Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Girkasse problem

NYTT TEMA
hvasker

hvasker
21.10.20 18:45

Har en Volvo V70 automat som har en tendens til å gire hardt. Spesielt når jeg gir full gass. Da går turtallet høyt opp, og gir bilen et ganske hardt rykk om dere forstår.

Har tenkt å flushe bilen, men tenkte å forhøre meg med noen som er litt mer spesialist enn meg på tema om det kan være noe annet en girkasse olja. Hva tenker dere?

Jan

Jan
21.10.20 19:13
hvasker: Har tenkt å flushe bilen, men tenkte å forhøre meg med noen som er litt mer spesialist enn meg på tema om det kan være noe annet en girkasse olja. Hva tenker dere?

Hvis oljen er gammel, er min erfaring at det kan hjelpe med en flush og oljebytte. Siden du neppe skal gjøre dette selv, kan du jo spørre de som skal gjøre jobben. Da går jeg ut fra at bilen din har konverterautomat og ikke powershift fra Ford.
Du skriver ikke noe om alder og km-stand. Er den høy nok, kan det hende det er noe mer alvorlig. 

hvasker

hvasker
21.10.20 19:28

Er en 2006 modell, gått 250k, men ja, kan ta å høre med dem og

(Innlegget ble redigert 21.10.20 19:28)

Jan

Jan
21.10.20 19:40
hvasker: Er en 2006 modell, gått 250k, men ja, kan ta å høre med dem og

Da har den mest sannsynlig Aisingirkasse. Disse skal ha oljebytte hver 60.000 km.

rosmebraad

rosmebraad
21.10.20 20:29

Et godt sted å begynne er å ringe Automatgearservice i Bergen, tlf.  55 18 05 40.

Jan

Jan
21.10.20 21:27
rosmebraad: Et godt sted å begynne er å ringe Automatgearservice i Bergen, tlf.  55 18 05 40.

Flinke folk det, men litt tungvint dersom TS bor langt unna. En Maxima jeg kjørte, fikk overhalt automatkassen der, og den ble minst like god som ny etterpå.
Kjørte i hvert fall 3-400.000 km etterpå uten problemer. Bilen ble solgt med 450.000 på telleren.
Mange år senere traff jeg tilfeldigvis på den utenfor en Rema 1000, og snakket med han som eide den. Da hadde den kjørt over 600.000 og fyren som eide den, var fornøyd med bilen, bortsett fra litt rust her og der.

rosmebraad

rosmebraad
21.10.20 23:08

Ja. Men om de bor langt unna kan de kanskje få råd om kollegaer i bransjen andre steder. 

henlie

henlie
22.10.20 07:44

Jeg ville forhørt meg med et Volvo-verksted før du får utført flushing i girkassen, da dette i noen tilfeller kan skade girkassen. På Mercedes skal girkassen ikke flushes. Men det er vel også forskjell på flushing, enten kun med ren olje, mens andre er med kjemikalier tilsatt.

Uansett, her inne er det nok få eller ingen som er eksperter på feltet, så hør med verkstedet hva de anbefaler.

perchri

perchri
22.10.20 09:31
hvasker: Har en Volvo V70 automat som har en tendens til å gire hardt. Spesielt når jeg gir full gass. Da går turtallet høyt opp, og gir bilen et ganske hardt rykk om dere forstår. Har tenkt å flushe bilen, men tenkte å forhøre meg med noen som er litt mer spesialist enn meg på tema om det kan være noe annet en girkasse olja. Hva tenker dere?

Når bilen...kassa har gått så langt, vil jeg også foreslå ,som en under her nevner ,å flushe . Girolje i automat med konverter kan aldri få "skiftet" olje ofte nok. Men, jeg mener fenomenet er "bremsebåndene" inne i kassa som låser girene som er utslit, eller "brente". Har bilen trukket tunge lass, kampinvogn eksempel, er det garrantert å få skiftet båndene. Men her i norge vil det være synonymt med ny kasse.

Sier det en gang til ,automatkasser med konverter,er utrolig feike på at olja skiftes ofte. 

rosmebraad

rosmebraad
22.10.20 11:20

henlie: Jeg ville forhørt meg med et Volvo-verksted før du får utført flushing i girkassen, da dette i noen tilfeller kan skade girkassen.

Et vanlig scenario er/har vært at (merke-)verksted IKKE gjor nok oljeskift/flush på girkasse og at man likevel ender opp hos girkasseverksted: Jeg ville gått(!) rett på girkasseverkstes. Flere historier er også inneholdende at forhandler 'tilbyr' bytte av kasse til høy pris mens girkasseverkstedet kan ha flere forslag.

xantiasx

xantiasx
22.10.20 11:28
henlie: Jeg ville forhørt meg med et Volvo-verksted før du får utført flushing i girkassen, da dette i noen tilfeller kan skade girkassen. På Mercedes skal girkassen ikke flushes. Men det er vel også forskjell på flushing, enten kun med ren olje, mens andre er med kjemikalier tilsatt.

Hvis automatkassa har vært skikkelig møkkete innvendig, kan flushing få oljeavleiringer til å løsne og sette seg i de tynne gangene i ventilblokka, ja. Så derfor kan det være en bedre løsning å bare bytte olja 2- 3 ganger med relativt kort intervall, uten flushing, for å vaske ut driten mer skånsomt.

Ellers er jo disse automatkassene kjent for å være dårlige/underdimensjonerte, de går for varme. Og det skjer eksempelvis hvis man kjører i Drive med tungt lass/tilhenger. Det er turtallet på motoren som driver oljepumpa i girkassa, og det er oljeflowen som kjøler ned lamellene.

Men, å bytte olje er første steg. så lenge den ikke slurer, ligger feilen mest sannsynlig i olje eller i ventilblokk/solenoider.

(Innlegget ble redigert 22.10.20 11:31)

rosmebraad

rosmebraad
22.10.20 13:01

Et annet gjengående poeng er jo at der bør legges til ekstrakjøling på girkassen ved tauebruk, dette ee det visstnok lagt opp til på V70.... men kanskje noen tror at deres 'lette kjøretøy' personbil (også) er en heavy duty hauler? Vi har jo hørt brasene HR-V klarer.

Hollabaloo

Hollabaloo
22.10.20 13:04
hvasker: Har tenkt å flushe bilen, men tenkte å forhøre meg med noen som er litt mer spesialist enn meg på tema om det kan være noe annet en girkasse olja. Hva tenker dere?

Ta en telefon til rats.no. Kanskje de også kan gi deg en god pris på service.

henlie

henlie
22.10.20 13:40
rosmebraad: Et vanlig scenario er/har vært at (merke-)verksted IKKE gjor nok oljeskift/flush på girkasse og at man likevel ender opp hos girkasseverksted: Jeg ville gått(!) rett på girkasseverkstes. Flere historier er også inneholdende at forhandler 'tilbyr' bytte av kasse til høy pris mens girkasseverkstedet kan ha flere forslag.

Ok, kjør på! På Mercedes skal det som nevnt ikke flushes og jeg har også lest mange fraråde flushing på girkasser med høy km, men de er jo heller ikke eksperter. Personlig ville uansett forhørt meg med de som kjenner bilen best, funnet ut hva produsenten faktisk anbefaler.

rosmebraad

rosmebraad
22.10.20 14:14

Jeg har hørt om flushing hos BOS. 

Men i hovedsak er mitt råd: Hør med ekspertisen på girkasseverksted  Folk flest har vel ikke mye mer erfaring enn enorme regninger ved girkasseproblem. 

xantiasx

xantiasx
22.10.20 15:50
rosmebraad: Et annet gjengående poeng er jo at der bør legges til ekstrakjøling på girkassen ved tauebruk, dette ee det visstnok lagt opp til på V70.... men kanskje noen tror at deres 'lette kjøretøy' personbil (også) er en heavy duty hauler?

Ja, alle V70 med automat og hengerfeste (og Taxi'er) burde hatt det som standard, ikke ekstrautstyr som kunden må spørre etter. Mener det var en kostnad på drøyt 4000,- å få det montert for noen år siden.

(Innlegget ble redigert 22.10.20 15:51)

rosmebraad

rosmebraad
22.10.20 16:56

Husker at visse Toyota med automat hadde ekstra oljekjøler utenom nedre del av radiator dersom der var hengerfeste.

(Innlegget ble redigert 22.10.20 16:56)

SUV

SUV
22.10.20 22:57
rosmebraad: Ja. Men om de bor langt unna kan de kanskje få råd om kollegaer i bransjen andre steder.

Jeg mener det er mer naturlig å ringe til den som er såpass nærme at det er mest aktuelt å bruke den man ringer til.

Å svare på telefoner og gi gratistips er gratis jobbing, mens å få oppdrag er inntekt, da er det mest naturlig at det er samme sted.

Og hvis man får et tips om at det anbefales å gjøre visse ting så er det jo bedre at det tipset kommer fra den som skal fikse problemet enn fra en annen, særlig hvis det viser seg å være feil så kan det være lettere å få ordnet ting greit enn om jobbens omfang er basert på tips fra andre utenom firmaet som gjør jobben.

Det blir litt som om noen skal ta taxi fra Drammen til Kolbotn. Da er det bedre å overlate til den taxisjåføren som skal kjøre å finne ut om man bør kjøre via Oslo eller ta Oslofjordtunnelen via Drøbak enn å spørre et annet taxiselskap om råd og så be sjåføren man velger om å kjøre den veien konkurrenten anbefalte. Kanskje var det et dumt valg pga stengt Oslofjordtunnel eller kø i Oslo (vanskelig å forutse på forhånd) og da er det jo best at sjåføren har valgt veien selv (og kanskje han til og med kompenserer feil veivalg ved å stoppe taksameteret litt før man er fremme siden han selv har gjort en feil, en kompensasjon sjåføren neppe gir hvis feilen er basert på en anbefaling fra konkurrenten).

Jeg har kjørt Oslofjordtunnelen noen få ganger, men sist gang GPS-en min viste at jeg var i Oslofjordtunnelen så var jeg ikke det, men ute i båten min. Ganske dyrt å kjøre den tunnelen såvidt jeg husker, særlig når jeg har kjørt lastebil gjennom den.

Er du taxisjåfør nå som du bor i Oslo eller driver du med noe annet?

SUV

SUV
22.10.20 22:58
rosmebraad: Husker at visse Toyota med automat hadde ekstra oljekjøler utenom nedre del av radiator dersom der var hengerfeste.

Smart løsning, da kan man se om en bil har hengerfeste selv om man bare står foran den :-)

SUV

SUV
22.10.20 23:09
rosmebraad: Et annet gjengående poeng er jo at der bør legges til ekstrakjøling på girkassen ved tauebruk, dette ee det visstnok lagt opp til på V70.... men kanskje noen tror at deres 'lette kjøretøy' personbil (også) er en heavy duty hauler? Vi har jo hørt brasene HR-V klarer.

Jeg husker det stod i Biltema-katalogen (før internett ble vanlig) på hengerfestesidene at endel biler (med automat tror jeg) måtte få innstallert oljekjøler hvis de skulle ha hengerfeste.

HR-V i den eldre versjonen (altså i dens storhetstid) hadde forøvrig ulik tillatt hengervekt avhengig av girkassa. Manuelt gir hadde maks 1200 kg, mens automatgir hadde 700 kg såvidt jeg husker. Det var hvertfall en ganske stor forskjell.

Forøvrig lite varmeutvikling i girkassa og drivverk med manuelt gir på denne med unntak av når man er nødt til å slure clutch med høyt turtall for å få nok moment. Men det er jo ganske sjelden man har behov for dette. Da jeg kjørte i dyp gjørme så differensialen subbet nedi, mens jeg trakk 600 kg henger med knøttsmå hjul (10 tommers felger) i samme gjørma og hadde kjettinger på alle 4 bilhjula for å få nok feste (spant likevel endel, men kom meg frem) så ble det ganske tungt å dra rundt hjula med kjettinger i seig gjørme.

Å prøve å trekke løs gaffeltruck på noen få tonn som har sunket ned i blaut grus/jord gir nok enda mindre varmeutvikling i drivverket, for da var det hjula som spant siden bilen stod på belegningsstein hvor det skal litt mindre til å spinne. Gaffeltrucken kom imidlertid først løs da jeg hektet en stropp på den minste hjullasteren jeg har kjørt, kun 5 tonn.

SUV

SUV
22.10.20 23:21
hvasker: Har en Volvo V70 automat som har en tendens til å gire hardt. Spesielt når jeg gir full gass. Da går turtallet høyt opp, og gir bilen et ganske hardt rykk om dere forstår.

Minner jo litt om automatgirkassa jeg bygget av Lego, den giret også ganske hardt og brutalt. Ingen clutch, bare smalt i gir. Giret ned når momentet ble såpass stort at det ble tungt for motoren (feks når dørstokker og andre hindre skulle forseres) og giret opp igjen når momentet ble lite igjen. Kun moment på utgående aksel som styrte giringen der, og kun forover (bakover så holdt den andregiret hele tiden, bortsett fra hvis den gikk i veldig bratt utforbakke). Ikke all verdens avansert automatgirkasse, men likevel moro å klare å bygge automatgir når man går på ungdomsskolen.

Forøvrig så ble de første biene laget uten gir. Da gir til bil ble oppfunnet uttalte han som hadde laget det at "Det er brutalt, men det går", tror det var en franskmann, men er ikke helt sikker.

Angående Volvo med automat så hadde en bekjent også problemer med automatgirkassa. mener å huske det var hard giring, men også noe som gjorde at bilen var så grei å kjøre. Tror det var med en V50. Han hadde den inne på et girkasseverksted som kun drev med dette og det var vle kasnkje i Sarpsborg eller noe sånt (husker ikke helt), de hadde en sliten og rusten VW Transporter eller Caravelle som lånebil.

Hvis du nevner omtrent hvor du bor så er det lettere for at du får relevante tips til girkasseverksteder nær deg istedenfor diverse tilfeldige steder langt unna deg. En lang tur til verksted i motsatt ende av landet med defekt girkasse er kanskje ikke noe som frister dersom det finnes et like godt girkasseverksted i nabolaget ditt?

HarleyEarl

HarleyEarl
23.10.20 23:55
rosmebraad: Husker at visse Toyota med automat hadde ekstra oljekjøler utenom nedre del av radiator dersom der var hengerfeste.

Samme med Amcars. Siden 70-tallet har vel alle med tow-package hatt en ekstra oljekjøler i tillegg til den vanlige radiatorkjølingen.

Problemet med Aisin-kassene i disse Volvoene er ikke at kassene er dårlige, men at Volvo kjøpte altfor små kasser til V70 D5. Det er utrolig små sikkerhetsmarginer for hva de tåler med tanke på bruk. Skal du trekke noe tungt bør du gire automaten manuelt. Dimensjoneringen på planetgirene er såpass liten at om de sprekker under belastning så er nok ikke dette uvanlig.

viggowonka

viggowonka
24.10.20 15:09

Er kassa gåen må den jo byttes/repareres uansett.

Det er bare å fluche i vei. Hjelper det er det penger spart, hjelper det ikke var det verdt et forsøk.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:10)

rosmebraad

rosmebraad
24.10.20 15:51

Ett planetsystem fra girkasse til kompaktbil får vel fint plass oppi en dugande arbeidsneve? Mindre enn man tror de der.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg