Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Peugeot 5008 vs Ford S-MAX brukt?

NYTT TEMA
Sagsan
SagsanInnlegg: 6
01.06.20 18:24

Hei, har et ønske om å kjøpe en brukt eldre bil til rundt 50 tusen. 

Ønsker å ha godt med plass, men trenger ikke mer enn 5 seter. Likevel er det flerbruksbiler og SUV jeg ser mest på da disse har en høyere sittestilling, noe jeg trenger grunnet helse.

Selv om de to bakerste setene sjelden vil bli brukt ønsker jeg denne type bil da jeg ønsker å ha både barnevogn og hundebur med oss på tur og da er det godt å ha plass.

Når det gjelder disse to bilene ser jeg på Finn at en 5008 kan jeg få en 2009-2012 modell som har gått 130-150 tusen km for mitt budsjett, mens en S-MAX er gjerne 08-09 modell med høyere km stand enn en 5008. Samtidig er en 5008 mer utstyrt med både panorama tak, HUD, Navigasjon som popper opp+++ mens S-MAX har litt mindre utstyr som også virker litt mer utdatert kanskje.

Av disse to er det S-MAX som likevel faller mest i smak, men jeg ønsker likevel å vurdere 5008, men ser at den kommer med en veldig liten motor... 1.6l med 112 hk eller noe sånt, mens S-MAX er 2.0 med 116 eller 131 hk (av de jeg ser på).

Vil 5008 ha nok kraft til å gyve løs i forbikjøring og karre seg opp lange seige bakker med en familie på 4 med mye bagasje uten å måtte gire ned masse? Tenker å dra opp og ned Norge i sommer og skal opp Trollstigen og i fjellene rundt Geiranger samt hele Nordland, så det blir mye bakker og trolig forbikjøringer av bobiler, og ønsker noe med nok kraft.

Vet lite om 5008 annet enn at den ble kåret til årets familiebil for noen år siden, men den tittelen har vel S-MAX også hatt flere ganger.

Og driftssikkerhet på disse bilene er jeg heller ikke veldig kjent med.

Om noen har erfaring fra disse bilene hadde det vært flott med råd.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2566
02.06.20 08:05

1.6 HDi motoren i 5008 er en helt grei motor, den beste 1.6 diesel på markedet, den fikk 270Nm dreimoment, det er mer enn litt eldre 2.0l dieselmotorer, mer enn eksempelvis  min gamle XM 2.1TD. Ingen racerbil, men du vil heller ikke savne krefter ved vanlig kjøring. En i familien har en 2010 5008, han er godt fornøyd. Mener den har gått ca 160.000km nå. 2011-modellen fikk ny motor i forhold til 2010. Har også sett i tester at 5008 og S-Max blei regnet som de beste familiefrakterne, da 5008 kom. Det er viktig å bytte olje oftere enn intervallet på 1.6HDi ved småkjøring, spesielt på den første 109hk varianten. 

(Innlegget ble redigert 02.06.20 08:13)

Roshmann
RoshmannInnlegg: 620
02.06.20 09:58

Jeg vil si xantiasx tvertimot, 116hk er sinnsvakt lite og du savner krefter konstant. Det er så og si ubrukelig alt over 60 km/t. Den er så moment svak utenom 1750-2500 omdr, da faktum er at du rører rundt i girkassa konstant. Når man kan legge inn 6.gir fra 50 km/t, sier det seg selv at giring gjøres ofte. Ellers får du støy og mer forbruk.

S-MAX er noe bedre, men den er i tillegg tuning vennlig. Og plutselig så har du 180hk og rundt 400nm, da blir det straks mer brukervennlig.

Men totaltsett, om du ikke synes det er noe problem å gire konstant, og ha en usannsynlig lat bil, så er egentlig dette perfekte biler! De har ganske god plass, selv om jeg tror også at S-MAX er bedre der. HUD til 5008 er en vits. Men begge har fin sittestilling og høvelig kurant støynivå. Ulempen med 5008 er at det er mye rare løsninger for de som ikke skrur på annet enn tysk eller japansk.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2566
02.06.20 10:22
Roshmann: Jeg vil si xantiasx tvertimot, 116hk er sinnsvakt lite og du savner krefter konstant. Det er så og si ubrukelig alt over 60 km/t.

Har kjørt med 1.6 hdi 109hk i 6 år/ 210.000km, er nok ikke helt enig. Den fungerer helt greit, men det spørs selvfølgelig på dine egne preferanser, om hva som er nok. 5008 leveres også med en 2.0 diesel, den er selvfølgelig vesentlig bedre & sterkere, men er ikke så vanlig, fordi de fleste som trenger en bil til mange unger, prioriterer praktiske egenskaper, og ikke motoreffekt. Kan nevnes at S-Max også blei levert med samme 1.6HDi motor noen år, da kalt 1.6 TDCi.

Til syvende og sist, må man prøvekjøre selv, hvilken av de du liker best. Og om det er nok. Som regel kjører de fleste ikke så fort med fullastet bil. I dag er det heller ikke stor forskjell å skru på franske, japanske eller tyske biler. De fleste er satt sammen i europa og bruker de samme underleverandørene. Franske biler har stort sett rimelige deler og det er lett å få tak i. Vanlige slitedeler er lett å bytte.

(Innlegget ble redigert 02.06.20 10:24)

Roshmann
02.06.20 11:09

Det er forsåvidt ett godt poeng, du kommer fra en 109hk, du vil jo oppleve ett kraftoverskudd uten like med 116hk! Men jeg kommer fra 280hk og synes mange biler med mindre effekt, og samme størrelse er altfor svake.

Sagsan
02.06.20 13:58

Tror nok det blir en S-MAX, helst 131 eller 140 hk men kan gå for en 116 hk med tuning til nød. Jeg øsnker ikke å savne kraften når jeg trenger den...

Ser at flere biler på Finn er importert fra Tyskland, burde jeg se på dette som negativt eller positivt? Tyske veier er vel ikke saltede slik som her i Norge, men lite kan jeg vite om den tyske eieren har hardkjørt bilen etc...

Denne for eksempel ble importert fra Tyskland rundt 71.000km og jeg ser på serviceheftet som selger sendte på mail at den har fått service i Tyskland og eller etter intervall i Norge.

Den har nå gått 187.000km noe som er ganske mye, men om prisen kan prutes ned noe... 

Roshmann
02.06.20 14:11

Ville ikke bekymret meg for kilometer så mye, det kanskje viktigste er utført. Og det er ny registerreim med vannpumpe. Det koster mye mer enn et par støtdempere og litt stag. Dessuten så er jo bilen allerede 12 år gammel, så det eventuelle negative med import er bortimot visket ut, om det var noe negativt?

Sagsan
02.06.20 15:07
Roshmann: Ville ikke bekymret meg for kilometer så mye, det kanskje viktigste er utført. Og det er ny registerreim med vannpumpe. Det koster mye mer enn et par støtdempere og litt stag. Dessuten så er jo bilen allerede 12 år gammel, så det eventuelle negative med import er bortimot visket ut, om det var noe negativt?

Nei, den er med I vurderingen i alle fall. Så flott ut den egentlig, og med 140hk.

Kom over denne også, der setene ser veldig flekkete ut, og inni bilen, mellom seter ser det ut som at det ut som veldig mye stein, sand, rask og skikkelig skittent. Rust rundt lås i bakluken, men det er vel sikkert ikke det verste. Fin km stand, men bilen er for dyr. Selger har bedt meg gitt bud når jeg sa den var for dyr. Men tør ikke gi et skambud... Kan betale maks 55-60 tusen, og når den ligger ut til 79 tusen føler jeg meg frekk av å by lite..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg