Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbytte 2021

NYTT TEMA
AceL

AceL
19.04.21 08:22

Det ble endelig tatt et valg for min del også. Dette er en bil jeg ikke hadde i tankene før jeg ved en tilfeldighet så den live, og da var ikke valget vanskelig

3.0 Liter Diesel, 500Nm.
4x4
Hjul på bakluka  :)

Hadde ønsket større motor, men etter testkjøring syns jeg motoren var passe (ikke minst med tanke på pris)
Jeg kunne gått ned på utstyrslista og valgt større motor, men  jeg skulle ha Matrix LED, og da måtte man opp på den dyre utgaven dessverre.
Forventet levering Juni/Juli.

Burkar

Burkar
19.04.21 09:44

Defender?

AceL

AceL
19.04.21 12:45
Burkar: Defender?

Jupp  :)

Burkar

Burkar
19.04.21 13:03
AceL: Jupp

Grattis! Veldig kul bil :-)

AceL

AceL
19.04.21 16:29
Burkar: Grattis! Veldig kul bil :-)

Takk! Ser fem til å få den.

Jeg var ute for å kikke på Discovery som var på ønskelisten, men da jeg fikk se Defenderen stå der var fristelsen for stor. I tillegg er den bedre å kjøre siden den er helt ny. Utrolig lettkjørt og komfortabel bil, samt at det ikke  er (foreløpig) en bil det er så mange av.

Burkar

Burkar
19.04.21 16:56

Varebil?

AceL

AceL
20.04.21 07:33
Burkar: Varebil?

Ja, dessverre. Men jeg skal ha den på firma mitt for å få mva fradraget.  

Det blir en utgave med stort sett alt. HUD, Panorama Soltak, Største stereo, Matrix Led osv.. Eneste jeg ikke ønsket var 22'. Syns 20' kler den bedre.

Så det blir i Hakuba Silver med sorte  detaljer og sorte felger.  

Iseran2770

Iseran2770
20.04.21 09:03
AceL: da jeg fikk se Defenderen stå der var fristelsen for stor.

Gratulere med ny bil (etter hvert). 

AlvaroC

AlvaroC
20.04.21 10:36
Iseran2770: Da er Golf R bestilt

Litt sent, men gratulerer! 

Virker å være det beste valget i klassen pt. Ser flere fremhever diff. bak som en viktig faktor, og at den føles mer bakhjulsdrevet enn de andre, noe som nok også vil gi enn annen følelse i hårnålssvingene i Alpene! 

Eksos kan være morsomt i korte perioder, men kan også være plagsomt på lengre turer, dessuten erstatter det ikke god motorlyd. Jeg ville i alle fall ikke betalt 46`uten å være sikker på at det var noe jeg var fornøyd med i det lange løp. Golf R er vel ikke så ekstrem at det passer seg at det smeller hver gang man går av gassen heller. 

Kompressor-V8

Kompressor-V8
03.05.21 20:29

Luftet S-klassen på finn litt for moroskyld for behovet for en bil med bakdører kan potensielt komme til å øke fremover, og den ble plutselig lynraskt solgt for en pris jeg ikke kunne si nei til... et snaut år med herlig kjøreopplevelse.
Så da starter jakten etter en enkel bruktbil med fin komfort. Alt fra 640xi gran coupe til panamera turbo er aktuelt. Kunne vurdert en Taycan også, men den har for kort rekkevidde og taper seg trolig mye nå de tre neste mnd, så det er kanskje litt feil timing.

Slår nok til på en eller annen fin bruktbil det blir best mulig deal på.

(Innlegget ble redigert 03.05.21 20:32)

Iseran2770

Iseran2770
03.05.21 20:49
Kompressor-V8: den ble plutselig lynraskt solgt for en pris jeg ikke kunne si nei til...

Du er rå på bilsalg. Men det er kanskje stor etterspørsel etter ICE biler for tiden. Prisantydningen jeg har fått på min bil (før taksering) ligger langt over hva jeg forventet.   

Kompressor-V8

Kompressor-V8
08.05.21 08:49

Har enda ikke landet kjøp av «ny» bruktbil. Var veldig close å bli enig med en forhandler på en bil nå, men så hørte jeg plutselig ikke mer fra bilselgeren. Så da kanskje jeg får se nærmere på noe annet med mindre han tar kontakt igjen.

Er alltid litt «spennende» å være på biljakt, for i mitt tilfelle kan det bli kjøpt en bil i prisklasse fra kr40.000-1,5 mill. 
Har sett nærmere på en Mb 280ce w123 serie, klassiker. Nydelig nostalgisk kjøreopplevelse for min del som har «vokst opp i en» W123. Duftene og kjøreopplevelsen vekker minner og bilene er supersolide klassikere. Men den er jo ikie noen bruksbil, spesielt ikke vinterstid og vil kanskje bli i veien når vinteren kommer.

Har også sett på en bra BMW 6-serie gran coupe, en riktig utstyrt Porsche Panamera turbo 2017 i betydelig høyere prisklasse og en Panamera GTS2013-2014, men de sistnevnte er det ingen «riktige kjøp» på nå og jeg har jo hatt en slik så kanskje velge noe annet nå. Så også på en CLS 450 2019 modell som er priset midt mellom panamera turbo og 6-serie gran coupe, men den er i en periode der den får mye verditap fremover tror jeg. Så venter litt med den modellen til en annen gang.

En Jaguar XJ 3.0 awd 2016 modell virket mer sliten og innbød ikke til kjøp. De har blitt litt «eldre» nå og jeg fikk ikke samme tenning nå som da jeg prøvde en for 2 år siden. Hmmm... vi får se hva jeg finner. Bil skal det bli, men det haster for så vidt ikke.

(Innlegget ble redigert 08.05.21 08:53)

Burkar

Burkar
08.05.21 10:54
Kompressor-V8: Har enda ikke landet kjøp av «ny» bruktbil

Dette måtte da være noe for deg? :-)

https://www.finn.no/217798042

Kompressor-V8

Kompressor-V8
08.05.21 15:31

Helt rå bil! Absolutt perfekt for bil meg, men verditapet er altfor heftig og prisen altfor dyr :-)

Men som 4-5 år brukt kanskje? 

rosmebraad

rosmebraad
08.05.21 16:00

Komp: Var veldig close å bli enig med en forhandler på en bil nå, men så hørte jeg plutselig ikke mer fra bilselgeren. 

Var faktisk også slik da jeg handle bil: Hadde endelig bestemt meg etter mye bale. Ringte forhandler, som sa han skulle ringe opp igjen men ikke gjorde der. Så ble det bestilling hos annen forhandler. Regner med at det er 'skole' innen selgerfaget å røkte mulige kubder som tar kontakt. Unntaket er kanskje innen boliger i Oslo, der er der køer av interessenter med finansiering om jeg tolker DN og andre 'finansblekker' riktig. 'Sjøfarten', Hegnar Medias flyveblad og annet fra Østlandet. 

PS. Husk at han på Bentlet i Oslo sa at alle er velkomne til og se og TA PÅ de utstilte bilene!

Iseran2770

Iseran2770
09.05.21 13:26
rosmebraad: Var faktisk også slik da jeg handle bil: Hadde endelig bestemt meg etter mye bale. Ringte forhandler, som sa han skulle ringe opp igjen men ikke gjorde der.

Ringe er kanskje håpløst. Jeg konfigurerer bilen ferdig på nett, lagrer konfigurasjonen og sender koden på mail til forhandler. 

Normalt har jeg snakket med en selger først. Denne gangen kjente jeg ingen selgere av Volkswagen og Raymond slapp ikke inn kunder noe sted. Det var alt for farlig.

Så da ble mailen sendt til felles epostkasse hos nærmeste forhandler. Jeg fikk raskt svar fra en selger som ble valgt ut til å ta saken.

(Innlegget ble redigert 09.05.21 13:26)

Ribba

Ribba
09.05.21 13:53
Iseran2770: Ringe er kanskje håpløst. Jeg konfigurerer bilen ferdig på nett, lagrer konfigurasjonen og sender koden på mail til forhandler.

Jeg ønsker å snakke personlig med selger, da det er langt lettere å forholde seg til en person som faktisk er fysisk tilstede, men denne gangen var ble det ikke gjort. Så jeg konfigurerte opp på nett, og ble ringt opp etter kort tid. Så tok vi det meste på telefon, med epost som verifisering.

Så selv om vi ikke har hatt samme koronarestriksjoner som dere i Oslo og Viken, så er det jo litt tungvint å kjøre ned til Tromsø for å snakke personlig med selger.

Jeg sliter jo nå med at jeg må ned til Tromsø for å få gjennomført innkjøringsservicen, som jeg egentlig skulle hatt i morgen. Men jeg må kansellere den pga av værforholdene. Ser greit-ish ut på tur nedover. Ikke fult så greit ut på tur nordover igjen. 

Så det har vært veldig lite kjøring for min del med nybilen.

rosmebraad

rosmebraad
09.05.21 13:54

Ja da har dataalderen tatt over!

Var 'Raymondfritt' ved mine bilhandelerfaringer. Nå føler jeg at prøvekjøring og kobtorbesøk blir rene 'koronaekspresser'.

Konfig. på nett har jeg knapt prøvd. Mailet (!) inn hva jeg ønsket og spurte om noe mer var 'nødvendig' hvorpå de svarte xenonlys. (Hvorfor er/var det ikke standard om drt er så viktig?)

Skjønt krabbe rundt biler i utstillingslokale med tommestokk i SUV-stil har jeg fortsatt til gode.

Nuværende bil ble oppgjort på papir og det da akutuelle kundeforhold i DnB er oppsagt.

Iseran2770

Iseran2770
09.05.21 14:17
Ribba: Jeg ønsker å snakke personlig med selger, da det er langt lettere å forholde seg til en person som faktisk er fysisk tilstede,

100% enig, denne gangen gikk alt på mail og telefon helt frem til undertegning av kontrakt. Det ble gjort utendørs med munnbind.

(Selv foler jeg at det helt idiotisk å ta på meg munnbind etter å ha fått første dose Pfizer for 4 uker siden. Kommer til å konsekvent slutte med det). 

Someone

Someone
09.05.21 14:19

Hva gjør de på en innkjøringsservice?

Ribba

Ribba
09.05.21 23:29
Someone: Hva gjør de på en innkjøringsservice?

Om jeg har skjønt det riktig, så bytter de olje på motor og differensial. De sjekker mulig oljen de har tappet om det er noe forurensning i den.

Men det mest interessante er jo kanskje at går jo et rykte om at det blir en del hester som har sittet i karantene blir sluppet ut i det fri etter en slik service. Om det er tilfellet eller ikke, vet jeg ikke.

Dog denne, dog litt gamle, videosnutten motbeviser ikke akkurat det.

Dyno før innkjøringsservice

Dyne etter innkjøringsservice

(Innlegget ble redigert 09.05.21 23:30)

Someone

Someone
10.05.21 09:07

ah, takk for info. For oss med mer sedate stasjonsvogner så slipper vi det :-p

Kompressor-V8

Kompressor-V8
21.05.21 22:03

Nå ser det ut til at nytt bilkjøp er landet, avtaler foreløpig kun sms med forhandleren. Denne gangen har jeg overgått meg selv på to spesielle måter.

Det ble ikke ny bil. Det ble mer enn 6 sylindre. Det ble største motoren jeg har eid så langt. Det ble mer enn 2 dører. Bensinbil. Flere hint kommer senere.

Burkar

Burkar
21.05.21 23:57
Kompressor-V8: Det ble mer enn 6 sylindre. Det ble største motoren jeg har eid så langt. Det ble mer enn 2 dører. Bensinbil.

Spennende!

Ribba

Ribba
22.05.21 08:22
Someone: innkjøringsservice

Da var det gjennomført. Tok faktisk over 3 timer å få gjennomført den servicen. Puslet rundt i en stakkars 330e mens jeg ventet.

Det var som man hadde fått ny bil etter servicen var gjennomført.

(Innlegget ble redigert 22.05.21 08:23)

Ribba

Ribba
22.05.21 08:32
Kompressor-V8: Det ble ikke ny bil. Det ble mer enn 6 sylindre. Det ble største motoren jeg har eid så langt. Det ble mer enn 2 dører. Bensinbil. Flere hint kommer senere.

Tror sjansen er minimal for at du har kjøpt deg en slik en, da det ville vært ekstremt utypisk type bil for deg, men det hadde vært utrolig kult om du faktisk hadde kjøpt deg en Dodge Charger SRT Hellcat. 

Kompressor-V8

Kompressor-V8
23.05.21 06:57

Den er jo kul og det er et godt forslag ribba, men samtidig feil. Du har forøvrig rett i to ting med det forslaget. Det ene poenget er at den mangler 4WD. Det andre poenget er at den er et bilmerke jeg ikke før har eid. Flere hint kommer ikke før kontrakten er endelig signert og bilen levert. Er jeg heldig tror jeg at jeg får bilen tidlig i uken som kommer.

(Innlegget ble redigert 23.05.21 06:59)

Someone

Someone
23.05.21 08:10
Ribba: Det var som man hadde fått ny bil etter servicen var gjennomført.

Ble det mer futt i den?

Ribba

Ribba
23.05.21 09:49
Someone: Ble det mer futt i den?

Ja. Skremmende mye mer, faktisk.

Vet ikke om toppeffekten har økt så mye, da jeg aldri var over 5000 rpm før service var gjennomført eller var i nærheten av å gi full gass, men under 3000 rpm har det definitivt skjedd mye. Før service føltes bilens effektkurve veldig unaturlig på turtall opp mot ca 3000 rpm. Det er jo bøtter og spann av turbolag på bilen, både før og etter, men før service, så føltes det som om det var doblet opp med turbolag. Om du har benyttet deg av limiter på biler og begynner å nære deg satt hastighetsgrense, så ga det litt sånn følelse under 3000 rpm om du ga mer enn 1/4-dels gasspådrag. 

Det er helt borte nå og effektkurven føles langt mer riktig nå, og er merkbart sterkere over hele det registeret (av det jeg benyttet meg av før servicen).

I tillegg har eksosanlegget også gått seg til. Det er mye mer lyd fra det nå enn da bilen var ny. Dette har nok ingenting med servicen å gjøre, men det er godt å ikke bli forvekslet med elbiler lengre.

Ellers, i følge instruksjonsboken, så er bilen fortsatt i en innkjøringsperiode fram til kjørte 5000 km. F-eks anbefaler BMW at toppfarten (250 km/h) kun skal benyttes ved f-eks forbikjøringer.  

(Innlegget ble redigert 23.05.21 09:55)

Iseran2770

Iseran2770
23.05.21 11:12
Kompressor-V8: Det ble største motoren jeg har eid så langt.

I sylindervolum eller effekt?

Siden det er et bilmerke du ikke har eid før kan vi jo utelukke BMW, Mercedes, Audi, Jaguar og Porsche.

(Innlegget ble redigert 23.05.21 11:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg