Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av 7-seter for under 100 000 kr

NYTT TEMA
Miraz
MirazInnlegg: 2
21.01.20 13:59

Hei!

På grunn av familieforøkelse, så ser jeg meg helt nødt til å gå til innkjøp av en 7 seter (vi er 6 i familien). Vi er ganske glad i langturer ned til Europa, så den bør tåle den slags, og ha rom for bagasje. Har dessverre ikke så mye kompetanse innen bil, så ønsker meg ikke noe alt for komplisert som fort ryker. Gjerne god økonomisk drift også. er skeptisk til biler som har kjørt mye, da ting for ryker da har jeg lagt merke til. hva ville dere gått for med disse rammene? Hva bør jeg styre langt unna? Er det i det hele tatt noen kurante  biler med over 6 seter ute på markedet? som dere ser er jeg rådvill, så alle tips tas med stor takk!

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17183
21.01.20 15:04

Bra du ikke legger til krav om 4x4 og nyere enn 2014-modell :)
Jeg ville sett på Ford S-Max og Galaxy. Gjerne med automatgir, litt mindre styr med bilen full av unger da. 

Miraz
MirazInnlegg: 2
21.01.20 16:14

Nei, såpass selvinnsikt har jeg at 4x4 blir vanskelig til den prisen. har ikke noe imot litt eldre bilder, så lenge alt er fulgt opp av servicer etc. Vet du hva svakheten på disse er, så jeg kan undersøke det litt nærmere når jeg prøvekjører disse bilene? Har sett på en nå som jeg tror vil passe, men vet ikke hva jeg skal se etter av feil etc. Er i utgangspunktet litt skeptisk til automatkasse på biler i denne prisklassen, da jeg har fått inntrykk av at disse ryker fortere enn manuell. er det bare et feilinntrykk jeg har?

Allegerita
21.01.20 18:42

Automatgirkasser som ryker er oftest brukerfeil, de røsker fra D til R før kassa får summet seg, eller de er uforsiktige ved kjøring med tung tilhenger. Hvis ikke, så er det oftest feilkonstruksjon. 

De første årene hadde visst S-Max en 1.8 tdci motor som er dårlige greier, den ville jeg holdt meg unna. Ellers er det bare å google "known faults S-Max" og se hva man finner. De fleste konkurrentene er mindre eller dyrere. 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 51111
21.01.20 18:45
Miraz: Nei, såpass selvinnsikt har jeg at 4x4 blir vanskelig til den prisen. har ikke noe imot litt eldre bilder, så lenge alt er fulgt opp av servicer etc. Vet du hva svakheten på disse er, så jeg kan undersøke det litt nærmere når jeg prøvekjører disse bilene? Har sett på en nå som jeg tror vil passe, men vet ikke hva jeg skal se etter av feil etc. Er i utgangspunktet litt skeptisk til automatkasse på biler i denne prisklassen, da jeg har fått inntrykk av at disse ryker fortere enn manuell. er det bare et feilinntrykk jeg har?

Sats på en Ford T-modell. De går i hundre år - minst.

Mvh

BE

Umulius
UmuliusInnlegg: 3963
21.01.20 19:11
Miraz: På grunn av familieforøkelse, så ser jeg meg helt nødt til å gå til innkjøp av en 7 seter (vi er 6 i familien).

Jeg kjøpte i 2009 en ny Nissan Qashcai +2 (7-seter) da jeg fikk akkurat samme, hyggelige problemet som deg, 4 unger :-) Jeg var meget fornøyd med bilen, en 2.0 diesel med 150 hk, 4X4 og automat. Var både i Disneyland (Paris) og Syd-Spania med den, og alle ungene. I tillegg til mange turer rundt om i Norge.

Jeg vil tippe du får denne ganske billig nå.

P.S husk takboks, bagasjerommet er ikke så mye å skryte av med alle setene i bruk.

nlc
nlcInnlegg: 1738
21.01.20 19:38
Miraz: Gjerne god økonomisk drift også. er skeptisk til biler som har kjørt mye, da ting for ryker da har jeg lagt merke til. hva ville dere gått for med disse rammene?

Den tiden jeg selv hadde de utfordringene hadde jeg en Mazda 5 som fungerte utmerket (måtte ha takboks til lengre turer). Må være mulig å få et godt eksemplar uten altfor mange kilometer på telleren innenfor ditt budsjett, og jeg opplevde den som praktisk, lettkjørt og veldig økonomisk.De elektriske skyvedørene på toppmodellen er ufattelig kjekt på parkeringsplasser, og gjør det også raskt og enkelt å laste bilen.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2623
22.01.20 10:17

Broren min kjøpte Peugeot 5008 da han så behovet for 7-seter, for et par år siden. En 2010-modell som han er godt fornøyd med. Ofte har barnefamilier dårlig råd og dårlig tid til vedlikehold, så pass på at servicehefter og allmenntilstand er bra.

xantiasx
22.01.20 11:25

Når det gjelder Peugeot 5008 (eller "tvillingen" Citroen C4 Grand Picasso) ville jeg valgt 2011-modell eller nyere, de fikk en litt bedre og sterkere motor.

Her er en 5008 fra 2011

(Innlegget ble redigert 22.01.20 11:28)

passat06
passat06Innlegg: 1462
22.01.20 15:53
Umulius: Jeg kjøpte i 2009 en ny Nissan Qashcai +2 (7-seter) da jeg fikk akkurat samme, hyggelige problemet som deg, 4 unger :-) Jeg var meget fornøyd med bilen, en 2.0 diesel med 150 hk, 4X4 og automat. Var både i Disneyland (Paris) og Syd-Spania med den, og alle ungene. I tillegg til mange turer rundt om i Norge.
Jeg vil tippe du får denne ganske billig nå.
P.S husk takboks, bagasjerommet er ikke så mye å skryte av med alle setene i bruk.

Vi hadde en sånn, 2012, i Spania inntil den ble kondemnert etter en kollisjon i fjor.

Grei og praktisk bil, men trangt i tredje seterekke og til dels i baksetet i tillegg til bagasjerommet. Noe høyere drivstofforbruk enn vi hadde ventet og mye ulyder i interiøret.

jonasv
jonasvInnlegg: 962
22.01.20 19:40
Allegerita: Ford S-Max og Galaxy. Gjerne med automatgir

JA, Veldig bra "forslag" slik at det når det virkelig skjærer seg med girkassen midt i Europa så er han totalt ribba og må ta fly hjem igjen. LOL

Hold deg godt unna Ford "minivan". 

Umulius
22.01.20 22:57
passat06: Grei og praktisk bil, men trangt i tredje seterekke og til dels i baksetet i tillegg til bagasjerommet. Noe høyere drivstofforbruk enn vi hadde ventet og mye ulyder i interiøret.

Har hørt at det var en del dårlig finish og ulyder på bilene produsert i England.

4X4 med automat ble produsert i Japan, og hadde visstnok langt høyere kvalitet. (Jeg kjørte aldri noen andre modeller enn min, så jeg vet ærlig talt ikke om det var noen forskjell, men  har hatt særdeles mange biler, og synes denne var helt ok).

Ulempen var ventetid på 6 mnd for å få bilen.

kytec
kytecInnlegg: 48577
22.01.20 23:00
Umulius: husk takboks, bagasjerommet er ikke så mye å skryte av med alle setene i bruk.

Henger! 

Umulius
22.01.20 23:11
kytec: Henger!

Nja, nedover Europa synes jeg det er mer heft enn at det er verdt det du får med deg ekstra. Med takboks får du med deg det meste, og kan kjøre opptil 150 km/t med riktig boks.

kytec
kytecInnlegg: 48577
22.01.20 23:12
Umulius: kan kjøre opptil 150 km/t med riktig boks.

Hvor mange kilo? 

Umulius
22.01.20 23:20
kytec: Hvor mange kilo?

Boksen tåler 100++, men de fleste biler har en maks tillatt vekt på 75. Putter du klær i boksen og andre ting i bagasjen, blir tyngdepunktet greit nok. Noen bokser lager litt støy og plystrelyd, avhengig av bil og boks. Hør med de som selger bokser.

Det beste er en boks bak på hengerfeste, da kan du kjøre så fort som det tillates, og tyngdepunktet blir lavt. Her er det heller ikke noen (i praksis) vektbegrensning. Har prøvd det et par ganger, og det fungerte supert.

xantiasx
23.01.20 12:55

Veit om en som kjøpte ny Galaxy i 2008 (tror det var 1.8TDCi). 

Havarerte 2 dobbelmassesvinghjul, en turbo og ett tannreimhavari på drøyt 5 år. Turboen og tannreima røyk like etter 5 års garantien gikk ut.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 12:56)

SUV
SUVInnlegg: 5408
23.01.20 23:58
Umulius: Nja, nedover Europa synes jeg det er mer heft enn at det er verdt det du får med deg ekstra. Med takboks får du med deg det meste, og kan kjøre opptil 150 km/t med riktig boks.

Hvor mye nytte og heft det er i en henger på tur kommer an på flere ting.

Hvis man (som trådstarter) er 6 personer i en bil med minimal bagasjeplass inni så må de klare seg med veldig lite bagasje pr person uten henger (en takboks tar noe, men ikke mye), da kan en henger være forskjellen på å få med seg det man vil ha eller å velge mellom  stinke svette eller nesten daglig spore opp steder man kan få vasket klær og så tilbinge mye tid der mens vaskemaskin og tørketrommel går (kjedelig ferie om alt skal dreie seg om klesvask).

Heft kommer an på om man klarer å manøvrere bil og henger greit. Jeg har også kjørt på en vei nede i Europa der  det stor skilt om at det ikek var lov med henger. Litt rart egentlig, for jeg skulle lett ha kalrt å rygge den veien med henger, det var ingen spesielle utfordringer. Men det kan jo hende de har vært plaget med at fol som ikke kan rygge med henger har kommet der og kanskje møtt likesinnede og så blir det jo trøbbel. Jeg har for øvrig rygget på en annen vei (lovlig) med henger på ca 2x 6meter sammen med en annen bilist som ikke hadde henger, og det ar bilen uten henger som var fartsbegrensningen da.

Også kan det jo iblant vre vanskeligere å finne parkeringsplas til bil og henger enn bare bil.

Og ferger er dyre med henger (hvertfall i Norge).

(Innlegget ble redigert 24.01.20 00:23)

SUV
SUVInnlegg: 5408
23.01.20 23:59
Umulius: Boksen tåler 100++, men de fleste biler har en maks tillatt vekt på 75. Putter du klær i boksen og andre ting i bagasjen, blir tyngdepunktet greit nok. Noen bokser lager litt støy og plystrelyd, avhengig av bil og boks. Hør med de som selger bokser.Det beste er en boks bak på hengerfeste, da kan du kjøre så fort som det tillates, og tyngdepunktet blir lavt. Her er det heller ikke noen (i praksis) vektbegrensning. Har prøvd det et par ganger, og det fungerte supert.

Du skriver om vektbegrensnignen på 75 kg (elelr der omkring) på taket og nevner at med boks på hengerfestet så har man i praksis ingen vektbegrensning, men det er jo helt feil. Man har en begrensningi kuletrykk og den må overholdes, på min 2 tonn tunge bil så er det for eksempel 75 kg, akkurat det samme som du nevner som taklast.

Og husk på at dette med kuletrykk er pga kjøreegenskapene som blir noe ugunstige om man har for mye vekt på hengerfestet, og husk på at hvis du ikke legger vekta rett på hengerfetet, men på en lengre arm så forverrer du dette ytterligere pga at det egentlig er momentet om bakakselen som er interessant for hvor mye du letter vekta på forhjula. Så la oss for eksempel si at man har en bil med akselavstand 3 meter og 1 meter fra bakaksel til hengerfeste. Da vil 75 kg på kula bety at du letter 25 kg fra forhjula og øker vekta på bakhjula med 100 kg (altså mer enn de 75 kg du laster der). Hvis du så flytter tyngdepunktet ytterligere bakover så vil du miste 1 kg på forhjula for hver 4 cm du flytter 75 kg bakover. Så har du for eksempel en boks med tyngdepunkt 40 cm bak kula så vil den lette forakselen med 10 kg i tillegg til de 25kg, så totalt vil den boksen på 75 kg lette forhjula med 35 kg, og øke vekta på bakhjula med 75+35=110 kg. Sånt påvirker kjøreegenskapene en god del. da det gir dårlgiere styring.

Og samtidi så øker man treghetsmomentet om en loddrett akse gjennom tyngdepunktet så bilen blir tyngre å svinge fort. Dårligere svingkrefter (lite vekt foran) og tregere bil  svinge rundt er en dårlig kombinasjon i for eksempel dobbel unnamanøver i høy fart.

En slik boks vil også som regel blokkere for adgang til bagasjelokk. unntaket err på sedaner og kombikupe, men det er nok ikke så veldig aktuelle biler med trådstarters kriterier. Eneste bilen som passer til bruken hans er Tesla model X elelr S, men de er godt utafor prisområdet og heller ikke like godt egnet på langkjøring (selv om det jo går an hvis man er tålmodig).

(Innlegget ble redigert 24.01.20 00:18)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 7180
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 38185
24.01.20 12:31

25 år gammel bil som familiefrakter?

Uansett, en Caravelle er ikke stor nok til å få med alle SUVs innlegg!

Allegerita
24.01.20 12:48
rosmebraad: 25 år gammel bil som familiefrakter?

Med 77 daue selvpustende dieselhester. Yihaa, det går nok unna på Autobahn. 

Herinacius
24.01.20 12:56

Var litt på måfå..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168535869

bra med krefter her, kurant bil.

Allegerita
24.01.20 13:12
Herinacius: Var litt på måfå..

Fortsatt på måfå, med mindre man klarer å prute ned fra 230.000 til 99.000 :)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 38185
24.01.20 14:07

Sikkert trivelig med en gammel Caravelle om man røkter den som fritidsbkl på bygda, men her syns jeg ikke det stemte helt med vibbene fra trådstarter.

Allegerita
24.01.20 14:15
rosmebraad: Sikkert trivelig med en gammel Caravelle

Folk er rare. En kollega savner sin gamle VW Caddy, den var så god å kjøre sier han. Da har du enten ikke kjørt andre biler eller så har du en masochist i deg. 

Herinacius
24.01.20 14:55
Allegerita: Fortsatt på måfå, med mindre man klarer å prute ned fra 230.000 til 99.000 :)

Huff, speidet i innlegget etter pris (har annet å gjøre)  :P
men fins det noe som fyller alle kravene her?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21308
24.01.20 15:59
Herinacius: Huff, speidet i innlegget etter pris (har annet å gjøre)  :P
men fins det noe som fyller alle kravene her?

Peugeot 5008 som xantiasx linker til ser bra ut. Den har også passert den magiske 100k km grensen, og uten at jeg har sjekket, så kanskje prisen er deretter. Har en bil passert 100k km, så faller prisen ofte en god del uten at bilen endrer seg dramatisk av den grunn. Er mest mentalt.

Herinacius
24.01.20 19:44

Ser bra ut ja. Skal man ha en Caravelle til den prisen ser det ut som de vil ha gått 2-3 ganger så langt og rundt 3 år eldre.

M-T
M-TInnlegg: 5223
24.01.20 23:22

Hatt flere Opel Zafira Tourer i familien, og alle har vært veldig fornøyde. Mye bil for pengene. 

Zafira Tourer. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg