Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag på billig "ventebil

NYTT TEMA
pantomath
pantomathInnlegg: 23
09.02.20 17:43

Hei folkens

Jeg ble nylig påkjørt og den trofaste bilen min ble kondemnert. Jeg står på ventelisten til en Tesla Modell Y så har derfor behov for en billig ventebil. Budsjett er under 30k, skal kjøre den til den må på høggern da jeg ikke orker styrer med å måtte selge den igjen. Har folket her inne noe forslag? Må være EU godkjent minst 1 år frem i tid, må ha en del bagasjeplass og helst en grei diesel motor. 

Har sett en del på finn og vurderer Toyota Avensis. De fleste i denne prisklassen har gått godt over 200k så vet ikke helt om jeg kjøper meg trøbbel. Focus og Skoda er også et alternativ, passat vil jeg aldri ha igjen :/

Ser også en haug med bilflippere i Oslo og omeng, bør man holde seg unna disse sjappene?

Takker for alle svar

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5785
09.02.20 17:47

Er faktisk snart i det samme markedet selv dersom jeg ikke finner meg en perfekt ny grombil på bruktmarkedet. Gode dealer tar ofte litt tid.

Har da sett på typisk eldre mercedeser som er eu-ok i et par år. Gjerne en som har hatt eier siste 5-10 år eller lenger og ikke gått så veldig langt er ofte gode kjøp.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30955
09.02.20 18:30
pantomath: De fleste i denne prisklassen har gått godt over 200k så vet ikke helt om jeg kjøper meg trøbbel.

Skal man ha bruktbil til 30 000,- kjøper man stort sett trøbbel uansett hva det står i grillen.

Når det kommer til såpass gamle biler handler det ofte mer om hvordan den har blitt behandlet opp gjennom årene enn om at Toyota har et bedre rykte enn for eksempel Citroën.

Personlig ville jeg vært mindre redd for bil med lang kilometerstand som har slitt ut og dermed byttet slitedeler som bremser, clutch, støtdempere, dynamo, turbo osv - enn en som knapt har rundet 100 000, men hvor mange av disse dyre komponentene står for tur til å ryke. 

pantomath
09.02.20 18:37

Mercedes har jeg faktisk ikke vurdert, alltid vært litt skeptisk til eldre Mercedes da min bror stort sett har eid slike biler og brukt mye penger. Tar det på listen å kikker litt :) 

pantomath
09.02.20 18:39
jonasv: For en super teit innlegg... 
For en så kort periode spiller det ingen rolle hva du kjøper så lenge den er eu godkjent 1år.. Og tikker og går.

Jo takk for et ypperlig bidrag. Ettersom jeg ikke vet om jeg får nybilen om 1 eller 2 år så skader det ikke at man kjøper noe som kan vare litt lengre. Varer den 2-3 år så har jeg fått full valuta for pengene, selv om 30k er nada så er det greit å få mest mulig for penga. 

pantomath
09.02.20 18:41
FredPerry: Skal man ha bruktbil til 30 000,- kjøper man stort sett trøbbel uansett hva det står i grillen. Når det kommer til såpass gamle biler handler det ofte mer om hvordan den har blitt behandlet opp gjennom årene enn om at Toyota har et bedre rykte enn for eksempel Citroën. Personlig ville jeg vært mindre redd for bil med lang kilometerstand som har slitt ut og dermed byttet slitedeler som bremser, clutch, støtdempere, dynamo, turbo osv - enn en som knapt har rundet 100 000, men hvor mange av disse dyre komponentene står for tur til å ryke.

Godt poeng, skal se om jeg finner en som har vært i lengre tids eie hos enkeltpersoner en biler som er flippet 10 gang de seneste årene. Jeg er rimelig handy selv så det gjør ikke noe om jeg må bytte noen slitedeler selv så lenge delene er billig, min erfaring fra Toyota tidligere er at man kan få ekstremt billige deler. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21292
09.02.20 18:59
jonasv: For en super teit innlegg...

Ingen kommentar....

Ribba
RibbaInnlegg: 36240
09.02.20 19:32

Finn deg en gammel japse med en selvpustene bensinmotor og manuell girkasse.

Er den EU-godkjent så er det en god sjanse for at du har 1 år med problemfri bilhold.

Så Avensis er ikke noe dårlig forslag.

Men det er jo en reell sjanse for at du vil begynne å oppleve problemer etter et års tid.

(Innlegget ble redigert 09.02.20 19:34)

pantomath
09.02.20 21:27
Ribba: Finn deg en gammel japse med en selvpustene bensinmotor og manuell girkasse. Er den EU-godkjent så er det en god sjanse for at du har 1 år med problemfri bilhold. Så Avensis er ikke noe dårlig forslag. Men det er jo en reell sjanse for at du vil begynne å oppleve problemer etter et års tid.

Manuell girkasse er et must, holder den litt over 1 år så bør det holde, alt annet vil bare være en bonus :) 

Har sett meg ut et par biler nå som jeg skal vurdere å teste:

Volvo V50, null erfaring med Volvo fra tidligere men V50 har jo et greit rykte:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170005587

Ford Focus, 1 eier og billig. Negativt at den selges av en flipper

https://www.finn.no/165938526

Opel Astra, skeptisk, men lav km og kun 2 eiere

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169903979

Toyota Avensis, registerkjede er pluss, ser helt jævelig ut inni men det kan man alltids fikse selv.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167531995

Blir litt testing fremover så får vi se hva man ender opp med :)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10860
09.02.20 23:45
pantomath: Ser også en haug med bilflippere i Oslo og omeng, bør man holde seg unna disse sjappene?

Med mindre man har veldig peiling på hva man kjøper, så bør man holde seg unna disse ja. 

(Innlegget ble redigert 09.02.20 23:49)

Someone
SomeoneInnlegg: 26750
10.02.20 10:17

Vurdert leie eller korttids leasing?

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2613
10.02.20 10:38
pantomath: Toyota Avensis, registerkjede er pluss, ser helt jævelig ut inni men det kan man alltids fikse selv.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167531995

Finns da feil på disse også, er jo bla kjent for oljeforbruk, mange av de har byttet motoren pga dette. En ex-kollega kjørte sin 2003 Avensis på dynga for 3-4 år siden, fordi det ikke lønte seg å reparere den. Og den hadde gått under 200.000km. 

(Innlegget ble redigert 10.02.20 10:38)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2613
10.02.20 10:41
pantomath: Volvo V50, null erfaring med Volvo fra tidligere men V50 har jo et greit rykte:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170005587

Tidlige V50 var kjent for å ha mye barnesykdommer (var V50 som hadde klart flest timer på verksted for reklamasjonsarbeid da de kom) så veit ikke helt hvor du har greit rykte fra. Blei bedre i 2006, men 2007 er tryggere.

Ville vurdert Opelen som førstevalg, pga km.stand og at reg.reim er byttet. Er vel 6 år 90.000km på reima på Opel., 

(Innlegget ble redigert 10.02.20 10:45)

jonasv
jonasvInnlegg: 962
10.02.20 11:17
Hollabaloo: Med mindre man har veldig peiling på hva man kjøper, så bør man holde seg unna disse ja.

Har sett deg stigmatisere og mistenkeliggjøre en hel bilbransje i en årrekke her inne.

Det foretas halv million eierskifte i året. Hvor frittstående forhandlere utgjør er stor andel. Tror du privatsalg utgjør mesteparten av dette??? 

Du minner om en kar som har hatt dårlig erfaring og er evig bitter, og svartmaler alt og alle.

(Innlegget ble redigert 10.02.20 11:23)

jonasv
10.02.20 11:20
Someone: Vurdert leie eller korttids leasing?

Om man ønsker mest mulig stressfri løsning er det absolutt bedre å lease bil. 

Sannsynligvis kommer det til å være også billigere enn å kjøpe billig gammal skrot, ta risiko, samt redusere livskvaliteten sin.

nlc
nlcInnlegg: 1738
10.02.20 13:09
pantomath: Har folket her inne noe forslag?

Hvis du absolutt vil kjøpe, ikke lease, er mitt forslag å se på Honda Accord eller Mazda 6. Har god erfaring med begge merker, riktignok ikke så gamle utgaver, men de er litt undervurdert på bruktmarkedet og er etter min erfaring og mange tester driftsikre biler som ikke koster allverden å holde på veien.

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 64208
10.02.20 14:14

Brukt?

Kjøp Toyota.  

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5506
10.02.20 14:36

For å komme med forslag jeg også. Hvorfor ikke første generasjon Hyundai i30 eller Kia Ceed. Enkle biler som er helt kurant å kjøre etter min erfaring. Ofte eid av litt eldre personer som legger sin ære å ha tingene i orden.

eks.

Hollabaloo
10.02.20 16:48

Finnes det overhodet noen som tilbyr dette akkurat nå for tiden og som ikke koster skjorta? (Seat tilbyr ikke lenger Frii-avtaler) Altså: 1 års leasing/leie som vil fremstå som gunstigere enn å kjøpe og drifte enn billig bil for en nevenyttig person som TS fremstår som. Når man selvfølgelig også legger noen tusenlapper i potten til feil som garantert vil oppstå.

(Innlegget ble redigert 10.02.20 16:56)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30955
10.02.20 17:06

Forutsatt at det ikke er noen dyre skrammer på denne ved tilbakelevering, vil det koste litt over 41 000,- å overta leasingen på en Toyota Auris fram til mars 2021.

Hollabaloo
10.02.20 17:13
FredPerry: Forutsatt at det ikke er noen dyre skrammer på denne ved tilbakelevering, vil det koste litt over 41 000,- å overta leasingen på en Toyota Auris fram til mars 2021.

Det var billigere enn det jeg fant.

KINTO og SHFT tilbyr bilabonnement på månedsbasis. En Toyota Yaris hos KINTO koster 3990 kr pr mnd, det blir 47880 kr for 12 måneder det. 

(Innlegget ble redigert 10.02.20 17:13)

wingswest
wingswestInnlegg: 11328
10.02.20 17:13

Slenger meg på de som mener at det nesten er det samme hva du kjøper, men ikke kjøp en "prestisjebil" som er blitt en gammel haug og stampes bort, selv om den er eu godkjent. Avensis er ikke dårlig, og kilometerstand betyr svært lite. Velger du f. eks. en 1.8 bensin som har fulgt servicer noenlunde og ikke har helt nedkjørte bremser, eller ulyd fra drivknuter eller andre ting i hjuloppheng så bør den fint rulle ett år (og sikkert enda mer) uten noen store problemer.

Klarer du deg med varebil får du brukbare Peugeot Expert/Partner, Citroen Jumpy, VW Caddy fra 2006-2007 som enda går mange kilometer til den prisen. 
Det fine er at en bil til 30.000,- ikke har et større tapspotensiale enn 27.000,-, som er differansen mellom kjøpesum og vrakpant. Trolig får du også 10.000,- for bilen om den ikke er eu godkjent. Selger du den videre mens den fremdeles er eu godkjent berger du trolig nesten hele kjøpesummen, selv om verdien faller noe frem mot utløp av eu godkjenningen, og det er neppe verdt å sette den på et verksted for å reparere det som måtte dukke opp. 

Leiebil eller ett års leasing koster neppe under 60-70 lapper, og da har du risiko for trekk for skader, så det er nok ikke å anbefale.

Hollabaloo
10.02.20 17:30
wingswest: Leiebil eller ett års leasing koster neppe under 60-70 lapper, og da har du risiko for trekk for skader, så det er nok ikke å anbefale.

På den annen side: TS står på venteliste til å kjøpe en bil til ca en halv million kroner. Også skal TS spare noen få titusen kroner det ene året han venter på nybilen (worst case scenario sparer han ingenting hvis den gamle bilen havarer totalt) når han har muligheten til å kjøre rundt i en flunka ny leasingbil istedet. Jeg tenker at har man råd til en nybil til en halv million, så har man råd til de 40000-70000 kr det koster å leie en bil 1 år. Og man slipper styret med å eie en gammel bil. 

pantomath
11.02.20 18:34
xantiasx: Tidlige V50 var kjent for å ha mye barnesykdommer (var V50 som hadde klart flest timer på verksted for reklamasjonsarbeid da de kom) så veit ikke helt hvor du har greit rykte fra. Blei bedre i 2006, men 2007 er tryggere. Ville vurdert Opelen som førstevalg, pga km.stand og at reg.reim er byttet. Er vel 6 år 90.000km på reima på Opel.,

Kompis av meg som har jobbet som mekaniker på Bilia mente dette var solide biler, men han elsker eldre volvoer så er nok litt bias :)

Var å kikket på en eldre V70 idag men den var gjennomrøyket og i generelt mye dårligere stand en hva selger hevdet. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 18:36)

pantomath
11.02.20 18:39
Hollabaloo: På den annen side: TS står på venteliste til å kjøpe en bil til ca en halv million kroner. Også skal TS spare noen få titusen kroner det ene året han venter på nybilen (worst case scenario sparer han ingenting hvis den gamle bilen havarer totalt) når han har muligheten til å kjøre rundt i en flunka ny leasingbil istedet. Jeg tenker at har man råd til en nybil til en halv million, så har man råd til de 40000-70000 kr det koster å leie en bil 1 år. Og man slipper styret med å eie en gammel bil.

Må låne noe av pengene for bilen til halv mill så skader ikke om jeg klarer å spare noen kroner ekstra i egenkapital de 1 til 2 årene som går før jeg får bilen. Nå sitter jeg litt på gjerdet og venter på Polestar 2 og Skoda Vision så er ikke helt fastlåst til Tesla. "Ventebilen" blir jeg uansett å beholde så lenge den er kjørbar :)

Forøvrig når det gjelder leasing, overta en leasingsavtale er ingen dum tanke så lenge man får en takst ved overtagelse. Skal se om jeg finner noe spennende på finn. Per nå så har jeg et bilabonnement gjennom Flex som koster meg 5600,- i mnd, det er litt i dyreste laget selv om det er behagelig å slippe å tenke på noe annet en driftstoff og bom. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 18:40)

jonasv
11.02.20 19:07
pantomath: Var å kikket på en eldre V70 idag men den var gjennomrøyket og i generelt mye dårligere stand en hva selger hevdet

Du sitter og venter på en bil til en verdi av godt over halv million kroner, samtidig bruker evigheter på å testkjøre gamle slitne skabbete biler til 20 000 kr. Virker som om du trives med å ringe opp folk og prøve gamle biler -

Nesten samme som om noen skulle bo på en 5 stjerners hotell,og bruke all fritiden sin for å finne billigst mulig pølsebu utenfor.

Merkelig greier.

pantomath
11.02.20 20:40
jonasv: Du sitter og venter på en bil til en verdi av godt over halv million kroner, samtidig bruker evigheter på å testkjøre gamle slitne skabbete biler til 20 000 kr. Virker som om du trives med å ringe opp folk og prøve gamle biler -
Nesten samme som om noen skulle bo på en 5 stjerners hotell,og bruke all fritiden sin for å finne billigst mulig pølsebu utenfor.

Du sitter her på forumet og leser innlegg som du egentlig har null interesse av samtidig som du gidder å bruket tid på å svare med ubrukelig informasjon. Merkelige greier..

Bil er et stort interessefelt for meg, synes det er gøy å presse mest mulig ut av en liten sum. Jeg har god tid på meg så hvorfor ikke gjøre en greit stykke arbeid så har man et lite arbeidsjern en god tid fremover :)

jonasv
11.02.20 21:21
pantomath: gøy å presse mest mulig ut av en liten sum.

Sikkert gøy å titte og prute på biler til 15000 kr... (pinlig)

Det å spare hvert eneste øre og bruke all av fritiden på det er det nok ikke alene om her inne. Men i motsetning til deg Har de færreste her en bestilling på en bil til halv million visstnok.. 

Jan
JanInnlegg: 7096
11.02.20 22:39
jonasv: Sikkert gøy å titte og prute på biler til 15000 kr... (pinlig)

Enten prisforlangende er 15.000 eller 1,5 millioner, er det lov å prute. Ingen vits å betale for mye. Penger spart er penger tjent.
Selv var jeg ikke særlig flink til å prute før i tiden, men etter at nære familiemedlemmer har jobbet i bil- og elektrobransjen og gitt meg innsikt i marginer , har jeg blitt mer dreven. 
Mange av dine innlegg bærer preg av at du synes det er stas å betale mest mulig for det man kjøper, bortsett fra eiendom. Der er det visst stor skam å tjene penger, jfr dine angrep på kompressor og andre meglere.
Før du kommer trekkende med taxikortet, det er mulig å prute i taxien min også. Hvis du skal kjøre mye og langt. For noen år siden hadde jeg en fast kunde i mange år som kjørte for 4-5000 fire ganger i mnd. Han fikk en god pris hver gang.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21292
11.02.20 23:59
jonasv: (pinlig)

Vet ikke hvorfor, men ser for meg du er typen som pruter på en T-skjorte til 200 kroner på Granka(koster egentlig bare en tier og er  i fra Kina) og smiler.

Er det objektet eller prisen som gjør det pinlig å prute for deg? Om det var en vaskemaskin til 15k så ville du ikke prute?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg