Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mafiaen/Bymiljøetaten -borttauing av biler i Oslo

NYTT TEMA
Hollabaloo

Hollabaloo
30.11.20 19:40
Forfun: Med dagens byråd tror jeg veldig mange vil mene at de aller fleste har bedre virkelighetsforståelse enn en kommunikasjonsdirektør for bymiljøetaten. Kommunikasjonsdirektørene har omtrent samme utfordring som kommunikasjonsdirektørene til Trump.

Hvis man tror at kommunikasjonsdirektøren står der i et vakuum og finner på alt selv, uten å forholde seg til fagfolkene i etaten, så går det vel an å komme til den slutningen ja. Jeg har nok da litt større tiltro til hvordan et moderne byråd jobber med sammen med sine fagfolk enn deg. Samtidig så er nok ikke alltid de lytter til alt fagfolkene sier.  Det er absolutt greit å være politisk uenig med dagens byråd, men å sammenlikne de med MAGA-klanen er drøyt :) 

BlueRaptor

BlueRaptor
30.11.20 21:34
Hollabaloo: Du driver med stråmannsargumentasjon, for jeg har ikke uttalt meg hverken for eller imot fotoknipsings-løsningen din.

Haha nei, du snakket om å skyte spurv med kanon, og jeg forklarte en løsning som ikke ville være det.

Ikke vær så sensibel, det kler deg ikke.

Hollabaloo

Hollabaloo
01.12.20 08:15
BlueRaptor: Haha nei, du snakket om å skyte spurv med kanon, og jeg forklarte en løsning som ikke ville være det. Ikke vær så sensibel, det kler deg ikke.

Jeg kan godt forklare deg hva stråmannsargumentasjon er:

Stråmannsargumentasjon skjer når man forvrenger, overdriver, karikerer eller rett og slett finner på posisjonen til en motpart, for så å angripe denne posisjonen.

Når du formulerer deg på følgende måte:

Hvordan er å gå rundt og ta bilde av de aktuelle bilene når man henger/setter opp varsel om veiarbeid etc. å skyte spurv med kanon? 

når mitt "skyte spurv med kanon" tydelig referer til en løsning basert på varsling av alle innenfor et geografisk område (også de som ikke eier bil), så har du tillagt meg en mening jeg ikke har, som du så angriper. Ergo et eksempel på stråmannsargumentasjon.

At du i innlegget jeg siterer her påstår at jeg er sensibel er nok en debatt-hersketeknikk fra din side. Jeg er ikke sensibel, men jeg blir provosert når jeg blir utsatt for uredelige debatteknikker av andre. 

(Innlegget ble redigert 01.12.20 08:16)

KingsRoad

KingsRoad
01.12.20 08:17
InnocentBystander: Enig. Det kan jo bli endå enklare: Strengt tatt så burde den som set opp skiltet ha ein app der vedkommande kan tasta inn bilnummer som så trigga varsel til bileigar. Det kan ikkje ta mange minuttene for ein gatestump. Påstander om at dette skal vera så veldig komplisert slit eg med å forstå. Informasjonen er tilgjengelig hos Vegvesenet. Eg sjekka nettopp med ein av våre bilar på vegvesen.no. Der står eigaren oppført. Ikkje bur eg i Oslo, og ikkje parkerar eg på offentlig veg

Skal være mulig å sette seg inn i problemstillingen, og lansere avbøtende tiltak, uten å være beboende i aktuell del av Oslo.

At det er umulig for etaten å planlegge (informering av) veiarbeid, mer enn 24t i forveien, er interessant nok i seg selv. Dersom SMS blir i overkant avansert, så kunne man jo annonsert veiarbeidet 3 dager i forveien. Det ville nok luket ut majoriteten av borttauingene (og ergrelsene). 

Ellers så lurer jeg på om du ikke underkompliserer omstillingsevnen i etaten. Det er laget en dokumentar rundt tematikken; https://tv.nrk.no/serie/etaten

Nometalhorse poengterer at etaten ''ser på noen tekniske løsninger'' [sic], og at blikket har vandret mot, eller rundt, en løsning i ca. 4 år. 

4 års blikk/ørken-vandring indikerer at Oslo Kommune v/Bymiljøetaten ikke ønsker å yte denne servicen overfor affiserte borgere & bileiere, men heller ønsker å bidra til at tauefirmaene / kommunen kan motta litt inntjening. Fair enough.

InnocentBystander

InnocentBystander
01.12.20 09:17
KingsRoad: 4 års blikk/ørken-vandring indikerer at Oslo Kommune v/Bymiljøetaten ikke ønsker å yte denne servicen overfor affiserte borgere & bileiere

Då må noen få tak i noen politikarar som kar fortella dei at ingen bryr seg om kva dei ønsker. Det er dei som skal bry seg om kva innbyggarane ønskar.

Mister_Bister

Mister_Bister
01.12.20 10:40

Utgangspunktet må være at det taues bort alt for få biler i Oslo. Tenk om folk som feilparkerer kronisk hadde risikert noe mer enn en symbolsk gul lapp på ruta en gang i skuddåret ...

Men når det er sagt, burde det være mulig å kunne lage et system for automatisk varsling til folk som bor i et område der det skal graves. Det bør da være en frivillig tjeneste, slik at ikke alle som ikke har bilen parkert på offentlig grunn blir plaget med SMS'er i tide og utide. . 

SUV

SUV
01.12.20 23:58

.

(Innlegget ble redigert 01.12.20 23:59)

SUV

SUV
01.12.20 23:59
InnocentBystander: Enig. Det kan jo bli endå enklare: Strengt tatt så burde den som set opp skiltet ha ein app der vedkommande kan tasta inn bilnummer som så trigga varsel til bileigar. Det kan ikkje ta mange minuttene for ein gatestump. Påstander om at dette skal vera så veldig komplisert slit eg med å forstå. Informasjonen er tilgjengelig hos Vegvesenet. Eg sjekka nettopp med ein av våre bilar på vegvesen.no. Der står eigaren oppført.

Ja, du fikk nok opp navn på eieren, og kommunen. Men med den informasjonen vi alle fr der så må man fortsatt et steg til før man får sendt sms, og det er å finne telefonnummeret. Det kan godt hende det er enkelt å finne ditt telefonnummer, men klarer du å finne telefonnummeret til feks "Bjørn Hansen, Oslo"? Sannsynligvis så finner man ganske mange med det navnet og da blir det litt håpløst.

En annen ting er jo leasingbiler og firmabiler. Massevis av sms-er til leasingselskaper om at bilen deres må flyttes. Og på mandag kommer man på jobb og tar opp mobilen og finner ut hvorfor man ikke klarte å finne firmabilen på mandagsmorgenen da man skulle på jobb.

Staten har jo full info og klarer jo å sende årsavgiften til rett person, men det er ikke sikkert denne informasjonen er såpass tilgjengelig for alle at de kunne brukt den til å varsle de som har parkert.

Beste løsning er å ikk stue folk så tett sammen som man gjør i byer. For da skaper man mange problemer man ikke har så mye av her ute på bygda. Det er riktignok noen ca en km herfra som driver og parkerer delvis ute i veien (ca 10 cm uti veibanen).

Someone

Someone
02.12.20 07:17
SUV: En annen ting er jo leasingbiler og firmabiler. Massevis av sms-er til leasingselskaper om at bilen deres må flyttes.

Ikke noe problem, da det for leasingbiler kommer opp hvem som er leasingtager og biler er registrert da med den som bruker

(Innlegget ble redigert 02.12.20 07:17)

Albania

Albania
02.12.20 07:17

Bymiljøetaten er underlagt Lan Marie. Jeg har en bekjent som jobber der, og de har fått streng beskjed om å "ta" bilistene så fort de ser snev av avvik.

Rene mafiametoder. 

Mister_Bister

Mister_Bister
02.12.20 07:29
Albania: Bymiljøetaten er underlagt Lan Marie. Jeg har en bekjent som jobber der, og de har fått streng beskjed om å "ta" bilistene så fort de ser snev av avvik. Rene mafiametoder.

Den der tror du ikke på selv engang :o)

InnocentBystander

InnocentBystander
02.12.20 08:23
SUV: Ja, du fikk nok opp navn på eieren, og kommunen. Men med den informasjonen vi alle fr der så må man fortsatt et steg til før man får sendt sms, og det er å finne telefonnummeret. Det kan godt hende det er enkelt å finne ditt telefonnummer, men klarer du å finne telefonnummeret til feks "Bjørn Hansen, Oslo"? Sannsynligvis så finner man ganske mange med det navnet og da blir det litt håpløst.

Det er vel rimelig å anta at ein kommune har tilgang til meire informasjon enn ein tilfeldig innbyggar?

SUV

SUV
02.12.20 23:56
Someone: Ikke noe problem, da det for leasingbiler kommer opp hvem som er leasingtager og biler er registrert da med den som bruker

Når jeg har sjekket regnr så har det iblant kommet opp navn på leasingselskaper som feks Santander Consumer bank. Men mulig det har skjedd endringer der etter dette.

Selv foretrekker jeg å eie bilen fremfor å leie den. Da kan jeg bestemme ting selv som feks når den skal selges, til hvem og hva som skal kjøpes av ekstrautstyr underveis og hvordan den skal behandles med tanke på feks nytteverdi i forhold til riper og merker. Det må være trasig å skule holde seg til en forhåndsavtalt årlig kilometer uten å vite hvor mye man skal kjøre de neste årene.

Someone

Someone
04.12.20 08:42
SUV: Det må være trasig å skule holde seg til en forhåndsavtalt årlig kilometer uten å vite hvor mye man skal kjøre de neste årene.

Du vet ikke så mye hvordan leasing fungerer? Man kan endre dette underveis

SUV

SUV
05.12.20 23:51
Someone: Du vet ikke så mye hvordan leasing fungerer? Man kan endre dette underveis

Det har da vært folk her på vgd som har skrevet om at de er tett opptil avtalte km og ikke kan kjøre mer. Men det kan hende det er forskjell på leasingavtalene og at endel av dem kan utvides på km. ELler det kan hende det er mulig, men veldig dyrt.

Hva vil det koste hvis man feks har bil til ca 450.000 kr og har avtalt 3 år og 60.000 km, men skal øke dette med 30.000 km? Bare for å ta hva jeg hadde trodd jeg skule kjøre og hva jeg faktisk kjørte.

Jeg foretrekker å ha full frihet, derfor velger jeg å eie bilen fremfor å leie / lease bilen.

Jeg har forresten sett noen har bilen sin ute på nabobil.no og har en sum pr dag med et visst antall km og så et ganske stort tillegg for overkjørte km sånn at hvis man skal kjøre langt på få dager så lønner det seg å heller leie den for flere dager nn man trenger bilen og så bare la den stå i ro neon dager før den leveres inn istedenfor å levere den inn straks man er ferdig med å kjøre og betale for overkjørte km. Det er en litt rar prisløsning synes jeg. Sist gang jeg sjekket så var det ingen av mine naboer som hadde bilen sin der, så da blir nabobil litt feil navn her i distriktet hvertfall.

Albania

Albania
09.12.20 16:05
Mister_Bister: Den der tror du ikke på selv engang :o)

Dessverre. Dette er en realitet som selv jeg har sett med mine egne øyne. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg