Blir vel umulig å bli kvitt igjen, når den tid kommer ;-)
Men dekker behovet vårt mye bedre enn e-Golfen. Ble lei.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Blir vel umulig å bli kvitt igjen, når den tid kommer ;-)
Men dekker behovet vårt mye bedre enn e-Golfen. Ble lei.
Dagens Polo har ihvertfall myr bedre kvalitet og layout på dashbord enn ID3!
Kjørte ID3 et par dager da varmeapparatet i e-Golfen streiket i verste kuldeperioden i januar. Ikke en bil jeg kunne levd med. Satt direkte vondt i 1st edition (eller hva det nå heter) setene, og noen merkelige valg og prioriteringer i interiør og betjening.
Jepp, jeg har strøket alle ID3-planer forlengst.
Polo har forbilledlig VW-dashbordlayout, i samme bane som Audi og Porsche, nydelig!
(Innlegget ble redigert 10.03.21 13:57)
Til Iseran: Jeg har forstått at du snart skal bytte bil, og at Golf R og S3 er blant de heteste kandidatene. Her er en video fra Carwow som kanskje kan hjelpe deg til å velge:https://www.youtube.com/watch?v=sfqRshK7z3k
Av siste generasjon av disse to bilene er Golf R utvilsont min favoritt.
Fikk meg ny bil i februar. Bytta inn Kia soul 2016 til en Kia Esoul 2021 veldig fornøyd.
Har sett den videoen blant mange andre. Jeg bestemte meg tidlig for at tysk lettere forvokst hot hatch var riktig valg for meg.
Så jeg har konfigurert, sjekket videoer og fundert mye på disse fire (i alfabetisk rekkefølge): Audi S3, BMW M135, Mercedes A35 og Golf R.
Jeg har allerede sendt en konfigurasjon på Golf R til Møller. De sliter litt med å sette pris på innbyttebil og har ikke røpet hva de kan gi i rabatt på Golf R ennå. Uansett har de antydet en leveringstid på 16 uker.
(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:08)
Det går vel bra. Du har jo en brukbar bil å kjøre med i mellomtiden.
(Innlegget ble redigert 08.04.21 12:14)
Du får vel noen kroner hvis du bytter. Jeg ser at 2018 RS3 ligger ute for snaue 800.000.
Det høres veldig mye ut. De som ligger på finn.no har nok litt mer utstyr enn min. Jeg betalte 860.000 etter rabatt og inkludert vinterhjul og regner med 40% verdifall på 3 år.
Hva med en lettere brukt AMG A45s?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213252662
Denne har helt riktig spec.
... Og jeg var så innbilsk at jeg trodde linken ville bli trykkbar med å lime den rett inn.
Så enkelt er det ikke på vgd. Når du legger inn en adresse må du merke den og velge Lenke oppe til høyre.
Jeg føler at A45S blir litt overkill, men A35 er litt mer aktuell enn S3 og M135i. Det er litt irriterende å konfigurer Mercedes. På mange valg står det uten pristillegg, og når man velger det koster det titusenvis.
Har kjørt MB CLA siden 2015. Manuell gir og chippet til ca 190 HK. Vært ganske happy med den og hadde ikke tenkt å bytte den ut i år (gjorde et stunt i fjor sommer og byttet den i en BMW X6, men angret og byttet tilbake. Blir ikke komfortabel med så høy sittestilling).
Kona fikk seg splitter ny Kia e-Soul i fjor høst, så har brukt høsten og vinteren til å mobbe henne for å kjøre MDG-bil og ha omtrent tomt for strøm hele tiden (har ikke fått ladet hjemme, kun på jobb).
Gikk likevel på en el-smell for et par uker siden og byttet min CLA i en sen 2018 Tesla Model S...
Må si erfaringen så langt er at den er veldig komfortabel å kjøre med gode luftfjæringer og mye smarte teknologiske løsninger. God app og mye tilgjengelige Tesla Superchargers i området som funker bra og ikke har ladekø. Liker også at man sitter lavt slik jeg foretrekke og er vant med fra CLA.
Bruker rundt 20-22 kW/mil med normal kjøring nå når det er rundt 0-10 grader ute på østlandet. Det er en 75D modell, så den skal i utgangspunktet kunne kjøre rundt 40 mil. Jeg opplever at det er et sted rundt 30 mil som er realistisk i dagens temperaturer, uten at jeg har prøvd å kjøre den helt tom. Hadde håpet på litt lengre, og krysser fingrene for at 20 plussgrader på sommeren kan gjøre langturen til nordland i ferien litt enklere. Ellers faller vi tilbake til Superladerne som er grunnen til at jeg gikk for Tesla.
At de andre elbilprodusentene ikke skjønner dette fordelsmomentet og bygger egne nettverk i like stor fart er for meg utrolig.
(Innlegget ble redigert 08.04.21 16:04)
Ja enig i det, når man hører om og ser folk stå i ladekø for 2-4 hurtigladere på noen få bensinstasjoner og vet at Tesla har et svært nettverk av opptil 40 ladere mange steder i Norge og resten av Europa, i tillegg til at de lenge har vært ledende på rekkevidde på bilene sine, så er det jo opplagt at for folk som kun skal ha én bil de skal bruke både i hverdagen og på langtur så et det nesten bare Tesla som duger.
Tror du det blir så mye som 40% på 3 år? Ser den ene 2018-modellen til 800' er solgt. Det er riktignok hos merkeforhandler med noe høyere pris, kanskje litt forskjell i utstyr etc. Selv ser jeg at min 3 1/2 år gamle bil med edruelige øyne har falt ca 35%. Mange har ligget ute til 50' høyere enn 35% verdifall vil tilsi for min og de har i alle fall blitt solgt, men selvsagt uvisst til hvilken pris.
Merkeforhandler selger ofte bruktbiler til priser godt under hva de legger de ut til på finn.no. 35% bør nok være en målsetning.
Men 65% restverdi gir en innbyttepris på 560.000, veldig langt under 800k.
Har sjekket opp et par av mine dårligste innbyttepriser.
Audi TTS - verditap 48% etter 46.000 km, 3 år og 4 måneder
Audi S5 V8 - verditap 49% etter 61.000 km, 3 år og 1 måned.
Da S5 gikk fra V8 og konverterkasse til V6 turbo og DSG sank nybilprisen med 200.000.
Innbytteprisen på TTS var elendig, men også der hadde avgiftene gått ned mye.
(Innlegget ble redigert 09.04.21 11:14)
Bruktprisene er ekstremt høye for tiden. Har søk på både Audi og BMW med passe stor bensinmotor (>250hk). Alt på finn er så dyrt at nytt frister mye mer.
På kort sikt, ja, men hvordan blir det på lang sikt?
Jeg håper jo stadig på 800 km fra faststoffbatteri, og da holder det om man har tilgang til hjemmelading i Oslo og i Bergen, da faller mye av behovet for lading underveis bort. (Model S plaid+ annonseres jo med slike km-tall, håper det blir flere.)
Blir jo bare tull det, om alle skal ha eget nettverk.
Og det koster jo å bygge ut, skulle vært interessant å viten hvor stor andel av nybilprisen på en Tesla går til å dekke ladenettet.
Hvor ofte kjører du så langt?
1) Skal kjøpe/skrev kontrakt nå!
Framtidens drivstoff, 4wd, stor bakluke, 20’’ dekk, ikke premium, 0-100 under 5,5s, HUD mm. Usikker på type/segment..
Ionic 5 oppfyller vel alle disse kriteriene
Stemmer! Hører dermed til den økende andelen som handler bil uten å prøvekjøre. Faktisk ingen motorjournalister som har prøvd heller, så blir jo litt spennende. Men mye som stemmer på papiret. Apropos papir: Forhandleren hadde en pappfigur av bilen. Den er mye større enn den ser ut som på bilder. Omtrent som sparken på Tynset..
Ja, og jeg tenkte heller ikke på at du evt. leverer den i innbytte, det taper man jo en del på. For min del vil jeg tippe det hadde økt tapet fra ca 35% - 40% pr. d.d.
Makken:
Hvor ofte kjører du så langt?
***********
Sjelden, men ofte nok til å 'plages' av å måtte stå ved ladestasjoner.
Kunne utmerket brukt en elbil til hjemmeøading og lokalturer ogaå.
Men det blir litt sånn hvorfor vil du ha en 200 hk bil når du kommer frem i fartsgrensen på flatmark med en 90 hk bil? Du bruker jo sjelden alle 200 hk i vanlig trafikk.
Så blytunge som batteriene er høres ikke en rekkevidde på 800 km særlig fristende ut heller.