Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjær som ryker to år etter bytte

NYTT TEMA
Turbo_Benzina
Turbo_BenzinaInnlegg: 119
20.02.20 19:16

Det er vel sjeldent at en fjær ryker på nytt etter bare to år? I hvert fall på en Opel Corsa 1.2 liter som kjøres rimelig rolig.

Det verste er vel at det neppe er noe reklamasjonsrett på delen heller....? 

jonasv
jonasvInnlegg: 745
20.02.20 19:33
Turbo_Benzina: Det er vel sjeldent at en fjær ryker på nytt etter bare to år? I hvert fall på en Opel Corsa 1.2 liter som kjøres rimelig rolig. Det verste er vel at det neppe er noe reklamasjonsrett på delen heller....?

Det kan ryke på en dag hvis man kjører som en idiot. 

Hvis reklamasjonsretten skal gjelde her må man bevise at det var noe form for feil/defekt på fjærene fra før av.  Fjærer er slitedel. 

At man kjører " rolig " er en subjektiv mening. For en som kjører normalt over en fartsdump har en annen formening om at man kjører altfor fort og uansvarlig over en fartsdump. Kommer an på personen. 

Satt på med naboen en dag og han kjørte som en komplett nisse, etter å ha kjørt over et stort hull i veien snudde jeg meg og stirret på han mens han skjønte absolutt ingenting. Han kjørte "veldig rolig" i sin egen hode.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 19:37)

Jan
JanInnlegg: 6749
20.02.20 19:45
Turbo_Benzina: Det er vel sjeldent at en fjær ryker på nytt etter bare to år? I hvert fall på en Opel Corsa 1.2 liter som kjøres rimelig rolig. Det verste er vel at det neppe er noe reklamasjonsrett på delen heller....?

Hvis du ikke kjører ekstremt mye, er det sjelden. De få gangene jeg har opplevd fjærbrudd, har det skjedde etter hundretusenvis av km.
Det kan hende det ble brukt billige kinafjærer ved forrige bytte, du får sjekke kvitteringer og høre med verkstedet som gjorde jobben.

Ikke hør på jonas, han er ivrig forsvarer av bilbransjen og prøver å latterliggjøre alle som reklamerer på noe som helst.

jonasv
20.02.20 19:52
Jan: Hvis du ikke kjører ekstremt mye, er det sjelden. De få gangene jeg har opplevd fjærbrudd, har det skjedde etter hundretusenvis av km.
Det kan hende det ble brukt billige kinafjærer ved forrige bytte, du får sjekke kvitteringer og høre med verkstedet som gjorde jobben.

Ikke hør på Jan, alt handler om å snylte til seg mest mulig uavhengig av etikk og moral. 

Selvfølgelig er det mulig å ødelegge fjærene Hvis man kjører veldig røft. 

Klassisk og komisk at du mistenkeliggjør Kina produkter samtidig som du ønsker å spare mest mulig penger. Veldig motstridende.

Vel hvis Ola fra Kongsberg skulle produsere fjærer ville det koste så mye at sånne som deg vil nok ha syklet til jobb istedenfor. Eller kjørt sykkel taxi.

jonasv
20.02.20 19:55

https://www.dinside.no/bolig/25000-kroners-tv-ubrukelig-etter-seks-ar/72154855

Han fyren kunne vært Jan. Sitter å sutrer foran hele landet pga en gammel TV. 

(Innlegget ble redigert 20.02.20 19:55)

Jan
20.02.20 20:22
jonasv: Han fyren kunne vært Jan. Sitter å sutrer foran hele landet pga en gammel TV.

Bortsett fra at jeg ikke hadde gått til media, kunne det vært meg. Jeg hadde blitt også muggen hvis en 6 år gammel TV til 25.000 ikke kunne repareres på grunn av en bagatell.

jonasv
20.02.20 20:30
Jan: De få gangene

Jeg har overhodet ikke noe imot å reklamere. Jeg synes faktisk det er riktig og viktig å stille krav til alle bransjer. 

Men et sted går grensen, det er forskjell mellom å være en skamløs snylter og en som faktisk har krav på å reklamere noe.

Du vet veldig godt at fjærer er en slitedel. Bare fordi du har kjørt "lenge" uten et brudd betyr ikke at det er fasiten. 

Stakkars selgere i alle bransjer som får med deg i gjøre. Grenseløs snylteri.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 20:31)

Jan
20.02.20 20:32
jonasv: Ikke hør på Jan, alt handler om å snylte til seg mest mulig uavhengig av etikk og moral.

Så man har dårlig moral hvis man ber en selger eller produsent ta ansvar hvis de har solgt deg et mindreverdig produkt.
Det har ikke slått deg at det kanskje er de som selger skrot, som har dårlig moral.
Heldigvis har norske forbrukere godt vern gjennom lovverket, det gjør at man slipper å krangle hvis noe går i stykker før forventet levetid eller reklamasjonsrett har utløpt.
Jeg sparer gjerne penger, men ikke slik at jeg kjøper billig skrap i stedet for kvalitet. Bildeler er noe jeg mer enn gjerne betaler ekstra for å få skikkelig kvalitet. Arbeidslønnen for å bytte, er som oftest den største utgiften ved bilreparasjoner. Derfor blir det dyrt i det lange løp å fire på kvaliteten på delene.

jonasv
20.02.20 20:37
Jan: Så man har dårlig moral

Neste gang jeg er på møte og seminar i Bergen skal jeg finne en Touran taxi og begynne å klage på alt underveis i troen og håpet på en gratis tur.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 20:37)

Jan
20.02.20 20:44
jonasv: Stakkars selgere i alle bransjer som får med deg i gjøre. Grenseløs snylteri.

Jeg kan berolige deg med at jeg ikke har reklamert på særlig mye på mange år.
De to gangene jeg kommer på i farta dreier seg om displayet som sluttet å virke på den ca. et år gamle stekeovnen min. Den andre gjaldt bilen min som var ca 2 år gammel og hadde inntrenging av vann i bakdørene. Det viste seg å være en gjengangerfeil på modellen, så Møller ordnet opp på en utmerket måte.
Begge gangene ble problemet løst gjennom en hyggelig telefonsamtale til respektive leverandører.

Jan
20.02.20 20:49

Dobbeltpost.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 20:51)

Jan
20.02.20 20:56
jonasv: Neste gang jeg er på møte og seminar i Bergen skal jeg finne en Touran taxi og begynne å klage på alt underveis i troen og håpet på en gratis tur.

Du er hjertelig velkommen. Hvis du ikke klarer å oppføre deg, kjører jeg deg til et avsidesliggende sted, tar fra deg skoene og mobilen og kaster deg ut av taxien. 
Selvsagt skal du slippe å betale.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4731
20.02.20 21:04
Jan: Jeg hadde blitt også muggen hvis en 6 år gammel TV til 25.000 ikke kunne repareres på grunn av en bagatell.

Dette er en skandale enkelt og greitt. Viser også noe av inkompetansen hos Elesco, når de ikke evner å reparere en enkelt modul inne i en TV. Løsningen hans blir å kjøpe brukt powersupply på Ebay o.l steder. 

Hadde ingenting med bil å gjøre, men måtte kommentere dette siden jeg ble sjokkert når jeg leste det. At det går an. Skal legges til at jeg fant lett ut at det var et velkjent problem på disse Tvene.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 21:05)

Jan
20.02.20 21:22
Fernandovonarb: Dette er en skandale enkelt og greitt.

Samsung er vel blant TV produsentene som har vært i søkelyset for planned obsolenscence. Eneste som virker, er at de som opplever dette kjøper et annet merke neste gang.

Pjot
PjotInnlegg: 523
20.02.20 22:51

Jeg var heldig, mangla 2 mnd. på at min LG tv sto uten garanti.

At den ble henta og kjørt langt pokker i vold inn i Sverige for rep. er en annen ting.

jonasv
20.02.20 23:17
Jan: Selvsagt skal du slippe å betale.

Takk. Det setter jeg virkelig pris på! 

Hvilken farge har taxien? Flyplass holdeplassen.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4731
20.02.20 23:20

Vi i Norge har reklamasjonsrett i 5 år, men de fleste produsenter gir 2 års garanti. Sånn sett så er vi heldige, for mange forbrukere i andre land sliter big time når elektronikken ryker etter 3 år.

Hadde nylig en Philips Oled tv som fikk kraftig innbrenning etter 3 år, og kontaktet Philips direkte når butikken jeg kjøpte fra ikke eksisterte lenger. Behandlingen jeg fikk gjorde at jeg kjøpte Philips igjen. Ny oled ble det også, men tar nå litt forhåndsregler så jeg unngår problemet. Elesco var inne i bildet her også, men å bytte panel kunne de ikke.

jonasv
20.02.20 23:23
Jan: , tar fra deg skoene og mobilen og kaster deg ut av taxien

Tenk om en selger du hadde klaget til hadde oppført seg slik ovenfor deg. Og kastet deg ut av lokalet. Uten sko og mobil. Ute i kulden i grilldressen din og boblejakka.

Det hadde vært litt av en syn:)

(Innlegget ble redigert 20.02.20 23:25)

jonasv
20.02.20 23:30
Jan: Samsung er vel blant TV produsentene som har vært i søkelyset for planned obsolenscence.

6 år er en evighet i tv-teknologi. Samsung har blant de desidert beste tvene. 

Tørk opp tårene, og kjøp heller en ny TV med enda bedre bildekvalitet.

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 433
22.02.20 09:50

En fjær kan i prinsippet ryke når som helst, men sitter med inntrykket av at ettermarkedsdeler er av dårligere kvalitet enn det som sitter i bilene fra fabrikken.

Er det en fremfjær kan et tregt fjærbenslager medføre at fjæren vrir seg litt når du svinger og ta knekken på den ganske kjapt.

Som Jan skriver er verksted kostnaden som regel mange ganger større enn delekostnaden, og det er utvilsomt kjipt når man ender opp med å reparere samme feil hver du kontroll. Hvis fjæren ble byttet på et merkeverksted går det jo ann å spørre om de har en forklaring på hvorfor den har røket så fort.

(Innlegget ble redigert 22.02.20 10:23)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17531
22.02.20 10:07
viggowonka: En fjær kan i prinsippet ryke når som helst, men sitter med inntrykket av at ettermarkedsdeler er av dårligere kvalitet enn det som sitter i bilene fra fabrikken.

Det kan godt være, men du finner også fjærer montert på fabrikk som er så dårlig at de byttes gratis i etterkant av vanlig garanti. Slik var det i alle fall før vi fikk 5 år.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9986
22.02.20 20:27

På forje bilen så røk en fjær nesten 2 år etter bytte.
Snakket med verkstedet som gjorde jobben, og dem så selvsagt på det.

Dem fant ut da var det var fjærbenslageret, og dem mente dette var noe dem burde ha sett når fjæra blei byttet.

Dem byttet derfor begge fjærene og begge fjærbenslagrene foran.
Jeg betalte kun for fjernbenslagrene...

Ett år senere hørte jeg litt knirking foran. Dro så til samme sted.
Det var da fjærbenslageret. Og fikk det byttet uten kostnad.

Etter det hadde jeg ingen problemer med fjører frem til jeg byttet ut bilen.

SUV
SUVInnlegg: 5051
22.02.20 23:59
jonasv: Tenk om en selger du hadde klaget til hadde oppført seg slik ovenfor deg. Og kastet deg ut av lokalet. Uten sko og mobil. Ute i kulden i grilldressen din og boblejakka.

Det hadde vært litt av en syn:)

Det er jo litt synd at du ikke klarer å se forskjell på å ikke kunne oppføre seg (altså å uten grunn oppføre seg så dårlig at man blir kastet ut) og det å gi beskjed om noe som har gått i stykker på en vennlig måte så dette blir ordnet opp i.

Jeg kan se for meg det må være et mareritt å gjøre forretninger med deg da du ikke klarer å skille slikt fra hverandre.

Om jeg hadde drevet en forretning så ville jeg mye heller ha handlet med Jan enn med deg. Rett og slett fordi Jan virker som en fornuftig fyr som skjønner ting og oppfører seg ordentlig fordi det også betyr at da oppfører andre seg (stort sett) bra mot ham. Mens du er mer av krangle-typen som skal rakke ned på andre hele tiden og som derfor er utrivelig å handle med og som lett kan skremme bort andre kunder.

Og om dere hadde kjøpt for eksempel samme hengeren av meg så ville sikekrt Jan behandlet den ordentlig og omtalt den positivt or bekjente som da gir god reklameverdi (den beste reklame er fornøyde kunder).

Mens du sannsynligvis hadde rygget på full gass og klaget over at hengeren vrengte over til ene siden og skadet støtfangeren din og meide ned to fotgjengere (med mest fokus på støtfagerskaden). Der ville du sikkert stått og kjeftet på meg og ment at tilhengeren burde jo vært integrert opp mot Tesla autopilot via Bluetooth sånn at den gikk dit du ville. Du ville sikkert omtalt den som en dritthenger til bekjente, uten å fortelle at hele problematikken var brukerfeil fra deg. Og sånt gir dårlig reklame.

Derfor ville jeg mye heller ha handlet med Jan enn med deg.

(Innlegget ble redigert 23.02.20 00:29)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1680
23.02.20 09:51

ER det foran? McPherson forstilling? Da er det i såfall på tide å skifte fjørbeinslager.

Jeg har vel aldri røket en fjør, og med tanke på hvordan Jeepen min blir brukt så er det ganske utrolig.

SUV
23.02.20 14:44
Turbo_Benzina: Det er vel sjeldent at en fjær ryker på nytt etter bare to år? I hvert fall på en Opel Corsa 1.2 liter som kjøres rimelig rolig.
Det verste er vel at det neppe er noe reklamasjonsrett på delen heller....?

Det er en ting jeg legger merke til når det gjelder fjærbrudd, det  er stort sett på tyske biler, mens det er ganske sjeldent på japanske biler.

Selv har jeg hatt begge deler, har kjørt ca 330.000 km i japanske biler jeg har eid og aldri hatt et fjærbrudd. Tysk bil har jeg bare eid ca 30.000 km, men der har jeg hatt fjærbrudd.

I familien så har det vel totalt sett vært tilbakelagt ca like mange km i japanske og tyske biler, og det er totalt sett 0 fjærbrudd på de japanske, mens det er fjærbrudd på minst 3 av de tyske bilene, hvorav 2 Opel-er.

Det kan riktignook hende litt av skjevheten ikke skylde land, men at det japanske for ne stor del har vært SUV, mens de tyske i stor grad har vært lavere personbiler. SUV har jo ofte lengre fjæringer og har dermed minre deformasjoner i fjæra fordi de i vanlige humper bare bruker en liten andel av bevegelsen. Myk fjæring gjør også at belastningen blir ganske konstant i forhold til lave biler med stiv fjæring der det slår til skikkelig når det er humper, da blir det mer brutale belastninger både på fjærer og alt annet.

jonasv
23.02.20 17:23
SUV: Om jeg hadde drevet en forretning så ville jeg mye heller ha handlet med Jan

Lol

I motsetning til 99% av innleggene dine var denne faktisk litt underholdende. 

Men virkeligheten er nok det motsatte, klage-Jan som jeg kaller han hadde kommet tilbake til deg igjen og igjen..  Sutret og klaget over små bagateller i motsetning til meg. 

Samtidig ville nok Jan aldri ha reklamert for deg heller, heller spredt negativitet som han er så flink til. (superpessimist) Det ligger mye sjalusi og misunnelse i dypt inne i bakhodet mot selskaper som tjener penger. Alt fra VW, samsung osv osv... til lokale bedrifter. 

(Innlegget ble redigert 23.02.20 17:24)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20185
23.02.20 18:49
SUV: Mens du sannsynligvis hadde rygget på full gass

Kanskje like bra han har byttet ut drillbilen med hybrid, drillen kan vel i det minste i teorien rygge like fort som kjøre fremover.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20185
23.02.20 18:55
jonasv: I motsetning til 99% av innleggene dine var denne faktisk litt underholdende.

Finner faktisk 99% av SUV sin innlegg underholdende, sliter med at du skal oppnå 1%.

Det er et hav i forskjell mellom SUV og meg sine bilerfaringer og preferanser, men det er jo det som gjør det underholdende. Speil har jeg hjemme, trenger ikke det på et forum.

SUV
23.02.20 22:25
jonasv: Lol
I motsetning til 99% av innleggene dine var denne faktisk litt underholdende.
Men virkeligheten er nok det motsatte, klage-Jan som jeg kaller han hadde kommet tilbake til deg igjen og igjen.. Sutret og klaget over små bagateller i motsetning til meg.
Samtidig ville nok Jan aldri ha reklamert for deg heller, heller spredt negativitet som han er så flink til. (superpessimist) Det ligger mye sjalusi og misunnelse i dypt inne i bakhodet mot selskaper som tjener penger. Alt fra VW, samsung osv osv... til lokale bedrifter.

Denne klage-Jan her på vgd har jeg ikke sett noe til, derimot har jeg sett at taxi-Jan stadig kommenterer og han virker som en fornuftig fyr. Vi er jo ikke alltid enige, men tar det som en saklig debatt der vi diskuterer saker istedenfor å gjøre som deg og kalle folk for idioter osv for å avspore istedenfor å diskutere eller svare på spørsmål.

Og angående å svare på spørsmål, hvorfor er det så vrient å svare på spørsmålet om ha slags hybrid du har, som Kompressor spurte om for noen dager siden. Se tråden "Man kan si mye om Tesla", jeg dro den opp igjen nå for få minutter siden så du lett kan finne igjen dette.

Du har en lei tendens til å oppføre deg dårlig, men er ikke istand til å oppfatte det selv, stemmer ikke det? Kontrollspørsmål: Oppfører du deg dårlig mot andre her på vgd?

Og hadde jeg vært selger så ville jeg fortsatt heller handlet med Jan enn med deg. Mye greiere å handle med folk som er fornuftige enn kranglefanter.

Jan
23.02.20 22:41
SUV: derimot har jeg sett at taxi-Jan stadig kommenterer og han virker som en fornuftig fyr. Vi er jo ikke alltid enige, men tar det som en saklig debatt der vi diskuterer saker

Takk for det SUV. Selv om jeg synes du skriver alt for lange innlegg og er litt for opptatt av egne biler, setter jeg pris på at du er her.
Skulle gitt tommel, men de var allerede brukt opp for i dag.
Jonas har for vane å ikke svare på innlegg, men heller komme med analyser av debattanter som ikke har rot i virkeligheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen