Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hyundai Electric Global Modular Platform (E-GMP)

NYTT TEMA
nometalhorse

Innlegg: 18825
nometalhorse
02.12.20 09:36

Tirsdag presenterte Hyundai sin dedikerte nye elbil plattform for pressen.
De går også får 800V som vi allerede har sett fra Porsche og etterhvert Audi, og det forklarer også hvorfor de kjøpte seg inn i Ionity-ladenettverket.

Sentrale stikkord er 800 volts batterisystem, over 500 km rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk, samt at bilene blir kapable til å gi strøm til andre enheter gjennom den nye toveis ladeløsningen.

Den første bilen på den nye plattformen blir SUV-en Ioniq 5, som skal komme til Europa allerede i april/mai 2021, ble vi lovet.

En nyutviklet integrert styreenhet for lading sørger for at biler basert på E-GMP-plattformen også kan lade andre enheter (220 V, vehicle-to-load, V2L), ikke bare ta imot lading. Funksjonen skal kunne levere opptil 3,5 kW. Én time med strøm fra E-GMP-baserte biler skal kunne andre elbiler mellom 10–15 kilometers rekkevidde, estimerte Hyundai.

Mer å lese i artikkelen hos tu.

nometalhorse

Innlegg: 18825
nometalhorse
23.12.20 19:04

Hyundais neste elbil heter Ioniq 5, og den skal lanseres i februar.

Siste smakebit fra den kanten er at bilen får hurtiglading med inntil 232 kilowatt. Ikke overraskende, ettersom den er bygget på koreanernes 800 volts e-GMP-plattform.

58 og 73 kilowattimer – 450 og 550 km rekkevidde

Bilen skal først komme i en «First edition» med firehjulstrekk, og en maksimaleffekt på 230 kilowatt. Batteripakken er på 58 kilowattimer, og gir en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. Null til hundre går unna på 5,2 sekunder.

Det kommer imidlertid en versjon med større batteri senere. Bloggen hevder at de via en chat-tjeneste på nettsiden fikk vite at største batteri blir på 73 kilowattimer, som gir en rekkevidde på 550 kilometer. 

Foruten dette, fikk vi også vite bilens størrelse. Ioniq 5 skal være 4,64 meter lang, 1,89 meter bred og 1,6 meter høy. Akselavstanden er 3 meter. Det er uvisst om bredden inkluderer speil.

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
23.12.20 19:12

Skal følge med på denne!

Regner med at der snart kommer el-SUV for SUV også!

Someone

Innlegg: 27363
Someone
24.12.20 08:15
nometalhorse: Bilen skal først komme i en «First edition» med firehjulstrekk,

I motsetning til endel av sine europeiske konkurenter altså, som ikke klarer å starte med å tilby firehjulstrekk fra dag 1

RandoKuruza

Innlegg: 276
RandoKuruza
25.12.20 21:58

Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er! (Dvs så lenge reservasjon er refunderbar, blir det kanskje bestilt noe...)

Tallene er smått fantastiske. Sender vi tallene gjennom kalkulatoren får vi et forbruk på 130 Wh/km. Huyndai/Kia og Tesla 3 er eneste biler meg bekjent som kommer i nærheten av slike tall. Og om noen lader greier å levere det bilen kan ta i mot, snakker vi ladehastighet nærmere 1800 km/t. En Volvo XC40 klarer til sammenligning 800 km/t, men tester indikerer at det er vanskelig å komme ned på oppgitt forbruk (og opp på oppgitt ladehastighet). Blir spennende å se hva Huyndai greier! 
Vil tro Kia CV bygger på samme plattform, men blir sikkert dyrere om den skal gruse Taycan på viktige parametere.. 

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
28.12.20 19:30
RandoKuruza: Nå havner jeg i tenkeboksen! Blir ikke bestilt noen annen bil før jeg vet hva dette er!

Samme her. Og muligens samme for Toyotas el-SUV med faststoffbatterier og ladetid på under 10 min ..... 

har ikke orket meg til å prøve dagens Hyundai elbiler engang, skal prøve på det. De fremstår jo som kurant kjøp pr. dags dato, selv om prisene har økt siden de var lavere. 

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
28.12.20 19:31
RandoKuruza: Vil tro Kia CV bygger på samme plattform, men blir sikkert dyrere om den skal gruse Taycan på viktige parametere..

Gruse Taycan må den gjerne gjøre, men Taycan selger vel mest i Norge på grunn av ett punkt:

Kaksefaktor på Oslo Vest. 


Og der ligger Kia et lite hakk bak...... 

MacanT

Innlegg: 15287
MacanT
28.12.20 19:43
RandoKuruza: Vil tro Kia CV bygger på samme plattform, men blir sikkert dyrere om den skal gruse Taycan på viktige parametere.

Ja den blir nok rimelig dyr hvis den skal gruse Taycan på viktige parametere som f.eks. kjøreegenskaper :)

(Innlegget ble redigert 28.12.20 19:44)

RandoKuruza

Innlegg: 276
RandoKuruza
28.12.20 23:50

Porsche-dödare er et begrep som er nesten like gammelt som Porsche selv. Men er lenge imellom at vi ser det materialisere seg til noe...

Kia’n blir muligens en tidel eller så kjappere enn Taycan, men kjøreglede, opplevd kvalitet, status mm er det kanskje verre å matche?

MacanT

Innlegg: 15287
MacanT
29.12.20 12:53
RandoKuruza: Kia’n blir muligens en tidel eller så kjappere enn Taycan, men kjøreglede, opplevd kvalitet, status mm er det kanskje verre å matche?

I artikkelen nevnes akselerasjon 0-100 på 5,2 sekunder. Selv om det er helt OK ytelse så er det langt unna Porsches innstegsmodell Taycan 4S som klarer den øvelsen på litt under 4 sekunder.

Hollabaloo

Innlegg: 10999
Hollabaloo
24.01.21 14:18
MacanT: I artikkelen nevnes akselerasjon 0-100 på 5,2 sekunder. Selv om det er helt OK ytelse så er det langt unna Porsches innstegsmodell Taycan 4S som klarer den øvelsen på litt under 4 sekunder.

Men nå har Porsche vært snille og lansert en ny innstegsmodell av Taycan som med sine 5,4 sek lar seg "döda" av denne Hyundai Ioniq 5 som gjør samme øvelse på 5.3 sek ifølge reklamen :) 

(Innlegget ble redigert 24.01.21 14:19)

MacanT

Innlegg: 15287
MacanT
24.01.21 15:13
Hollabaloo: Men nå har Porsche vært snille og lansert en ny innstegsmodell av Taycan som med sine 5,4 sek lar seg "döda" av denne Hyundai Ioniq 5 som gjør samme øvelse på 5.3 sek ifølge reklamen :)

Det tviler jeg på, Porsche oppgir alltid veldig konservative tall. Man kan som regel trekka fra minst 0,2 sek på oppgitt 0-100 akselerasjon :)

Someone

Innlegg: 27363
Someone
24.01.21 15:30

Enorme forskjeller altså ;-)

MacanT

Innlegg: 15287
MacanT
24.01.21 16:05
Someone: Enorme forskjeller altså ;-)

Et par tiendeler er ikke å kimse av. Vi husker jo godt hvor vonbrotne Tesla-gjengen ble når det viste seg at Taycan faktisk var en eller to tiendeler raskere enn Tesla in real life :)

Fernandovonarb

Innlegg: 6306
Fernandovonarb
24.01.21 16:15

Nå er Hyundai også kjent for å ha konservative målinger både på akselerasjon og rekkevidde. Kona er jo over halvsekundet kjappere enn oppgitt, og rekkevidden de oppgir må være i sterk motvind. 

Er litt nysgjerrig på hva de har i ermet denne gang. Lite specs som er lekket ut.

MacanT

Innlegg: 15287
MacanT
24.01.21 18:28
Fernandovonarb: Er litt nysgjerrig på hva de har i ermet denne gang.

Ja, blir interessant å se resultater fra ordentlige tester av denne.

Fernandovonarb

Innlegg: 6306
Fernandovonarb
01.02.21 19:13

Mer info i dag.

Over 300HK, 4wd, hengerfeste og lengde på 4,6m gjør at den krysser av hos veldig mange i Norge.

Batteri på 58 og 73kw/t netto estimerer 450km og 550km rekkevidde.

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
01.02.21 20:44

Og lading 10-80% på 18 min?

Fernandovonarb

Innlegg: 6306
Fernandovonarb
17.02.21 13:09
Fernandovonarb: Over 300HK, 4wd, hengerfeste og lengde på 4,6m gjør at den krysser av hos veldig mange i Norge

Siden jeg skrev meg opp på nyhetsbrev om denne så fikk jeg ny informasjon i dag og kan legge ut her. Hengervekten er opp til 1600kg noe som bare gjør at dyre biler som E-tron, EQC og TMX kan måle seg så vidt jeg vet. Meget bra.

Premiere er nå om fredag, hvor du kan skrive deg på liste, kontrakt til våren og utlevering ikke lenge etter det. Så spørs det om de klarer å produsere tilstrekkelig så de ikke havner på 1 til 2 års ventetid som tidligere modeller.

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
17.02.21 16:46

Går det an å plombere mot hengerfeste er jeg enda litt mer interessert....

er jeg og Timmels de eneste her som kjører uten henger?

 

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
22.02.21 21:46

1600 kg hengervekt?

Nå er det snart dagen for PR-event på det her. Klør det i hengerfester og lånesøknader rundtom?

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
22.02.21 21:47

Og Kia-versjon til høsten?

Fernandovonarb

Innlegg: 6306
Fernandovonarb
22.02.21 22:11

Fikk invitasjon om digital premiere på bilen i morgen kl 08.00. Da ligger jeg nok og sover gitt. Blingset med datoene på den, men det er altså i morgen. Er litt spent på den, uten at jeg skal skrive på noen liste av noe slag.

henlie

Innlegg: 648
henlie
23.02.21 10:13

Regner med denne blir en hard konkurrent til Skoda Enyaq med pris på 500' for heftigste utgave? Skiller seg definitivt ut designmessig.

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
23.02.21 10:22

Selv ikke denne blir bra nok for SUV?

AlvaroC

Innlegg: 680
AlvaroC
23.02.21 10:42
henlie: Regner med denne blir en hard konkurrent til Skoda Enyaq med pris på 500' for heftigste utgave? Skiller seg definitivt ut designmessig.

Ja, dristig å slippe noe som ser ut som en forvokst bil i Golf-klassen fra tidlig 80-tall i 2021! Vitner om selvtillit, og fulgt opp av et enkelt og moderne interiør. 

Må jo si at med 800V og lading opp til 230kW så virker biler som knapt har kommet på markedet som EQA og ID.4 med hhv 100kW og 125kW nesten litt utdaterte. 

Til 499.000,- får man til og med solceller på taket! Og her får man AWD og 300HK, mens VW tar 518.000,- for toppmodellen av ID.4 med RWD og 204HK 

Iseran2770

Innlegg: 15085
Iseran2770
23.02.21 10:49
rosmebraad: Selv ikke denne blir bra nok for SUV?

Fortsatt er utfordringen å finne en ladestasjon som ligger der du ønsker den, og enda verre å finne en som lader med 350kw.

Ifølge Hyundai kan bilen lades fra 10 til 80% på 18 minutter under ideelle forhold fra en 350 kw hurtiglader. Vi som kjører bensinbil stopper aldri å fylle når vi har 3/4 tank.

Jan

Innlegg: 7489
Jan
23.02.21 12:18
AlvaroC: Til 499.000,- får man til og med solceller på taket! Og her får man AWD og 300HK, mens VW tar 518.000,- for toppmodellen av ID.4 med RWD og 204HK
Fernandovonarb

Innlegg: 6306
Fernandovonarb
23.02.21 14:34

Da har jeg sett igjennom specsene og bildene, og reservasjoner er ikke mulig enda pga tekniske problemer. Veldig fine ytelser i alle spesifikasjonene men leveres kun i et antall som teller 3000 stk til Europa. Det er jo latterlig og det vil bli storstilt flipping her som hos navneopphavet når den kom.

Hadde jeg skulle hatt bil nå så hadde jeg nok bestilt denne. Passelig stor, fine ytelser, grei pris, rask lading, 4wd og mulighet for å trekke en henger til diverse småæren hadde vært midt i blinken. Jeg har god erfaring med lokal forhandler som teller også.

rosmebraad

Innlegg: 38547
rosmebraad
23.02.21 18:02

Ja fremstår som bra kjøp skal man ha ny elbil? Og kommer som Kia med 7 års garanti?

Problemer med nettsider og software er man vel godt skolert til fra Windows og Office allerede.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg