Lydhorn på passat 2008 har sluttet å fungere. Har sjekket og byttet sikring, men fungerer fortsatt ikke. Når jeg trykker på rattet kommer det en klikkelyd, men ingenting mer...
Noen som har no tips eller ideer om hva det kan være?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Lydhorn på passat 2008 har sluttet å fungere. Har sjekket og byttet sikring, men fungerer fortsatt ikke. Når jeg trykker på rattet kommer det en klikkelyd, men ingenting mer...
Noen som har no tips eller ideer om hva det kan være?
Har du inspisert om koblingen til selve lydhornet (og lydhornet) er i orden?
(Innlegget ble redigert 22.05.20 14:24)
Kan denne videoen være nyttig for deg? Viser bytte av det ene hornet (du har 2 stk, et lav-tone og et høy-tone).
Du kan f.eks. koble fra begge og få en hjelper til å "tute" mens du måler V DC på kontaktene med voltmeter. Måler du ok spenning, så vet du at det er defekte horn. Jeg ser det koster noen hundrelapper pr stk for uoriginal (men sikkert brukbar) ny erstatningdel på autodoc.co.no.
(Innlegget ble redigert 22.05.20 15:15)
1. Mål med multimeter om det kommer strøm fram til hornet.
2. Hvis det gjør det, se om det finns en justeringsskrue på hornet. Hender det virker igjen etter å ha justert litt. Men dette er muligens forbeholdt litt eldre biler. Er det ikke justeringsskrue, må hornet byttes.
(Innlegget ble redigert 25.05.20 07:46)
klikkelyd??
Kan være et gåent relee..
Ligner på en liten "legokloss" og sitter oftest i samme "boks" hvor du byttet sikringen..
(Innlegget ble redigert 25.05.20 16:13)
Men bruker ikke klikkelyden å indikere at releet faktisk fungerer?
Mekonomen skulle ha 3400 kr for å bytte horn på min E200.
Det utgår, så i mellomtiden viser jeg bare fingern.
Mekonomen tar ofte like høy pris for delene som originalt, men har litt rimeligere timepris på verkstedet. Det er min erfaring.
Byttet releet på baklukelåsen til en Saab for mange år siden
. Den "klikket" også, selv om den var defekt.. sikkert noen kontaktflater som ikke traff hverandre..
Å kjøpe en orginal tute til flere tusen kroner er penger rett i dass.. ihvertfall for en bil som verken er veteran, bevaringsverdig eller "spesiell"
Det er ofte flere releer av samme type i en bil. "Lån" releet fra en annen krets og test..
(Innlegget ble redigert 25.05.20 20:18)
Mekonomen er innihelv..e dyrt..
Kjøpte et Sachs clutchsett til Porsche 911 fra UK..
Halve prisen i forhold.. Dette inkluderer frakt, moms og valutakurs på over 13 på pundet..
Det er forsåvidt min erfaring også.
Tipper prisen er for å bytte begge horn, det er kun det ene som ikke funker.
Problemet med nye biler, er at det er så inni h.... vanskelig å komme til for å bytte deler. Det krever mye demontering, og da blir det dyrt.
Galskapen begynte før det. Når det gjelder horn og tilkomst, begynte det på den tiden plaststøtfangere kom.
Så fra og med 1968?
Ser at Mekonomen har beregnet 1,5 time i sitt tilbud til meg.
Og hhv 325 og 830 kr for høyre og venstre horn (pluss mva).
Usikker på hvilket horn som ikke funker, så jeg må nok be dem om et nytt overslag, denne gang basert på bytte av kun ett horn, samt innkjøp av det samme.
Litt senere. Det var tidlig på 2000-tallet jeg sluttet å skru selv på bilene mine. Før det, var det meste enkelt å fikse selv, med visse basiskunnskaper om bil og interesse for biler.
Sikkert riktig tidsanslag. Hadde det vært en bil fra 80-90-tallet, hadde selv en amatør klart å bytte begge horn på 15-20 minutter.
Selv om utviklingen av biler stort sett innebærer forbedringer, er jobber som før var enkle å utføre, blitt unødig kompliserte. Jfr tråden jeg startet i fjor sommer
https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1856332/tittel/nye-biler-et-komplisert-helvete
Det har du nok rett i, for husker at jeg byttet horn på min første bil tilbake i 1986. Det var en Kadett. Satte inn et båthorn, og skremte vettet av folk :D
Nå kan jeg ikke engang bytte lyspære hvis noen går.
Vel... nå har denne tråden sporet grundig av ift opprinnelig poeng, så for å bringe den litt tilbake på sporet så burde faktisk en amatør kunne i det minste demontere og komme til hornet på en vanlig "folkeutgave" av Passat B6 ganske så enkelt. Ikke koster et horn tusenvis av kroner heller hvis det er selve hornet som er feilkilden. Roffe har forsåvidt et poeng med det med å teste releet. Det blir jo litt bingo, kanskje har man flaks, og man har ikke noe å tape på det annet enn tiden man bruker. Men når det er så enkelt å komme til hornet og teste for spenning med multimeter, så liker jeg personlig den metoden bedre. Da får man en klar fasit å jobbe videre ut fra. (jeg har egentlig ikke noe særlig tro på at releet er problemet heller...)
(Innlegget ble redigert 25.05.20 23:30)
Det er ikke alltid enkelt å komme til hornene for å teste, på nyere biler. På noen må man demontere støtfangeren for å komme til.
I gamle dager satt de bak grillen, og ved å løsne noen få skruer fikk man tilkomst.
Greit nok det, men å komme til hornet på en 2008 VW Passat er enkelt. Og denne tråden dreier seg om å feilsøke hornet på en 2008 VW Passat.
(Innlegget ble redigert 25.05.20 23:52)