Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Engelsk bil

NYTT TEMA
rosmebraad

rosmebraad
01.12.20 23:58

Selv Øystein Sunde er vel pragmatisk nok til å kjøre Toyota Land Cruiser.

SUV

SUV
02.12.20 23:58
rosmebraad: Selv Øystein Sunde er vel pragmatisk nok til å kjøre Toyota Land Cruiser.

Øystein Sunde har vel også hatt Suburban som bandbil tror jeg, med redal henger, da de er mest skånsomme mot ømfintlig utstyr (jeg har selv kjørt neon hundre km med Tredal, men da stort sett med diverse tykke aluminiumsplater i hengeren, som altså tåler ganske mye).

Kompressor-V8

Kompressor-V8
03.12.20 07:21

Jeg liker og har engelsk bil. Det har vært en del småtteri med den i det siste nå som den akkurat har rundet 14 år, men frem til i år har den vært ganske bra i 7-8 år.

Burkar

Burkar
03.12.20 12:06

Mest solgte engelske bil i Norge er Toyota Corolla :-)

Iseran2770

Iseran2770
03.12.20 12:13
Burkar: Mest solgte engelske bil i Norge er Toyota Corolla :-)

Skal Toyota fortsatt produsere den i UK etter Brexit.

Burkar

Burkar
03.12.20 14:13
Iseran2770: Skal Toyota fortsatt produsere den i UK etter Brexit.

Tror ikke noe annet er bestemt i hvert fall, men det er sikkert litt avhengig av hvilke avtaler som kommer på plass.

Jan

Jan
03.12.20 14:56

Det ser ikke ut som de har tenkt å gi seg med det første. Denne saken er fra august i år.

https://www.business-live.co.uk/manufacturing/work-underway-expansion-toyotas-uk-18707610

Jan

Jan
03.12.20 14:56

Det ser ikke ut som de har tenkt å gi seg med det første. Denne saken er fra august i år.

https://www.business-live.co.uk/manufacturing/work-underway-expansion-toyotas-uk-18707610

Kompressor-V8

Kompressor-V8
04.12.20 07:35

Spent på hvordan det går med Jaguar/LR fremover. De har hatt tøffe omstillingstider og fikk det spesielt tøft i Covid-tider.

De skulle lansere ny XJ electric og en Range Rover EV (trolig en I-Pace basert bil som er litt lavere enn Velar) i august/sept, den ble utsatt til oktober/november. Nå er vi i desember og har fortsatt ikke hørt noe.

De skal lanseres like rundt hjørnet og vi må håpe de selger bra slik at spesielt Jaguar-brandet overlever.

Øvrige britiske merker da?

Aston Martin har vel så vidt kommet «over kneika» med sin nye DBX som visstnok skal selge ganske greit. Og Bentley har fått lansert sine nye modeller og tilhører VAG-konsernet. Rolls-Royce har med sitt BMW-eierskap klart seg fint så langt og lansert ny griselekker og skamgod Ghost v12 AWD som trolig vil selge relativt bra. Samme med Mini vel?

McLaren kjenner jeg ikke så godt til, men de kommer stadig med nye utgaver og ser ut til å holde hodet over vannet. 

(Innlegget ble redigert 04.12.20 07:39)

Someone

Someone
05.12.20 08:19
Kompressor-V8: Øvrige britiske merker da?

Mye kommer jo an på hvor sterke eiere de har

Ellers melder jo Aston Martin om svært godt salg om dagen:

https://www.reuters.com/article/astonmartin-stroll/aston-martins-stroll-says-demand-is-phenomenal-returned-first-in-china-idUSKBN28E2BB?il=0

SUV

SUV
05.12.20 23:59
Kompressor-V8: Spent på hvordan det går med Jaguar/LR fremover. De har hatt tøffe omstillingstider og fikk det spesielt tøft i Covid-tider.

SKulle tro korona kunne føre til litt ekstra "preppere" som skal klare seg selv på ei hytte ute i skogen og trenger en skikkelig bil til dette. Da ville jo Defender vært en passende bil, men den er jo dessverre gått ut av produksjon.

(Innlegget ble redigert 06.12.20 00:01)

Iseran2770

Iseran2770
06.12.20 10:00
SUV: Da ville jo Defender vært en passende bil, men den er jo dessverre gått ut av produksjon.

Det har kommet en helt ny Defender. Den ser riktignok ikke ut som om den ble produsert på 50-tallet.

rosmebraad

rosmebraad
06.12.20 12:08

Kompressor:

"...De skal lanseres like rundt hjørnet....."

Ja Kompressor vet vel bedre enn de fleste hvor viktig det er med riktig LOCATION.

(Minner om Narvesens slagord 'rett rundt hjørnet'.)

rosmebraad

rosmebraad
06.12.20 12:11

Et vesentlig poeng for sunn prepping er å unngå gjeld, så da utgår ny LR for de fleste.

SUV

SUV
06.12.20 12:24
Iseran2770: Det har kommet en helt ny Defender. Den ser riktignok ikke ut som om den ble produsert på 50-tallet.

Jeg vet det har kommet en ny Defender. Men det er ikke så mye igjen av den gode gamle Defenderen. Man har tatt navnet og tatt med neon få designelementer som litt rettere bakende enn vanlig og tydelige kanter mellom sidevindu og bilsider, men ellers ser det ut til å vøre lite som minner om Defender. Og den kan neppe måle seg med Defender når det gjelder fremkommelighet og at den er lett å reparere, som er det som gjør Defender til en bra bil for ekstrem bruk.

Linken din er forresten ikke helt bra. det står ikke noe om Defender der. Det nærmeste noe Defender-aktig man ser der bortsett fra at  det står Defender i tittelfeltet er en reklame for Nye HiLux.

Også har vel Bowler noe som er litt basert på Defender, men det er en ekstremt mye dyrere bil enn det Defender kostet. Husker det var 279.000 kr for Defender 110 varebil da jeg var student.

(Innlegget ble redigert 06.12.20 12:25)

SUV

SUV
06.12.20 12:53
rosmebraad: Et vesentlig poeng for sunn prepping er å unngå gjeld, så da utgår ny LR for de fleste.

Å unngå for mye gjeld er jo selvfølgelig viktig, samme om det er i forbindelse med prepping eller ikke.

Men det er da ikke så vanskelig å få til om man bare har en normal inntekt og ikke sløser for mye ellers. Selv har jeg aldri hatt spesielt høy inntekt (og har lenge vært student med minimal inntekt), men jeg har likevel klart å gjøre alle mine tre bilkjøp (hvorav to nye) uten å ta opp lån. Jeg har riktignok hatt litt lån på huset en stund, men det har jeg betalt ned for noen år siden.

Men synd LR ikke fortsatte med de gode gamle modellene om også lenge hadde fornuftige priser.

Du har vel skrevet at foreldrene dine hadde en eldre LR (seriebil?) for endel år siden, så da har du vel noe kjennskap til slike biler. Finnes jo mange av dem i Norge med to bensintanker på tilsammen godt over 100 liter (pluss jerrykanne bakpå).

rosmebraad

rosmebraad
06.12.20 14:18

Du SUV sparer mye på å ikke drive med kaffe, pils og kafébesøk!!

sl500

sl500
06.12.20 20:42
Iseran2770: Den ser riktignok ikke ut som om den ble produsert på 50-tallet.

Mulig de som konstruerte den engang i tiden er borte men de nye har overtatt arbeidsplassen komplett med tegnebrett og linjal kan man se.

(Innlegget ble redigert 06.12.20 20:45)

Everenga

Everenga
07.12.20 09:58
SUV: SKulle tro korona kunne føre til litt ekstra "preppere" som skal klare seg selv på ei hytte ute i skogen og trenger en skikkelig bil til dette.

Er vel bare skandinavia som har områder hvor dette er mulig så det markedet er vel ikke stort nok til å redde Land Rover.

Husker godt fra min tid i England at Land Rover og spesielt Range Rover var en favoritt for skolekjøring slik at  foreldrene til alle de andre småpodene fikk se hva slags bil foreldrene (eventuelt banken deres) hadde råd til. Spørs vel om ikke det er en del foreldre som må nedskalere noe i covid/brexit kjølvannet. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
10.12.20 08:34

Engelsk bil var jo fint det.
Hadde en Hillman Super Minx Mark 3 - deler av dasgbord i tre!

Måtte skifte kupevifte, men det var enkelt - 4 skruer og en ledningskobling alt utført fra motorrommet. Noen minutters jobb.

Det skumle sånn sett var jo at minuspolen var plusspolen (om man skjønner meg). Morsomt da man skulle teste et instrument som skulle kjøpes, og jordet mot oljefilter som da fikk strømmen og lagde hull i filteret. det sistnevnte ble oppdaget da oljelampa plutselig begynte å lyse. Men det gikk bra med motoren.

Everenga

Everenga
10.12.20 08:47
return_of_drakkar: Det skumle sånn sett var jo at minuspolen var plusspolen (om man skjønner meg)

Hadde ikke vært britisk om det ikke var motsatt :)

Er egentlig synd at det ikke finnes noen britiske masseprodusenter igjen. Tror Rover kunne hatt en framtid om man hadde rendyrket en britisk profil (nei ikke oljelekkasje og motorstans) framfor å lage billige kinakopier som ikke en gang var billige. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg