Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalg juli 2020

NYTT TEMA
trondhjem
trondhjemInnlegg: 11118
10.08.20 09:06
SUV: Husk på at a alle dem som har elbil så er det mange som har det  som tilleggsbil for å komme seg gjennom bomringen osv. Disse kjøper seg ofte en bil som ikke er egnet til å ta all kjøringa og er neppe særlig entusiastiske og melder seg inn i elbilforeningen og svarer på spørreundersøkelser og slikt.

Det er det nok.

Men det som Elbilforeningens undersøkelse viser er at av alle hustander i Norge som har en elbil er det rundt 35 % som kun har en elbil som eneste bil i hustanden. I tillegg er det rundt 10 % som har minst to elbiler (men ingen ICE-bil) i hustanden. Til sammen blir det at rundt 45 % av norske hustander som har en elbil har ingen ICE-bil. 

Jeg syes det er verdt å merke seg at at denne andelen med kun elbil har økt sterkt fra i fjor. Jeg tror det skyldes at nå er det blitt flere modeller med lang rekkevidde å velge blant. Det er slutt på at elbilen kun er egnet som nummertobil til husstanden. 

Jeg tror videre at vi vil se en fortsatt økning i antall ICE-frie hustander fremover fordi nå kommer det en rekke elbilmodeller med god rekkevidde i budsjettklassen. Det er ikke lengre bare relativt dyre Teslaer som kan kjøre langt.

(Innlegget ble redigert 10.08.20 09:07)

trondhjem
10.08.20 09:23
SUV: En elbil kunne også fingert for meg, men fungert dårlig. Jeg måtte ha brukt mey tid på lading og det ville blitt dyrt. En nær slektning har elbil, han betalte ca 150.000 kr mer enn meg for sin bil (begge kjøpt nye). Siden jeg har bensinutgifter på ca 50 øre/km så må vi kjøre 300.000 km hver for at vi skal ha brukt like mye på bilkjøp + bensin.

Hvilke biler er det du sammenligner?

Den nye Golf 8 koster fra kr 398 000 i Norge.
Du får en eGolf fra kr 300 000. 
Arvtageren, den nye ID.3 koster fra kr 362 000. 

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 2863
10.08.20 10:01
trondhjem: Hvilke biler er det du sammenligner?

Se på brukernavnet hans. Han er jo åpenbart ikke interessert i en Golf-type.

trondhjem
10.08.20 10:19
BlueRaptor: Se på brukernavnet hans. Han er jo åpenbart ikke interessert i en Golf-type.

Det skjønner jeg. Jeg er kun nysgjerrig på hvilke biler er det han sammenligner når han får at elmodellen er 150 000 dyrere enn ICE-modellen. 

Etter det jeg har sett av sammenligninger er elbilvarianten billigst (i Norge). Golfen er et eksempel på det.

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 2863
10.08.20 10:24
trondhjem: Det skjønner jeg. Jeg er kun nysgjerrig på hvilke biler er det han sammenligner når han får at elmodellen er 150 000 dyrere enn ICE-modellen. 
Etter det jeg har sett av sammenligninger er elbilvarianten billigst (i Norge). Golfen er et eksempel på det.

SUV lager sammenlikninger som passer han best. 

SUV
SUVInnlegg: 5393
10.08.20 23:59
trondhjem: Det er det nok. Men det som Elbilforeningens undersøkelse viser er at av alle hustander i Norge som har en elbil er det rundt 35 % som kun har en elbil som eneste bil i hustanden. I tillegg er det rundt 10 % som har minst to elbiler (men ingen ICE-bil) i hustanden. Til sammen blir det at rundt 45 % av norske hustander som har en elbil har ingen ICE-bil.  Jeg syes det er verdt å merke seg at at denne andelen med kun elbil har økt sterkt fra i fjor. Jeg tror det skyldes at nå er det blitt flere modeller med lang rekkevidde å velge blant. Det er slutt på at elbilen kun er egnet som nummertobil til husstanden.  Jeg tror videre at vi vil se en fortsatt økning i antall ICE-frie hustander fremover fordi nå kommer det en rekke elbilmodeller med god rekkevidde i budsjettklassen. Det er ikke lengre bare relativt dyre Teslaer som kan kjøre langt.

Du trenger ikke forklare meg at 35% + 10% = 45%, det vet jeg godt og har også presisert da jeg siterte noe fra artikkelen du linket til.

Men du viser hvertfall tydelig her at du ikke har forstått at en friillig undersøkelse blant elbilforeningens medlemmer (altså de mest ihuga elilentusiastene) ikke er helt representativ for alle som har elbil. Du påstår jo at det er 45% av alle som har elbil som klarer seg med kun elbil(er).

For å ta et eksempel:

La oss anta at hvis man hadde undersøkt hvor mye ALLE i Norge kunne løfte så hadde man endt opp med 50 kg i gjennomsnitt.

La oss videre anta at du vil se om dette er riktig og går dit det er enklest å sjekke hvor mye folk kan løfte, nemlig på vektrommet på et treningssenter. Da har du allerede beveget deg inn i en gruppe som er mer enn gjennomsnittet interessert i vektløfting og som nok løfter mer enn gjennomsnittet (akkurat som man ved å foreta undersøkelsen blant elbilforeningens medlemmer treffer dem som er ekkstra interessert i å klare seg uten annet enn elbil). La oss så si at du spør hvem som har lyst til å bli med på en undersøkelse om hvor tungt nordmenn kan løfte, altså frivillig deltakelse akkurat som i elbilforeningen. Da vil de sterkeste si ja til å delta, mens eventuelle sveklinger som har forvillet seg inn i rommet lar være å vise hvor lite de kan løfte (akkurat som de som ikke klarer å oppnå idealene til elbilforeningen og har en dieselbil i tillegg neppe gidder å svare på en undersøkelse om de har dieselbil eller ikke).

Gjør man undersøkelsen på denne måten så kan men nok lett konkludere med at gjennomsnittsnordmannen kan løfte 100 kg, basert på en undersøkelse gjort blant noen som skiller seg ut som mye sterkere enn gjennomsnittet.

Ser du nå hvordan man ved å trikse med hvem som deltar kan få helt andre resultater enn om man hadde spurt alle?

At flere har gått over til kun eldrift skyldes nok delvis at elbilene har fått en rekkevide som er litt nærmere det bensinbilene klarer. Men elbilens inntog i Norge skyldes ikke at den er så fantastisk (for det er den ikke), men at man må bidra mye mer til fellesskapet hvis man velger de mer praktiske bilene med bensinmotor.

Skal vi forresten trekke konklusjonen at for barnefamilier med flere unger så er det meget praktisk å fjerne baksetene og erstatte dem med en skillevegg som gjør at man ikke får justert forsetene slik man ønsker? i må vel kunne trekke den konklusjonen siden så mange velger denne løsnngen? Nei, de velger dette fordi staten har bestemt at man sparer feks 200.000 kr på å bygge om bilen så den blir mer upraktisk. Og på samme måten blir det når staten bestemmer at du sparer 300.000 kr i avgifter til staten hvis du velger å gå for en mer upraktisk motor som bruker mye lenger tid på å fylle drivstoff.

Folks bilvalg styres ikke bare av hva som er kjekt, men også mye av privatøkonomien og dermed av avgiftene.

Du skriver at vi vil se flere uten forbrenningsmotor i husstanden når det snart kommer en rekke elbiler med god rekkevidde i budsjettklassen. Men kommer de elelr er det bare løse rykter og løfter om noe som ikke kommer i virkeligheten? Har vi ikke hørt noe slikt før også?

Den store fordelen med Model 3 var jo at den skulle bli en bil med god rekkevidde til 300.000 kr. Det var hvertfall det som ble sagt da man begynte å reklamere for denne bilen. Men da den omsider kom så var det vel ca 500.000 kr man måtte ut med og dermed altså utenfor rekkevidde for veldig mange av dem som ikke takler en prisøkning på 67% (nesten en dobling av prisen).

(Innlegget ble redigert 11.08.20 00:25)

trondhjem
11.08.20 08:45
SUV: Men du viser hvertfall tydelig her at du ikke har forstått at en friillig undersøkelse blant elbilforeningens medlemmer (altså de mest ihuga elilentusiastene) ikke er helt representativ for alle som har elbil.

Hvilket grunnlag har du for å hevde at de 75 000 medlemmene av Elbilforeningen ikke er representativ for alle elbileiere i landet?

(Innlegget ble redigert 11.08.20 08:45)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21272
11.08.20 08:52
trondhjem: Hvilket grunnlag har du for å hevde at de 75 000 medlemmene av Elbilforeningen ikke er representativ for alle elbileiere i landet?

Kanskje fordi de er medlemmer i Elbilforeningen?

Selv et fan-merke som Alfa Romeo, så er vel ikke vi som er medlem i KARN representativ for alle som har Alfa Romeo i landet. Tror vi nok svarer litt annerledes på en spørreundersøkelse enn de andre som har Alfa Romeo.

trondhjem
11.08.20 10:32
InternalExile: Kanskje fordi de er medlemmer i Elbilforeningen?

Det er en spekulasjon. 

Jeg spurte om belegg for at elbileiere med medlemskap i Elbilforeningen har andre holdninger enn andre elbileiere til det å eie og bruke elbiler. 

(Innlegget ble redigert 11.08.20 10:33)

InternalExile
11.08.20 11:00
trondhjem: Det er en spekulasjon.  Jeg spurte om belegg for at elbileiere med medlemskap i Elbilforeningen har andre holdninger enn andre elbileiere til det å eie og bruke elbiler.

Du så spørsmåltegnet på slutten av setningen?

Ja det er spekulasjon, men med et ganske bra belegg mener jeg.
Melder du deg inn i en klubb/forening så har du vel litt over snittet interesse for det den klubb/forening representerer?

trondhjem
11.08.20 11:14
InternalExile: Melder du deg inn i en klubb/forening så har du vel litt over snittet interesse for det den klubb/forening representerer?

Ett års gratis medlemskap fulgte automatisk med når du kjøpte (ny) elbil. Det var slik jeg ble medlem. 

InternalExile
11.08.20 11:20
trondhjem: Ett års gratis medlemskap fulgte automatisk med når du kjøpte (ny) elbil. Det var slik jeg ble medlem.

Hæ? Tvangsinnmeldt?

Høres forferdelig ut, aldri elbil på meg nei ;-)

Men det endrer ikke mitt poeng, selv om det ikke er så viktig så tror jeg at om man spør medlemmer i klubb/forening så viser ikke det de riktige tallene.

Blir litt som å spørre medlemmer i NAF om de er fornøyd med veiboken, men får da selvsagt ikke svar fra de som har meldt seg ut fordi de finner Google Maps mye bedre.

trondhjem
11.08.20 11:24
InternalExile: Hæ? Tvangsinnmeldt? Høres forferdelig ut, aldri elbil på meg nei ;-)

Ja helt grusomt. Tenk å tvinge på folk en ladebrikke, parkeringsur og annet som er kjekt å ha som elbilist uten å ta betalt for det. 

Hvor skal verden ende?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14648
11.08.20 16:19
trondhjem: Ett års gratis medlemskap fulgte automatisk med når du kjøpte (ny) elbil. Det var slik jeg ble medlem.

Er det noe som praktiseres for alle merker som selger elbiler i Norge?

Jeg ville ikke vært medlem selv om det er gratis. Jeg kan ikke være medlem i en forening der talspersonene har meninger og uttalelser som jeg overhodet ikke støtter.

trondhjem
11.08.20 16:24
Iseran2770: Er det noe som praktiseres for alle merker som selger elbiler i Norge?

Jeg tror ikke ordningen praktiseres lengre. Jeg fikk i alle fall ikke tilbud når vi hentet familens siste biltilskudd i sommer. 

Men ja, jeg tror den gjaldt alle bilmerker.

trondhjem
11.08.20 16:25
Iseran2770: Jeg ville ikke vært medlem selv om det er gratis. Jeg kan ikke være medlem i en forening der talspersonene har meninger og uttalelser som jeg overhodet ikke støtter.

Det er ditt valg og rett.

SUV
12.08.20 20:29
trondhjem: Hvilket grunnlag har du for å hevde at de 75 000 medlemmene av Elbilforeningen ikke er representativ for alle elbileiere i landet?

Foruten at jeg selv har forklart det ganske grundig (de mest entusiastiske blir medlemmer og svarer på undersøkelser, mens de mindre interesserte blåser i slikt) så har du jo faktisk selv også kommet med en grei begrunnelse:

"Tenk å tvinge på folk en ladebrikke, parkeringsur og annet som er kjekt å ha som elbilist"

De som velger å klare seg med kun elbil(er) trenger å lade langs veien og trenger da ladebrikke, noe de får lettere tak i hvis de er medlem av elbilforeningen. Er det ikke da naturlig at de som bruker elbil også til alle langturer er medlemmer der, mens de som bruker elbilen til jobb mandag-fredag (og bomringen er eneste grunn til at de har elbil) og bruker dieselbilen til ferieturen ikke er medlem?

Det er egentlig ganske mange (feks han som nevner Alfa-foreningen) som har forklart hvordan dette henger sammen og at det er de med mest interesse for noe som blir medlemmer av interesseforeninger, men det har du visst ingen interesse av å forstå :-(

Kanskje man burde ta en liten IQ-test her hvor man i tillegg til å gi et svar skal opplyse om man er medlem i elbilforeningen? Nå skal til og med elbilfolket få en liten fordel her, det skal handle om planlegging av lading:

Du skal fra A til B med elbil med campingvogn og det er lader begge steder, men ingen steder underveis (eller i nærheten av ruta). Elbilen har 300 km rekkevidde uten campingvogn, men strømforbruket dobles med campingvogna på slep så da er rekkevidden halvparten. Hvor mange km må du kjøre for å få med deg campingvogna fra A til B når det er 300 km fra A til B?

Du har et lite hjelpemiddel og det er at du har sagt til Frank Løke (Action-Frank som han kaller seg) at han ikke klarer å dytte campingvogna di 40 km, hvor han da selvfølgelig selvsikkert svarte at det klarer han selvfølgelig, så da får du 40 km midt på strekningen hvor han dytter campingvogna di uten at du trenger å bruke strøm til slikt.

Strømaggregat eller hjelp fra andre biler eller personer (bortsett fra 40 km fra Frank Løke) osv er ikke lov, men du kan benytte laderne ved A og B flere ganger (det er du nødt til for å klare oppgaven).

Jeg lar denne stå åpen til besvaring i 24 timer før fasiten kommer fra meg. I mellomtiden håper jeg at du og flest mulig andre svarer på følgende tre punkter på denne:

Elbilen må kjøre ___km for å få med seg campingvogna fra A til B.

Medlem av Elbilforeningen: Ja / Nei.

Jeg har funnet svare ved å regne det ut, eller ved å gjette (stryk det som ikke passer).

Jeg vil ikke at noen kommer med fasiten (kjør dit, lad opp, kjør dit osv) før det er gått 24 timer fra denne er postet her.

Hvis ingen treffer eksakt på antall km, så er det jo litt prestisje i å komme nærmest hvertfall. Jeg kan jo røpe såpass som at det går an å få det til, men at det blir mye mer kjøring enn det ville blitt med bensinbilen som hadde fylt full tank og kjørt Fra A til B med campingvogna og fullført oppdraget ved å tilbakeleggge kun 300 km.

Den som har svaret med færrest km vil bli bedt om å presentere løsningen sin på hvordan man skal kjøre for å få til dette på sine tilmålte kilometer. Dette for å finne ut om denne personen er den smarteste hr inne, eller bare en som gjetter et lavt tall og ikke har klart å finne løsningen på dette logistikkproblemet.

Min løsning her gir en kjørelengde på noe mer enn 1000 km (uten at jeg skal røpe mitt nøyaktige svar enda).

Som vi alle skjønner så er det ganske upraktisk med elbil i slike tilfeller. Og nå skal vi se hvordan det står til med den praktiske sansen til elbilfolket (her representert ved blant annet Trondhjem) i forhold til de som kjører på resirkulerte dinosaurer og bidrar til fellesskapet via bilavgiftene.

Tipper trondhjem ikke klarer å komme med noe godt svar her.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 38141
12.08.20 20:53

Tipper trondhjem ikke klarer å komme med noe godt svar her.

.*burn*

trondhjem
13.08.20 09:05
SUV: Foruten at jeg selv har forklart det ganske grundig

Du har gjort det klart og tydelig hva du tror og mener om dette.

Men hva du tror og mener er verken fasit eller en saklig begrunnelse. Dine ord er ikke guds sanning. Jeg aksepterer derfor ikke din påstand om et saksforhold på et så tynt grunnlag. 

Det er utvilsomt mange elbilentusiaster i Elbilforeningen. Dette er en masseorganisasjon som teller omtrent 1/3 av landets elbileiere, mer enn 75 000 medlemmer. Det er derfor utvilsomt også mange medlemmer som har et avslappet og pragmatisk forhold til det å eie og kjøre elbil i denne medlemsmassen. På samme vis vil det utvilsomt være både entusiaster og avslappede elbileiere blant de 2/3 som ikke er medlem. 

Skal din påstand være sann må det være en statistisk signifikant overrepresentasjon av entusiaster i Elbilforeningen som gir en så stor systematisk skjevhet i spørreundersøkelsene at undersøkelsenes resultater ikke er representativ for hva gjennomsnittet av alle landets elbileiere mener. 

Det kan det tenkes at det er, men det kan også godt tenkes at det ikke er slik. Jeg vet ikke hva svaret er, men det gjør heller ikke du. Derfor tar jeg ikke ditt ord for god fisk.

(Innlegget ble redigert 13.08.20 09:13)

MacanT
MacanTInnlegg: 13928
13.08.20 11:08
rosmebraad: Tipper trondhjem ikke klarer å komme med noe godt svar her.

Joda, svar kom og det fine var at man kunne lese hele innlegget uten å måtte fylle på kaffekoppen flere ganger underveis :)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5872
13.08.20 11:40
Iseran2770: Er det noe som praktiseres for alle merker som selger elbiler i Norge? Jeg ville ikke vært medlem selv om det er gratis. Jeg kan ikke være medlem i en forening der talspersonene har meninger og uttalelser som jeg overhodet ikke støtter.

Fikk (heldigvis) ikke gratis medlemskap da jeg hentet Teslaen min.

Hadde meldt meg tvert ut om det inngikk. Men som jeg har påpekt tidligere; De skal ha honnør for at de kjemper for ''saken'', selv om de fremstår som noen fanatiske dårer. 

SUV
13.08.20 19:38
MacanT: Joda, svar kom og det fine var at man kunne lese hele innlegget uten å måtte fylle på kaffekoppen flere ganger underveis :)

Neida. Trondhjem har ikke klart å svare på spørsmålet mitt om hvor mange km man må kjøre med elbilen for å få med seg campingvogna de 300 kilometerne fra A til B.

Han har bare brukt veldig mye tekst på å gjenta at han mener den tredjedelen av elbilistene som er med i interesseorgansiasjonen Elbilforeningen er representativ for hel gruppen av elbileiere totalt sett og at en spørreundersøkelse blant de mest ihuga elbilistene gir samme resultat som om man hadde spurt alle elbilistene.

Det er rart at hverken han eller andre har klart å svare på hvor mange km man må kjøre for å få med seg en campingvogn. Kankjse endel har regnet på det og fått et veldig høyt tall og tenkt at det må være feil, men det er det faktisk ikke, man måå kjøre ekstret mye lengre enn det en bensinbil må for å få til dette, og man er faktisk helt avhengig av den hjelpen man får midtveis for å i det hele tatt får til dette.

Hvis elbilistene ikke kalrer å finne lløsningen på denne ladeoppgaven så er det jo litt rart de valgte elbil. Eler kanskje ikke så rart forresten, det er nettopp fordi de trodde alt var like enkelt med elbil som med bensinbil at de valgte elbil, og så må de heller kutte ut mye moro når de får seg en bil som gir store begrensninger.

InternalExile
13.08.20 19:46
SUV: Neida. Trondhjem har ikke klart å svare på spørsmålet mitt om hvor mange km man må kjøre med elbilen for å få med seg campingvogna de 300 kilometerne fra A til B.

Trodde det var et lurespørsmål. Skal man kjøre 300 km, så kjører man 300 km. Enten det er med elbil eller ICE-bil med eller uten campingvogn.

Kanskje lurt med et dieselaggregat om man kjører en elbil med liten rekkevidde men .......

MacanT
MacanTInnlegg: 13928
13.08.20 20:03
SUV: Foruten at jeg selv har forklart det ganske grundig (de mest entusiastiske blir medlemmer og svarer på undersøkelser, mens de mindre interesserte blåser i slikt) så har du jo faktisk selv også kommet med en grei begrunnelse:
"Tenk å tvinge på folk en ladebrikke, parkeringsur og annet som er kjekt å ha som elbilist"
De som velger å klare seg med kun elbil(er) trenger å lade langs veien og trenger da ladebrikke, noe de får lettere tak i hvis de er medlem av elbilforeningen. Er det ikke da naturlig at de som bruker elbil også til alle langturer er medlemmer der, mens de som bruker elbilen til jobb mandag-fredag (og bomringen er eneste grunn til at de har elbil) og bruker dieselbilen til ferieturen ikke er medlem?
Det er egentlig ganske mange (feks han som nevner Alfa-foreningen) som har forklart hvordan dette henger sammen og at det er de med mest interesse for noe som blir medlemmer av interesseforeninger, men det har du visst ingen interesse av å forstå :-(
Kanskje man burde ta en liten IQ-test her hvor man i tillegg til å gi et svar skal opplyse om man er medlem i elbilforeningen? Nå skal til og med elbilfolket få en liten fordel her, det skal handle om planlegging av lading:
Du skal fra A til B med elbil med campingvogn og det er lader begge steder, men ingen steder underveis (eller i nærheten av ruta). Elbilen har 300 km rekkevidde uten campingvogn, men strømforbruket dobles med campingvogna på slep så da er rekkevidden halvparten. Hvor mange km må du kjøre for å få med deg campingvogna fra A til B når det er 300 km fra A til B?
Du har et lite hjelpemiddel og det er at du har sagt til Frank Løke (Action-Frank som han kaller seg) at han ikke klarer å dytte campingvogna di 40 km, hvor han da selvfølgelig selvsikkert svarte at det klarer han selvfølgelig, så da får du 40 km midt på strekningen hvor han dytter campingvogna di uten at du trenger å bruke strøm til slikt.
Strømaggregat eller hjelp fra andre biler eller personer (bortsett fra 40 km fra Frank Løke) osv er ikke lov, men du kan benytte laderne ved A og B flere ganger (det er du nødt til for å klare oppgaven).
Jeg lar denne stå åpen til besvaring i 24 timer før fasiten kommer fra meg. I mellomtiden håper jeg at du og flest mulig andre svarer på følgende tre punkter på denne:
Jeg har funnet svare ved å regne det ut, eller ved å gjette (stryk det som ikke passer).
Jeg vil ikke at noen kommer med fasiten (kjør dit, lad opp, kjør dit osv) før det er gått 24 timer fra denne er postet her.
Hvis ingen treffer eksakt på antall km, så er det jo litt prestisje i å komme nærmest hvertfall. Jeg kan jo røpe såpass som at det går an å få det til, men at det blir mye mer kjøring enn det ville blitt med bensinbilen som hadde fylt full tank og kjørt Fra A til B med campingvogna og fullført oppdraget ved å tilbakeleggge kun 300 km.
Den som har svaret med færrest km vil bli bedt om å presentere løsningen sin på hvordan man skal kjøre for å få til dette på sine tilmålte kilometer. Dette for å finne ut om denne personen er den smarteste hr inne, eller bare en som gjetter et lavt tall og ikke har klart å finne løsningen på dette logistikkproblemet.
Min løsning her gir en kjørelengde på noe mer enn 1000 km (uten at jeg skal røpe mitt nøyaktige svar enda).
Som vi alle skjønner så er det ganske upraktisk med elbil i slike tilfeller. Og nå skal vi se hvordan det står til med den praktiske sansen til elbilfolket (her representert ved blant annet Trondhjem) i forhold til de som kjører på resirkulerte dinosaurer og bidrar til fellesskapet via bilavgiftene.

Dette må jo være ny rekord i tull og vas :)

SUV
13.08.20 20:31
InternalExile: Trodde det var et lurespørsmål. Skal man kjøre 300 km, så kjører man 300 km. Enten det er med elbil eller ICE-bil med eller uten campingvogn. Kanskje lurt med et dieselaggregat om man kjører en elbil med liten rekkevidde men .......

Med vannlig bensinmotor med tilstrekkelig rekkevidde så kjører man selvfølgelig bare 300 km og så er man fremme.

Men om man kjører elbil med rekkevidde 300 km uten campingvogn og halvparten med campingvogn så ville denne strategien føre til at man legger ut på turen og etter 150 km så er det tomt for strøm og dermed så er det stopp og man står der 150 km fra nærmeste lader og funderer på hva man skal gjøre.

Derfor må man tenke seg om og fine ut hvordan man skal kjøre og lade for å klare å tilbakelegge disse 300 kilometerne med campingvogn.

Dieselaggregat kan være kjekt, men det er jo litt tungvint og bråkete og man må uansett stoppe og det blir egentlig bare en mye mer tungvint måte å komme seg frem enn en vanlig bensinbil. Men kan jo brukes i nødtilfeller, som det kan bli mange av om man har elbil.

Men oppgaven med å kjøre elbil nevnte strekning med campingvogn er altså mulig å løse, men man må dele opp i mange deletapper og kjøre frem og tilbake mye for å lade.

SUV
13.08.20 20:32
MacanT: Dette må jo være ny rekord i tull og vas :)

Hvis du mener oppgaven er tull og vas så betyr det bare at du ikke har skjønt hvordan man skal løse slike praktiske problemer med rekevidden til en elbil.

SUV
13.08.20 20:44
SUV: Kanskje man burde ta en liten IQ-test her hvor man i tillegg til å gi et svar skal opplyse om man er medlem i elbilforeningen? Nå skal til og med elbilfolket få en liten fordel her, det skal handle om planlegging av lading:

Da har oppgaven ligget ute et døgn og her komemr fasiten. Ingen har hittil kalrt å løse den (hvis ingen løser den mens jeg skriver dette.

Man må kjøre 1220 km med elbilen for å frakte campingvogna de 300 kilometerne.

Man starter ved A og drar med seg campingvogna 100 km i retning B før man hekter av campingvogna og kjører kun bilen tilbake til A og lader opp batteriet. Da har man tappet ned batteriet helt siden man i utgangspunktet har 300 km rekkevidde, men bruker dobbelt ved trekking av campingvogna. Man har da tilbakelagt 200 km.

Så starter man med fullt batteri fra A og kjører først 100 km for å komme til campingvogna og så 30 km videre med vogna på slep. man har da tappet ned batteriet tilsvarende 100+(2x30)= 160 km. Så kjører man tilbake de 130 kilometerne til A og har da igjen 10 km rekkevidde. Der lades bilen opp igjen og man har kjørt ytterligere 260km siden man ladet sist.

Campingvogna har nå kommet seg 130 km avgårde til midtpartiet der Frank Løke dytter den 40 km så den ender opp 130 km fra B. Nå er halve slepejobben gjort, men elbilen står på A og ha bare akkurat stort nok batteri til å komme til B uten å slepe campingvogna en eneste meter. Man jøer da hele strekningen bare for å flytte bilen over til B, tilbakelegger da 300 km.

Så blir det en lags repetisjon av det man gjorde i andre enden, men i motsatt rekefølge, man tar en tur fra B for å trekke campingvogna 30 km og så en ny tur for å trekke den de siste 100 kilometerne.

Og tilsammen har man da på de 5 batteriene det kreves for å klare turen: 200+260+300+260+200=1220km.

Man måtte altså kjøre 1220 km for å klare å frakte campingvogna 300 km. Man må kjøre over 4 ganger så langt bare fordi man har en elbil og stadig må tilbake til laderne pga for kort rekkevidde. Sånt tar tid og er tungvint.

Jeg er ikke medlem av elbilforeningen og klarte oppgaven, så da er det kun folk som ikke er medlem av elbilforeningen som har klart oppgaven.

blist
blistInnlegg: 1685
13.08.20 21:19

Denne tråden omhandler " Bilsalg juli 2020 " ;

bare å glede seg til neste måned :-)

trew
trewInnlegg: 784
13.08.20 21:27
SUV: Du skal fra A til B med elbil med campingvogn og det er lader begge steder, men ingen steder underveis (eller i nærheten av ruta). Elbilen har 300 km rekkevidde uten campingvogn, men strømforbruket dobles med campingvogna på slep så da er rekkevidden halvparten. Hvor mange km må du kjøre for å få med deg campingvogna fra A til B når det er 300 km fra A til B?

Tipper de fleste ikke gidder å lese lenger enn her...
Hint : Uten Frank L. er dette selvfølgelig umulig

(Innlegget ble redigert 13.08.20 21:29)

Someone
SomeoneInnlegg: 26742
13.08.20 21:45

Moralen er jo uansett: Aldri kjør med campingvogn :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg