Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eksosproblematikk på vinteren

NYTT TEMA
Ailai

Ailai
13.10.20 10:03

Vi har en 2006 Ford Mondeo som ryker noe helt vanvittig på vinteren, det er diesel og dpf filter på den.

Den har gått fint i sommer, men nå som det blir kaldere igjen starter problemene opp igjen. Når den slås av er det et eller annet som fortsetter å gå i alt fra et halvt minutt til flere minutter. Den samme lyden kan av og til komme når bilen er på men stillestående, eller ved køkjøring. Men ofte vil det velte hvit røyk ut fra under bilen etter den slås av, og dette kan pågå i 3-4minutter på det verste, det er så mye røyk at forbipasserende av og til har trodd at bilen har tatt fyr. Røyken er hvit. 

Hva i alle dager kan dette være, det er prøvd å rense dpf filter uten at det har hatt noe effekt, og bilen får jevnlig lengre turer

henlie

henlie
13.10.20 10:17

Det høres ut som en parkeringsvarmer. Den kan også starte automatisk ved behov under kjøring når det er kaldt og eksosutløpet for denne er gjerne under bilen, i næheten av motor/frontaksel. Så vidt meg bekjent er det heller ingen form for filter e.l. på slike parkeringsvarmere. Jeg vet av erfaring at disse kan ryke en del, gjerne med hvit røyk som du beskriver. Behøver ikke være noe galt, men vet du om bilen har noe slikt?

Edit: Her står det også litt i instruksjonsbok jeg fant på nett for den aktuelle modellen: https://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?bookCode=O7963&countryCode=NOR&languageCode=no&marketCode=WD&viewTech=IE&chapterTitleSelected=G837879&subTitleSelected=G837885&topicHRef=G832423&div=f&variantid=924&vFilteringEnabled=False&userMarket=NOR

(Innlegget ble redigert 13.10.20 10:22)

Ailai

Ailai
13.10.20 10:46

Hmm, jeg tror ikke den har parkeringsvarmer, men det kan for all del være vi har det, det er min mann som bruker bilen mest, så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har helt oversikt når det kommer til den bilen

Jan

Jan
13.10.20 12:21
Ailai: Hmm, jeg tror ikke den har parkeringsvarmer,

Det er en del dieselbiler som har tilleggsvarmer, selv om de ikke har parkeringsvarmer som kan brukes når bilen står parkert. I prinsippet er det samme innretning, men den kobler bare inn når temperaturen synker under et visst nivå.
Jeg er enig med henlie at det virker som det er denne som lager røyken. Det skyldes dårlig forbrenning og kan fikses på et spesialverksted for slike. Søk opp Webasto eller Ebersprächer det er de to som er nærmest enerådende på markedet.
Det trenger ikke bli så dyrt, mest sannsynlig er det et glødegittter som må byttes.

xantiasx

xantiasx
13.10.20 13:00

Dieselvarmeren bør gå i minst 15 minutter for å brenne reint. Derfor lett for å ose mye ved mye småkjøring.

piezo

piezo
13.10.20 14:03

Jeg måtte skifte brennkammer på min dieselvarmer med lignende symptomer. Rundt 5000,- på et dieselverksted. Da ble det mye mindre røyk og bilen ble god og varm igjen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg