Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

S-max 2013, trenger vurdering på bilen (og firma)

NYTT TEMA
elasticEye

elasticEye
02.01.21 16:49

Hei. 

Er på jakt etter s-max med automatkasse. Fant denne i dag:

https://www.finn.no/203104969.

Jeg har ikke mulighet til å se på den, men ser de frakter den til min by for 3900.

Er det noen varsellamper her, enten på bilen eller på firmaet? 

På forhånd takk. 

Herinacius

Herinacius
04.01.21 19:51

De har stort sett bra tilbakemeldinger på Facebook. Kul bil.

passat06

passat06
04.01.21 22:14

Jeg vet bare at en kollega hadde en sånn og at den var et mareritt av elektriske feil. Måtte ha med et ekstra batteri i bagasjen når de skulle på langtur, og merkeverkstedet fant aldri ut av problemet. De fikk til slutt solgt den via en auksjonstjeneste.

Men det kan selvsagt være unntaket som bekrefter regelen. 

Jan

Jan
04.01.21 22:48

Du kan jo be selger legge frem en NAF test, eller en test fra en annen uavhengig aktør før du kjøper bilen usett.
Som passat06 skriver over, har jeg også hørt om div. elproblemer med disse bilene. Ellers er det fantastisk bra biler for familier med stort plassbehov.
Du kan også sjekke her hva de skriver:https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/ford/s-max-2006/

(Innlegget ble redigert 04.01.21 22:49)

Speciale

Speciale
05.01.21 08:20
elasticEye: Er det noen varsellamper her, enten på bilen eller på firmaet?

50/50 garanti er en gedigen varsellampe. For noen få år siden helt normalt, mens i dag så er det stort sett de mer lugubre sjappene som holder på med dette.

Ellers så er 4-hjuls kontroll en stor fordel å ta på en brukt Ford, for av en eller annen snodig grunn, så er det fortsatt ofte problemer med både for- og bakstilling på Ford. 

xantiasx

xantiasx
05.01.21 08:43

S-Max fra 2013 er gjennomprøvd, de fleste barnesykdommene er luket ut. Denne har 2.0 TDCi, som er en bra motor.

På disse er det viktig at oljeskift på Powershift-kassa er gjort hvert 3. år, ref linken Jan gjorde til Honest John ovenfor. Og tydeligvis at man ikke lar bilen stå i Drive ved stopp, men å sjalte over i N.

Powershiftkassa er heldigvis av den oljefylte typen, den er bedre enn den med tørrclutsjer, som er brukt på de mindre motorene. Kassa er tilsvarende DSG til VW, dvs ikke en tradisjonell automatkasse, men har 2 clutsjer.

Speciale

Speciale
05.01.21 15:52
xantiasx: Powershiftkassa er heldigvis av den oljefylte typen, den er bedre enn den med tørrclutsjer, som er brukt på de mindre motorene. Kassa er tilsvarende DSG til VW, dvs ikke en tradisjonell automatkasse, men har 2 clutsjer.

Nå er nok begge kassene du snakker om her oljefylte. Både den med tørr og våtkløtsj er kanonbra kasser, men problemet på den med tørrkløtsj er en simring mellom kassa og clutchen som svetter olje. Det er en simring til drøye 10 riksdaler som koster rundt 30000 riksdaler å bytte, alternativt så må man kjøre kløtsjen varm i ny og ne. Bytt den simringen og man har sannsynligvis den beste dobbelkløtsjen girkassen som eksisterer på mindre biler. Jeg derimot velger istedet å kjøre kløtsjen varm ved behov og etterfylle olje på kassa en gang eller to i året.

Herinacius

Herinacius
05.01.21 19:07
Speciale: 50/50 garanti er en gedigen varsellampe.

Ja, man reagerer litt på at det smøres så tjukt på med hvor godt kunden er sikret. Var et par kommentarer på FB som går på at oppfølging ikke var så bra. Men dette er vanskelig å bedømme uten å vite mer og de fleste anm. der var positive.

SUV

SUV
06.01.21 23:58
elasticEye: Hei.  Er på jakt etter s-max med automatkasse. Fant denne i dag: https://www.finn.no/203104969. Jeg har ikke mulighet til å se på den, men ser de frakter den til min by for 3900. Er det noen varsellamper her, enten på bilen eller på firmaet?  På forhånd takk.

Du har ikke mulighet til å reise og se på bilen skiver du, har du da mulighet for  å reise til forhandler for å få fikset garantisaker etterpå? Neppe, og det vil jo være bra for selger hvis denne lyger (uten at det dermed er sagt at selger gjør det). Jo mer uærlg en selger erm jo mer vil selger satse på kunder langt unna eget lokale.

Hvordan er vinterdekka? Legg merke til at det  ikek er et eneste bilde av dem.

Rattet er mye mer slitt enn i min bil som har gått 50.000 km mer enn denne du ser på. Sier ikek dermed at kmstand er feil, men det kan jo hende den har hatt mye bykjøring og slikt som sliter mye på bilen.

Uansett så er det mye man kan finen ut ved prøvekjøring og ved å kikke på bilen selv istedenfro å bare se på bilder selger har valgt  ut. Så å kjøpe bruktbil i blinde synes jeg virker dristig.

(Innlegget ble redigert 07.01.21 00:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg