Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalg oktober 2020

NYTT TEMA
Someone

Someone
23.10.20 13:48
Someone: Passerer 1500 i løpet av dagen

Og da var 2000 passert av ID.3 nå i oktober alene

SUV

SUV
23.10.20 15:23
Kompressor-V8: EQC ser ut til å ha mistet helt salgstempoet. Henter bilen til kona i dag og er så langt bare registrert 170-175 stk i oktober. Fint at den ikke blir for vanlig.

Hvordan er EQC over fartshumper? Går det greit å holde fartsgrensa eller må du bremse ned?

Jeg kjørte bak en slik igår og den bremset ned til ekstremt lav fart før hver fartshump, var vel ca 30 over humpene der fartsgrensa er 50.

Etterhvert var humpene passert og det var 50 og 60 soner på en strekning UP liker veldig god (et førerkort i uka i snitt plukker de der pga fart). Så der dro den fra meg (ikke noen uforsvarlig fart fra Mercedesen, en strekning med fartsgrense 60 var det feks lov å holde 80 for få år siden uten at det var uforsvarlig, det er vel mye av grunnen til at den er en UP-favoritt). Blit jo litt rart at nå ryker lappen på 86 km/t, mens det for noen få år siden vel bare muligens ville blitt en liten bot elelr ingen reaksjon (6 km/t over fartsgrensa på 80-strekning).

Så kom vi til en strekning der det er 80 og forbikjøringsfelt, der var forsv\pranget dens blitt såpass at det var først når frbikjøringsfeltet ble slutt jeg innhentet den og da ble det å daffe avsted i 65 km/t der fartsgrensa var 80 inntil jeg svingte av veien.

Så forholdsvis ujevn og ulogisk fart på denne bilen. Mulig det bare var førereren, men også mulig den ikke taklet fartshumper så bra. Hva er di nkonklusjon etter noen dager med denne?

Er blitt altfor mange elbiler her i distriktet nå, ser jo flere hver dag. Parkerte til og med en Tesla ved siden av min bil idag. Men det er vel enda mer av disse elbilene inne i Oslo.

(Innlegget ble redigert 23.10.20 15:24)

SUV

SUV
23.10.20 15:29
Someone: Kan nå Leaf klarer å snike seg inn på pallen igjen, for første gang på en stund....og kanskje siste?

Det minner meg om at min første bil også har vært oppe på pallen (men det var kanskje ikke seierspallen). Hvertfall med ene bakhjulet, da jeg skulle bytte deler av eksosanlegget. Måtte imidlertid legge en vedkubbe inntil pallen, for ellers så ble bare pallen dyttet unna når jeg rygget mot den for å komme opp.

Paller er en kjekk oppfinnelse som jeg stadig bruker. Senest på lørdag da jeg kjørte gaffeltruck og flyttet noen paller ved (som stod iveien for meg) før jeg hentet kull ca 3 meter over gulvet på en pall.

Iseran2770

Iseran2770
23.10.20 20:25
SUV: Jeg kjørte bak en slik igår og den bremset ned til ekstremt lav fart før hver fartshump, var vel ca 30 over humpene der fartsgrensa er 50.

Nå er ikke humpene tilpasset fartsgrensene, dessuten har de en tendens til å vokse. Veidekket synker og den jævlige humpen forblir like høy.

Jeg må stort sett langt under fartsgrensen når jeg skal passere humper. 

Jan

Jan
23.10.20 22:57
Iseran2770: Nå er ikke humpene tilpasset fartsgrensene, dessuten har de en tendens til å vokse. Veidekket synker og den jævlige humpen forblir like høy. Jeg må stort sett langt under fartsgrensen når jeg skal passere humper.

Jeg også, selv med Crosstouranen, som er noe hevet. Her i Bergen har vesenet, laget en haug med fartsputer i 50 soner. Disse er av betong, på et solid fundament. Asfalten omkring, synker sammen, og putene blir høyere og høyere.
Min erfaring med fartsdempere generelt, er at disse ikke er tilpasset fartsgrensen på stedet, heller ikke i 30- og 40-soner.

SUV

SUV
23.10.20 23:59
Iseran2770: Nå er ikke humpene tilpasset fartsgrensene, dessuten har de en tendens til å vokse. Veidekket synker og den jævlige humpen forblir like høy. Jeg må stort sett langt under fartsgrensen når jeg skal passere humper.

Jeg synes det virker som om humpene er tilpasset fartsgrensene, for de med høyest fart er strukket ut lengst så de ikke blir så brå, og det humper sånn omtrent like mye når man kjører i fartsgrensa enten det er 30, 40 eller 50.

Ca 99% er kurante å kjøre over i fartsgrensa, men noen unntak finnes. Vi hadde ei fartshump er i bygda som var litt brutal, men den så jeg nettopp at var blitt frest bort.

Og i nærmeste by var det ei hump som endel folk påstod var umulig å kjøre over i fartsgrensa uten å ødelegge bilen, men jeg har jo pleid å kjøre over der i fartsgrensa og det uten å ødelegge bilen. Men den humpa ble bygget om så den ble mindre brutal. Det er bra, for det err fort gjort å havne bak andre der og da må man snegle seg avsted  en brøkdel av fartsgrensa over de humpene.

Humpene vokser nok ikke etterhvert, men de får en litt mer brutal form ette en tid pga trykket fra hjulene. Det er jo sånn at fjæringa rykkes mest inn i starten av motbakken, noe som også betyr at det er da det er størst trykk på hjula og der dumpen har lettest for å bli trykket sammen ved normal kjøring. Så det som blir laget som ei lang og  slak rampe blir trykket ned i starten så den blir mer som ei kortere og brattere rampe, og da lbir den mer brutal. Det er nok mest tyngre kjøretøyer som driver med denne deformasjonen, men husk også at kjøretøy med stiv fjæring (senkede kjøretøyer) vil få et større trykk på hjulene enn feks en SUV med myk fjæring hvor fjæringa gir etter mer istedenfor å få så enorme krefter ned fra hjula. Det blir litt som om du skal slå dype merker i ei planke med en hammer så klarer du det, men setter du på fjæring på tuppen av hammeren så blir det ikke så store merker.

Et tips kan være å kjøre så hjula kommer litt utenom de vanligste hjulsporene, altså legge seg litt til høyre eller venstre i forhold til normalsporet. Også vil jo dragene til krokløfthengere hovedsakelig ta nedi på toppen i midten av humpa de gangene de tar nedi så det blir mindre høyde der og mindre humping når man kjører med hjula der.

Enkelte lave biler må jo også kjøre på skrå over for å ikke skrape nedi og kanskje bli hengende.

Det er veldig forskjell på hvor godt eller dårlig ulike biler takler fartshumper. Hovedsakelig kan man si at biler med god bakkeklaring og lang fjæringsvei og myk fjæring takler dem best. Men lastebiler synes jeg takler fartshumper dårlig, inkludert en MErcedes med luftfjæring som jeg kjørte noen tusen km med.

Det har hendt iblant at jeg har kommet litt for fort over humper når jeg har kjørt mye med høy bil og deretter kjører lav bil og følger fartsgrensa som vanlig. Første gang jeg gjorde denen erfaringen var da jeg kjørte vanlig stajonsvog over ei fartshump etter å ha forsert samme humpa mange ganger med tråsykkel og endel ganger med VW Transporter. Det ble litt brått og humpete i stasjonsvogna når jeg kom over der i ca fartsgrensa slik jeg pleide på sykkel og med Transporteren (nesten ny 98-mod pickup dobbelkabiner).

Har du noen gang kjørt SUV elelr andre høye biler over fartshumper? Isåfalll hvilke og hva synes du (bortsett fra at du sikkert har høydeskrekk og synes du sitter for høyt)?

(Innlegget ble redigert 24.10.20 00:24)

Someone

Someone
24.10.20 09:45
SUV: Jeg synes det virker som om humpene er tilpasset fartsgrensene, for de med høyest fart er strukket ut lengst så de ikke blir så brå, og det humper sånn omtrent like mye når man kjører i fartsgrensa enten det er 30, 40 eller 50.

Hva har dette med bilslaget i oktober å gjøre? Evner du ikke å starte egne tråder når det er noe spesifikt du skal diskutere eller er det litt teknisk krevende?

Stormoen33*MOD*

Stormoen33*MOD*
24.10.20 19:42

Et innlegg ble rapportert som avsporing, velger å la det stå siden flere har diskutert dette og at det ikke var av en slik art at inngripen var nødvendig. Ber imidlertid om at man holder seg til trådens tema.

Moderering skal ikke diskuteres i tråden. Spørsmål kan rettes til diskusjon@vg.no

/AMB

rosmebraad

rosmebraad
24.10.20 21:44

Forslag: SUV starter sin egen megalange tilhengertråd.

(Så vet andre å ikke begi seg i kast med den med mindre minst en halvliter kaffe er for hånden! Gjerne tebrød også.)

SUV

SUV
24.10.20 22:21
Someone: Hva har dette med bilslaget i oktober å gjøre? Evner du ikke å starte egne tråder når det er noe spesifikt du skal diskutere eller er det litt teknisk krevende?

Kompressor skrev at han hentet en Mercedes EQC og jeg spurte da hvordan den var over fartshumper siden jeg nettopp hadde kjørt bak en som slakket ned til halvparten av fartsgrensa over fartshumpene (men stedvis ellers kjørte over fartsgrensa), jeg lurte på om det var bilen som ikke taklet fartshumper eller om det bare var en litt ustabil fører jeg havnet bak.

Kompressor kom ikke med noe svar på dette, men Iseran svarte at humpene ikek er tilpasset fartsgrensene, noe jeg svarte at de er og begrunnet dette.

Og bilers evne til å takle fartshumper er absolutt viktig for salgstallene både i oktober 2020 og ellers, da det er et viktig kriterie for valg av bil. Hvertfall for meg som har ca 20 passeringer av fartshumepr daglig så er det en viktig egenskap å kunne passere fartshumpene i fartsgrensa. Ille nok å ikke kunne holde fartsgrensa når jeg har henger med tung eller skjør last.

Når jeg prøvekjører nye biler som er aktuelle å kjøpe så tar jeg alltid turen over noen fartshumper for å sjekke at de takler slike greit, og klarer de ikke det så ryker de effektivt ut av mitt bidrag til salgsstatstikken. Min første bil var riktignok ikek så god på fartshumper, men da jeg kjøpte den hadde jeg minimal erfaring med SUV-er og hvor mye bedre de er over fartshumper.

De siste årene har det poppet opp massevis av nye fartshumper og samtidig så har SUV-er (feks min bilmodell) gjort det bra på salgsstatisitkken, så det kan nok være en viktig sammenheng der.

Sikkert ikke vanskelig å starte nye tråder, det er vel bare å trykke på den knappen som heter "Nytt tema" antar jeg. Ting som er teknisk krevende pleier ikke å stoppe meg da jeg er teknisk anlagt. Men jeg har ikke hatt noe behov for å starte nye tråder. Det er jo også helt vanlig her at det diskuteres diverse ting i trådene og at det blir litt avsporing, uten at det byr på noen problemer.

Kompressor-V8

Kompressor-V8
25.10.20 10:21
SUV: Hvordan er EQC over fartshumper? Går det greit å holde fartsgrensa eller må du bremse ned?

Morsomt at du spør, for kjører man litt fort i kraftige og dårlige «30-humper» subber den nedi med noen skvettlapper under bilen.

Det er ikke spesielt betydningsfullt, for selv kjører jeg pent i alle fartshumper, men de skvettlappene er sikkert der for å hindre turbulens eller noe i luftstrømmen som vedrører aerodynamikken vil jeg anta. Ser man under en EQC foran så ser man to slike plastlapper som stikker ned fra bilen. Fjæringskomforten er meget god. Fast nok til at den ikke er for myk og gjyngete (som etron gjerne blir), og myk nok på motorvei til å gi Mb-komfort og fin flyt. S-klassen er bedre, spesielt på bygater og i lave hastigheter, men det skulle bare mangle. Men det er ikke så stor forskjell som man kanskje skulle tenke seg.

Jeg ser ikke på EQC som en ekte SUV slik Cayenne og GLE i større grad er, men mer som en 4wd crossover elbil av hendig størrelse med god fremkommelighet og flott komfort og støydemping. Den er meget god å kjøre. Helt uformelt har jeg målt støydempingen i bilen i 80km/t og 100km/t og den er tett opp til S-klasse coupe på db-måler når S-klassen har sommerdekk og EQC har vinterdekk. Målte en kompis sin 523ia F10 med 18 tommere. Den er rundt 3 flere antall db i hastigheter på 80 og 100.

Som en kuriositet er det vel markedets eneste elbil (?) med elektrisk inn/utfellbart hengerfeste. Den trekker 1800kg og gjør den til en meget god allsidig bruksbil.

Jeg veide den i går på vekt hos vegvesen. Den veier 2540kg uten personer inni. Mer vekt bak enn foran. Etronen limited jeg hadde veide 2640kg + personer på samme vekt. Til sammenligning veier S 500 coupe 4matic med full bensintank 2130kg + personer på samme vekt.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 10:31)

SUV

SUV
25.10.20 11:46
Kompressor-V8: Morsomt at du spør, for kjører man litt fort i kraftige og dårlige «30-humper» subber den nedi med noen skvettlapper under bilen. Det er ikke spesielt betydningsfullt, for selv kjører jeg pent i alle fartshumper, men de skvettlappene er sikkert der for å hindre turbulens eller noe i luftstrømmen som vedrører aerodynamikken vil jeg anta. Ser man under en EQC foran så ser man to slike plastlapper som stikker ned fra bilen. Fjæringskomforten er meget god.

Da høres det ut til at EQC takler fartshumper bra og det er jo fint, men det kan jo hende lyden av noe som skraper nedi (som bare er skvettlappen) har skremt bilisten jeg kjørte bak fra å holde ok fart over fartshumpene. Hører jo ofte diverse biler som tar nedi i fronten på fartshumper.

Så da er altså ikke fartshumper noen grunn til å skremmes fra å kjøpe EQC i oktober 2020 (eller andre måneder).

SUV

SUV
25.10.20 12:19
rosmebraad: Forslag: SUV starter sin egen megalange tilhengertråd.

Hengerspotting-tråden finnes allerede så da er det unødvendig å starte en ny tråd om det samme.

Someone

Someone
29.10.20 11:28
Someone: Og da var 2000 passert av ID.3 nå i oktober alene

Skal vel holde hardt å nå 2500, men kommer nok ikke langt unna

Kompressor-V8

Kompressor-V8
29.10.20 13:36

Id.3 er bare 700 biler unna 2. plassen blant mest solgte elbiler i 2020.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 13:36)

MacanT

MacanT
30.10.20 11:23

Jeg regner med at Porsche Taycan har passert 1000 registreringer på totalen. Elbilstatistikk.no viser riktignok 969 men så kan man sikkert legge til et hundretall biler som er registrert på fossilbil skilt.

Someone

Someone
30.10.20 13:02
MacanT: Jeg regner med at Porsche Taycan har passert 1000 registreringer på totalen. Elbilstatistikk.no viser riktignok 969 men så kan man sikkert legge til et hundretall biler som er registrert på fossilbil skilt.

Er vel ikke umulig elbilstatistikken fanger opp disse?

MacanT

MacanT
30.10.20 18:25
Someone: Er vel ikke umulig elbilstatistikken fanger opp disse?

Ifølge det jeg har hørt på elbilforum så fanger elbilstatistikk.no ikke opp elbiler som blir registrert på fossilbil skilt.

nometalhorse

nometalhorse
30.10.20 19:03
MacanT: Ifølge det jeg har hørt på elbilforum så fanger elbilstatistikk.no ikke opp elbiler som blir registrert på fossilbil skilt.

Vil tippe at forholdstallet har holdt seg...

Til og med august var det registrert 860 Taycan i Norge. 228 av dem, 27 prosent, har droppet elbil-skilt.

Someone

Someone
31.10.20 08:26

De synes jo uansett på slutten av måneden når OFV kommer med sine tall

Det ble forresten bare neste 2500 for ID.3. Hadde måneden hatt en registreringsdag til hadde den klart den

rosmebraad

rosmebraad
31.10.20 10:43

Hadde tenkt meg en tur for å se  ID3 igår, men tiden strakk ikke til da man går i arbeid, også om fredagene.

SUV

SUV
01.11.20 23:13
rosmebraad: Hadde tenkt meg en tur for å se  ID3 igår, men tiden strakk ikke til da man går i arbeid, også om fredagene.

Hva lags arbeid er det du har nå? Taxifører er vel enkelt der man er vokst opp og er lokalkjent, men litt verre i en helt ny by vil jeg anta selv om man jo har gps og slikt. Men man finner jo alltids frem, jeg har jo selv vært yrkessjåfør i Oslo uten gps (var ikke så vanlig den gang) og uten å være nevneverdig lokalkjent (hadde bare såvidt kjørt bil i Oslo før jeg begynte i den jobben).

Jobber du som regn-lokker for bøndene på Østlandet? Før bodde du i Bergen og da var det der det regnet  mest, men nå bor du vel i Oslo og nå har vel østlandet fått mer regn enn Bergen ettersom jeg har forstått.

trondhjem

trondhjem
02.11.20 10:48
Kompressor-V8: EQC ser ut til å ha mistet helt salgstempoet. Henter bilen til kona i dag og er så langt bare registrert 170-175 stk i oktober. Fint at den ikke blir for vanlig.

Jeg tror det skyldes mer leveringsproblemer. 

Det kom et rush med biler i august (da jeg fikk min), så dabbet det kraftig av. Ser på EQC-forumet på facebook at det er mange som venter bil er frustrerte på at utleveringene er forsinket. Ryktene vil ha det til at Merceds sliter med å få nok batterier. 

Ellers er jeg veldig enig i din beskrivelse av hvordan bilen er å kjøre. Jeg prøvekjørte e-tron to ganger og fikk aldri samme godfølelse som jeg gjør bak rattet til EQC'en. Dette er i særklasse den mest behagelige og morsomme (den kan være veldig kvikk om du vil) bilen jeg har kjørt. Det skal rett nok sies at jeg har på langt nær samme erfaring med premiumbiler som du har. 

trondhjem

trondhjem
02.11.20 10:54
SUV: Hvordan er EQC over fartshumper? Går det greit å holde fartsgrensa eller må du bremse ned?

Jeg kan etter tre måneder med en EQC bekrefte kompressor-V8s inntrykk. 

Normale fartsdumper kan du fint passere på fartsgerensen, men er de litt bratte kan skvettlappene slå nedi. Jeg kjører derfor litt forsiktig over dem fordi jeg ønsker ikke at den stille og behagelige kjøreturen skal forstyrres av en "voldsom" hump og skrapelyd. Bilen innbyr ikke til slik kjøring. 

rosmebraad

rosmebraad
02.11.20 11:05

Så EQC har såpass tech-nivå at skvettlappene funker? Ser det ee mye debatt og bestyr rundt skvettlapper og Mod 3.

trondhjem

trondhjem
02.11.20 11:10
rosmebraad: Så EQC har såpass tech-nivå at skvettlappene funker?

Tech-nivå som funker? Det er bare en plastlapp som henger ned fra understellet.

(Innlegget ble redigert 02.11.20 11:11)

rosmebraad

rosmebraad
02.11.20 11:35

Men funker den? Holder sand og løv borte fra lakken uten å samle opp sand? Problemer med sånt på Mod 3 iflg. forum/nett.

trondhjem

trondhjem
02.11.20 12:06
rosmebraad: Men funker den? Holder sand og løv borte fra lakken uten å samle opp sand? Problemer med sånt på Mod 3 iflg. forum/nett.

Det har jeg verken tenkt på eller lagt merke til. Vet ikke hvor godt den beskytter lakken. 

nometalhorse

nometalhorse
02.11.20 12:35
trondhjem: Det har jeg verken tenkt på eller lagt merke til. Vet ikke hvor godt den beskytter lakken.

Er det noe annet enn de som sitter i forkant av fremhjul og bakhjul?
I så fall er det kun for å bedre luftmotstanden.

De har forresten testet BMW X5 XDRIVE45E OG MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC i vinterforhold på fjelltur her.

trondhjem

trondhjem
02.11.20 13:02
nometalhorse: Er det noe annet enn de som sitter i forkant av fremhjul og bakhjul?

Nei. Vi snakker om det samme.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg