Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Problem med snø

NYTT TEMA
farout05
farout05Innlegg: 1596
27.02.20 08:50

LED-pærene gjør at det bygger seg snø på baklyktene, dermed blir lysene bakover ikke synlig. 

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/27/195652258/baklys-mange-nye-biler-har-fatt-et-merkelig-problem

Dette er selvsagt trafikkfarlig. Pussig at slike biler er godkjente til bruk i Norge. 

Er det ikke slik at "norske" biler har forskjellige ekstrautstyr for å tilpasse dem til norske forhold?

LED-pærene avgir ikke varme, slik glødelampene gjør. Derfor legger det seg snø på baklyktene. For å løse dette problemet kunne man vel konstruert et system med varmetråder, slik som i sidespeilene?

Noen som vet om det er funnet noen løsninger på veisalt og hyppige bytte av bremseskiver/caliptere?

Roshmann
RoshmannInnlegg: 612
27.02.20 09:08

Det er vel ikke så kjempe nytt problem. Dette problem har jo eksistert FØR LED pærer. Det er bare at problemet er mer synlig når man bruker LED, men ikke noen stor sak.

Løsninger for veisalt og hyppig bytte av bremseskiver og calipere er jo nettopp en løsning, å skifte det.

Mens for oss andre som bruker tyske biler, som er bakhjulstrekk samt bruker bedre stål, så tåler de salt overraskende bra. Jeg har ingen problemer med bremser før etter 5 år eller så, uten vedlikehold.

Jan
JanInnlegg: 6734
27.02.20 10:14
farout05: Noen som vet om det er funnet noen løsninger på veisalt og hyppige bytte av bremseskiver/caliptere?

Løsningen ligger i å bruke bremsene, samt å spyle godt når man vasker bilen.

henlie
henlieInnlegg: 482
27.02.20 10:23

Det Jan skrev. En skikkelig oppbremsing i ny og ne, samt bruke selvvask og spyle godt.

farout05
27.02.20 14:58
Roshmann: Det er vel ikke så kjempe nytt problem. Dette problem har jo eksistert FØR LED pærer. Det er bare at problemet er mer synlig når man bruker LED, men ikke noen stor sak.
Løsninger for veisalt og hyppig bytte av bremseskiver og calipere er jo nettopp en løsning, å skifte det.
Mens for oss andre som bruker tyske biler, som er bakhjulstrekk samt bruker bedre stål, så tåler de salt overraskende bra. Jeg har ingen problemer med bremser før etter 5 år eller så, uten vedlikehold.

Ja, under vanskelige forhold legger det seg snø/is til og med på frontlys med glødepærer.

Har hatt inntrykk av at det er forskjell på stålkvaliteten på bremseskivene. Men som de andre skriver hjelper det å bruke bremsene og spyle ofte. I hvert fall ergerlig å måtte skifte skiver og caliptere etter noen tusen kjørte km.

Hvilket merke/modell kjører du?

(Innlegget ble redigert 27.02.20 14:58)

Ribba
RibbaInnlegg: 35961
27.02.20 15:13
farout05: LED-pærene avgir ikke varme, slik glødelampene gjør.

Er du sikker på det

https://youtu.be/X09wO_rfRbI?t=565

:-)

Ellers, som Roshman sier, dette problemet var helt vanlig tidligere også. De vanlige glødepærene var på 5 watt eller noe, og skapte overhode ikke nok varme til å holde baklyktene rene for snø om det først la seg snø.

Derfor var tåkebaklyset et must å bruke når det var mye snøkov bakom bilen. De pærene var såpass mye kraftigere at de greide å smelte snøen.

(Innlegget ble redigert 27.02.20 15:15)

farout05
27.02.20 16:08
Ribba: Er du sikker på det https://youtu.be/X09wO_rfRbI?t=565 :-)   Ellers, som Roshman sier, dette problemet var helt vanlig tidligere også. De vanlige glødepærene var på 5 watt eller noe, og skapte overhode ikke nok varme til å holde baklyktene rene for snø om det først la seg snø. Derfor var tåkebaklyset et must å bruke når det var mye snøkov bakom bilen. De pærene var såpass mye kraftigere at de greide å smelte snøen.

Du har rett i det, jeg startet tråden ut fra artikkelen jeg linket til. Har selv kjørt ganske mye under snøforhold som har tettet igjen lykter, vinduer og luftfilter (brøytebil)....

Men da er jo èn måte å hjelpe LED-pærene på å montere tåkebaklykter (kanskje noe mindre enn 100000 lumens) :), og bruke dem når forholdene tilsier det.

(Innlegget ble redigert 27.02.20 16:08)

Ribba
27.02.20 20:37
farout05: (kanskje noe mindre enn 100000 lumens) :)

Joda, 100000 lumens blir kanskje marginalt overkill. Men på den andre siden, 100000 lumens ville holdt vekk mer enn snø. Så med et slikt tåkebaklys trur jeg at man ville opplevd få problemer med at folk ikke greier å holde avstanden :-) 

Someone
SomeoneInnlegg: 26060
27.02.20 20:58

Trodde endel biler hadde en form for varme i lysene bak?

Jan
27.02.20 21:10
Someone: Trodde endel biler hadde en form for varme i lysene bak?

Det har jeg aldri hørt om. 
For øvrig er det et problem på nye biler med LEDlys at også frontlyktene snør igjen. Kanskje det er på tide å relansere lyktepussere, slik en mange biler hadde på 70- og 80-tallet

Someone
SomeoneInnlegg: 26060
27.02.20 21:50
Jan: Kanskje det er på tide å relansere lyktepussere, slik en mange biler hadde på 70- og 80-tallet

Nå har jo moderne biler lyktespylere, så det løser egentlig det problemet

perchri
perchriInnlegg: 10435
28.02.20 20:31
farout05: LED-pærene gjør at det bygger seg snø på baklyktene, dermed blir lysene bakover ikke synlig.  https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/27/195652258/baklys-mange-nye-biler-har-fatt-et-merkelig-problem Dette er selvsagt trafikkfarlig. Pussig at slike biler er godkjente til bruk i Norge.

Problemet med led og is og snø, er at de er så effektive ad de ikke avgir særlig varme. En 21 watt lyspære avgir ca 20,87w i varme, resten lys.. Byttet yt LED pærene med vanlige pærer og da var allt ok. men ,det var tidlig på 98 tallet, så det gikk greit. i dag er det jo remser av LED    passer ikke i snøføyke.

Enif ,rart det er godkjent, like som min bil ikke har noe lys forran om dagen, kun forran. det er ikke lenger noen kontroll tror jeg....allt flyter avgårde....som elvene i Idia....fulle av møkk.

Ribba
28.02.20 20:57
perchri: det var tidlig på 98 tallet,

Du har god husk når du ikke bare husker årstallet, men også om det var tidlig på året eller ikke :-)

(Innlegget ble redigert 28.02.20 20:58)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9979
01.03.20 11:44
farout05: LED-pærene gjør at det bygger seg snø på baklyktene, dermed blir lysene bakover ikke synlig.  https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/27/195652258/baklys-mange-nye-biler-har-fatt-et-merkelig-problem Dette er selvsagt trafikkfarlig. Pussig at slike biler er godkjente til bruk i Norge.  Er det ikke slik at "norske" biler har forskjellige ekstrautstyr for å tilpasse dem til norske forhold?

Har du sett bil med varmetråder på skiltene?

Nei?  Ikke jeg heller.

Du fjerner selvsagt oppbygd snø når du samtidig i slikt vær fjerner snø fra skiltene...
Er jo ikke akkurat slikt att en kjører i slikt vær uten å vite om att det er slikt vær..

Ofte må en jo også stoppe for å kakke is av vindusviskerne også...  Kan fint fjerne snø av løkter og skilt samtidig med det.

Jan
01.03.20 22:02
Someone: Nå har jo moderne biler lyktespylere, så det løser egentlig det problemet

Ikke helt. Hvis det er kaldt nok, fryser det til etter at man har spylt. Problemet i dag er at alle lykter har plast, og ikke skikkelig glass som yttermateriale. De tåler ikke viskere.

henlie
henlieInnlegg: 482
02.03.20 07:34
Someone: Nå har jo moderne biler lyktespylere, så det løser egentlig det problemet

Ikke lyktespylere på min Mercedes med LED-lys, ikke går det an å bestille det heller... Ellers vil jeg si at lyktespylere ofte ikke er godt nok alene, hjelper vel mes når møkka på lyktene ikke har rukket å tørke.

perchri
02.03.20 09:00
farout05: Noen som vet om det er funnet noen løsninger på veisalt og hyppige bytte av bremseskiver/caliptere?

Nei, men jeg har et tips. https://www.kaercher.com/no/home-garden-rengjoeringsutstyr/mobile-spylere/mobil-spyler/oc-3-bike-box-16800170.html

Denne enheten er batteridrevet, gir 12bar trykk og tanken 4 liter vann.

Er for motorsykler/sykler egentlig. Lett å bære. Med denne kan du fint rense en middelstor bil på utsiden for salt et. Jeg bruker den til å spyle bremser, caliper,og skiver gjennom eikene etter at jeg setter fra meg bilen. På siste EU kontroll lurte verksmesteren på hvordan jeg klarte så lite slitasje på skiver og klosser. Kjørt 75000km nå

Du hiolder det gullende reint med denne Kärcher tassen. (Jula har den)

perchri
02.03.20 09:08
Ribba: Du har god husk når du ikke bare husker årstallet, men også om det var tidlig på året eller ikke :-)

bare at jeg svarer, det var vinter og over saltfjellet, rett før de startet kollonekjøring.  Opplevde det samme med en senere bil. Led egner seg ikke til biler som kjører mye i snørike områder. saken er at det er LED på allt som er. PS: Man har lært at allt som er nytt og moderene ikke alltid er det beste.

Fago
FagoInnlegg: 3333
02.03.20 11:45
Jan: For øvrig er det et problem på nye biler med LEDlys at også frontlyktene snør igjen.

Har aldri opplevd det problemet på min bil, selv om den har LED-lys.

Jan
02.03.20 19:18
henlie: Ikke lyktespylere på min Mercedes med LED-lys, ikke går det an å bestille det heller.

Etter å ha lest innlegget, tok jeg en liten observasjonsrunde i taxidepotet på Flesland i morges.
Det ser ut som biler med LED- hovedlys mangler lyktespylere. På biler med Xenon er det et krav hvis de har full effekt. Det var mangelen på lyktespylere som gjorde at de første Teslaene hadde svakt lys.

Klikk for å gå tilbake til toppen