Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2006 Alfa Romeo 159 - Smørbrødlista

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30894
15.02.20 13:00

Tidene forandrer seg og liten sedan må snart byttes ut med større stasjonsvogn. Inspirert av Hollaballoo har jeg derfor summert alle regningene som ligger samlet i en perm på kontoret. Bilen blir ikke hugget, men antageligvis byttet inn hvis jeg finner en forhandler som er gal nok til å ta imot noe så ukurrant som en gammel italiensk dieselpurke.

Etter hvert som feil har dukket opp har jeg utviklet en slags sjette sans for å på forhånd gjette meg fram til hva det vil koste å reparere, og som regel har jeg truffet innenfor tusenlappen når regningen har blitt presentert for meg. Dog slutter de mekaniske kunnskapene der, så 99 prosent av det som er listet opp er gjort på verksted type uavhengig.

Jokeren i quizen er at verkstedet jeg bruker har vært veldig liberale når det kommer til å ta imot deler jeg har kjøpt selv. En del av delene vil ha priser fra Tyskland eller Italia, mens noen av verkstedregningene derfor vil bestå av kun arbeid og feilsøking.

Logg 2015-2019.

Er det noen som tør gjette hva det har kostet å holde verdens vakreste 2000-talls sedan gående i fire og et halvt år?

(Innlegget ble redigert 15.02.20 13:04)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17162
15.02.20 13:49

Verkstedloggen kommer på under 50.000 kr. Ned mot 40.000 til og med hvis du har vært flink med å overholde hilseplikten :) 

Someone
SomeoneInnlegg: 26092
15.02.20 19:22

Skal man nå si gratulerer?

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10708
16.02.20 19:11

Jeg har regnet meg fram til 52800 kr. 

FredPerry
16.02.20 20:17
Allegerita: Ned mot 40.000 til og med hvis du har vært flink med å overholde hilseplikten :)

Hadde det bare vært så vel.

Alt i alt har jeg brukt mer penger på vedlikehold og slitedeler enn hva bilen kostet meg i sin tid.

I tillegg har den fått nye Nokian Hakkapeliitta piggfrie vinterdekk en gang i 2017, som jeg ikke har kvitteringen på lenger. Samt at jeg skal bytte termostat på den til uka.

Har to kompiser som hver har hatt 159 SW i flere år. Til og med de syns det har vært "mye greier" med mitt eksemplar.

FredPerry
16.02.20 20:21
Someone: Skal man nå si gratulerer?

Det kan man :) Stasjonsvogn må være på plass innen høsten.

Someone
16.02.20 20:48

Grattis :)

........

Forfun
ForfunInnlegg: 5896
16.02.20 21:39

Etter å ha bommet på forrige turte jeg ikke på din. Men ser at kostnaden ble høyere en jeg tippet. Kan trøste deg med at bil en min kostet meg litt over 80 000 per år. 

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 1753
18.02.20 13:13

Blir spennende å se hvordan Giulia og Stelvio holder seg etter 10 år. Heldigvis har nye f.o.m januar 2019 7 års garanti.

(Innlegget ble redigert 18.02.20 13:14)

FredPerry
21.02.20 15:04
BlueRaptor: Blir spennende å se hvordan Giulia og Stelvio holder seg etter 10 år.

Skulle gjerne hatt Stelvio som arvtager etter 159en, men pris og det at jeg da må forholde meg RSA gjør at jeg heller tester noe annet.

(Innlegget ble redigert 21.02.20 15:04)

Ribba
RibbaInnlegg: 35968
21.02.20 15:30
FredPerry: Stasjonsvogn må være på plass innen høsten.

Da var du også kommet dit. Gratulerer. 

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 59
22.02.20 16:11

Du skulle beholdt lagunaen , min er fra 2012 ,gått nå 104000 , utgifter utenom olje og dekk , kr.0,00

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 59
22.02.20 16:13

Ops! Glemte noen vask !

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1680
23.02.20 10:13
FredPerry: Hadde det bare vært så vel. Alt i alt har jeg brukt mer penger på vedlikehold og slitedeler enn hva bilen kostet meg i sin tid. I tillegg har den fått nye Nokian Hakkapeliitta piggfrie vinterdekk en gang i 2017, som jeg ikke har kvitteringen på lenger. Samt at jeg skal bytte termostat på den til uka. Har to kompiser som hver har hatt 159 SW i flere år. Til og med de syns det har vært "mye greier" med mitt eksemplar.

Her var det mange deler som ble skiftet på en ganske så beskjeden km.stand syns jeg. Noe av det er slitedeler, men i mitt hode holder en foring i 60 år uten problemer, om den er dimesjonert og konstruert skikkelig. Samme gjelder hjullager og fjører.

Jeg kjøpte bruksbilen min i februar 2014. Den har vel kostet meg ca. 15.000 kr siden den gang. Hentet en pakke fra USA i går, med et par sensorer jeg skal skifte. Dette er jo overhodet ikke sammenlignbart, da jeg skrur alt selv. Men jeg ser jo hvor mye jeg faktisk sparer på dette når en ser hva du og andre må betale på et verksted.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5591
23.02.20 11:56

FredPerry skrev: «Det kan man :) Stasjonsvogn må være på plass innen høsten»

Gratulerer :-)

Btw. Jeg kunne fulgt trenden her inne nå og gjort det, men tør ikke liste opp 2,5 års eierskap og 8.000km med porsche 996, det er ikke godt for noen mennesker som har økonomisk sans å se slike tall.

Jeg kan si så mye som trøst for din del at ditt regnestykke var veldig mildt i forhold, og at det høres kjent ut å ha brukt mer i oppgraderinger og slitedeler på bilen enn det man gav for bilen. Men man skal alltid se det positive i det, jeg slapp i alle fall verditap...

Men som en kamerat sa: «ikke tenk mer på det, det er tross alt bare penger»

(Innlegget ble redigert 23.02.20 12:06)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17162
23.02.20 22:16
HarleyEarl: Noe av det er slitedeler, men i mitt hode holder en foring i 60 år uten problemer, om den er dimesjonert og konstruert skikkelig. Samme gjelder hjullager og fjører.

En Alfa Romeo-ingeniør har nok andre prioriteringer i sitt arbeide enn å sørge for at absolutt alle deler skal vare helt til neste istid. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20197
23.02.20 22:29
Allegerita: En Alfa Romeo-ingeniør har nok andre prioriteringer i sitt arbeide enn å sørge for at absolutt alle deler skal vare helt til neste istid.

Tror ikke de prøver lage en Perpetuum Mobile, dog mange fans prøver å gjøre de til det ;-) (Heldigvis)

FredPerry
24.02.20 10:09
persydsaeter: Du skulle beholdt lagunaen , min er fra 2012 ,gått nå 104000 , utgifter utenom olje og dekk , kr.0,00

Kan berolige deg med at Laguna før og etter 100 000 km er to ganske forskjellige biler :)

Var såvidt innom tanken på å erstatte Alfaen med en Talisman, men syns det er stusselig å gå ned i hestekrefter. Og da dama som kjører Zoe sa hu ikke ville ha en Renault til inn i husholdningen var jeg ikke så vond å be.

FredPerry
24.02.20 11:56
Kompressor-V8: Men som en kamerat sa: «ikke tenk mer på det, det er tross alt bare penger»

Skulle selvsagt ønske at bilen hadde vært billigere i drift, men om jeg hadde kjøpt en Audi A4 eller noe sånt da jeg byttet bil sist ville jeg nok fortsatt drømt om Alfa i dag. Det måtte ut av systemet.

Neste på bucketlista er bakhjulstrekk.

piezo
piezoInnlegg: 5326
24.02.20 12:19

Jeg angrer bittelitt på at jeg ikke engang prøvde Talisman før jeg byttet bil. Etter å ha møtt den langs veien endel ganger synes jeg den er utrolig elegant. Ulempen for min del var at nærmeste verksted er en god time unna og at nervene ikke tålte mer fransk på det tidspunktet. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2523
24.02.20 13:49
FredPerry: Det kan man :) Stasjonsvogn må være på plass innen høsten.

Gratulerer, skal sies at vi hadde Audi 100 Sedan og 2 små barn, gikk faktisk fint en barnevogn og en trille + bagasje baki der. Men veit ikke om noen sedan'er i dag har like stor koffert som den 84-modellen. Alfa'en er betraktelig mindre.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 13:49)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5591
24.02.20 15:49

FredPerry skrev:

«ville jeg nok fortsatt drømt om Alfa i dag. Det måtte ut av systemet.»

Fullt forståelig. Jeg har det på samme måten. Jeg skulle ha en eller annen bil å piske rundt på bane eller rundt svingene. Og 996 er en bil jeg alltid har tenkt på. Enkelte ganger blir slike bilhold dyrere og andre gsnger billigere enn man trodde. Det viktigste er å komme gjennom alle punktene på bucket-listen :-)

Det er så mange modeller man vil ha eid før man dør, så man må gjennom de fleste uansett :-)

Jeg har fortsatt ikke eid en italiensk bil, det må jeg jo selvsagt en dag da det står på bucketlisten. Vi får se hvilken det blir...

(Innlegget ble redigert 24.02.20 15:50)

InternalExile
24.02.20 16:30
Kompressor-V8: Jeg har fortsatt ikke eid en italiensk bil, det må jeg jo selvsagt en dag da det står på bucketlisten. Vi får se hvilken det blir...

Jeg kan tilby meg være konsulent så du finner en.

Og for å sitere JC: "To be a true "petrolhead", you need to have owned an Alfa Romeo"

Jeg angrer forsatt på at jeg ikke kjøpte en strøken 2001 Alfa 156 SW GTA jeg fant i Tyskland, lav km og helt strøken. Hadde planer om å bare lagre den til 20-års regelen slo inn(ref. annen tråd på forumet om det).

Ingen glemmer vel Lars-Erik Larssen sin test av den i Autofil på TV. Litt kleint at han syntes det var deilig å sitte på pølser, med dog.

Kanskje litt for gammel for deg, men en 4c eller (gud) en 8c hadde vært perfekt. Morsom Top Gear om 4c hvor JC på vannscooter bevist vil tape for 4c. ;-)

FredPerry
24.02.20 16:45
xantiasx: skal sies at vi hadde Audi 100 Sedan og 2 små barn, gikk faktisk fint en barnevogn og en trille + bagasje baki der.

Har ikke forsket mye på det ennå, men problemet er først og fremst at barnesetene har blitt så store at man må ha ganske god bakseteplass for å ikke sitte med knærne oppi dashbordet.

Hadde siktet meg inn på BMW F31 en stund, men ifølge småbarnsforeldrene på F30/31-forumet på Facebook var den ubrukelig med bakoverlent barnestol.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 16:45)

FredPerry
24.02.20 16:53
Kompressor-V8: Jeg har fortsatt ikke eid en italiensk bil, det må jeg jo selvsagt en dag da det står på bucketlisten. Vi får se hvilken det blir...

Tenker at en ikke ulogisk erstatning for Jæægen, om den skal byttes ut en gang, kan være Maserati GranCabrio. Ellers ville jeg foreslått en ikke-douche'ete Ferrari som 456 GT eller 550 Maranello. De nyeste fotballspiller og kryptovaluta-modellene deres gjør seg ikke for en troverdig megler :)

InternalExile
24.02.20 17:13
FredPerry: Tenker at en ikke ulogisk erstatning for Jæægen, om den skal byttes ut en gang, kan være Maserati GranCabrio. Ellers ville jeg foreslått en ikke-douche'ete Ferrari som 456 GT eller 550 Maranello. De nyeste fotballspiller og kryptovaluta-modellene deres gjør seg ikke for en troverdig megler :)

Maserati tja tja, Ferrari .........

Jeg håper vår venn velger en bil med litt mindre driftskostnader og at jeg kjøper den av han etter et stort verditap ;.)

FredPerry
24.02.20 17:34
InternalExile: Jeg håper vår venn velger en bil med litt mindre driftskostnader og at jeg kjøper den av han etter et stort verditap ;.)

Kjenner en som rakk å tape ca. 400 000,- på et år med Stelvio QV. Det er alltids håp :)

InternalExile
24.02.20 17:42
FredPerry: Kjenner en som rakk å tape ca. 400 000,- på et år med Stelvio QV. Det er alltids håp :)

He he, var vel årsmodellen før utvidelse til 7 år garanti da tror jeg?

SUV er ikke noe for meg, men om Kompen kan kjøpe en Giulia QV og ta et tap på 400 tusen så slår jeg til ;.)

Someone
24.02.20 21:38
FredPerry: Hadde siktet meg inn på BMW F31 en stund, men ifølge småbarnsforeldrene på F30/31-forumet på Facebook var den ubrukelig med bakoverlent barnestol.

Ja, den klassen blir det trangt når den store tronen kommer (aka bakovervent mellom 1 år og 3-4 år)

Burkar
BurkarInnlegg: 8875
24.02.20 21:42

F31 blir for liten, ja - men en F11 burde funke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg