Dette er i utgangspunktet veldig solide biler, med et drivverk som gjerne tjenestegjør i 500.000 miles (800.000 km) eller mer i næring i USA.
Likevel er det litt å være oppmerksom på, når en handler en 15 år gammel bil her hjemme, det jeg tenker er lurt å se etter er følgende:
Rust i ramme, har bilen gått her hjemme, uten særlig vask, og kanskje uten at den en gang ble behandlet når den var ny, så bør dette sjekkes nøye. Det er ikke så komplisert å gjøre noe med, men det vil ta mye tid på et verksted, og dermed koste mye å utbedre.
Gassanlegg, har bilen blitt kjørt på gassanlegg ville jeg holdt meg unna. Dette fordi toppene på disse (riktignok med meksikansk støpenr. som de fleste har) har en tendens til å brenne ventiler og ventilen krabber oppover i ventilsetet, som fører til at toppene må av. Hjelper ikke med gassanlegg med smøring heller, da disse som regel er vacuumstyrt, og det er jo mest vacuum under lett belastning...
Det er enkelte biler som har fått byttet lager i rattstammen på garanti. Det var en recall på dette på enkelte modeller. Bør sjekkes.
Har bilen dratt mye og tungt? Bilene tåler i utgangspunktet dette, problemene kommer når du hekter på 3500 kg foran, og har 300 hk som trekker i andre enden, og i midten er automaten. Bruker en "tow-haul"-funksjonen går dette fint, gjør en ikke det risikerer en at plantgirhuset på O/D /4.giret sprekker og kassa må ut.
Enn del av dem har lakkslipp på bakluke. Sjelden rust, men ikke så pent.
Førersetet har også en tendens til å sprekke på 2003-2006.
Ellers, generell tilstand, slitedeler og at alt utstyret virker. Ville holdt meg fra 2003-2006, penere interiør, mer utstyr enn 2000-2002, men førstnevnte virker å ha bedre kvalitet på skinnet.