Som en annen også skrev så lurer jeg på hva de har tenkt skal skje om man er innafor en slik lavutslippssone når man går tom for strøm med hybriden.
Hvis status er at bilen stopper så vil det skape mye kaos (og dermed utslipp pga biler på tomgang i kø) og man må kjøres hjem med bergingsbil (som har mye større utslipp enn hybriden ville hatt på bensinkjøring).
Hvis den da bare går over på bensin og kjører videre slik så har man jo ikke egentlig gjort noen nevneverdig endring annet enn det man får til ved å selv velge om bilen skal gå på strøm eller ikke. Og skal man hjem til laderen så er det jo naturlig å uansett kjøre på strøm om man har igjen strøm, så hva oppnår man da?
Skal grensen for når bilen går på strøm i forhold til temperatur og slikt overstyres i forhold til det man har muligheten til å velge selv? Og skal grensen for hvor langt batteriet kan tappes (for å beholde levetiden til batteriet og hindre brann) endres av slike soner? Hvis jeg skal kjøre en liten tur i kulda med fullt batteri og ikke har forvarmet bilen så starter bensinmotoren opp straks jeg begynner å kjøre (selv om det så bare er i 5 km/t ut fra garasjen). Dumt, men sånn er det nå, kanskje for å ha varmet opp motor i tilfelle jeg skal gi full gass på en motorvei snart så ikke det skal skje med kald motor når batteriet ikke kan levere nok effekt. Hvis dette er laget slik for å ikke ødelegge batteri (hard belastning på kaldt batteri) og bensinmotor (full gass på kald motor litt senere på kjøreturen), skal det da være sånn at Lan Marie overstyrer dette? Og hva isåfall med garantien hvis bilens systemer styres av Lan Marie? Og hvorfir skal vi ikek kunne velge selv ved å trykke velge elektrisk kjøring at bilen skal kjøre på kun strøm når vi feks skal en liten tur på noen få km ned til sentrum (ikke Oslo) i rolig tempo? Hvorfor skal vi da tvinges til å ha et forbruk på 1,5 liter / mil på slike korte turer og deretter parkere ved laderen med mye strøm på batteriet?
Eller skal opplegget være at bilen går på strøm og så slår det inn avgifter om man går tom for strøm og bensinmotoren starter? Skal det da bli full avgift for hele Oslo-turen om det ble 300 meter på bensin eller skal det bli 10% avgift om 10% av lavutslippssonen ble tilbakelagt på bensin? Hva om man stopper opp og står på tomgang for å lade opp når man innser at man ikek rekker frem på strøm? Skal man da slippe unna avgift fordi man ikek har kjørt ene eneste meter på bensin (men har forurenset mer enn om man bare hadde kjørt og latt noe bli på bensin)?
Hvis opplegget er at store avgifter slår inn når bensinotoren starter så gjelder det å gardere seg mot dette. Det gjrøes enklest ved å kjøre ekstra mye på bensin så man er sikekr på at det er igjen strøm helt frem til målet og laderen. Men det forurenser jo mer om man har kjørt mye på bensin før sonen og kommer hjem med 5 km rekkevidde når man plugger inn laderen enn om man kjører den siste kilometeren på bensin fordi man tok litt for liten sikkerhetsmargin.
Og hvertfall på min Outlander så er det slik at når man må kjøre deler av turen på bensin så lønner det seg at det er den delen som det er litt fart (over 65 km/t). Da er det jo litt dumt om jeg kommer inn mot Oslo på E18 og kommer inn i ei slik sone hvor den tvinges over på strøm i 80 km/t, for så å gå tom for strøm for tidlig og jeg må kjøre på bensin gjennom tettbebygde gater i sentrum.
Miljøvernerne pleier å gnåle om globaloppvarming og klimagasser. Men tror de at verden virker som fler-sone-klimaanlegget de sikkert har i de svarte bilene de fraktes rundt i som politikere? Tror de at eksos sluppet ut innafor en gitt sone gir global oppvarming, mens eksos sluppet ut utafor denne sonen ikke teller med? Det kan jo virke slik siden de ønsker tiltak som gjør at man heller slipper ut mer eksos utafor enn litt innafor.
Og alt dette forutsetter også en kommunikasjon mellom bil og et system koblet til bommer og slikt for at det skal fungere. Men jo mer slikt, jo mindre kontroll får man over bilen. Og oppdateres det ved service (feks nye grenser på sonene) så er ikek det heller så bra da oppdateringer kan dra med seg mye trøbbel.
Det nevnes i artikkelen