Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forsinket levering-kjøp av ny bil

NYTT TEMA
Korgutt

Korgutt
13.10.20 10:56

For noen uker siden nærmere bestemt 1.august inngikk jeg en kontrakt om kjøp av ny bil. Den gamle har gjort nytten sin og familien tenkte at nå var det på tide med en ny. I kontrakten ble det angitt en antatt leveringsuke som var uke 40 og senest levering i uke 46. På det tidspunktet ble det antydet at produksjonen skulle starte i løpet av uke 39. Til opplysning skal dette være en 2021-modell. Igår tok jeg en prat med selger og lurte på hva stoda var. Da fikk jeg høre at på grunn av covid-19 hadde de enda ikke fått iverksatt produksjonen og at jeg måtte regne med at leveringstidspunktet ikke kom til å bli innfridd. Selger antydet at den kanskje kunne bli levert i uke 48 og det ble også antydet en prisreduksjon som han var i dialog med importøren av bilen. Ble ikke sagt noe om hvor mye den isåfall ville bli på den prisreduksjonen. Hva kan man forvente i en slik situasjon? Bilen har forøvrig en kjøpssum på 572000,-kr. 

Someone

Someone
13.10.20 12:12
Korgutt: Hva kan man forvente i en slik situasjon?

Trolig svært lite

trondhjem

trondhjem
13.10.20 14:07
Korgutt: Hva kan man forvente i en slik situasjon?

Du får et svar her:

https://www.nbf.no/artikler/2020/juridisk/levering-av-nybil-koronaforsinket--hvilke-rettigheter-har-kunden/

InsVerderben

InsVerderben
13.10.20 18:30
trondhjem: Du får et svar her: https://www.nbf.no/artikler/2020/juridisk/levering-av-nybil-koronaforsinket--hvilke-rettigheter-har-kunden/

Informativt og forteller ikke minst om at dette er en noe kinkig problemstilling, som ikke nødvendigvis gir kjøper medhold og endel "hvis-som-at, dersom-at" her.!

Om kontrakten ble inngått etter at corona-situasjonen ble kjent (med noen forbehold) kan det fremstå som kunden står sterkt.

Ønsker trådstarter all mulig lykke til!!

(Innlegget ble redigert 13.10.20 18:40)

Iseran2770

Iseran2770
13.10.20 18:51
InsVerderben: Om kontrakten ble inngått etter at corona-situasjonen ble kjent (med noen forbehold) kan det fremstå som kunden står sterkt.

Det kan jeg ikke tenke meg. Bilforhandlere skriver ikke kontrakter der de må betale forsinkelsesbøter om bilen ikke er klar på antydet dato.

Jeg fikk en kraftig forsinkelse for mange år siden. Bilforhandleren lånte meg en demobil/bruktbil mens vi ventet på at produsenten klarte å levere.

Mange elbiler har jo kommet mye senere enn forventer og forhandlerne har sørget for at det ikke får økonomiske konsekvenser for selger.

Forfun

Forfun
13.10.20 19:28

Mener åhuske at du fikk låne en diesel bil. Ikke veldig fornøyd. 

Hvis trådstarter finleser kontrakten fremkommer det sikkert tydelig at forsinkelser ikke betyr noe for forhandler. Tipper null kompensasjon. Er du heldig billig leiebil  

Korgutt

Korgutt
13.10.20 19:52

Er på jobb akkurat nå så jeg får ikke fulgt opp i den grad jeg ønsker men takker for absolutt alle innspill og skal følge de opp overfor selger. Bilen er forøvrig en helt flunkende ny Skoda superb stasjonsvogn og er en oppgradering av Skoda Octavia som jeg har nå. Den ble kjøpt da avgiften på dieselbiler gikk kraftig ned for noen år siden.

henlie

henlie
14.10.20 10:03
Korgutt: Bilen er forøvrig en helt flunkende ny Skoda superb stasjonsvogn og er en oppgradering av Skoda Octavia som jeg har nå. Den ble kjøpt da avgiften på dieselbiler gikk kraftig ned for noen år siden.

Fin bil det, hybrid?

Du får oppdatere oss når resultatet foreligger..

Korgutt

Korgutt
14.10.20 10:24
henlie: hybrid?

Diesel til Lan Marie sin store forargelse.

BlueRaptor

BlueRaptor
15.10.20 14:10
Korgutt: Diesel til Lan Marie sin store forargelse.

På dager med høy luftforurensning i Oslo bør hun vel ønske deg velkommen, såfremt motoren er varm når den entrer byen. Nye Euro6-motorer renser jo luften om den er skitten nok!

Korgutt

Korgutt
15.10.20 16:25
BlueRaptor: dager med høy luftforurensning i Oslo bør hun vel ønske deg velkommen, såfremt motoren er varm når den entrer byen. Nye Euro6-motorer renser jo luften om den er skitten nok!

Du sier noe der?

henlie

henlie
16.10.20 07:27

Som så mange andre. Nye dieselmotorer er nok ikke så ille for miljøet, selv om variasjonene fortsatt er store og avhenger av temperatur osv. Iflg. 

Men, du er ikke alene. Ta et søk på finn.no på 2-3 år gamle biler i samme klasse, stasjonsvogner med "litt motor" (min. 180 hk), automat, firehjulsdrift og hengerfeste som nordmenn gjerne skal ha. Da er fordelingen 33 bensinbiler, 81 hybridbiler og 311 dieselbiler. 

InsVerderben

InsVerderben
16.10.20 19:33
Iseran2770: Det kan jeg ikke tenke meg. Bilforhandlere skriver ikke kontrakter der de må betale forsinkelsesbøter om bilen ikke er klar på antydet dato. Jeg fikk en kraftig forsinkelse for mange år siden. Bilforhandleren lånte meg en demobil/bruktbil mens vi ventet på at produsenten klarte å levere. Mange elbiler har jo kommet mye senere enn forventer og forhandlerne har sørget for at det ikke får økonomiske konsekvenser for selger.

Skal ikke bestride det!

Leste artikkelen debattant trondhjem la ut link til tidligere i tråden og den, med visse forbehold, viste til at kjøper ville ha gode kort på hånden. Kan virke som om at det da ikke funker slik i praksis, dessverre...!

perchri

perchri
18.10.20 21:06
Iseran2770: Det kan jeg ikke tenke meg. Bilforhandlere skriver ikke kontrakter der de må betale forsinkelsesbøter om bilen ikke er klar på antydet dato.

Annuller kontrakten. Finn på noe annet. Det burde andre også gjøre. Med det mener jeg kjøp en bil du kan få innen maks 14 dager. Da gjør man noe lurt. Hvis flere bilkjøpere holder på en slik policy, kan man endre bilprodusentenes også. vente på en bil over måneder....hmmm da skal det jaggu være litt av en bil...

Jan

Jan
18.10.20 22:16
perchri: Annuller kontrakten. Finn på noe annet. Det burde andre også gjøre. Med det mener jeg kjøp en bil du kan få innen maks 14 dager. Da gjør man noe lurt. Hvis flere bilkjøpere holder på en slik policy, kan man endre bilprodusentenes også. vente på en bil over måneder....hmmm da skal det jaggu være litt av en bil...

Trådstarter har gjerne lyst på akkurat den bilen han har bestilt. Å få en ny bil innen to uker, med det utstyret man ønsker, er nok bortimot umulig.
Vi må nok innfinne oss med at hele verden er i en spesiell situasjon akkurat nå, og være tålmodige.
Hvis forsinkelsen av leveringen har medført at han er uten bil, bør forhandleren hjelpe til med en erstatningsbil, til leveranse er mulig.

Korgutt

Korgutt
18.10.20 22:30
Jan: Trådstarter har gjerne lyst på akkurat den bilen han har bestilt. Å få en ny bil innen to uker, med det utstyret man ønsker, er nok bortimot umulig.
Vi må nok innfinne oss med at hele verden er i en spesiell situasjon akkurat nå, og være tålmodige.
Hvis forsinkelsen av leveringen har medført at han er uten bil, bør forhandleren hjelpe til med en erstatningsbil, til leveranse er mulig.

Og dette har du rett i. Jeg har forsåvidt en gammel Skoda octavia stv som fortsatt ruller og går. Blir bare til at vi beholder den litt lenger enn det vi trodde tidligere i år. Håpet bare at det ikke blir FOR lenge å vente på den nye bilen.

Jan

Jan
18.10.20 22:38

Det får vi ikke håpe at du må. Den nye bilen din kommer nok etter hvert. Selvfølgelig kan du kreve dine forbrukerrettigheter, og hyle høyt, men det bringer ikke bilen du ønsker deg, fortere hjem på tunet.

cjparker

cjparker
18.10.20 22:40
Korgutt: Og dette har du rett i. Jeg har forsåvidt en gammel Skoda octavia stv som fortsatt ruller og går. Blir bare til at vi beholder den litt lenger enn det vi trodde tidligere i år. Håpet bare at det ikke blir FOR lenge å vente på den nye bilen.

Jeg ville nok (også) gatt et edruelig forhold til leveringstid i disse tider. Jeg ville tro det skal være en smal sak med enten lånebil eller en eller annen form for rabatt. Jeg ville muligens satset på 1/2 kostnadsfri(e) service eller noe i den duren.

Forrige uke kom lillebros eqc senere enn antatt, og BOS lånte villig ut en glc inntil bilen var klar til å fortale butikken.

VGstig

VGstig
18.10.20 23:07
cjparker: Jeg ville muligens satset på 1/2 kostnadsfri(e) service

Ja, prøv å få med service, grommere dekk, ekstrautstyr, dekkhotell eller noen andre fordeler. Å "gå til sak" mot bilforhandleren er bortkastet energi. Vet ikke hvem som selger Skoda, men vi fikk 3 års serviceavtale på e-Golfen vi kjøpte i sommer.

Korgutt

Korgutt
18.10.20 23:10
VGstig: Vet ikke hvem som selger Skoda,

Møller Bil i Oslo. I vårt tilfelle Etterstad avdelingen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg