Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalg juli 2020

NYTT TEMA
KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5873
04.08.20 18:30
MacanT: Vel, det ser ikke ut som «den norske modellen» er helt og fullt forkastet av EU landene. https://www.tu.no/artikler/tyskland-innforer-naer-100-000-kroner-i-elbilstotte-og-krav-om-at-bensinstasjoner-skal-tilby-ladestasjoner/493499 Tyskland vedtok i går en stor stimuluspakke for bilindustrien. Denne skal støtte industrien i kjølvannet av koronakrisen. Det er lagt tung vekt på elbiler og nullutslippsbiler, og målet er å gjøre slike biler mer attraktive. Samtidig skal biler som forurenser avgiftsbelegges i større grad enn i dag.

Her snakker vi nok forbi hverandre :)

Det var nettopp Tyskland jeg hadde i bakhodet. I alle tilfeller er jeg uenig i at den tyske ordningen er støpt i norsk form. Har du lest deg opp på hva det går i?

Du kan jo notere deg at tysk incentivordning ikke gir incentiver for å lesse på med avgiftsfritt ekstrautstyr som piggdekk og skinnseter(!), og har et tak på bilens listepris (for å hindre at potten brukes på de som ikke nødvendigvis bør høste av fellesskapet).

Det er (selvsagt) ikke momsfritak.

Det er (selvsagt) en øvre grense på hvor mye en bil kan høste av incentiver.

Ordningen har en gitt varighet.

Taycan er, eksempelvis, tilgodesett med 0 (null) Euro i incentiver. Samme gjelder Model S og X. Og eTron 55. 

Det vil fortsatt være 0 Euro i engangsavgift på en Ferrari Roma ved registrering.

Alt dette er i brudd med den norske modellen. Det er fristende å kalle ordningen for ... gjennomtenkt. I hvert fall mer gjennomtenkt enn tulleordningen her til lands. Hadde Norge implementert tysk løsning skulle jeg ikke klagd.

Nå har begge de to styringspartiene i Norge gått i bresjen for en mindre idiotisk avgiftsordning, så det ligger til rette for at vi nærmer oss Tysk ordning, ikke omvendt. 

(Innlegget ble redigert 04.08.20 18:37)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10864
04.08.20 19:38
KingsRoad: Enn om NAF hadde vært like hengiven til mandatet som elbilforeningen... I stedet våknet NAF først når elbilen kom (og ladestasjonene manglet), utrolig nok.

NAF har opp gjennom årene fått endel pepper av enkelte her på forumet for å være for tafatte, og det er kanskje med rette. Men Elbilforeningen har noe som NAF - ihvertfall historisk sett - ikke har kunnet benytte, Elbilforeningen har kunnet surfe på den grønne miljøbølgen som rir landet, og det har nok gitt de ekstra innflytelse. NAF hadde ikke noe like tungtveiende å slå i bordet med overfor myndighetene på 80-, 90- og 00-tallet (inntil nylig) på vegne av sine da primært fossilbil-medlemmer. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5785
05.08.20 07:45

Må si det er sjeldent å se Golf på 14. Plass.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10864
05.08.20 08:02
Kompressor-V8: Må si det er sjeldent å se Golf på 14. Plass.

Disse listene som presenteres er jo egentlig ikke bilsalg (selv om det står det i overskriften), det er nybil-registreringer. Det er ikke sikkert VW sin Golf 8-fabrikk har begynt å levere biler til Norge med fullt påtrykk ennå.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 08:03)

Someone
SomeoneInnlegg: 26757
05.08.20 08:44
Hollabaloo: Det er ikke sikkert VW sin Golf 8-fabrikk har begynt å levere biler til Norge med fullt påtrykk ennå.

Tja, man kan sikkert hevde det, samtidig er jo heller ikke Golf 8 en bil som ligger an til å komme i nærheten av tidligere Golfer her i landet, den tid veldig mye i den klassen nå er elektrisk

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10864
05.08.20 08:54

Men 13 biler er altfor lite. Til sammenlikning ble det registrert ca 200 corolla bensinhybrider.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 08:54)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5785
05.08.20 15:22

Jeg forstår at nye golf selger dårlig. De koster fra 397.000 og havner fort på 500.000+ med litt utstyr. Mange velger elektrisk Model 3 eller andre modeller, evt så venter de på ID.3.

 

Corolla bensinhybrid selger uforståelig bra, men de koster tross alt mye mindre 324.000 for stv og 2290 pr mnd i leasing) og leiebilselskaper og kommunevdelinger osv kjøper vel slike som kan forklare noe av det salget.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 15:24)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5527
05.08.20 15:34
Kompressor-V8: Corolla bensinhybrid selger uforståelig bra

Jeg husker jeg leste denne testen mellom Corolla og Octavia for en tid tilbake og så hvor mye utslipp har å si i avgiftsberegningen. Sluttsummen er egentlig ganske lik, men Octavia betaler ca 100.000 mer i avgifter grunnet høyere utslipp.


I bunn og grunn er Corolla en mye dyrere bil enn Octavia, som du får for samme sum som en mye billigere Octavia. Spesifikasjonene er ellers ganske like, men Corolla må da oppleves som en mye dyrere bil?

Burkar
BurkarInnlegg: 8984
05.08.20 18:51

Jeg snakket med en VW-selger på Møller om Golf 8. De har ingen fokus på å selge Golf før de ladbare utgavene kommer til høsten. De hadde ikke engang en demobil.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10864
05.08.20 19:15
Burkar: Jeg snakket med en VW-selger på Møller om Golf 8. De har ingen fokus på å selge Golf før de ladbare utgavene kommer til høsten. De hadde ikke engang en demobil.

Vi får se tidlig i september når augusttallene foreligger, om 13 registrerte Golf 8 er en representativ måned med tanke på bensinutgaven :)

Burkar
BurkarInnlegg: 8984
05.08.20 21:04

De første Golf 8 ble registrert allerede i mars, så jeg tror ikke det er mangel på biler alene som gjør tallene lave. Plugin-variantene vil nok selge en del.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 38165
05.08.20 21:27

Fernando: "Spesifikasjonene er ellers ganske like, men Corolla må da oppleves som en mye dyrere bil?..."


 


**********


 


Opplevelsen for sånne som meg er nok mest at Corolla oppleves som høyt priset, med mye plast og lite støydemping. Dens salgsfortrinn er antatt holdbarhet.

kytec
kytecInnlegg: 48540
05.08.20 21:59

Dersom man helt nylig har kjøpt en bil og betalt omregistrering på den også skal man selge den kjapt, må ny eier betale omregistrering da? 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21299
05.08.20 22:01
kytec: Dersom man helt nylig har kjøpt en bil og betalt omregistrering på den også skal man selge den kjapt, må ny eier betale omregistrering da?

Mener man slepper om det er under 6 måneder.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 18284
05.08.20 22:08
InternalExile: Mener man slepper om det er under 6 måneder.

Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre (samlet påskiltnings-/registreringstid) slipper.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 22:18)

kytec
kytecInnlegg: 48540
05.08.20 22:31

Siden eg har litt tungt for det. Eg har hatt bilen rettet på meg i mindre enn 2 mnd (som vel er samme eier) og selger eg så betaler ikke neste eier noe på omregistrering?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 18284
05.08.20 22:37
kytec: Siden eg har litt tungt for det. Eg har hatt bilen rettet på meg i mindre enn 2 mnd (som vel er samme eier) og selger eg så betaler ikke neste eier noe på omregistrering?

Det står følgende på siden jeg linket til: 

Det kan gis fritak for betaling av omregistreringsavgiften.

De fleste fritak får du automatisk i selvbetjeningsløsningen til Statens vegvesen.

Så hvis bilen bytter eier INNEN 2 måneder etter forrige bytte så skal systemet se at det er fritak.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 22:37)

kytec
kytecInnlegg: 48540
05.08.20 22:40

Takk. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14654
06.08.20 09:02
Hollabaloo: Vi får se tidlig i september når augusttallene foreligger, om 13 registrerte Golf 8 er en representativ måned med tanke på bensinutgaven :)

Det er jo helt vilt lavt. Golf 8 leveres også med 2.0 TDI med 150 hk. Men den skal kanskje ikke selges i det hele tatt i Norge.

Jan
JanInnlegg: 7098
06.08.20 11:18

Her er en sak om julisalget fra Tyskland. Det går oppover der også.


https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/neuzulassungen-juli-2020-neuwagen-markt-erholt-sich/

MacanT
MacanTInnlegg: 13952
06.08.20 11:54
Jan: Her er en sak om julisalget fra Tyskland. Det går oppover der også.

Ser at de har en voldsom økning i salget av e-hybrid og elbiler.

Jan
JanInnlegg: 7098
06.08.20 13:03
MacanT: Ser at de har en voldsom økning i salget av e-hybrid og elbiler.

Det er vel støtteordninger som slår inn.

Burkar
BurkarInnlegg: 8984
06.08.20 16:50

Sverige har en ganske typisk måned, ned 4% kontra fjoråret og S/V60 på topp. 


Litt oppsiktsvekkende med 1 stk Tesla Model Y på lista.

Burkar
BurkarInnlegg: 8984
06.08.20 16:57

SsangYong har for øvrig sine første registreringer av året i både Nederland og Sverige. Holder de på med en slags (re)lansering i Europa?


Små tall da, 4 Tivoli i Nederland og 3 Korando i Sverige.

Burkar
BurkarInnlegg: 8984
06.08.20 17:00

UK har en bra måned, opp 11.3% kontra fjoråret. Ford er største merke, Vauxhall Corsa største modell.

 

UK har også fått sine 8 første Polestar i juli.

(Innlegget ble redigert 06.08.20 17:01)

SUV
SUVInnlegg: 5395
06.08.20 23:59
trondhjem: Jeg tror Elbilforeningen har rimelig god innsikt i hvordan elbiler fungerer i hverdagen for folk flest.  Man ser ofte påstander om at elbiler blir ikke gode nok før de får samme rekkevidde som en dieselbil, kan trekke en henger på ørten tonn og lades opp på noen få minutter. Det finnes sikkert noen som har et slikt transportbehov, men de er ikke mange. For folk flest fungerer dagens elbiler fint. Det ser man på den sterke veksten i antall husholdninger som velger bort ICEV-bilen og blir helelektriske på bilfronten.  Det er mange titalls tusen bileiere i Norge som finner at de klarer seg fint med en elbil som kan kjøre 30 - 50 mil og lades opp på en halvtime eller to.

Jeg tror ikke elbilforeningen har god innsikt i hvordan elbil fungerer i hverdagen til FOLK FLEST. Elbilforeningen har derimot god oversikt over hvordan elbil fungerer i hverdagen for dem som mener det fungerer fint med elbil og som dermed har kjøpt seg elbil. Men det er altså noe ganske annet.

Husk på at alle dem som elbil ikke passer for, de kjøper seg ikke elbil og melder seg dermed ikke inn i elbilforeningen heller.

Ditt utsagn blir litt som om man skulle konkludere med at folk flest har ingen problemer med å sette en gjærdeig og lage brun saus fra grunnen av etter en undersøkelse i husmorforeningen som viser at 99% av de mest aktive medlemmene der sier de klarer dette uten problemer.

DU nevner noen viktige kriterier for bil, men bagatelliserer viktigheten av dem. Også glemmer du et veldig viktig kriterie, og det er pris. For ja, det finnes elbiler som dekker disse behovene forholdsvis bra (men ikke like bra som normale biler til godt under halve prisen), men for dem som ikke har råd til en Tesla Model X til over millionen så må de altså velge en bil blant dem de har råd til og da er det ikke så lett å finne en ok elbil til å dekke disse behovene med en nybilpris til godt under halvmillionen.

Du skriiver at det er mange titalls tusen nordmenn som klarer seg med elbilen begrensninger. Det er vel heller sånn at ofte takler de elbilens begrensninger fordi de i tillegg har en ordentlig bil med bensinmotor eller helst dieselmotor. Alle kan jo klare seg fint med elbil, hvis de bare får beholde den bilen de har nå så de slipper å bruke elbilen til alt. Men det er jo naturligvis ikke samfunnsøkonomisk fornuftig. Det er kun fornuftig når man ser på det privatøkonomiske og tar med i beregningen at man slipper unna å betale ca 3-400.000 kr i avgifter til staten om man velger elbil fremfor bensinbil, og at man i tillegg belaster fellesskapet ytterligere ved å kreve at det bygges ladestasjoner og at man fr snike i køer osv.

bensinbiler kan fylle full tank på et minutt eller to, så da benytter du muligheten til å skryte av at det klarer elbilene på en halvtime eller to. Men det forutsetter altså at man har rett type elbil på rett type lader og har en avtale med det selskapet og riktige kabler til formålet. Det nytter jo ikke å feks svinge inn på en Tesla-lader med en Audi og fylle opp raskt med drivstoff.

(Innlegget ble redigert 07.08.20 00:29)

Someone
SomeoneInnlegg: 26757
07.08.20 07:54
Burkar: Litt oppsiktsvekkende med 1 stk Tesla Model Y på lista.

Ikke paralellimpotert heller?

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11135
07.08.20 09:19
SUV: Husk på at alle dem som elbil ikke passer for, de kjøper seg ikke elbil og melder seg dermed ikke inn i elbilforeningen heller.

Jeg er rimelig sikker på at mange av dem som i dag sverger til ICE-biler og argumenterer for det valget med at elbilen ikke vil fungere for dem ville endret mening om de skaffet seg erfaring med hvordan elbilen faktisk fungerer i hverdagen. 

 

Elbilforeningen har rundt 75 000 medlemmer. Det er nå mer enn 250 000 elbiler på norske veier. Det er blitt mange sjåfører som har skaffet seg praktisk erfaring med å leve med en elektrisk bil i husholdningen og hvordan det fungerer i hverdagen. Svært få av dem slutter å være elbilister. Det er nesten en regel at en gang elbilist, alltid elbilist. Stadig flere av oss elbilister kvitter seg med ICE-bilen og klarer seg med kun elbil. Dette gjelder nå 45 % av de som kjører elbil. https://elbil.no/stadig-flere-klarer-seg-med-kun-elbil/

Slik ville det ikke vært om elbilen er så upraktisk som mange ikke-elbilister hevder de er. 

(Innlegget ble redigert 07.08.20 09:27)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5873
07.08.20 09:24
Someone: Ikke paralellimpotert heller?

(Innlegget ble redigert 07.08.20 09:37)

SUV
SUVInnlegg: 5395
08.08.20 23:56
trondhjem: Jeg er rimelig sikker på at mange av dem som i dag sverger til ICE-biler og argumenterer for det valget med at elbilen ikke vil fungere for dem ville endret mening om de skaffet seg erfaring med hvordan elbilen faktisk fungerer i hverdagen.    Elbilforeningen har rundt 75 000 medlemmer. Det er nå mer enn 250 000 elbiler på norske veier. Det er blitt mange sjåfører som har skaffet seg praktisk erfaring med å leve med en elektrisk bil i husholdningen og hvordan det fungerer i hverdagen. Svært få av dem slutter å være elbilister. Det er nesten en regel at en gang elbilist, alltid elbilist. Stadig flere av oss elbilister kvitter seg med ICE-bilen og klarer seg med kun elbil. Dette gjelder nå 45 % av de som kjører elbil. https://elbil.no/stadig-flere-klarer-seg-med-kun-elbil/ Slik ville det ikke vært om elbilen er så upraktisk som mange ikke-elbilister hevder de er.

Her har du tydeligvis ikek forstått hva representativt utvalg er (eller hva som ikke er det) når du skruver at 45% av de som kjører elbil klarer seg med kun elbil.

 

For les hva som står i linken din:

 

"Hvert år foretar Norsk elbilforening en stor spørreundersøkelse blant sine medlemmer, og årets undersøkelse –  «Elbilisten 2020» – viser at 35 prosent av respondentene har kun en elbil i husholdningen – og altså klarer seg helt fint uten en bensin-, diesel- eller hybridbil i bakhånd."

 

(så kommer 10% med flere elbiler så det blir 45% for dem som lurer på hvorfor det er miks av 35% og 45%).

 

Husk på at a alle dem som har elbil så er det mange som har det  som tilleggsbil for å komme seg gjennom bomringen osv. Disse kjøper seg ofte en bil som ikke er egnet til å ta all kjøringa og er neppe særlig entusiastiske og melder seg inn i elbilforeningen og svarer på spørreundersøkelser og slikt.

 

Så har vi dem som er ihuga elbilfans, som skal bevise for skeptikerne at de klarer seg med kun elbil der de sitter og tvinner tommeltotter (eller stiller sin økende apetatt etter mat) mens de lader på langtur. Disse vil være medlemmer og svare entusiastisk på undersøkelser.

 

Og dermed så får man det slik at de som går helhjertet inn for elbil svarer, mens de som bare synes elbil er en plage og har kjøpt en liten fordi det er billigere enn bomringen ikke svarer. Da får man et svarresultat som ikke er særlig representativt for elbileierne.

Du mener elbil ville fungert for mange av skeptikerne. Om det fungerer kommer bare an på definisjonen av å fungere. De fleste kunne kalrt seg med elbil, men spørsmålet er om fordelene (som i all hovedsak er de kunstige fordelene laget av statens særbehandling) overgår ulempene med venting på lading osv.

En elbil kunne også fingert for meg, men fungert dårlig. Jeg måtte ha brukt mey tid på lading og det ville blitt dyrt. En nær slektning har elbil, han betalte ca 150.000 kr mer enn meg for sin bil (begge kjøpt nye). Siden jeg har bensinutgifter på ca 50 øre/km så må vi kjøre 300.000 km hver for at vi skal ha brukt like mye på bilkjøp + bensin. Det er først da elbil vil lønne seg, men egentlig ikke da engang, for strømmen koster endel penger (ca 1/4 av bensinen) og må jo tas med i regnestykket. Så da blir det vel ca 400.000 km før det er uavgjort mellom elbilen og min bil på økonomi.

Men med en bomring så kan jo ting forandre seg og det kan bli behov for elbil i innkjørselen min. For det er bare plass til en bil i garasjen, og det blir jo egentlig bare idiotisk å ha en ekstra bil her nå jeg foretrekker en bil som kan alt fremfor å ha en liten tullebil i tillegg som bare blir en pest og plage og hvor det eneste den er bedre på er passering av bomring.

(Innlegget ble redigert 09.08.20 00:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg