Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva var din første bil?

NYTT TEMA
hillebillys
hillebillysInnlegg: 10049
13.08.20 20:30

79 Golf GTI

Og ja, 4 løkter i fronten originalt fra fabrikk på den...

trew
trewInnlegg: 784
13.08.20 21:48

BMW-1602 1972/73-mod (siste år med runde baklykter)
Rød med originale ekstralys i front.

(Innlegget ble redigert 13.08.20 21:48)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21272
13.08.20 22:00
hillebillys: 79 Golf GTI Og ja, 4 løkter i fronten originalt fra fabrikk på den...

Ikke sikker jeg. Har tatt noen Google bildesøk på 1982 VW GTI. Nesten halvparten er med to lykter. Er rimelig sikkert på at jeg hadde begge griller liggende, en med to lykter og en med fire. Tror den ble levert med to lykter, og han som solgte meg bilene hadde oppgradert til fire lykter.

(Innlegget ble redigert 13.08.20 22:10)

kytec
kytecInnlegg: 48511
13.08.20 22:04

Saab 99L 1977 modell. Den hadde kraftig motor og var konge på vinterføre. 

Jan
JanInnlegg: 7094
13.08.20 22:27
kytec: Saab 99L 1977 modell. Den hadde kraftig motor og var konge på vinterføre.

En slik var min bil nr.2. Samme årgang. En klar forbedring når det gjaldt motoreffekt. Boblen hadde 42 HK og SAABen 100.

kytec
kytecInnlegg: 48511
13.08.20 22:41
Jan: En klar forbedring når det gjaldt motoreffekt. Boblen hadde 42 HK og SAABen 100.

Ja den var artig. Tenker jo på ungdommen når en tenker på hva som skjedde inne i bilen. Gode tider. 


Men så kostet jo herligheten 8000 kr for litt over 30 år siden.  

henlie
henlieInnlegg: 565
14.08.20 09:19

Første bil som var registrert på meg var en -78 Ford Fiesta 1.1 i "flott" beige (ikke metallic).


Første bil jeg kjøpte selv var en -96 Seat Toledo 2.0 ST Sport fra tiden etter at VW overtok Seat, den hadde 115 hk-motoren fra Golf GTI.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 33554
14.08.20 09:44

1967 VW 1600 TL, kjøpt på Norsk Bilauksjon for 800 kroner. Utrolig driftssikker bil, skifta dekk men reparerte aldri noe på den. Likevel holdt den gjennom hele militærtjenesten, 15 mnd daglig tur/retur Oslo Gardermoen. En dag bare oppga den ånden og jeg kjøpte en Ford Escort. Idddiotbil som jeg med glede kjørte til Brødrene London.

Deretter Ford Granada 2,8 og jeg fikk smaken på noe mer enn 4 sylindre.

6 sylindre var ikke nok, så det var hastig over på en 57 Plymouth Savoy med to-trinns PowerGlide knappegearkasse. Kjørte innom hver eneste bensinstasjon i alle mils omkrets for å sjekke bensin og fylle olje. Etter overhaling var det en aldeles fantastisk bil som var gjenstand for et uhemma antall fester. En 72 Pontiac Grand Prix med 7,2 motor gjorde livet fullkomment.

Etter det har jeg egentlig aldri sett meg tilbake, kun amerikanere med latterlig digre motorer. En bil er ikke en bil om den ikke dekker minst 10 kvadratmeter.

Dagligbilen nå er er en Ford E 350 med 7,3 liter diesel, men har andre i bakhånda i garasjen til festbruk.
Drømmer om en Brass car, likegyldig hvilket merke, bare den er fra før 1915.

Nå leter jeg etter, via stedfortredere, en 59 Caddilac ambulanse, lik den de brukte i Ghostbusters. Finner jeg en sånn kan jeg dø lykkelig. 

(Innlegget ble redigert 14.08.20 09:45)

Conrad1
Conrad1Innlegg: 214
14.08.20 09:49

Min første bil var en 1973 modell Ford Taunus 1,6 GT coupe. Tror jeg betalte ca. 27000,- for smykket, som 18 åring. Fargen var gulorange. Skulle gitt mye for å hatt den stående i garasjen nå.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2613
14.08.20 10:10
Allegerita: Husker forresten at Sierra Cosworth var så lett å stjele (og så klart fristende) at alle i Norge ble stjålet en eller annen gang. Det var riktignok ikke mange av de.

Veit om en som ikke blei stjålet fra første eier, han hadde den i ca 10 år. Men den stod godt innelåst når han ikke brukte den. Derimot blei samboeren, etter en rask autobahntur nedover i Tyskland, stoppet med bilen en kveld på grensa mellom Tyskland og Danmark, og måtte tilbringe en natt på glattcella fordi grensepolitiet mistenkte at bilen var stjælt...

Hun var ikke særlig fornøyd...

(Innlegget ble redigert 14.08.20 10:12)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21272
14.08.20 10:37
xantiasx: Veit om en som ikke blei stjålet fra første eier,

Det var den ja ;-)

Fleip til side. Sierra Cosworth har vær en drøm lenge, da en Antrasitt grå sedan. Min far fikk i 1986 en Sierra stasjonsvogn som firmabil og bladet Ford Nytt(Tror jeg) i posten etter det. Et av bladene hadde bilde av Sierra Cosworth Sedan i Antrasitt grå på forsiden. 

Sierraen ble byttet ut med en Scorpio, og der hadde tydeligvis Ford lært. En av tingene den ble markedsført med var at man bryte seg inn den. Veldig spesiell nøkkel. Andre ting var da også ABS-bremser og Airbags.

Husker det var en ulykke på Dovre hvor noen stilte spørsmålstegn om Airbags fungerte. Da de kom til ulykken var de helt flate. Ford sendte sine egne teknikker til ulykken, men det var jo normalt. Etter å ha blitt utløst, skal de krype sammen.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 10:38)

Fritz187
Fritz187Innlegg: 305
14.08.20 12:02

Austin A60 Cambridge 1966modell. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2613
14.08.20 12:31
InternalExile: Husker det var en ulykke på Dovre hvor noen stilte spørsmålstegn om Airbags fungerte. Da de kom til ulykken var de helt flate. Ford sendte sine egne teknikker til ulykken, men det var jo normalt. Etter å ha blitt utløst, skal de krype sammen.

Husker det var tilsvarende ramaskrik på forsida i VG i 93, da med bilde av slappe airbag'er i en Golf (som var første dusinvarebilen med airbag som standard) etter en dødsulykke. Dementien kom jo i en liten artikkel dagen etterpå, med at det var sånn de virket. 

Noen har nok sett for mye på Hollywood-filmer...

(Innlegget ble redigert 14.08.20 12:31)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11118
14.08.20 13:04
PapaSmurf: Jeg bytta til en 89 Saab 9000 etter et par måneder. Hadde en kompis som jobba som mekaniker på et Saab-verksted, så jeg kjøpte en som hadde masse problemer, men som jeg fikk fiksa på et par kvelder. Den var en drøm å kjøre. Hadde den i 3 år. 
Jeg har eid 4 saab’er og hadde de ikke gått ad undas hadde jeg sannsynligvis eid en i dag og.

Mangler bare at du begynner å holde med RBK nå så kan vi bli rett så gode venner:-)

Min første bil var en lys blå 77-modell Saab 99 kjøpt i 1986 som ble etterfulgt av andre Sabber. Jeg og kjørte stort sett bare Saab til at selskapet gikk over i historien, hadde et lite avbrekk ved at vi fikk ta over svigers Ford (husker ikke modellen) til en pris som var for god til å avslå.  

Nå må jeg finne meg i å kjøre andre merker.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 13:06)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2483
14.08.20 13:20

Tok lappen i 93, i 94 kjøpte jeg en 86 Honda Prelude. Meget morsom bil.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 39752
14.08.20 13:35

trondhjem: Ingenting er som Saab. Komfort, kraft, sikkerhet og bra design. Merker det spesielt på langturer at jeg savner å kjøre Saab. 

passat06
passat06Innlegg: 1459
14.08.20 15:05
Jan: En slik var min bil nr.2. Samme årgang. En klar forbedring når det gjaldt motoreffekt. Boblen hadde 42 HK og SAABen 100.

L og GL hadde vel 100 hk ja. GL super hadde to forgassere og 108 hk. 


Min far byttet bil ofte og vi var innom begge variantene. Da 900 kom het varianten med to forgassere GLs.

morsomte
morsomteInnlegg: 3376
14.08.20 16:14

Grunnen til at Saab kostet så mye forhold til andre biler ble bevist i en ulykke

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11118
14.08.20 16:30
PapaSmurf: trondhjem: Ingenting er som Saab. Komfort, kraft, sikkerhet og bra design. Merker det spesielt på langturer at jeg savner å kjøre Saab.

Jeg måtte levere min siste Saab, en 2004 Saab 9-5 stasjonsvogn, til gjenvinning tidligere i vinter. Det ble slutten på min tid som Saab-eier. Ble nesten 35 år. 

 

Den bilen hadde god lastevne, svært gode seter, var trafikksikker, tålte en elg i frontruta, gode vinteregenskaper og lå godt på veien og ikke minst hadde den utrolig gode kjørelys. Kort sagt en velgjennomtenkt bil for nordiske forhold. Det er synd selskapet gikk dukken.  

(Innlegget ble redigert 14.08.20 16:31)

SUV
SUVInnlegg: 5393
14.08.20 19:44
InternalExile: Sierraen ble byttet ut med en Scorpio, og der hadde tydeligvis Ford lært. En av tingene den ble markedsført med var at man bryte seg inn den. Veldig spesiell nøkkel. Andre ting var da også ABS-bremser og Airbags.

Scorpio var visst sånn at man ikke skulle kunne ha uhell ved at man låste seg ute av bilen med nøkkelen inni. Under et idrettsarrangement så var det en familie som hadde Scorpio og ungene lekte i bilen. De var inni bilen, låste dørene og krabet ut av bagasjerommet og lukket det. Oisann, bilen er låst og nøklene er inni bilen, det gikk visst an å låse seg ute likevel.


Da ble det ropt ut over høytaleranlegget om neon kunne åpne en Scorpio og det kom en fyr gående og rasket med seg noe ståltråd fra et gjerde og åpnet bilen ganske kjapt for dem. Så den var tydeligvis ikek så veldig tyverisikker, men det er vel mange biler som kan åpnes ganske kjapt hvis man bare kjenner mekanismen inni dørene.


En bekjent låste seg ute fra en bil en gang for mange år siden. Han dro til politiet og spurte om hjelp. De hadde ikke kapasitet til å blii med ham og åpne bilen, så de bare sendte med ham endel dirker og ei bok med oversikt over hvordan man dirker opp ulike bilmodeller. Hadde han vært uærlig kunne han jo lett ha åpnet endel andre biler med det samme han hadde fått låne utstyr av politiet.


Sel har jeg låst meg ute av hjullaster en gang. Jeg gikk inn, startet opp motoren og gikk ut og lukket døra etter meg mens jeg sjeket diverse ting ute. Så skulle jeg inn, men da var døra låst. Jeg tok frem nøkkelknippet mitt og en hengelåsnøkkel som overhodet ikke lignet på den nøkkelen som var inne passet fint og åpnet døra.


Har også opplevd det samme med en lastebil, men da var det bare å gå rundt og åpne høyre døra og krabbe inn den veien. Det var vel sentrallås, men heldigvis bare førerdøra som var blitt låst ved et uhell mens nøkkelen stod i tenninga.


En kollega låste seg ute på lignende vis på jobben, bilen hadde stått på tomgang og han skulle inn, men da var den låst. Da hadde vinduet noen få cm åpning (og alle dørene var låst). Jeg hadde ståltråd i egen bi og klarte å få tak i låse-spaken inni bilen og låse opp døra på den måten.

Jan
JanInnlegg: 7094
14.08.20 22:01
trondhjem: Min første bil var en lys blå 77-modell Saab 99 kjøpt i 1986 som ble etterfulgt av andre Sabber. Jeg og kjørte stort sett bare Saab til at selskapet gikk over i historien,

Foruten 99, har jeg hatt klassisk 900 og 9000. 
I tillegg hadde drosjeeieren jeg jobbet for, 2 stk. 9-5 stv fra 2006 til 2010, og NG 9-5 fra 2010 til 2013.
Ikke nok med det, mine foreldre hadde 96 V4 da jeg lærte å kjøre bil. Så jeg har absolutt hatt min dose av SAABer i mitt liv.

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 444
14.08.20 22:02

Første bilen jeg hadde var en 79 mod. Audi 80 med 1600 motor...


Den første jeg kjøpte selv var en 88mod Chevrolet Beretta..


 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14648
15.08.20 07:48

Første bil var en 1969 Vauxhall Viva, men den ble så fort avskiltet i teknisk kontroll at jeg oppgraderte til en 1971 Fiat 128. 

bmw
bmwInnlegg: 224
15.08.20 09:15

Første bil var en Ford Anglia 1960 modell som etter hvert ble byttet ut med en Fiat 128 3P 1977 modell.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 10049
15.08.20 13:57
InternalExile: Ikke sikker jeg. Har tatt noen Google bildesøk på 1982 VW GTI. Nesten halvparten er med to lykter. Er rimelig sikkert på at jeg hadde begge griller liggende, en med to lykter og en med fire. Tror den ble levert med to lykter, og han som solgte meg bilene hadde oppgradert til fire lykter.

Den jeg hadde var levert med 4 lykter originalt, men det var en 79 modell.

 

 

 

Bilder på nett kan være fra land med annen std.

Selv den dag i dag så leveres biler med forskjellig std i forskjellige land.

Eks så kommer suzuki i Norge med awd som std på alle modeller... Dette er ikke tilfellet i alle land suzuki selges.

så 2 eller 4 lykter er originalt tilgjengelig. Men importører har satt hva som er std levert fra dem.

Jeg er derimot noe usikker på om det var  sideimport av VW på den tiden...

Edit: Originalt fra fabrikk og std utstyr er forresten to forskjellige ting

(Innlegget ble redigert 15.08.20 13:58)

Someone
SomeoneInnlegg: 26742
15.08.20 17:15
SUV: men det er vel mange biler som kan åpnes ganske kjapt hvis man bare kjenner mekanismen inni dørene.

Man trenger ikke en gang det. Låste meg ute av Passaten i sommer, og Viking brukte ikke mange minuttene på å åpne døren. De "bøyde" opp døren noen millimeter, stakk inn en lang tynn stang som de trykte på den innvendige døråpner med. Tipper det funker på alle biler, med mindre det er måkevingdører eller pansret

passat06
passat06Innlegg: 1459
15.08.20 17:26

Jeg blir overrasket om dette funker på alle biler. Det er vel helt vanlig  at det finnes en funksjon som gjør at bilen kun kan åpnes med fjernkontrollen (eller nøkkelen, evt app) om den låses fra utsiden?

Volvo kaller det sikkerhetslåsing eller blokkert låsestilling.

Dette trodde jeg egentlig at VW også hadde, men kanskje ikke. 

(Innlegget ble redigert 15.08.20 17:29)

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27483
15.08.20 21:04
Someone: Tipper det funker på alle biler, med mindre det er måkevingdører eller pansret

Nope.

Det gjør det ikke.
BMW, Volvo, enkelte Ford og vag fungerer ikke dette.

Derimot er det veldig lettvindt med keyless biler.
Så lenge bilen har kontakt med nøkkelen kommer du langt når du får trykket inn startknappen..

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14648
15.08.20 21:55
Someone: Låste meg ute av Passaten i sommer, og Viking brukte ikke mange minuttene på å åpne døren.

Hvordan gikk det til? Mine Audier nekter å låse dørene dersom nøkkelen befinner seg inne i bilen.

Jeg løste nøkkelen inne i en Ford for skrekkelig mange år siden. Viking klarte ikke å åpne døren, de ga opp etter 30 minutter og jeg måtte ta en taxi hjem for å hente ekstranøkkelen (2 mil hver vei).

(Innlegget ble redigert 15.08.20 21:55)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5784
16.08.20 07:44

Tilfeldigheter ville ha det til at jeg faktisk møtte på someone der det skjedde akkurat da han hadde låst seg ute. Var det ikke slik at du ikke fikk lukket bagasjeluken og skjønte ikke helt hvorfor den ikke lukket seg og presset sammen bagsjelouken og ved et uhell lå nøkkelen inne i bagasjerommet? Og at det var derfor den var motvillig til å lukke seg...

(Innlegget ble redigert 16.08.20 07:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg