Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hva kan man forvente av en bilhandler

NYTT TEMA
Martin74

Martin74
29.10.20 20:57

Hei. Her er det sikkert noen som kan litt om bil. 

Synes dere dette høres rimelig ut ? 

kjøpte i 2014 en Toyota Avensis 2005 model. av en lokal forhandler  120 000 kr. 

vært innom forhandleren med bilen siden.. med bremser og annet

2018 nytt eksosanlegg.  ca 10 000 kr

2019 Eu kontroll og service/undersøkelse da jeg skulle på en Norges ferie bil tur..

Alt var godkjent og bilen var fin, så jeg kjøpte nye sommer dekk også. 12 000 kr

1 mnd etterpå så ryker fjæren bak, verkstedet byter denne 7000 kr. 

15 mnd etterpå så bytt jeg selv skiver og bremser bak. er ikke fornøyd med varmegangen så jeg leverer bilen hos et verksted i nærheten og de kikker på den.

Får så beskjed om at det ikke lønner seg å gjøre noe med bilen da den er ihjæl rustet under bak,  aksling til hjul har store hull i seg ( stikke finger igjennom typ) 

Det er bare å kjøre den på dynga sier verksted.. reperasjoner er 30-40 000 og det er den ikke verdt.

Forhandler kikker på bilen og sier... "sånn skjer" 

Hvorfor så ikke forhandleren dette under eu kontroll/Service-Sjekk et år i forveien ??  

Jeg investerte jo penger i bilen pga tilbakemeldinene etter service.

og er det ikke merkelig at bilen fikk en sånn katastrofal rust året etter at 5 års salg fra forhandler garantien gikk ut ? 

Setter pris på tilbakemeldinger. 

Martin.

FredPerry

FredPerry
29.10.20 21:09

Det kan komme mye rust på et år. Særlig på en 15 år gammel bil.

At du kostet på den et eksosanlegg for to år siden og dekk og bremser året etter var vel uunngåelig påkost for å i det hele tatt kunne kjøre den forsvarlig. 

Syns egentlig det er ganske ryddig av forhandler å si ifra når det ikke lenger er noe poeng å koste på bilen noe mer. De kunne jo like gjerne anbefalt deg å fikse den ytterligere slik at du kastet bort enda mer penger. 

(Innlegget ble redigert 29.10.20 21:12)

Bill_Babba

Bill_Babba
29.10.20 21:10

Rust på så gamle biler, kan komme veldig fort.

Her sett biler som var ok og kunne godkjennes for eu kontroll med rust under. men bare 5 måneder etter, så ville den ikke godt igjennom samme kontrollen.

du snakker om en 15 år gammel bil. bilen var allerede gammel når du kjøpte den.

5 år uten noen som helst rustforebyggende arbeid under bilen, er veldig lenge. (spesielt når en regner etter forhandler garanti)

Sorry, men det er nok ikke noe å "henge"forhandler eller verksteder på dette. surt men sant.

En kan kanskje si du burde vert rådet til understellsbehandling når du kjøpte bilen.

GreySerpent

GreySerpent
29.10.20 21:11
Martin74: Alt var godkjent og bilen var fin, så jeg kjøpte nye sommer dekk også. 12 000 kr

Svette dekk til en halvsliten Avensis! :O

FredPerry

FredPerry
29.10.20 21:13
Bill_Babba: En kan kanskje si du burde vert rådet til understellsbehandling når du kjøpte bilen.

Eller understellsvask, om jeg skal spå litt. 

Someone

Someone
29.10.20 21:16
Martin74: 2019 Eu kontroll og service/undersøkelse da jeg skulle på en Norges ferie bil tur.. Alt var godkjent og bilen var fin, så jeg kjøpte nye sommer dekk også. 12 000 kr

Med andre ord, du kjøpte dekk som akkurat da omtent var verdt like mye som bilen? Tror du ble lurt her

Ellers er det rett og slett slik man kan forvente av en gammel bil

Martin74

Martin74
29.10.20 21:17

takker for svar folkens :) 

Bill_Babba

Bill_Babba
29.10.20 21:31
Someone: Med andre ord, du kjøpte dekk som akkurat da omtent var verdt like mye som bilen? Tror du ble lurt her

Med gamle biler, så blir det jo fort slik ;-)

Bill_Babba

Bill_Babba
29.10.20 21:48
Martin74: takker for svar folkens :)

Velkommen til forumet forresten :-D

Min anbefaling til deg, er å bli kvitt den bilen. Bilen kan selges på bruktmarkedet, og du kan få noe mer en vrakpant for den.

Og så, om du fortsatt trenger bil (Vil ha bil)

Kjøp deg nyest mulig bil, gjerne elektrisk om du har lade mulighet hjemme.

Jan

Jan
29.10.20 22:20

Bilen er 15 år, og på slutten av sitt livsløp. Uten kjærlig pleie, er det få biler som blir eldre enn dette. Min erfaring er at det sjelden er smart å beholde biler til de er eldre enn 12-14 år gamle, med mindre det er en helt spesiell bil som har fått rustbehandling siden den var ny.
Avensis er neppe en bil som er laget for å vare lenger enn 10-12 år. Min kjære hadde en Auris 2007 modell, som led samme skjebne som din, da den var 12 år gammel.

Jan

Jan
29.10.20 22:31
Martin74: Hvorfor så ikke forhandleren dette under eu kontroll/Service-Sjekk et år i forveien ??

Slikt skjer med gamle biler, Min forrige bil passerte EU- kontrollen da den var 10 år gammel uten anmerkninger. 2 år senere avslørte kontrollen mangler som ville kostet 25-30.000 å fikse. Da gav jeg opp og kvittet meg med bilen.

Ribba

Ribba
29.10.20 23:22
GreySerpent: Svette dekk til en halvsliten Avensis! :O

Ja, det må ha vært råflotte dekk. Jeg betalte 10k for 4 stk Michelin Pilot Sport 4S 235/35R19 91Y og trudde det var nokså feite dekk.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 23:22)

GreySerpent

GreySerpent
29.10.20 23:28
Ribba: Ja, det må ha vært råflotte dekk. Jeg betalte 10k for 4 stk Michelin Pilot Sport 4S 235/35R19 91Y og trudde det var nokså feite dekk.

Fulgte kanskje med 3-4 sett med felger? :)

SUV

SUV
29.10.20 23:55
Martin74: og er det ikke merkelig at bilen fikk en sånn katastrofal rust året etter at 5 års salg fra forhandler garantien gikk ut ?

Betyr det at du fikk 5 års rustgaranti på en 9 år gammel bil? Eller kan det hende du har fått med deg at mange biler har 5 års garanti når de blir solgt, men ikke at det gjelder fra bilen er ny, ikke ved hvert salg siden?

(Innlegget ble redigert 30.10.20 00:21)

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 08:40
Someone: Med andre ord, du kjøpte dekk som akkurat da omtent var verdt like mye som bilen? Tror du ble lurt her Ellers er det rett og slett slik man kan forvente av en gammel bil

Eneste logiske her er at 12000 kr var prisen for eu-kontroll + service + sommerdekk

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 08:45
Jan: Bilen er 15 år, og på slutten av sitt livsløp. Uten kjærlig pleie, er det få biler som blir eldre enn dette.
Herinacius

Herinacius
30.10.20 11:57

12 lapper for dekk til den bilen?? Du kan få billigdekk til 3-400 kr stykk, ihvertfall online, pluss noen kroner til omlegging. Man kan ikke ha en slik gammel bil hvis man ikke tar en kikk under og andre steder avogtil. En eller to vintre med kjøring i salt kan ødelegge bilen. Nytter ikke å forvente at verksted/bilforhandler holder øye med dette. Jeg har jo en gammel bil, der var rusten kommet godt i gang for 2 år siden, tok tak og reddet den men FluidFilm som jeg heldigvis fant da. Dette stopper rust fullstendig og med langt mindre arbeid enn andre remedier.

Someone

Someone
30.10.20 13:03
Hollabaloo: Gjennomsnittlig levealder for en Toyota som sendes til hogging i Norge er 19,2 år. Ca. gjennomsnitt for alle bilmerker er 18 år.

Men alle biler lever ikke "gjennomsnittlig" ;)

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 13:22
Someone: Men alle biler lever ikke "gjennomsnittlig" ;)

Det stemmer på en prikk! Det er ikke noe unormalt å måtte skrote en bil etter 15 år. Det jeg ville til livs var det Jan skrev som ga inntrykk av at det er få biler som blir eldre enn 15 år. Når snittet for skroting av Toyotaer er 19,2 år, så er det ganske mange Toyotaer som blir eldre enn 15 år. 

rosmebraad

rosmebraad
30.10.20 13:50

Men alle biler lever ikke "gjennomsnittlig" ;)

Ikke kom med kompleks økonom-matematikk da!!!

rosmebraad

rosmebraad
30.10.20 13:55

Honest John skrev vel om Carina/Avensis 'Built for high mileage in a short time'. Og i Japan var det vanen med eksport etter 7 år?

Skal bilen vare lenge i Bergen er antirustbehabdling fra begynnelsen av viktig. Hvor mange ellers bra Corolla/Carina har blitt skrotet pga. RUST?

Noe annet er at gamle Mercedeser ofte kan vare i flere tiår med snill bruk og godt verksted.... så kan man spekulere i om nyere modeller er like holdbare med akjermer og sensorer.

Jan

Jan
30.10.20 17:22
Hollabaloo: Når snittet for skroting av Toyotaer er 19,2 år, så er det ganske mange Toyotaer som blir eldre enn 15 år.

Det er sikkert mange som ikke blir så gamle også. I dette tilfellet var det snakk om en kostbar rustskade. 

xantiasx

xantiasx
30.10.20 17:30

Onkels Avensis stv 2002 eller 2003 gikk heden pga rust for 4-5 år siden. Bilen gikk mekanisk som den skulle, selv etter 300.000km, men blei solgt til noen av våre nye landsmenn for 10.000 etter at den ikke gikk mellom EU pga rust under. Han fikk i likhet med trådstarter ett overslag på 30-40.000 i rustrep på sin Avensis.

Erfaringsmessig ruster asiatiske biler klart mer enn eksempelvis PSA-sine biler fra samme tidsrom.

(Innlegget ble redigert 30.10.20 17:33)

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 18:32
Jan: Det er sikkert mange som ikke blir så gamle også. I dette tilfellet var det snakk om en kostbar rustskade.

Nå er det din tur til å få denne.

Torotto

Torotto
30.10.20 18:41
Someone: Men alle biler lever ikke "gjennomsnittlig" ;)

Spesielt de som kjører i saltlake. 

Herinacius

Herinacius
30.10.20 19:43
Martin74: 15 mnd etterpå så bytt jeg selv skiver og bremser bak. er ikke fornøyd med varmegangen så jeg leverer bilen hos et verksted i nærheten og de kikker på den. Får så beskjed om at det ikke lønner seg å gjøre noe med bilen da den er ihjæl rustet under bak, aksling til hjul har store hull i seg ( stikke finger igjennom typ)

Forstår ikke at du ikke så noe av denne rusten mens du holdt på.. må jo ha utviklet seg over tid. Kan ikke denne akslingen skaffes brukt. Hadde så nær sagt 'fantasiprisen' til verkstedet er jo basert på nye deler og arbeid på verksted.

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 19:59
Herinacius: Forstår ikke at du ikke så noe av denne rusten mens du holdt på.. må jo ha utviklet seg over tid. Kan ikke denne akslingen skaffes brukt. Hadde så nær sagt 'fantasiprisen' til verkstedet er jo basert på nye deler og arbeid på verksted.

Altså.... tror du virkelig det dreier seg om en bakhjulsdrevet Avensis, med en aksling som er så rusten at man kan stikke fingeren gjennom et hull? Det ville vært en nokså unik Avensis :D

Herinacius

Herinacius
30.10.20 20:27

Sarkasmen din er på nivå med jonasv. Jeg har jo ikke gjort noe studium, ts ordla seg slik: 'aksel til hjul har hull' - og dette problemet skulle så være lokalisert bak. At den ikke har bakaksling som en bil med bakhjulsdrift vet jeg selvsagt.

(Innlegget ble redigert 30.10.20 20:27)

Herinacius

Herinacius
30.10.20 20:31

Koker vel ned til: dårlig av forhandler at ikke eier ble gjort oppmerksom på rustproblemet men man kommer ingen vei med det.

Hollabaloo

Hollabaloo
30.10.20 20:49
Herinacius: Sarkasmen din er på nivå med jonasv. Jeg har jo ikke gjort noe studium, ts ordla seg slik: 'aksel til hjul har hull' - og dette problemet skulle så være lokalisert bak. At den ikke har bakaksling som en bil med bakhjulsdrift vet jeg selvsagt.

Altså...  det må faktisk få være lov å komme med litt kritikk når ting går over styr og alt tolkes bokstavlig, delvis ute av kontekst og uten en "reality check". 

(Innlegget ble redigert 30.10.20 20:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg