Tirsdag presenterte Hyundai sin dedikerte nye elbil plattform for pressen.
De går også får 800V som vi allerede har sett fra Porsche og etterhvert Audi, og det forklarer også hvorfor de kjøpte seg inn i Ionity-ladenettverket.
Sentrale stikkord er 800 volts batterisystem, over 500 km rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk, samt at bilene blir kapable til å gi strøm til andre enheter gjennom den nye toveis ladeløsningen.
Den første bilen på den nye plattformen blir SUV-en Ioniq 5, som skal komme til Europa allerede i april/mai 2021, ble vi lovet.
En nyutviklet integrert styreenhet for lading sørger for at biler basert på E-GMP-plattformen også kan lade andre enheter (220 V, vehicle-to-load, V2L), ikke bare ta imot lading. Funksjonen skal kunne levere opptil 3,5 kW. Én time med strøm fra E-GMP-baserte biler skal kunne andre elbiler mellom 10–15 kilometers rekkevidde, estimerte Hyundai.