Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skoda Fabia 2004, stasjonsvogn

NYTT TEMA
hegeelis
hegeelisInnlegg: 1
10.02.20 18:23

Hei :)

Bilen har begynt å bli vrang å starte i vått vær og den hopper på tomgang ved kaldstart. Den høres litt som en diesel/traktor-motor. Hadde problemer med å starte for en uke siden også, men batteriet lader, dynamoen er fin, batteriet er ganske nytt og starteren er fin. Måtte ha starthjelp og sånn skal det jo ikke være. Den har startet og gått fint en uke etter dette, starter nå også men jeg tør ikke kjøre.

Motorlampen kommer og går. Feilmelding er vinglete, den sier noen gng coil og noen gng termostat, mens andre gng sier den ikke noe og lampa er slukket.

Har byttet tennplugger, og den ene coilen som diagnosen ba om en gng, og bilen gikk som smurt. Fikk nytt varsel, noe med føler eller termostat, men så er lampen plutselig vekk igjen. Byttet olje og filter ,det var på tide, og bilen gikk nydelig i en uke, men nå lyser altså den h.... lampa igjen. Får ikke lest av før i morgen, men håper noen innspill basert på erfaring ;)

Kan det være så enkelt at jeg tar ut Biltema-pluggene og erstatter med noe av bedre kvalitet? Og kan det ha noe med drivstoffilteret å gjøre og trykkregulatoren i dette? I manualen står det utslipps-problemer når motorlampen lyser....

Mvh Hege

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5386
17.02.20 10:41

Biltemas plugger er ok - hvis de tilsvarer de du hadde før og elektrodeavstand er riktig.
Går bilen nå eller ikke?
Du må nok evt. få hjelp til å finne årsaken til problemene.
Jeg hadde lignende problemer på en gammel bensindrevet bil, trodde det var tenning men er en lekkasje i bensintank. Mistenker også slitt bensinpumpe.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2499
18.02.20 10:26

Søstra mi hadde lignende problem på en 88 Golf. Var inne 2 ganger på Møllerverksted uten å finne feil, og betalte over 4000 i feilsøking. Så tok typen hennes og kjøpte nytt fordelerlokk, rotor og pluggledninger for noen få hundrelapper. Problem solved.

perchri
perchriInnlegg: 10214
19.02.20 20:22
hegeelis: Bilen har begynt å bli vrang å starte i vått vær og den hopper på tomgang ved kaldstart. Den høres litt som en diesel/traktor-motor. Hadde problemer med å starte for en uke siden også, men batteriet lader, dynamoen er fin, batteriet er ganske nytt og starteren er fin. Måtte ha starthjelp og sånn skal det jo ikke være. Den har startet og gått fint en uke etter dette, starter nå også men jeg tør ikke kjøre. Motorlampen kommer og går. Feilmelding er vinglete, den sier noen gng coil og noen gng termostat, mens andre gng sier den ikke noe og lampa er slukket. Har byttet tennplugger, og den ene coilen som diagnosen ba om en gng, og bilen gikk som smurt. Fikk nytt varsel, noe med føler eller termostat, men så er lampen plutselig vekk igjen. Byttet olje og filter ,det var på tide, og bilen gikk nydelig i en uke, men nå lyser altså den h.... lampa igjen. Får ikke lest av før i morgen, men håper noen innspill basert på erfaring ;) Kan det være så enkelt at jeg tar ut Biltema-pluggene og erstatter med noe av bedre kvalitet? Og kan det ha noe med drivstoffilteret å gjøre og trykkregulatoren i dette? I manualen står det utslipps-problemer når motorlampen lyser....

Jeg har hatt 2 stykker av denne bilen . Første 2004  så 2009 modell. 

Først, bytt til originale plugger. de er kjempedyre, men trengs ikke skiftes før minst 150oookm

2.  Bilen er belemret med noen ting som dårlige forhjuls boss (lagere).

3.  Lenkarmer til stabilisatorstag ryker fort.

4.  Styrelogikk til bekvemmligheten, så som vinduer er plassert i venstre dør og får fort korrosjon

5. Svakhet med de fire coilene. Enten dør de med klar feilkode, eller de fusker. Som du beskriver ligger nok feilen i coilhuset. Den enheten er lett å se. De fire coilene er en enhet og består av et plasthus. (Den nye fabrikken kom med, ser lik ut ,men toppen er av aluminium+ribber. De har trolig hatt problem med varme.

PS Alle disse problemene ble borte på 2009 og videre. Gikk sine 90000km uten noen feil.  Da ble det Roomster. Totalt feilfri bil.

Lykke til, det er en innmari grei bil bortsett fra over nevnt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg