Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bruktbbil - usikker på hvilken jeg skal velge

NYTT TEMA
Dropps

Dropps
20.10.20 10:32

Skal kjøpe bruktbil. De viktigste kriteriene er at den er driftssikker, har automat og bensin/hybrid. Bagasjerommet bør romme minst 350 ltr, elbil passer ikke for meg nå. Har en stram økonomi

Har et budsjett på kr 220 000,- og jeg ser på biler fra 2016 og nyere som har kjørt under 50 000 km.

Modellene jeg vurderer er:

Honda Civic

Toyota Auris Hybrid

Kia Niro Hybrid

Er det noen som har erfaring eller kunnskap fra disse modellene som kan si noe for og imot, eventuelt er det noen andre jeg bør vurdere. Leser og leser tester men ender opp mer forvirret.

BlueRaptor

BlueRaptor
20.10.20 11:57

Kia Niro Hybrid - den har 7 år/150000km garanti.

passat06

passat06
20.10.20 14:19

Prøv dem og kjøp den du liker best, tenker at det er hipp som happ hvilken du velger. 

(Innlegget ble redigert 20.10.20 14:20)

Allegerita

Allegerita
20.10.20 14:53

Du kunne vurdert BMW 225xe med firehjulsdrift. 

Dropps

Dropps
20.10.20 15:18

Takk for svar dere, ja må ut å prøvekjøre.

Er skeptisk til BMW når jeg ser hvordan de presterer i Länsförsäkringars maskinskaderapport 2017 og 2020. 

xantiasx

xantiasx
20.10.20 17:34

Jeg ville vurdert Civic'en først. Antageligvis minst problemer.

jonasv

jonasv
20.10.20 17:51
Dropps: Leser og leser tester men ender opp mer forvirret.

Du ender nok langt mer forvirret her inne... Prøvekjør alle tre og ta en vurdering selv.

Jan

SUV

SUV
20.10.20 20:45
Dropps: Skal kjøpe bruktbil. De viktigste kriteriene er at den er driftssikker, har automat og bensin/hybrid. Bagasjerommet bør romme minst 350 ltr, elbil passer ikke for meg nå. Har en stram økonomi Har et budsjett på kr 220 000,- og jeg ser på biler fra 2016 og nyere som har kjørt under 50 000 km. Modellene jeg vurderer er: Honda Civic Toyota Auris Hybrid Kia Niro Hybrid   Er det noen som har erfaring eller kunnskap fra disse modellene som kan si noe for og imot, eventuelt er det noen andre jeg bør vurdere. Leser og leser tester men ender opp mer forvirret.

Mitsubishi Outlander PHEV (ladehybrid) 2017-mod, 14.200 km til 40.372 kr:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188180804

Men man må vel muligens ta høyde for at det er noe trykkfeil inne i bildet der da denne virker ekstremt billig selv om det ser ut til å vøre bruktimport (bilde av papirer på tysk).

Jeg har selv makan bil, bare noen få år eldre og med 3 ganger så høy km stand som den grensa du har satt deg. Jeg har et forbruk på 0,37 l/mil ifølge kjørecomputeren (og det virker som om det stemmer bra). Den hoppet nylig opp dit fra 0,36 l/mil da jeg en dag kjørte 300 km med en henger på 1.1 tonn på slep.

Dette er en stor SUV hvor du også får firehjulstrekk og den kan trekke 1,5 tonn henger på lovlig vis (og helt sikkert mer på ulovlig vis, jeg har tauet en Nissan Primera i motbakke samtidig som jeg hadde 700 kg henger etter bilen).

(Innlegget ble redigert 20.10.20 20:50)

SUV

SUV
20.10.20 20:46
jonasv: Du ender nok langt mer forvirret her inne

Det er vel hovedsakelig du som er forvirret her inne, og prøver å skape forvirring blant andre for å få flere likesinnede.

SUV

SUV
20.10.20 20:48
xantiasx: Jeg ville vurdert Civic'en først. Antageligvis minst problemer.

Jeg har kjørt Honda i over 10 år og det stemmer hvertfall med min erfaring at det var lite problemer med min Honda.

jonasv

jonasv
20.10.20 21:07
SUV: den kan trekke 1,5 tonn henger på lovlig vis (og helt sikkert mer på ulovlig vis, jeg har tauet en Nissan Primera i motbakke samtidig som jeg hadde 700 kg henger etter bilen).

lol

Det er vel det eneste du tenker på 90% av dagen. Tilhengere..  :)

Jan

Jan
20.10.20 21:46
SUV: Mitsubishi Outlander PHEV (ladehybrid) 2017-mod, 14.200 km til 40.372 kr:

Sjekket den. Prisen er 347.372,-.
At Outlander PHEV er rette bilen for deg, har jeg ingen grunn til å tvile på. Det er ikke dermed sagt at den er rette bilen for alle andre. Trådstarter er tydeligvis ute etter en kompaktbil, i og med at han vurderer Civic, Auris og Niro.
Da er bilen jeg fant, som har 1 km og nybilgaranti i 5 år, et bedre alternativ for ham, selv om den koster 30.000 mer enn budsjettet hans.
En annen sak er at bilen du lenket til, selges av et firma som har invest i firmanavnet sitt. Det og Consult, er noe som burde få en del alarmklokker til å ringe. Bruktbilkjøp- og salg, har lite med investering å gjøre. Butikken synes ikke å gå særlig bra heller.

Jan

Jan
20.10.20 21:56
SUV: Jeg har kjørt Honda i over 10 år og det stemmer hvertfall med min erfaring at det var lite problemer med min Honda.

Jeg hadde Honda fra -91 til 2017 (Accord og Jazz), og kan bekrefte dine erfaringer. Jeg har også hatt noen Honda MC, de var også bortimot feilfrie.
Honda er verdens største produsent av forbrenningsmotorer, og vel renommert for å lage bortimot skuddsikre motorer i  det aller meste til lands til vanns og i luften.

SUV

SUV
20.10.20 22:22
Jan: Sjekket den. Prisen er 347.372,-.
At Outlander PHEV er rette bilen for deg, har jeg ingen grunn til å tvile på. Det er ikke dermed sagt at den er rette bilen for alle andre. Trådstarter er tydeligvis ute etter en kompaktbil, i og med at han vurderer Civic, Auris og Niro.
Da er bilen jeg fant, som har 1 km og nybilgaranti i 5 år, et bedre alternativ for ham, selv om den koster 30.000 mer enn budsjettet hans.
En annen sak er at bilen du lenket til, selges av et firma som har invest i firmanavnet sitt. Det og Consult, er noe som burde få en del alarmklokker til å ringe. Bruktbilkjøp- og salg, har lite med investering å gjøre. Butikken synes ikke å gå særlig bra heller.

Nå har de korrigert prisen til et mer logisk nivå ser jeg. Hadde annonsa fremme og så etter at prisen der var litt over 40.000 kr og oppdaterte siden og da spratt prisen i været.

Det trådstarter har skrevet om størrelse på bilen er minst 350 liter bagasjerom (som også alle store biler oppfyller) og at han/hun har stram økonomi, noe som lett kan føre til at aktuelle biler er små biler, selv om vedkommende ønsker seg stor bil. Men hvis man finner aktuelle biler som er små og kan få en stor innafor budsjett så vil det for mange bare være et stort pluss.

Særlig forrige bilen min kunne godt vært litt større, men den hadde et gunstig forhold mellom pris og hva man får for pengene og ble derfor kjøpt. Hadde jeg fått feks en ny Pajero til samme sum så ville jeg heller valgt det. Så i ettertid at Suzuki XL-7 kunne ha vært et godt alternativ, mye større og kostet  bare ca 13.000 kr mer enn min bil.

Forslaget ditt til bil er sikkert godt det, men hvis trådstarter ikke kan klare å skaffe 30.000 kr mer enn grensa si så hjelper det lite at det er et godt kjøp.

Jeg er enig i at Invest i navnet på et bilfirma som selger helt vanlige biler ikke tyder så veldig bra. At firmaet ikke går så bra kan jo være både dumt og bra. Dumt hvis man har reklamasjon og de er konk. Men bra om de heller tar seg lite betalt og går dårlig istedenfor å ta seg grådig betalt og få et stort overskudd. Jeg har selv kjøpt båt at  et firma som gikk konk før garantien på motor gikk ut, men fikk ikke bruk for garantien og er godt fornøyd med kjøpet. Selgeren i butikken prutet selv ned prisen jeg skulle betale til godt under det jeg hadde sett for meg var en grei pris å betale.

SUV

SUV
20.10.20 22:26
Jan: Jeg hadde Honda fra -91 til 2017 (Accord og Jazz), og kan bekrefte dine erfaringer. Jeg har også hatt noen Honda MC, de var også bortimot feilfrie.
Honda er verdens største produsent av forbrenningsmotorer, og vel renommert for å lage bortimot skuddsikre motorer i  det aller meste til lands til vanns og i luften.

Jeg var forsåvidt  ikke klar over at Honda laget motorer som brukes i lufta. Men jeg har forresten kommet opp fra bakken ved hjelp av Honda-motor, men det var med en liten lift jeg brukte da jeg skulle jobbe 6 meter over bakken i min forrige jobb.

Honda påhengsmotorer har jeg sett mange av, men mine båter har Suzuki og Yamaha, som også har fungert bra den tiden jeg har hatt dem.

SUV

SUV
20.10.20 22:38
jonasv: lol Det er vel det eneste du tenker på 90% av dagen. Tilhengere..  :)

Arbeidsdagen tenker jeg nok ca 90% på tilhengere og 10% på biler, mens jeg nok tenker mindre på tilhengere på fritiden.

Hengeren min var koblet til bilen ca 2 timer igår, men uten at jeg trengte å tenke på det hele tiden (kjørte bare noen få km).

Idag kikket jeg litt på Youtube og jammen kom jeg til å tenke litt på tilhenger da også, for i bakgrunnen så jeg bilen min og en Tysse-henger som var koblet på den.

jonasv

jonasv
21.10.20 17:13
Jan: el renommert for å lage bortimot skuddsikre motorer i  det aller meste til lands til vanns og i luften.

Tøys. Honda er bra biler på like linje med Toyota, men ikke feilfrie.

Jan

Jan
21.10.20 17:42
SUV: Jeg var forsåvidt  ikke klar over at Honda laget motorer som brukes i lufta.
Dropps

Dropps
21.10.20 18:08
Jan: Denne må være et kupp:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195524242

Civic'en blir dessverre for dyr. Men lurer på hvor den har stått så lenge.

Bytex

Bytex
21.10.20 18:13

Jeg har 2016 Auris hybrid stasjonsvogn. Fin til by- og småkjøring, og ok på landeveiskjøring. Går billig med rolig kjøring, som drivverket innbyr til, og går for å være nesten like driftssikker som Prius. Blir god og varm på vinteren. Men mange negative sider ved bilen:

-Undermotorisert for kjøring på motorvei. 
-Mye hjulstøy og motorstøy oppi fart.

-Mye knirking fra interiør og seter.

-Utenom toppmodellen som har LED-lys er halogen på denne bilen trafikkfarlig, så dårlig er de rett og slett.

Dropps

Dropps
21.10.20 18:41
Bytex: Jeg har 2016 Auris hybrid stasjonsvogn. Fin til by- og småkjøring, og ok på landeveiskjøring. Går billig med rolig kjøring, som drivverket innbyr til, og går for å være nesten like driftssikker som Prius. Blir god og varm på vinteren. Men mange negative sider ved bilen: -Undermotorisert for kjøring på motorvei. 
-Mye hjulstøy og motorstøy oppi fart. -Mye knirking fra interiør og seter. -Utenom toppmodellen som har LED-lys er halogen på denne bilen trafikkfarlig, så dårlig er de rett og slett.

Takk for svar!

Dropps

Dropps
21.10.20 18:42

Harr det noe for seg å vente til etter nyttår med å kjøpe bruktbil? Med tanke på at bilene blir ett år eldre på papiret.

Jan

Jan
21.10.20 19:05
Dropps: Harr det noe for seg å vente til etter nyttår med å kjøpe bruktbil? Med tanke på at bilene blir ett år eldre på papiret.

Det har neppe noen betydning.

Dropps

Dropps
21.10.20 19:14
Jan: Det har neppe noen betydning.

Det var synd.

rosmebraad

rosmebraad
21.10.20 20:30

Det er vel heller motsatt, at bilforretningene er interessert i å få ut biler i desember, foe å få fine salgstall for årstotalen.

(Innlegget ble redigert 21.10.20 20:31)

Herinacius

Herinacius
21.10.20 20:35

Volvo V70. Hva ellers?

Jan

Jan
21.10.20 21:40
Herinacius: Volvo V70. Hva ellers?

Eller Mondeo i findress. Siste V70, var vel mer eller mindre en pyntet Mondeo. For all del en bra bil, men ingen ekte svenske.
Mye rart av motor og girkasser i disse. Bl.a PSA 1,6 diesel med powershift girkasse og 2,0 Ford diesel som var beryktet for å selvdestruere på grunn av stigning av oljenivå fordi at partikkelfilterregenerering gikk amok.

Dropps

Dropps
21.10.20 21:49
rosmebraad: Det er vel heller motsatt, at bilforretningene er interessert i å få ut biler i desember, foe å få fine salgstall for årstotalen.

Takk, kan jo håpe på det :)

Jeg har også begynt å se på Prius (ikke plug in), den ser også ut til å være et fornuftig valg.

Jan

Jan
21.10.20 22:17
Dropps: Jeg har også begynt å se på Prius (ikke plug in), den ser også ut til å være et fornuftig valg.

Hvis du ikke er spesielt glad i å kjøre bil, og kan leve med hjulstøy, elendig kvalitetsfølelse, ufølsom styring, merkelig betjening, elendige seter og dårlig vinterfremkommelighet på grunn av overfølsom antispinn, er Prius et godt valg.
De går hundretusenvis av km uten særlige utgifter, og bruker lite bensin på bykjøring. På landevei og motorvei, derimot, må du regne med at de bruker noe mer enn tilsvarende biler med bensin- eller dieselmotor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg