel er nesten vel så rimelig på langtur.

De av oss som aldri har eid en dieselbil er vant til at bensin med flere sylindre gjerne koster bittelitt mer. Men de gir så mye mer frihet og glede også.

Elbil er ikke for alle. Selv kjører jeg det kun fordi det er (har vært) latterlig lønnsomt kombinert med en stor usikkerhet for motorsterke bensinbilers fremtidige verditap. Men det har gitt meg begrenset frihet på langturer. Funker bra, joda, men bilferie for meg er å kjøre spontane steder f eks småveier langs sjøen underveis ved danskekysten eller svenskekysten eller på vestlandet. Og der finnes ikke spesielt raske ladere, hverken til tesla eller audi etron. Man må langs de gørrkjedelige motorveiene for folk som hater å kjøre selv... og skulle man kjøre på småveiene må man kjøre pent og spare strøm i tilfelle, for uansett tar det kortere tid pp laderen... Det er ting som dette som er frihetsinnskrenkende. Bil for meg er å kunne kjøre og kose seg med flott motorlyd og gire oppover og nedover og få direkte lydrespons etter vor mye eller lite gass man gir. Herlig.

Joda, jeg har to bensinbiler til sånt noe. Men nå er jeg mye sikrere på at bensin er det riktige for meg også i hverdagen, bensin er rett og slett fremtiden for meg. Så jeg selger etronen og ser nå på Panamera med bensin, nei ikke hybrid, i nyeste karosseri. Er jeg «gal nok» så velger jeg en turbo med 550hk v8.

Skulle den bli forbudt i Oslo og omegn kan jeg alltids kjøpe en liten brukt fillete by-elbil ved siden av for å komme meg rundt med bil. En slik en kan like gjerne være en smart fortwo elektrisk...

(Innlegget ble redigert 18.01.20 20:47)

SUV
SUVInnlegg: 4981
18.01.20 23:59
rosmebraad: Jeg jobbet tidligere noe som taxiajåfør. De få gangene noen var misfornøyd med prisen, ga jeg kvittering og ba dem kontakte media og forbrukerråd, nle som aldri skjedde. Bortsett fra en gang: Da regningen ble gjennomgått , viste det seg at prisen var under gjeldende takst. Likevel fikk kunden beløpet refundert.Uansett kan vennlighet og korrekrte økonomiske forhold være et ideal for noen og enhver.

Jeg trodde du jobbet fullt ut som taxisjåfør i mange år og gjorde det nå også, men der tok jeg kanskje feil?

Hva driver jobber du med nå og hva har du evt jobbet med tidligere? Har taxi bare vært en bijobb?

Det at man gir folk pengene tilbake når de lager trøbbel synes jeg egentlig er en uting.

Herinacius
20.01.20 12:21
Herinacius: Da har jeg fått oppdatert info fra kameraten og det er 10% på 4 år som er riktig.

Og denne bilen (Kia Soul) er gått 110 000 km. Hvis det er slik at pakken vil tape ca 10 % og så stabilisere seg, som Fernandovarb sier om Tesla, så vil vel det være av interesse for eieren. Han har begynt å tenke på når han skal/bør selge den.

rosmebraad
20.01.20 13:13

Du Kompressor, 'kompromisset' må jo være som du gjør, å ha/bruke ulike biltyper og å ha et edruelig forhold til ulike bulers beskaffenhet uten å være helfrelst på det ene eller det andre. Se på en Seat Mii som grei til lokaltrafikk mens Panamera er myyyyyye bedre på motorvei. Og se at ene klarer de fleste arbeidende nordmenn å betale av etterhvert. 

Jeg klarer ikke låse meg på visse biltyper eller drivlinjer...... kan trives med det meste av dagens vanlige modeller.

rosmebraad
20.01.20 13:15

Du SUV. jeg jobber som jobbsøker........ og også noe innen det offentlige da det passet meg bedre med timelønn og arbeidstid.

Fortsatt dog et liv uten SUV, plugin, vinsj og hengerfeste!

Fernandovonarb
20.01.20 14:38
Herinacius: Og denne bilen (Kia Soul) er gått 110 000 km. Hvis det er slik at pakken vil tape ca 10 % og så stabilisere seg, som Fernandovarb sier om Tesla, så vil vel det være av interesse for eieren. Han har begynt å tenke på når han skal/bør selge den.

Gode tips her. Selv et Leaf batteri kan berge bra hvis du behandler det riktig. De er kjent for å ha mye degradering.

rosmebraad
20.01.20 16:04

Ja kort fortalt: Unngå topp og bunn i 'SOC' og temperatur. Forholdene for temperaturkontroll er jo bedre i Tesla, med deres konfigurasjon av kjølevæske og radiotar(er) og varme fra motor(er).

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30865
20.01.20 19:18
Herinacius: For hvis dette er vanlig venter jeg heller en god stund med denne teknologien.

Er åtte prosent på fem år så galt da?

Someone
SomeoneInnlegg: 25955
20.01.20 19:27
FredPerry: Er åtte prosent på fem år så galt da?

Jeg vil hevde det er helt greit og akseptabelt.

Fernandovonarb
20.01.20 19:35

VAG sjef frykter de skal bli bilbransjens Nokia. De holder på å våkne, men er det for sent? Han stiller faktisk det spørsmålet selv.

rosmebraad
20.01.20 19:56

Nokia er som regel holdbart på batteri! Har en flere år gammel Nokia 100 som bare trenger lading en gang i uken, samt har tålt å falle i bakken et antall ganger!

Bra for forbrukeren om VW blir som Nokia i så måte!

(Innlegget ble redigert 20.01.20 19:56)

Jan
JanInnlegg: 6637
20.01.20 20:01
Fernandovonarb: VAG sjef frykter de skal bli bilbransjens Nokia. De holder på å våkne, men er det for sent? Han stiller faktisk det spørsmålet selv.

Hvis han med det mener overgang til batteribiler, er vel VAG den av de tradisjonelle bilprodusentene som er mest frempå.
Da er det verre for Toyota, og de franske og italienske merkene.

rosmebraad
20.01.20 20:17

Evt. kan man se det slik at det foreløbig bare er Oslo/Norge og deler av California som er store på elbil.... husk at størstedelen av USA med GM, Ford og Toyota satser mye fremover på store bensinbiler kjøpt på kreditt!

Herinacius
20.01.20 20:20
Someone: Jeg vil hevde det er helt greit og akseptabelt.

FredPerry: "Er åtte prosent på fem år så galt da?"

Jeg husket feil, det er 10% på 4 år og 110 000 km.

(Innlegget ble redigert 20.01.20 20:24)

Jan
20.01.20 20:40
rosmebraad: . husk at størstedelen av USA med GM, Ford og Toyota satser mye fremover på store bensinbiler kjøpt på kreditt!

USA, med sitt 110 V nett til husholdninger, har ikke infrastruktur til å dekke hjemmelading av elbiler.
Det samme gjelder en del europeiske land, som har gass som den viktigste energikilden for husholdninger.
I Europa, utenom Russland, ble det solgt 15,8 millioner nye biler i fjor. Bare en liten del av disse var elektriske. I de fleste europeiske land er elbilandelen av nybilsalget godt under 1%. Det gjelder store land som Spania og Italia der antallet nye biler er mer enn ti ganger så høyt som i Norge.

Herinacius
20.01.20 21:48

Og så skal Norge helt unødvendig hel-elektrifisere for å statuer et symbolsk eksempel, og i prosessen ødelegge det som er igjen av urørt natur, gjøre stor skade på allerede truet fauna osv. 

Jan
20.01.20 22:08
Herinacius: fisere

En pussighet som slår meg at ytterpunktene i politikken, MDG og FRP er så opptatt av fiseringen. MDG av elektriFISERINGEN og FRP av islamimiFISERINGEN. Sistnevnte har nevnt brunøyet flere ganger i sitt partiprogram.

Fernandovonarb
20.01.20 23:12
Jan: Hvis han med det mener overgang til batteribiler, er vel VAG den av de tradisjonelle bilprodusentene som er mest frempå.
Da er det verre for Toyota, og de franske og italienske merkene.

Det har du rett i. Jeg ønsker virkelig at de får suksess, ellers blir det kroken på døra for europeisk bilindustri. Italienerne henger virkelig i tauene og har ikke fått med seg hva som skjer. At Toyota ligger så mye etter mener jeg er mer overraskende.

rosmebraad
20.01.20 23:38

Som jeg har sagt må der jo være konsulenter med adskillige millioner i honorar som rådgir Toyota og FCA. 

Mobiltelefoner blir ikke en stor greie

Herinacius
21.01.20 12:16
Jan: FISERINGEN

øøøh når du fokuserer på den delen av ordet kommer jeg i hu
et (bergensk) uttrykk fra oppveksten: 'fiseringen' = anal lukkemuskel. Passer bra både på Frp og MDG.

Herinacius
21.01.20 12:23
Fernandovonarb: Italienerne henger virkelig i tauene og har ikke fått med seg hva som skjer.

De får vel solgt ca. 5 biler uansett på hjemmemarkedet..

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5747
21.01.20 17:42
Fernandovonarb: Italienerne henger virkelig i tauene og har ikke fått med seg hva som skjer.

Det kan vel heller argumenteres for at enkelte her ikke har fått med seg hva som skjer :)

Jeg må nesten anta at du tenker på FCA. Dette selskapet er altså slått sammen med PSA, som du strengt tatt burde fått med deg. Før det var det et mislykket forsøk på partnerskap med RenaultNissan(Mitsubishi).

PSA sitter som kjent på elbilarkitektur, og det samme gjør selvsagt RNM, som var første produsent som satset seriøst på elbilen.

Sammenslåingen mellom FCA og PSA er et banebrytende grep. Konglomeratet sitter på et vell av ulike selskaper, hvorav alle neppe vil overleve moderniseringen som nå pågår.

Hva gjelder ''italienske'' elbiler så skal en ny, elektrisk Fiat 500 lanseres i Geneve (mars), og Cincoventi ser ut til å være mer eller mindre produksjonsklar.

(Innlegget ble redigert 21.01.20 17:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg