Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Yaris - 4. generasjon

NYTT TEMA
Hollabaloo

Hollabaloo
26.10.20 19:25
Someone: Så salget blir vel da 0

Har du satt deg inn i hva slags bil det egentlig er? Det er ganske mye mer enn en "pimpet" Yaris hybrid, og det er garantert enkelte i Norge som heller vil ha en sånn enn en Golf R.

Jan

Jan
26.10.20 19:59
Hollabaloo: og det er garantert enkelte i Norge som heller vil ha en sånn enn en Golf R.

Jeg har en ganske ung kollega som har våte drømmer om den nye Yaris GR. Om han får råd til den, er en annen sak.

rosmebraad

rosmebraad
26.10.20 20:15

Får tippe at minst én person holder en knapp på Yaris SUV i den klassen der.

Someone

Someone
26.10.20 21:25
Hollabaloo: Har du satt deg inn i hva slags bil det egentlig er? Det er ganske mye mer enn en "pimpet" Yaris hybrid, og det er garantert enkelte i Norge som heller vil ha en sånn enn en Golf R.

Det er fortsatt et veldig begrenset marked. Og de siste par årene har vel Golf R solgt ganske begrenset for å si det pent

Hollabaloo

Hollabaloo
26.10.20 21:35
Someone: Det er fortsatt et veldig begrenset marked. Og de siste par årene har vel Golf R solgt ganske begrenset for å si det pent

Ja enig i at markedet er begrenset, derav min bruk av ordet "enkelte" i forrige innlegg.

(Innlegget ble redigert 26.10.20 21:35)

Iseran2770

Iseran2770
26.10.20 22:27
Hollabaloo: Prisen på Toyota GR Yaris i Norge blir som forventet dyr i forhold til i andre land: fra 557200 kr

ER det tatt med i prisen at regjeringen ønsker å øke avgiftene på bensinbil i "denne klassen" med rundt 25.000?

Men får vel ikke en 2021 Golf R for 557200? Men jeg er enig i at det er to vidt forskjellige konsepter. Jeg tror også at det vil bli solgt litt flere Golf R enn GR Yaris i 2021. Time will show.  

Hollabaloo

Hollabaloo
26.10.20 22:47
Iseran2770: ER det tatt med i prisen at regjeringen ønsker å øke avgiftene på bensinbil i "denne klassen" med rundt 25.000? Men får vel ikke en 2021 Golf R for 557200? Men jeg er enig i at det er to vidt forskjellige konsepter. Jeg tror også at det vil bli solgt litt flere Golf R enn GR Yaris i 2021. Time will show.

Vet ikke, jeg fant prisen på Toyota Norge sin hjemmeside. Tenker at de som er i den kundegruppen at de seriøst vurderer en GR Yaris ikke bryr seg om de eventuelt 25000 ekstra kronene i den forstand at de går fra å ville kjøpe bilen til å ikke ville kjøpe bilen.

Jan

Jan
26.10.20 22:56
Iseran2770: Men får vel ikke en 2021 Golf R for 557200? Men jeg er enig i at det er to vidt forskjellige konsepter. Jeg tror også at det vil bli solgt litt flere Golf R enn GR Yaris i 2021. Time will show.

Man får vel knapt en GTI med en del utstyr for den prisen. Ut fra det som ligger til salg av nyere brukte på Finn.no, ser det ikke ut som det er solgt særlig mange av noen av dem.
Dessverre ser det ut om interessen for bil, er på vikende front blant ungdommen, på samme måte som med interessen for frimerkesamling og modelljernbane. 
Det illustreres ganske godt av denne historien. Jeg snakket med en nesten 18 åring som holdt på å ta kjøretimer fordi han er rørleggerlærling og trenger førerkort i jobben. Jeg spurte hva slags bil han kjørte på kjøreskolen. Svaret var, vet da faen, det er en bil.
Jeg er sikker på at de fleste her, fortsatt husker hva slags bil kjøreskolen hadde, da de tok lappen. For men del var det denne
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01Rjv7lZ98JERm3IsuqR3MfpISVHg:1603749209022&source=univ&tbm=isch&q=mazda+1500+deluxe&sa=X&ved=2ahUKEwjthKavn9PsAhXu-ioKHXYUD0cQjJkEegQIAhAB&cshid=1603749329130075&biw=1366&bih=625

Ribba

Ribba
26.10.20 23:18
Jan: Jeg er sikker på at de fleste her, fortsatt husker hva slags bil kjøreskolen hadde, da de tok lappen.

For min del var det en slik her en.

Men jeg må si at det frist litt men en slik Yaris.

(Innlegget ble redigert 26.10.20 23:19)

Hollabaloo

Hollabaloo
26.10.20 23:53
Jan: Man får vel knapt en GTI med en del utstyr for den prisen.

Golf 8 GTI koster fra 487400 kr. Rundt 550-560 K er sikkert der mange ligger når de har lesset på med litt ting og tang fra ekstrautstyrslisten. 

(Innlegget ble redigert 26.10.20 23:56)

nometalhorse

nometalhorse
13.11.20 19:51
Hollabaloo: Carwow tester GR Yaris

Det var mye skryt.

Hollabaloo

Hollabaloo
13.11.20 20:04
nometalhorse: Det var mye skryt.

Det er det gjennomgående:

Seen through glass

Autogefühl

Kommende klassiker?

nometalhorse

nometalhorse
13.11.20 20:10
Hollabaloo: Kommende klassiker?

Det er godt mulig med bare 25000 biler totalt. Det er litt spesielt at WRC versjonen er død.

Det er vel ikke usannsynlig at en langt mot nord her i tråden bytter inn sin RS i en slik....

Hollabaloo

Hollabaloo
13.11.20 20:12
nometalhorse: Det er vel ikke usannsynlig at en langt mot nord her i tråden bytter inn sin RS i en slik....

Det skulle ikke forundre meg. 

Autocar gir den forøvrig 5/5.

Ribba

Ribba
13.11.20 21:18
nometalhorse: Det er vel ikke usannsynlig at en langt mot nord her i tråden bytter inn sin RS i en slik....

Har vurdert det, ja, men ulempen er at jeg trenger minst en bil med bakdører. Så å bytte ut RS'en direkte med Yarisen blir nok ikke aktuelt av praktiske grunner.

Nå har jeg også vurdert at jeg kunne beholde RS i tillegg til Yarisen, men da ender jeg jo opp med to relativt like biler. Så det er vel lite sannsynlig at jeg velger en slikt løsning.

Det tredje alternativet er jo at bytter inn RS'en med en slik Yaris og så kjøper meg en tredje og litt mer praktisk bil. Men de siste par årene har jeg hatt lyst på å gå opp i antall sylindre, og om jeg kjøper en slik Yaris, så vil jeg nok ha litt større vanskeligheter med å finne en bil nr. 3 som tilfredsstiller det ønsket da en del av min egenkapital vil måtte gå til Yarisen. 

Så jeg tror Yarisen ender opp med samme skjebnen som A45S/CLA45S gjorde. Altså at de ender opp med å være for lik RS'en til at jeg velger å kjøpe en slik en.

Men det hadde vært kjekt med en ny bil med 5 års nybilgaranti. RS'en blir jo 5 til sommeren.

Jan

Jan
13.11.20 23:01
nometalhorse: Det var mye skryt.
perchri

perchri
14.11.20 09:03
Iseran2770: Toyota er vel en av de "flinkeste" til å få en ny generasjon til å se verre ut enn den forrige. Men av og til klarer de å forbedre utseendet også (som med nyeste Corolla).

Yaris er , eller var fram til nå en fantastisk problem fri bil. dama har eid 3 stykker, nå en ny hybrid. Jeg har tatt servicen i alle år, service? Hvorfor det, betale i dyre dommer, det er faktisk ikke noe service og ta, en det gamle...skifte olje og sjekke flytende reservoarer. Men....som alle japanere..karrosseriet..alt for tynne plater. Derfor må bilene ,for å få stivhet, alle plater "deformeres" i alle rare fassonger...der er de ikke npr 1.

Japanske biler har det jo med det å endre utseende for ofte,så det ser ut som en gammel bil etter 2 år. maskinelt og elektronisk er de mesteren....intil nå?

nometalhorse

nometalhorse
14.11.20 10:55
perchri: Men....som alle japanere..karrosseriet..alt for tynne plater.

Hvorfor skulle ikke de som alle andre ta i bruk nye stålkvalieteter(advanced high-strength steels) som er mye sterkere enn de gamle? På den måten oppnår de like god eller bedre styrke med en mye lavere vekt. Du kan lese om betydningen for dette i bilindustrien her. 

Og ettersom de japanske produsentene som alle andre må oppfylle de samme kravene til sikkerhet(NCAP++) når det gjelder bilene sine så tror jeg du sitter med noen gamle fordommer.

FT999

FT999
14.11.20 11:04

Så at også Chris Harris ga Yaris GR veldig fine lovord

https://www.instagram.com/p/CHhj-fJngUq/?igshid=1co6aa1w6hba7

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
15.11.20 14:32
Jan: Jeg er sikker på at de fleste her, fortsatt husker hva slags bil kjøreskolen hadde, da de tok lappen.

Mazda 626 for en liten evighet siden.

Temmelig snålt at han du spurte ikke engang vet hvilket bilmerke han kjører.

GreySerpent

GreySerpent
15.11.20 14:34
SirOwen*MOD*: Mazda 626 for en liten evighet siden.

Hvit Opel Rekord 2.2i.

RandoKuruza

RandoKuruza
26.11.20 21:15

Den lille Toyotaen gjør det oppsiktsvekkende bra som best-drivers-car-2020 Så om du ikke vil den helt ut og kjøpe Ariel Atom 4 er kanskje Yaris noe for deg?

BlueRaptor

BlueRaptor
27.11.20 12:00

Merker jeg er svak for små hot hatches. Kommer aldri til å kjøpe det, men likefullt elsker jeg dem.

Ribba

Ribba
27.11.20 13:11
BlueRaptor: Kommer aldri til å kjøpe det, men likefullt elsker jeg dem.

Og hva er grunnen til at du aldri kommer til å kjøpe en liten hatchback? Praktiske årsaker, prinsipp, forfengelighet?

(Innlegget ble redigert 27.11.20 13:12)

BlueRaptor

BlueRaptor
27.11.20 13:31

Praktiske årsaker rett og slett. Når jeg først skal bruke penger på bil, så må det være en som dekker behovene mine. Blir aldri rik nok til å ha råd til en ekstra morrobil med mindre jeg vinner i lotto.

Ville jo vært rart om det skulle skyldes prinsipp eller forfengelighet all den tid jeg er svak for dem.

(Innlegget ble redigert 27.11.20 13:32)

Ribba

Ribba
30.11.20 18:59
BlueRaptor: Ville jo vært rart om det skulle skyldes prinsipp eller forfengelighet all den tid jeg er svak for dem.

Egentlig ikke. Mange som ender opp med å kjøpe det de vil ha, av den enkle grunnen at det ikke gir nok status  sine omgangskretser. Og små hatchbacker er jo ikke vinnerne når det kommer til status, så hvis omgangskretsen er store, feite SUV'er, så kan man jo fort få hørt det opp til flere ganger at man kjører rundt i en liten konebil og liknende. Så forfengeligheten hindrer nok mange å kjøpe det de faktisk ønsker.

Når det kommer til prinsipp, så kan det jo være mange forskjellige grunner til at folk lar være å kjøpe noe. F-eks at det er av feil produsent, ikke av riktig produsent, feil type motor osv, osv.

Jeg har jo f-eks noen prinsipp det skal veldig mye til for at jeg vil gi opp. Dieselbiler tror jeg aldri jeg kommer til å eie, uansett hvor bra bilen måtte være. Samme med SUV'er og andre styltebiler. Elbiler med dagens batteriteknologi skal det nok veldig, veldig mye til for at jeg kjøper. Og jeg har greid å holde meg unna automatiserte girkasser hittil av den enkle grunnen den ødelegger kjøregleden med minst 1000% (dog spøker det for framtiden på dette punktet). Så kjøreglede er jo veldig høyt prioritert for min del.

Dog måtte jeg gi opp prinsippet med selvpustende motorer og det å kun eie lette biler. Hatchbacken min veier minst 500 kg mer enn den burde ha gjort i en fornuftig verden.

Dog, om jeg er litt "liberal" når det kommer til å definerer årsaken til at jeg endte opp med en dittung og astmapregende Focus RS og ikke en lett, selvpustende og morsom bil, det var av praktisk årsaker og ikke at jeg oppga et prinsipp. Tross alt, jeg trengte jo et sett med bakdører.

BlueRaptor

BlueRaptor
30.11.20 22:00

Rart for meg i hvert fall :-) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg