Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

El-biler minsker min bilinteresse

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2857
25.04.20 08:52

Før i tiden, før elbilens massive inntog i Norge, dvs før ca 2013-14, var jeg relativt bilinteressert. Jeg kjøpte bilblader og leste biltester med stor interesse. Dette endret seg gradvis etterhvert som elbilene kapret stadig mer av bilsalget og stadig mer av bilmagasinenes fokus.

Grunnen til at jeg finner elbilene mindre spennende kan ha noe å gjøre med at elmotoren er «kjedeligere», det er liksom bare batteristørrelsen og den evinnelige rekkevidden det fokuseres på. Da er det mye mer interessant å lese om bensin/dieselmotorene og alle dens variasjoner mht lyd, dreiemomentet, turtallsvillighet, antall cylindere osv.

Kan godt være at dette er aldersbetinget (60 år har jeg blitt), har inntrykk av yngre generasjoner omfavner elbilene med entusiasme. 

Må legge til at jeg faktiske leaser en BMW i3, som jeg bruker de 15 kilometerene til jobb, og den fungerer ypperlig til det formålet, det er ikke det, men likevel....

passat06
passat06Innlegg: 1435
25.04.20 10:26

Skjønner hva du mener selv om jeg ikke har blitt 50.

Det er akkurat som om det eneste som teller nå er rekkevidde og 0-100. Kanskje også størrelse på bilen. De fleste andre egenskaper ses det (foreløpig) bort fra. 

Burkar
BurkarInnlegg: 8958
25.04.20 11:24

Jeg tror det blir endring på dette, og at det kommer elbiler med kvaliteter utover akselerasjon og rekkevidde. Taycan er et skritt i den retningen, ut fra det jeg leser er den ordentlig underholdende å kjøre .

jonasv
jonasvInnlegg: 913
25.04.20 11:58
BorisA: Kan godt være at dette er aldersbetinget (60 år har jeg blitt), har inntrykk av yngre generasjoner omfavner elbilene med entusiasme.

Interessen minsker nok for litt av hvert med alderen men prøvekjør Porsche Taycan, så lover jeg deg at du blir oppkvikket uten medisiner.

Levere tilbake BMW i3 og kjøp deg en Porsche Tycoon... som den burde hete. 

Forferdelig fin bil å kjøre.

Når det gjelder å være negativ til elbiler så har du funnet ekstremt mange likesinnede her inne... De fleste i 60 årene.

(Innlegget ble redigert 25.04.20 12:02)

fcuk
fcukInnlegg: 15809
25.04.20 15:08

Wow guys! Det er masse å grave seg ned i når det gjelder elbiler. Vi har bare så vidt sett starten av bølgen som kommer.

Ribba
RibbaInnlegg: 36134
25.04.20 16:01
BorisA: Før i tiden, før elbilens massive inntog i Norge, dvs før ca 2013-14, var jeg relativt bilinteressert. Jeg kjøpte bilblader og leste biltester med stor interesse. Dette endret seg gradvis etterhvert som elbilene kapret stadig mer av bilsalget og stadig mer av bilmagasinenes fokus. Grunnen til at jeg finner elbilene mindre spennende kan ha noe å gjøre med at elmotoren er «kjedeligere», det er liksom bare batteristørrelsen og den evinnelige rekkevidden det fokuseres på. Da er det mye mer interessant å lese om bensin/dieselmotorene og alle dens variasjoner mht lyd, dreiemomentet, turtallsvillighet, antall cylindere osv.

For min del, så har bilinteressen handlet om følelser og kjøreopplevelse. Og på en slik skala som går fra 0-100, så scorer absolutt alle elbilene i dag godt under null på interesseskalaen.

Ja, det har faktisk vært mer spennende å se på nye kjøleskap enn på nye elbiler. Og selv om det kanskje høres ut som jeg prøver å være litt sarkastisk, så er det faktisk et faktum. For en LG Instaview side-by-side-kjøleskap med fryser GSX961NSAZ vekker langt større "må ha følelse" enn en Porsche Taycan Turbo S.

Men hadde jeg vært ung i dag, altså pre-førkort alder, så hadde nok elbiler vært av langt større interesse. Jeg var nemlig en veldig opptatt av spesifikasjoner i den alderen, og på den tiden kunne jeg nærmest de fleste spesifikasjonene opp på rams på uhyggelige store mengde biler.

Men da jeg fikk mer erfaring med å kjøre bil, så oppdaget jeg raskt at bilkjøring handler ikke om tall på papir (eller en skjerm), det handler om de to tingene jeg nevnte tidligere. Følelser og kjøreopplevelse. Og da kan plutselig en bil som har helt elendige spec's være totalt overlegen enn en bil som har helt legendariske spec's.

Nøkkelen til en god kjøreopplevelse handler om at det blir et mer symbiotisk forhold mellom bil og fører, og da må bilen kommunisere med deg på en helt spesiell måte. Dette har dessverre bilprodusentene blitt dårligere og dårligere til, mye grunnet økt vekt. Et problem som oppstå lenge før elbilenes inntog riktignok. I tillegg har jo ett inntog av elektronikk i bilene gjort at føreren har blitt mer distansert fra hva bilen faktisk gjør, og der kommer jo begrepene analog vs digital biler inn i bildet, der analog blir ofte relatert til en mer symbiotisk kjørefølelse mellom fører og bil, mens den digitale er en langt mer distansert kjørefølelse. Og elbiler er vel nærmest helt fraværende for den analoge følelsen. Det eneste plusstegnet de har, det er en fantastisk gassrespons.

Ytelsene er jo også elbilene gode på, men det blir også i stor grad helt meningsløst i elbiler, ettersom du i stor grad kun er tilskuer. For du gjør jo absolutt ingenting annet enn å holde gasspedalen i bånn. Ingen oppgiring, ingen nedgiring, ingen planlegning, ingen mestringsfølelse og et ekstremt lite morsomt lydbilde. Og da kommer man over til det neste punktet, nemlig følelser.

For når det kommer til følelser, så handler det jo litt om design og litt om lyd. Biler med ICE-motorer har jo et helt annet lydbilde enn elbiler, der lyden er langt mer interaktive enn i en elbil. Du hører rett og slett i større grad hva du holder på med, spesielt i litt mer sportslig orienterte biler. Motorlyden på ICE-bilene har dog blitt langt kjedeligere, både med dieselinntoget, downsizing og miljøkrav (blant annet direkteinnsprøytning). Det positive har riktignok vært at biler på 2010-tallet fikk ganske morsom eksoslyd.

Når det kommer til design, så er ikke elbiler noe verre enn ICE-biler. Bilprodusenten har jo vært forholdsvis konservative når det kom til design av elbiler, slik at de har brukt i stor grad samme desingspråket som ICE-biler. Så dette er jo et veldig subjektivt området. Og når det gjelder mine preferanser på bildesign, så kommer det kanskje ikke som noe overraskelse at jeg liker jo at bilene er lave. Ikke akkurat noe som er nærliggende dagens trender eller de trendene som har vært de siste 20 årene.

Så min bilinteresse har vært dalende lenge. Jeg har også helt sluttet å kjøpe bilblader, litt på grunn av at bilbladutvalget her i byen er tilnærmet ikke-eksisterende, men mest fordi man har gått over til andre medium (Youtube er vel hovedkilden min nå). Men av og til når jeg er ute å reiser, så unner jeg meg Evo eller CAR. Men i motsetning til da jeg var ung og lovende, så er jeg veldig dårlig oppdatert på dagens bilutvalg. Hovedkilden til hva som er nytt på markedet kommer i stor grad fra Someone og hans bidrag her på VGD (forøvrig, bra jobba Someone).

Men heldigvis er ikke interessen helt død, for av og til våkner den hos meg, og jeg bruker da en god del tid på drømme meg bort på urealistiske bilkjøp.

(Innlegget ble redigert 25.04.20 16:06)

BorisA
BorisAInnlegg: 2857
25.04.20 16:36

Tommel opp for innlegget til Ribba:)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14521
26.04.20 09:27
Burkar: Jeg tror det blir endring på dette, og at det kommer elbiler med kvaliteter utover akselerasjon og rekkevidde. Taycan er et skritt i den retningen

Men også den veier 2,5 tonn.

Bortsett fra at man vil savne motorlyd og mye av kjørefølelsen er batteriteknologien fortsatt et stort hinder for å kunne elske elbiler. Det er bare økonomiske fordeler som får folk til å kjøpe elbiler. 

Jan
JanInnlegg: 6941
26.04.20 12:28
Ribba: Jeg har også helt sluttet å kjøpe bilblader, litt på grunn av at bilbladutvalget her i byen er tilnærmet ikke-eksisterende, men mest fordi man har gått over til andre medium (Youtube er vel hovedkilden min nå).

Før hadde jeg et stort forbruk av bilblader. Abonnerte på Tyske AMS, og kjøpte en del andre blader som Teknikens Värld og Bil i løssalg.
I dag er internett og Youtube de viktigste kildene til bilstoff.
Jeg er så godt som daglig innom Autobild, AMS og Autozeitung.
Jeg kan ikke si at interessen er dalende, men jeg hopper over en del stoff om elbiler.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5716
26.04.20 15:56

Jeg kjenner meg igjen. Blir rett og slett ganske likegjyldig til elbiler. Mister interessen. Måtte bytte tilbake til bensin.

Kompressor-V8
26.04.20 17:58

jonasv skrev: «prøvekjør Porsche Taycan, så lover jeg deg at du blir oppkvikket uten medisiner»

Har prøvekjørt Taycan, den er fin om man er ute etter en komfortabel bil me stilig design og med elmotor. Men dessverre er også den en stor skuffelse hva gjelder bilglede. Og spesielt sportslig er den ikke.virker som en tung litt mindre utgave av Panamera uten motorlyd og med god komfort. Altså en meget god bil som ikke gav meg det lille ekstra.
Da tar jeg heller en Panamera som gir meg dobbel glede og bare marginalt høyere driftskostnader. 
Elbil er dessverre transportmidler som gjør at jeg mister interessen for de. 0-100 er gøy 5 ganger, men uten motorlyd er halve opplevelsen av akselerasjonen poengløs.

Tror ikke det har med alderen å gjøre da jeg er i midten av 30-årene.

(Innlegget ble redigert 26.04.20 17:58)

jonasv
26.04.20 19:01
Kompressor-V8: Da tar jeg heller en Panamera som gir meg dobbel glede og bare marginalt høyere driftskostnader. 
Elbil er dessverre transportmidler som gjør at jeg mister interessen for de. 0-100 er gøy 5 ganger, men uten motorlyd er halve opplevelsen av akselerasjonen poengløs. Tror ikke det har med alderen å gjøre da jeg er i midten av 30-årene.

Du er vel mer mot slutten av 30 årene.

Ser den, porsche entusiaster vil aldri gå bort fra motorlyden uansett. 

Porsche Tycoon han hadde et mye bedre veigrep, mindre veistøy og mer kjøreglede enn Model S. Virket mer presis i alt, og kvalitet på interiøret var også langt finere. Erfaringen Porsche sitter med kontra Tesla er jo ekstrem stor. Porsche har absolutt lyktes med denne modellen.

(Innlegget ble redigert 26.04.20 19:02)

aeroX
aeroXInnlegg: 874
27.04.20 07:35

Helt enig med trådstarter, jeg har etter hvert prøvd en del elbiler, riktig nok ikke Taycan, problemet er at jeg synes alle bilene fremstår like, med unntak av design og alt det der. For min del virker det som det er EN produsent av elmotor og drivverk som alle elbilene benytter, kun med forskjellig trimmingsgrad. Dermed reduseres det følelsesmessige ved elbiler til et minimum, og det blir kun et transportmiddel. Hilsen en som snart er i midten av 30-årene.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 41641
27.04.20 07:44
Iseran2770: Men også den veier 2,5 tonn. Bortsett fra at man vil savne motorlyd og mye av kjørefølelsen er batteriteknologien fortsatt et stort hinder for å kunne elske elbiler. Det er bare økonomiske fordeler som får folk til å kjøpe elbiler.

Om et sted mellom 10-15 år er batteriteknologien sannsynligvis såpass utviklet at motorer med forbrenningsmotor vil være utdaterte/overflødige. Elmotoren er teknologisk sett overlegen forbrenningsmotoren, så det er kun batteriteknologien som er flaskehalsen. Når denne kommer etter, kommer sannsynligvis nysalg av biler med forbrenningsmotor til å bli forbudt.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20886
27.04.20 07:52
KongOlav2: Når denne kommer etter, kommer sannsynligvis nysalg av biler med forbrenningsmotor til å bli forbudt.

Om den kommer etter, hvorfor da forby biler med forbrenningsmotor?

Da CD kom, se ble det ikke et forbud mot kassetter eller vinyl.

Er det frykt for at mange forsatt vil velge biler med forbrenningsmotor? Ser jo at vinyl har sin renessanse nå.

KongOlav2
27.04.20 07:54
InternalExile: Om den kommer etter, hvorfor da forby biler med forbrenningsmotor? Da CD kom, se ble det ikke et forbud mot kassetter eller vinyl. Er det frykt for at mange forsatt vil velge biler med forbrenningsmotor? Ser jo at vinyl har sin renessanse nå.

Forbrenningsmotorer har en viss miljøeffekt som en kassettspiller ikke har. 

InternalExile
27.04.20 08:03
KongOlav2: Forbrenningsmotorer har en viss miljøeffekt som en kassettspiller ikke har.

Det kan nok diskuteres, mange mener nok kassetter er verre for miljøet en Spotify, men du kan fortsatt kjøpe kassetter.

(Innlegget ble redigert 27.04.20 08:08)

Kompressor-V8
27.04.20 09:53

aeroX skrev:

«Dermed reduseres det følelsesmessige ved elbiler til et minimum, og det blir kun et transportmiddel. Hilsen en som snart er i midten av 30-årene.«

Tilsuttes. Elbiler uansett bilmodell gir dessverre litt underkuet sparebluss- transportmiddelfølelse. Selv Taycan og e-tron. «Trist som Faan», men sant som pokker.

Ps: flott å ha folk til alt, sier nå jeg: er man i tvil om alderen sin har vi jonasv til å holde styr på sånt. Var sikker på at slutten av 30-årene var fra 38. Selv er jeg ganske sikker på at jeg for kun få måneder siden har fyllt 37, men hva vet vel jeg om min egen alder :-)

(Innlegget ble redigert 27.04.20 09:57)

Ribba
RibbaInnlegg: 36134
27.04.20 10:07
Kompressor-V8: Var sikker på at slutten av 30-årene var fra 38.

Jepp. Og til nest år er det 39 som er starten på slutten av 30-årene. Og fra og med 2022, så er 40 det nye midten av 30-årene. :-)

Personlig så mener jeg at slutten av 30-årene starter ved 37. 

Har alltid sett for meg det noe alá dette:
Fra 30 til og med 32 = begynnelsen av 30-årene. Totalt 3 år.
Fra 33 til og med 36 = midten av 30-årene. Totalt 4 år.
Fra 37 og ut 39 = slutten av 30-årene. Totalt 3 år.

Men alder er jo bare et nummer. Vi menn er uansett i midten av 20-årene, til nød slutten av 20-årene, i hodet uansett hvor gammel vi faktisk er. Og om vi ikke er det, så er det noe alvorlig galt med oss.

(Innlegget ble redigert 27.04.20 10:08)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10817
27.04.20 10:15
InternalExile: Det kan nok diskuteres, mange mener nok kassetter er verre for miljøet en Spotify, men du kan fortsatt kjøpe kassetter.

Synes du ikke selv at du er litt vimsete i argumentasjonen din her? Først sammenlikner du kassetter og CDer, og så plutselig er CDen glemt, for da er det Spotify som er sammenlikningsgrunnlaget...

Til opplysning, og ikke ment som et bidrag i debatten din: Det er bare et fåtall av nyutgivelser man kan få kjøpt som kassetter. Og opptakskassetter? Maxell UR (type 1) på Clas Ohlson. I tillegg til noen entusiaster som lager og selger nye type 1 kassetter småskala over nett. Vil du ha fabrikknye type 2 kassetter (chrome) eller type 4 (metall)? Glem det. Med mindre du er villig til å betale heftige summer for gamle restlagre som selges på eBay. Ikke lages det noe særlig nye gode kvalitetskassettspillere heller. De store merkene tok teknologien ut av hifi-avdelingen sin mot slutten av 90-tallet. 

Dette står i kontrast til vinyl, der man til enhver tid har kunnet reist til en hifi-butikk og kunnet kjøpe seg en ny kvalitetsplatespiller. Det har alltid vært et solid entusiastmiljø bak vinylen. Salget av vinyl har gått opp og ned (og voldsomt opp de siste årene), men det har i langt større grad vært et sunt grunnlag for å holde liv i mediumet sett i forhold til kassetten, som lever på kanten av stupet. 

(Innlegget ble redigert 27.04.20 10:16)

InternalExile
27.04.20 10:49
Hollabaloo: Synes du ikke selv at du er litt vimsete i argumentasjonen din her? Først sammenlikner du kassetter og CDer, og så plutselig er CDen glemt, for da er det Spotify som er sammenlikningsgrunnlaget...

Absolutt ikke. Se hva jeg svarer på og når. Først var det teknologi, så var det miljø og jeg nevnte ikke kassett først, men svarte da med det som eksempel. Kunne selvsagt også brukt vinyl eller CD, men svarte på det som ble nevnt.

Men til saken så anser jeg det komplett idiotisk å forby ICE om/når batteribiler dekker etterspørselen til alle som vil ha bil. Hvilket poeng har det da?

Og jeg stiller meg tvilsom til hvor mye bedre batteriene kan bli. Mange sammenligner utviklingen til elbiler med mobiltelefoner. Men husk at der er det forbruket av energi som har forbedret seg kraftig, ikke så mye batteriteknologien. 

(Innlegget ble redigert 27.04.20 10:50)

Iseran2770
27.04.20 11:26
KongOlav2: Når denne kommer etter, kommer sannsynligvis nysalg av biler med forbrenningsmotor til å bli forbudt.

Om elbiler da er overlegne vil 95% velge elbil. Hva er da poenget med å forby bensin- og dieselbiler? Det er bare kommunistregimer som elsker forbud for alt mellom himmel og jord. 

jonasv
27.04.20 11:44
Kompressor-V8: v 30-årene var fra 38

37 er vel mer mot slutten av tredve tenårene enn midten av 30-årene synes nå jeg..Utifra innleggene dine trodde jeg i lang tid til at du var mer mot slutten av 50-årene.  

jonasv
27.04.20 11:47
KongOlav2: Om et sted mellom 10-15 år er batteriteknologien sannsynligvis såpass utviklet at motorer med forbrenningsmotor vil være utdaterte/overflødige.

Riktig det, for eksempel Volvo skal kutte ut dieselmotoren allerede nå snart. Eller muligens har gjort det.

KongOlav2
27.04.20 11:55
Iseran2770: Om elbiler da er overlegne vil 95% velge elbil. Hva er da poenget med å forby bensin- og dieselbiler? Det er bare kommunistregimer som elsker forbud for alt mellom himmel og jord.

Det er ikke snakk om forbud for alt mellom himmel og jord, men for biler med forbrenningsmotor. Jeg skjønner at dette faller enkelte tungt for brystet, men jeg tipper at dette kommer innen kanskje 2030. Iallfall nybilsalg. Neppe et generelt forbud.

InternalExile
27.04.20 12:00
KongOlav2: Jeg skjønner at dette faller enkelte tungt for brystet, men jeg tipper at dette kommer innen kanskje 2030. Iallfall nybilsalg. Neppe et generelt forbud.

Ser ikke bort i fra at du har rett, men da kommer et forbud nettopp på grunn av elbilens svakheter. For om 95% ville valgt elbil er det ikke noe poeng med et forbud.

Iseran2770
27.04.20 14:19
KongOlav2: Det er ikke snakk om forbud for alt mellom himmel og jord

Elbilfans er i hvert fall veldig fascinert over å kunne få forbud mot alt de selv ikke gjør eller har. 

jonasv
27.04.20 19:13
Iseran2770: Elbilfans er i hvert fall veldig fascinert

Like fascinerende å se godt voksne se på Fast and Furious i helgene og råne rundt i byen.

Minner om de gamle kroppsbyggerne på Venice Beach som fortsatt snakker om golds Gym og Arnold Schwarzenegger... og livet tilbake i 70/80 tallet.

(Innlegget ble redigert 27.04.20 19:16)

perchri
perchriInnlegg: 10819
27.04.20 20:50
BorisA: Kan godt være at dette er aldersbetinget (60 år har jeg blitt), har inntrykk av yngre generasjoner omfavner elbilene med entusiasme.

Klart det, lett å forstå. Ottomotoren og dens deler og sylindre med gromlåt, er det snart bare oss "gutta" som husker. Det å få skru på en automobils motor, er en fantasik fryd. El bil ......tja..det er jo bare en bil det?

Så,ja, interessen for de elektriske bilene er desverre lik 0.

Forfun
ForfunInnlegg: 5960
27.04.20 22:13

Var på en liten kjøretur i dag. Første delen kunne jeg fint kjørt elbil, hovedvei uten svinger og cc på 90. Svingte av hovedveien, og koste meg. Litt på slippgrensen ut av svingen, altså en vei en ikke bare kan trykke pedalen i bunn, og ikke minst litt motorlyd. Mulig det også hadde fungert med elbil, men motorlyd har litt å si. Selvfølgelig, er bil transport forstår jeg godt at elbiler fungerer. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg