Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbytte 2021

NYTT TEMA
passat06

Innlegg: 1537
passat06
10.03.21 13:17
Someone: Den er vel nesten sjelden, i disse elbiltider ;)

Blir vel umulig å bli kvitt igjen, når den tid kommer ;-)

Men dekker behovet vårt mye bedre enn e-Golfen. Ble lei. 

rosmebraad

Innlegg: 38708
rosmebraad
10.03.21 13:18

Dagens Polo har ihvertfall myr bedre kvalitet og layout på dashbord enn ID3!

passat06

Innlegg: 1537
passat06
10.03.21 13:50
rosmebraad: Dagens Polo har ihvertfall myr bedre kvalitet og layout på dashbord enn ID3!

Kjørte ID3 et par dager da varmeapparatet i e-Golfen streiket i verste kuldeperioden i januar. Ikke en bil jeg kunne levd med. Satt direkte vondt i 1st edition (eller hva det nå heter) setene, og noen merkelige valg og prioriteringer i interiør og betjening.

rosmebraad

Innlegg: 38708
rosmebraad
10.03.21 13:57

Jepp, jeg har strøket alle ID3-planer forlengst.

Polo har forbilledlig VW-dashbordlayout, i samme bane som Audi og Porsche, nydelig!

 

 

 

(Innlegget ble redigert 10.03.21 13:57)

Jan

Innlegg: 7596
Jan
07.04.21 20:08

Til Iseran: Jeg har forstått at du snart skal bytte bil, og at Golf R og S3 er blant de heteste kandidatene. Her er en video fra Carwow som kanskje kan hjelpe deg til å velge:https://www.youtube.com/watch?v=sfqRshK7z3k

vossen

Innlegg: 1079
vossen
07.04.21 20:24

Av siste generasjon av disse to bilene er Golf R utvilsont min favoritt. 

Kero79

Innlegg: 4334
Kero79
07.04.21 20:33

Fikk meg ny bil i februar. Bytta inn Kia soul 2016 til en Kia Esoul 2021 veldig fornøyd.

Iseran2770

Innlegg: 15310
Iseran2770
08.04.21 12:07
Jan: Jeg har forstått at du snart skal bytte bil, og at Golf R og S3 er blant de heteste kandidatene. Her er en video fra Carwow som kanskje kan hjelpe deg til å velge

Har sett den videoen blant mange andre. Jeg bestemte meg tidlig for at tysk lettere forvokst hot hatch var riktig valg for meg.

Så jeg har konfigurert, sjekket videoer og fundert mye på disse fire (i alfabetisk rekkefølge): Audi S3, BMW M135, Mercedes A35 og Golf R.

Jeg har allerede sendt en konfigurasjon på Golf R til Møller. De sliter litt med å sette pris på innbyttebil og har ikke røpet hva de kan gi i rabatt på Golf R ennå. Uansett har de antydet en leveringstid på 16 uker.     

(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:08)

Jan

Innlegg: 7596
Jan
08.04.21 12:13
Iseran2770: Uansett har de antydet en leveringstid på 16 uker.

Det går vel bra. Du har jo en brukbar bil å kjøre med i mellomtiden.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:14)

Jan

Innlegg: 7596
Jan
08.04.21 12:20
Iseran2770: Jeg har allerede sendt en konfigurasjon på Golf R til Møller. De sliter litt med å sette pris på innbyttebil

Du får vel noen kroner hvis du bytter. Jeg ser at 2018 RS3 ligger ute for snaue 800.000.

Iseran2770

Innlegg: 15310
Iseran2770
08.04.21 12:32
Jan: Du får vel noen kroner hvis du bytter. Jeg ser at 2018 RS3 ligger ute for snaue 800.000

Det høres veldig mye ut. De som ligger på finn.no har nok litt mer utstyr enn min. Jeg betalte 860.000 etter rabatt og inkludert vinterhjul og regner med 40% verdifall på 3 år.

vossen

Innlegg: 1079
vossen
08.04.21 12:34

Hva med en lettere brukt AMG A45s?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213252662

Denne har helt riktig spec. 

vossen

Innlegg: 1079
vossen
08.04.21 12:35

... Og jeg var så innbilsk at jeg trodde linken ville bli trykkbar med å lime den rett inn. 

Iseran2770

Innlegg: 15310
Iseran2770
08.04.21 13:02
vossen: ... Og jeg var så innbilsk at jeg trodde linken ville bli trykkbar med å lime den rett inn.

Så enkelt er det ikke på vgd. Når du legger inn en adresse må du merke den og velge Lenke oppe til høyre.

Jeg føler at A45S blir litt overkill, men A35 er litt mer aktuell enn S3 og M135i. Det er litt irriterende å konfigurer Mercedes. På mange valg står det uten pristillegg, og når man velger det koster det titusenvis. 

Rocky-Balboa

Innlegg: 587
Rocky-Balboa
08.04.21 14:04

Har kjørt MB CLA siden 2015. Manuell gir og chippet til ca 190 HK. Vært ganske happy med den og hadde ikke tenkt å bytte den ut i år (gjorde et stunt i fjor sommer og byttet den i en BMW X6, men angret og byttet tilbake. Blir ikke komfortabel med så høy sittestilling).

Kona fikk seg splitter ny Kia e-Soul i fjor høst, så har brukt høsten og vinteren til å mobbe henne for å kjøre MDG-bil og ha omtrent tomt for strøm hele tiden (har ikke fått ladet hjemme, kun på jobb).

Gikk likevel på en el-smell for et par uker siden og byttet min CLA i en sen 2018 Tesla Model S...

Må si erfaringen så langt er at den er veldig komfortabel å kjøre med gode luftfjæringer og mye smarte teknologiske løsninger. God app og mye tilgjengelige Tesla Superchargers i området som funker bra og ikke har ladekø. Liker også at man sitter lavt slik jeg foretrekke og er vant med fra CLA.

Bruker rundt 20-22 kW/mil med normal kjøring nå når det er rundt 0-10 grader ute på østlandet. Det er en 75D modell, så den skal i utgangspunktet kunne kjøre rundt 40 mil. Jeg opplever at det er et sted rundt 30 mil som er realistisk i dagens temperaturer, uten at jeg har prøvd å kjøre den helt tom. Hadde håpet på litt lengre, og krysser fingrene for at 20 plussgrader på sommeren kan gjøre langturen til nordland i ferien litt enklere. Ellers faller vi tilbake til Superladerne som er grunnen til at jeg gikk for Tesla.

Kompressor-V8

Innlegg: 6085
Kompressor-V8
08.04.21 16:04
Rocky-Balboa: Ellers faller vi tilbake til Superladerne som er grunnen til at jeg gikk for Tesla

At de andre elbilprodusentene ikke skjønner dette fordelsmomentet og bygger egne nettverk i like stor fart er for meg utrolig.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 16:04)

Rocky-Balboa

Innlegg: 587
Rocky-Balboa
08.04.21 17:32

Ja enig i det, når man hører om og ser folk stå i ladekø for 2-4 hurtigladere på noen få bensinstasjoner og vet at Tesla har et svært nettverk av opptil 40 ladere mange steder i Norge og resten av Europa, i tillegg til at de lenge har vært ledende på rekkevidde på bilene sine, så er det jo opplagt at for folk som kun skal ha én bil de skal bruke både i hverdagen og på langtur så et det nesten bare Tesla som duger.

henlie

Innlegg: 695
henlie
09.04.21 07:45
Iseran2770: Det høres veldig mye ut. De som ligger på finn.no har nok litt mer utstyr enn min. Jeg betalte 860.000 etter rabatt og inkludert vinterhjul og regner med 40% verdifall på 3 år.

Tror du det blir så mye som 40% på 3 år? Ser den ene 2018-modellen til 800' er solgt. Det er riktignok hos merkeforhandler med noe høyere pris, kanskje litt forskjell i utstyr etc. Selv ser jeg at min 3 1/2 år gamle bil med edruelige øyne har falt ca 35%. Mange har ligget ute til 50' høyere enn 35% verdifall vil tilsi for min og de har i alle fall blitt solgt, men selvsagt uvisst til hvilken pris.

Iseran2770

Innlegg: 15310
Iseran2770
09.04.21 11:03
henlie: Ser den ene 2018-modellen til 800' er solgt. Det er riktignok hos merkeforhandler med noe høyere pris

Merkeforhandler selger ofte bruktbiler til priser godt under hva de legger de ut til på finn.no. 35% bør nok være en målsetning.

Men 65% restverdi gir en innbyttepris på 560.000, veldig langt under 800k.

Har sjekket opp et par av mine dårligste innbyttepriser.
Audi TTS - verditap 48% etter 46.000 km, 3 år og 4 måneder
Audi S5 V8 - verditap 49% etter 61.000 km, 3 år og 1 måned.

Da S5 gikk fra V8 og konverterkasse til V6 turbo og DSG sank nybilprisen med 200.000. 
Innbytteprisen på TTS var elendig, men også der hadde avgiftene gått ned mye.

(Innlegget ble redigert 09.04.21 11:14)

Forfun

Innlegg: 6210
Forfun
09.04.21 11:16
Iseran2770: Men 65% restverdi gir en innbyttepris på 560.000, veldig langt under 800k.

Bruktprisene er ekstremt høye for tiden. Har søk på både Audi og BMW med passe stor bensinmotor (>250hk). Alt på finn er så dyrt at nytt frister mye mer. 

Ribba

Innlegg: 36545
Ribba
09.04.21 11:34
Kompressor-V8: At de andre elbilprodusentene ikke skjønner dette fordelsmomentet og bygger egne nettverk i like stor fart er for meg utrolig.

På kort sikt, ja, men hvordan blir det på lang sikt?

rosmebraad

Innlegg: 38708
rosmebraad
09.04.21 11:43

Jeg håper jo stadig på 800 km fra faststoffbatteri, og da holder det om man har tilgang til hjemmelading i Oslo og i Bergen, da faller mye av behovet for lading underveis bort. (Model S plaid+ annonseres jo med slike km-tall, håper det blir flere.)

MacPerson

Innlegg: 8422
MacPerson
09.04.21 11:47
Ribba: På kort sikt, ja, men hvordan blir det på lang sikt?

Blir jo bare tull det, om alle skal ha eget nettverk.
Og det koster jo å bygge ut, skulle vært interessant å viten hvor stor andel av nybilprisen på en Tesla går til å dekke ladenettet. 

MacPerson

Innlegg: 8422
MacPerson
09.04.21 11:48
rosmebraad: Jeg håper jo stadig på 800 km fra faststoffbatteri

Hvor ofte kjører du så langt?

RandoKuruza

Innlegg: 287
RandoKuruza
09.04.21 12:21

1) Skal kjøpe/skrev kontrakt nå!

Framtidens drivstoff, 4wd, stor bakluke, 20’’ dekk, ikke premium, 0-100 under 5,5s, HUD mm. Usikker på type/segment..

Jan

Innlegg: 7596
Jan
09.04.21 12:42
RandoKuruza: 1) Skal kjøpe/skrev kontrakt nå! Framtidens drivstoff, 4wd, stor bakluke, 20’’ dekk, ikke premium, 0-100 under 5,5s, HUD mm. Usikker på type/segment..

Ionic 5 oppfyller vel alle disse kriteriene

RandoKuruza

Innlegg: 287
RandoKuruza
09.04.21 13:52
Jan: Ionic 5 oppfyller vel alle disse kriteriene

Stemmer! Hører dermed til den økende andelen som handler bil uten å prøvekjøre. Faktisk ingen motorjournalister som har prøvd heller, så blir jo litt spennende. Men mye som stemmer på papiret. Apropos papir: Forhandleren hadde en pappfigur av bilen. Den er mye større enn den ser ut som på bilder. Omtrent som sparken på Tynset..

henlie

Innlegg: 695
henlie
09.04.21 15:42
Iseran2770: Men 65% restverdi gir en innbyttepris på 560.000, veldig langt under 800k.

Ja, og jeg tenkte heller ikke på at du evt. leverer den i innbytte, det taper man jo en del på. For min del vil jeg tippe det hadde økt tapet fra ca 35% - 40% pr. d.d.

rosmebraad

Innlegg: 38708
rosmebraad
09.04.21 16:13

Makken: 

Hvor ofte kjører du så langt?

***********

Sjelden, men ofte nok til å 'plages' av å måtte stå ved ladestasjoner.

Kunne utmerket brukt en elbil til hjemmeøading og lokalturer ogaå.

Men det blir litt sånn hvorfor vil du ha en 200 hk bil når du kommer frem i fartsgrensen på flatmark med en 90 hk bil? Du bruker jo sjelden alle 200 hk i vanlig trafikk.

Iseran2770

Innlegg: 15310
Iseran2770
09.04.21 19:08
rosmebraad: Sjelden, men ofte nok til å 'plages' av å måtte stå ved ladestasjoner.

Så blytunge som batteriene er høres ikke en rekkevidde på 800 km særlig fristende ut heller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg