Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bor i Oslo, kjøpe hybrid eller elbil?

NYTT TEMA
Kjellbekkelund

Kjellbekkelund
23.01.21 15:04

Det er jo billigere med elbil hvis man kan kjøpe en liten Kia Soul eller lignende, men tenker å kjøpe en som man også kan dra på langturer i sommer uten å stå i 8 timer ved ladekø hele tiden.

Har hatt Mitsubishi Outlander før og her er det stor nok plass,sitter høyt,firehjulstrekk (bra familiebil).

Er gira på å kjøpe en Outlander Phev, men har litt noia for å kjøpe en med alle disse greiene med forbud mot diesel og bensinbiler og dritdyre bomstasjoner,parkering + sikkert mye annet drit etter hvert også. 

Hva er det beste å gjøre? 

Larsabal

Larsabal
23.01.21 15:41

Det som er 100% sikkert er at elbiler og hydrogenbiler vil favoriseres over rene fossile kjøretøy. Hybridene derimot, ser foreløpig ut til å defineres som et fossilt kjøretøy og prises deretter.

Men, det jobbes med et prosjekt hvor geofencing av hybrider som automatisk går over i ren eldrift innenfor gitte soner. Hvis dette blir en realitet, og man tvinges over i elmodus med en hybrid i definerte byområder, så er min klare mening at bilene også skal prises som elbil i bomstasjon og parkering. Om politikere er enige er derimot en helt anen sak.

rosmebraad

rosmebraad
23.01.21 16:49

Da slik at de kjører bensinmotorene utenfor 'klimasonen' for å være oppladet til å gå på el. samt sikre eksosutslipp? (Tenk Rav4 med knappen 'lad batteriet ved å bruke bensinmotoren'.)

Iseran2770

Iseran2770
23.01.21 18:22
Larsabal: Men, det jobbes med et prosjekt hvor geofencing av hybrider som automatisk går over i ren eldrift innenfor gitte soner.

Så hver gang man går tom for tom for strøm må man ringe redning. Hybrider på kalde vinterdager klarer vel ikke stort over 20 km. 

Kompressor-V8

Kompressor-V8
23.01.21 18:23

Hadde nok valgt en ren bensinbil. Det er ganske kraftige ulemper med elbil for de av oss bilinteresserte som ønsker maks fleks-mobilitet på en langtur. Med mindre du har spesielle behov mtp elbilfordelene og du får ladet hjemme. Men alt kommer jo an på behovet.

(Innlegget ble redigert 23.01.21 18:25)

Someone

Someone
23.01.21 18:29

Hvis man er usikker på hvordan det ser ut i fremtiden, så bør det vurderes å leases. Da slipper man tenke så mye på hva som er den mest populære teknologien 3 år frem i tid

Larsabal

Larsabal
23.01.21 18:59
Iseran2770: Så hver gang man går tom for tom for strøm må man ringe redning. Hybrider på kalde vinterdager klarer vel ikke stort over 20 km.

Hvis en slik løsning innføres vil jeg tro det aktiveres en ekstra avgift hvis motoren startes innenfor sonen. Det er flere hybrider som leveres i dag som klarer 50+ km på ren el. Om de "bare" klarer 35 km en kald dag, så har man hatt muligheten til å krysse Oslo et par ganger. Burde være gjennomførbart.

Larsabal

Larsabal
23.01.21 19:04
Someone: Hvis man er usikker på hvordan det ser ut i fremtiden, så bør det vurderes å leases. Da slipper man tenke så mye på hva som er den mest populære teknologien 3 år frem i tid

Det er Lan Marie TS er mest redd for. Når hun klarer å øke beboerparkeringen med 50%, nærmest over natta, er en tidshorisont på 3 år en evighet. På den tiden rekker hun å innføre, fjerne, gjeninnføre og triple en avgift, hvis farkosten har et snev av fossilt i seg. Jeg vil derfor foreslå en abo-tjeneste ala Fleks, Shift el.l., hvor man kan bytte bil hver mnd, alt etter humøret til Berg . ;-)

Iseran2770

Iseran2770
23.01.21 19:11
Larsabal: Hvis en slik løsning innføres vil jeg tro det aktiveres en ekstra avgift hvis motoren startes innenfor sonen.

Da må jo også vi som kjører ren bensinbil kunne kjører rundt i indre sone mot "en liten avgift".

Jeg trenger ikke å kjøre bil i indre Oslo i 2025 mot mindre Raymond fortsatt påbyr munnbind på T-banen også i 2025. Derimot forlanger at jeg kan bruke bensinbilen når jeg skal på tur til Vestlandet, Nord-Norge eller Alpene.

rosmebraad

rosmebraad
23.01.21 19:49

Bra forslag fra Someone.

(Kunne funket for meg hadde jeg hatt evne/vilje til 3-4 års forpliktelse i slengen. Så kunne man ha hauket rundt etter leasing-tilbud.)

rosmebraad

rosmebraad
23.01.21 19:50

Hvor mange % av stemmene fikk egentlig LAN? Må være skyhøyt sånn som hun regjerer!

SUV

SUV
23.01.21 23:58
Larsabal: Det som er 100% sikkert er at elbiler og hydrogenbiler vil favoriseres over rene fossile kjøretøy. Hybridene derimot, ser foreløpig ut til å defineres som et fossilt kjøretøy og prises deretter. Men, det jobbes med et prosjekt hvor geofencing av hybrider som automatisk går over i ren eldrift innenfor gitte soner. Hvis dette blir en realitet, og man tvinges over i elmodus med en hybrid i definerte byområder, så er min klare mening at bilene også skal prises som elbil i bomstasjon og parkering. Om politikere er enige er derimot en helt anen sak.

Som en annen også skrev så lurer jeg på hva de har tenkt skal skje om man er innafor en slik lavutslippssone når man går tom for strøm med hybriden.

Hvis status er at  bilen stopper så vil det skape mye kaos (og dermed utslipp pga biler på tomgang i kø) og man må kjøres hjem med bergingsbil (som har mye større utslipp enn hybriden ville hatt på bensinkjøring).

Hvis den da bare går over på bensin og kjører videre slik så har man jo ikke egentlig gjort noen nevneverdig endring annet enn det man får til ved å selv velge om bilen skal gå på strøm eller ikke. Og skal man hjem til laderen så er det jo naturlig å uansett kjøre på strøm om man har igjen strøm, så hva oppnår man da?

Skal grensen for når bilen går på strøm i forhold til temperatur og slikt overstyres i forhold til det man har muligheten til å velge selv? Og skal grensen for hvor langt batteriet kan tappes (for å beholde levetiden til batteriet og hindre brann) endres av slike soner? Hvis jeg skal kjøre en liten tur i kulda med fullt batteri og ikke har forvarmet bilen så starter bensinmotoren opp straks jeg begynner å kjøre (selv om det så bare er i 5 km/t ut fra garasjen). Dumt, men sånn er det nå, kanskje for å ha varmet opp motor i tilfelle jeg skal gi full gass på en motorvei snart så ikke det skal skje med kald motor når batteriet ikke kan levere nok effekt. Hvis dette er laget slik for å ikke ødelegge batteri (hard belastning på kaldt batteri) og bensinmotor (full gass på kald motor litt senere på kjøreturen), skal det da være sånn at Lan Marie overstyrer dette? Og hva isåfall med garantien hvis bilens systemer styres av Lan Marie? Og hvorfir skal vi ikek kunne velge selv ved å trykke velge elektrisk kjøring at bilen skal kjøre på kun strøm når vi feks skal en liten tur på noen få km ned til sentrum (ikke Oslo) i rolig tempo? Hvorfor skal vi da tvinges til å ha et forbruk på 1,5 liter / mil på slike korte turer og deretter parkere ved laderen med mye strøm på batteriet?

Eller skal opplegget være at bilen går på strøm og så slår det inn avgifter om man går tom for strøm og bensinmotoren starter? Skal det da bli full avgift for hele Oslo-turen om det ble 300 meter på bensin eller skal det bli 10% avgift om 10% av lavutslippssonen ble tilbakelagt på bensin? Hva om man stopper opp og står på tomgang for å lade opp når man innser at man ikek rekker frem på strøm? Skal man da slippe unna avgift fordi man ikek har kjørt ene eneste meter på bensin (men har forurenset mer enn om man bare hadde kjørt og latt noe bli på bensin)?

Hvis opplegget er at store avgifter slår inn når bensinotoren starter så gjelder det å gardere seg mot dette. Det gjrøes enklest ved å kjøre ekstra mye på bensin så man er sikekr på at det er igjen strøm helt frem til målet og laderen. Men det forurenser jo mer om man har kjørt mye på bensin før sonen og kommer hjem med 5 km rekkevidde når man plugger inn laderen enn om man kjører den siste kilometeren på bensin fordi man tok litt for liten sikkerhetsmargin.

Og hvertfall på min Outlander så er det slik at når man må kjøre deler av turen på bensin så lønner det seg at det er den delen som det er litt fart (over 65 km/t). Da er det jo litt dumt om jeg kommer inn mot Oslo på E18 og kommer inn i ei slik sone hvor den tvinges over på strøm i 80 km/t, for så å gå tom for strøm for tidlig og jeg må kjøre på bensin gjennom tettbebygde gater i sentrum.

Miljøvernerne pleier å gnåle om globaloppvarming og klimagasser. Men tror de at verden virker som fler-sone-klimaanlegget de sikkert har i de svarte bilene de fraktes rundt i som politikere? Tror de at eksos sluppet ut innafor en gitt sone gir global oppvarming, mens eksos sluppet ut utafor denne sonen ikke teller med? Det kan jo virke slik siden de ønsker tiltak som gjør at man heller slipper ut mer eksos utafor enn litt innafor.

Og alt dette forutsetter også en kommunikasjon mellom bil og et system koblet til bommer og slikt for at det skal fungere. Men jo mer slikt, jo mindre kontroll får man over bilen. Og oppdateres det ved service (feks nye grenser på sonene) så er ikek det heller så bra da oppdateringer kan dra med seg mye trøbbel.

Det nevnes i artikkelen

(Innlegget ble redigert 24.01.21 00:31)

Someone

Someone
24.01.21 07:13
Larsabal: Det er Lan Marie TS er mest redd for. Når hun klarer å øke beboerparkeringen med 50%, nærmest over natta, er en tidshorisont på 3 år en evighet. På den tiden rekker hun å innføre, fjerne, gjeninnføre og triple en avgift, hvis farkosten har et snev av fossilt i seg. Jeg vil derfor foreslå en abo-tjeneste ala Fleks, Shift el.l., hvor man kan bytte bil hver mnd, alt etter humøret til Berg . ;-)

Jeg antok at trådstarter faktisk hadde egen parkeringsplass, i min argumentasjon ;)

Kompressor-V8

Kompressor-V8
24.01.21 08:47

Å være avhengig av bil når man bor sentralt i oslo, men uten å ha parkeringsplass er nok ikke enklere fremover. Men man får jo fortsatt leid seg p-plasser, selv om det snart har samme mnd-kostnad som en rimelig grei leasingbil. Og enkelte steder er det fortsatt en del gateparkering med beboerparkering der man faktisk finner p-plass. Om det er enklere med elbil er jeg usikker på, for man må gjerne lade om man skal parkere på elbil-plassene og flytte bilen når den er fulladet.

(Innlegget ble redigert 24.01.21 08:48)

hillebillys

hillebillys
24.01.21 11:18
Kjellbekkelund: Hva er det beste å gjøre?

Last ned #ruter appen og kjøp årskort der.

hillebillys

hillebillys
24.01.21 11:22
Iseran2770: Jeg trenger ikke å kjøre bil i indre Oslo i 2025 mot mindre Raymond fortsatt påbyr munnbind på T-banen også i 2025

Gitt makt gis ikke fra seg frivillig.
Det er lite trolig att makten gitt i fjor og nå er noe som automatisk forsvinner.  Situasjonen nå er jo maktglade folks våte drøm..

hillebillys

hillebillys
24.01.21 11:25
rosmebraad: Hvor mange % av stemmene fikk egentlig LAN? Må være skyhøyt sånn som hun regjerer!

Ikke så mye som det virker som.
Men er flere i den forbindelse att en stemme til AP er lik en stemme til MDG.

Men problemet stopper ikke der, "alle" partier er nå avhengig i hverandre. Ingen står på egne bein. 

Så uansett hvem du stemmer, så er det likt som å stemme på ett eller flere andre partier. Fordi den du stemme rpå er i sengs med en eller flere andre.  Også partier "du" trolig ikke vil ha noen ting med å gjøre.

Spesielt om en er bilinteressert, som jo fleste av oss her er.

hillebillys

hillebillys
24.01.21 11:30
Kompressor-V8: Å være avhengig av bil når man bor sentralt i oslo, men uten å ha parkeringsplass er nok ikke enklere fremover. Men man får jo fortsatt leid seg p-plasser, selv om det snart har samme mnd-kostnad som en rimelig grei leasingbil. Og enkelte steder er det fortsatt en del gateparkering med beboerparkering der man faktisk finner p-plass. Om det er enklere med elbil er jeg usikker på, for man må gjerne lade om man skal parkere på elbil-plassene og flytte bilen når den er fulladet.

Det problemet er vel ganske likt enten med elbil, hybrid eller bensin.

Alle biler må jo uansett settes på en parkeringsplass. (ikke alle ser ut til å forstå det)

Så har en ikke egen plass må en jo ta den delen  tillegg, uansett.  

Og da er vel #ruter beste alternativ. 
Og da leie en bil de gangene det trengs.

Har en egen eid plass.  Da kan en kanskje vurdere egen bil. Men selv da blir det sikkert noe drit som kastes på.

Kjellbekkelund

Kjellbekkelund
24.01.21 12:46

Nå var det mye info her:)

Jeg har egen parkeringsplass og egen ladeboks så det skal nå være greit. 

Tenkte vel egentlig ikke på parkering eller lading da det er i boks og ikke noe utgift (utenom de kronene det koster å lade hjemme).

Var vel heller Lan Marie og hennes innsats på stortinget. Litt kjedelig å kjøpe en Outlander phev og så går det 1-2 år så kommer det dyre summer på bomstasjoner og ikke lov til å kjøre i halve Oslo. 

Bor på Ekeberg så er ikke i selve byen med bomstasjoner og betaling av parkering hver dag. 

Alle vet jo at det kommer mer og mer regler på fossilbiler, men hvor fort kommer disse nydelige greiene er jo det som er kjedelig.

Tenker på å enten kjøpe en Outlander Phev 2018 mod med enten 2 år eller 4 års garanti. 

Hva tenker folket? 

Hollabaloo

Hollabaloo
24.01.21 14:07
Kjellbekkelund: Hva tenker folket?

At verditap på en eid nyere bil er regnskapets største utgiftspost, så dersom du skal finne ut hva som er billigst for deg, så er det bare dra fram excel og sette opp noen regnestykker som inkluderer alt av kostnader, og så se på sluttsummen.  

Lan Marie sin "innsats" på stortinget er heldigvis svært liten, da hun ikke er med der. Men det kan selvfølgelig endre seg etter valget til høsten for det virker som hun ønsker å stille. 

(Innlegget ble redigert 24.01.21 14:09)

SUV

SUV
24.01.21 16:14
Hollabaloo: Lan Marie sin "innsats" på stortinget er heldigvis svært liten, da hun ikke er med der. Men det kan selvfølgelig endre seg etter valget til høsten for det virker som hun ønsker å stille.

Og MGD liker jo ikke ladehybriider, de mener de er konkurrenter til elbilene og at folk heller burde velge elbiler. MDG har dessverre ikke innsett at elbiler passer dårlig for mange og at det kan være bedre å kutte bensinforbruk og utslipp til halvparten enn å ha valget mellom fullt forbruk og null forbruk hvor null forbruk utgår fordi det ikke fungerer til alles bruk.

For meg stod valget mellom bensinbil (evt  diesel) eller ladehybrid. Elbil har ikke vært aktuelt annet enn som evt tilleggsbil for å komme meg gjennom bomringen hvis den blir ekstra dyr. Men miljøvennlig er det naturligvis ikke å produsere ekstra mange biler bare for at man skal erstatte kjøring med strøm i ladehybrid med kjøring med strøm i elbil. Litt bensindrift sparer man jo, men ikke mye, og neppe mer utslipp enn det koster bygge en ekstra elbil.

Skulle jeg tatt det som kommer fra MDG seriøst (og stolt på det de sier) så hadde jeg nok ikek kjøpt ladehybrid. Rasmus Hansson fra MDG uttalte kort tid før jeg skulle kjøpe bil at ingen ladehybrider tålte de dårlige veiene til der han bodde, så skulle jeg stolt på det så ville jeg ikke kjøpt slik bil. Men det var vel egentlig bare et dårlig forsvar for å selv kjøre rundt i en Rav4 diesel. For miljøvernere er jo som regel ivrige på å mase om hva slags biler vi andre skal kjøre rundt i og ha vi ikke skal kjøre, men det gjelder jo naturligvis ikek dem selv. For selv skal de kunne kjøre rundt og forurense mye mens vi andre må kutte utslippene.

Finnes det noen miljøvernere som faktisk er miljøvennlige og lever slik miljøvernerne vil at vi alle skal tvinges leve? Jeg har ikke funnet noen slike enda.

SUV

SUV
24.01.21 16:17
Iseran2770: Jeg trenger ikke å kjøre bil i indre Oslo i 2025 mot mindre Raymond fortsatt påbyr munnbind på T-banen også i 2025. Derimot forlanger at jeg kan bruke bensinbilen når jeg skal på tur til Vestlandet, Nord-Norge eller Alpene.

Det høres rart ut at du frivillig kan bytte ut bilen med T-bane, selv om det bare gjelder for transport innad i Oslo.

Noen som har hacket seg inn på vgd-kontoen din?

SUV

SUV
24.01.21 16:58
Larsabal: Hvis en slik løsning innføres vil jeg tro det aktiveres en ekstra avgift hvis motoren startes innenfor sonen. Det er flere hybrider som leveres i dag som klarer 50+ km på ren el. Om de "bare" klarer 35 km en kald dag, så har man hatt muligheten til å krysse Oslo et par ganger. Burde være gjennomførbart.

En ting er hva som er gjennomførbart, en annen ting er hva som er praktisk og hva som faktisk er miljøvennlig.

La oss si at man en kald vinterdag har diverse ærend i Oslo som tilsammen krever 40 km kjøring og man har 35 km rekkevidde på fullt batteri. Det mest miljøvennlige ville vært å kjøre disse ærendene på 35 km strøm og 5 km bensindrift.

Men hvis det er enorme forskjelelr i hva man betaler basert på om man klarer all kjøring innen sonen på strøm eller ikek så blir det jo lett til at man tar en liten snartur ut av sonen, står der en stund på omgang for å lade opp batteriet og så fullfører ærendene. det betyr mer kjøring og mer utslipp, så hva er vitsen?

Iseran2770

Iseran2770
24.01.21 17:16
rosmebraad: Hvor mange % av stemmene fikk egentlig LAN? Må være skyhøyt sånn som hun regjerer!

Hun fikk 15,3% av stemmene i Oslo i 2019 takket være at ALLE som bor på Grünerløkka elsker Lan.

Raymond får stadig færre stemmer (20,0) og har overlatt all bil- og sykkelpolitikk til Lan.  

(Innlegget ble redigert 24.01.21 17:17)

Iseran2770

Iseran2770
24.01.21 17:21
SUV: Det høres rart ut at du frivillig kan bytte ut bilen med T-bane, selv om det bare gjelder for transport innad i Oslo.

Jeg bor veldig nær en T-banestasjon og det innebefatter kun reiser til sentrum. Skal jeg til for eksempel Sognsvann bruker jeg bil og passerer 3 bomstasjoner hver vei.

Nå under pandemier er det bil over alt. Jeg betaler gjerne 150 kroner for parkering i sentrum for å slippe munnbind-banen.   

(Innlegget ble redigert 24.01.21 17:22)

SUV

SUV
24.01.21 18:29
hillebillys: Last ned #ruter appen og kjøp årskort der.

Legg merke til at det stort sett er de områdene der det er mest vanlig med kollektivtransport at det er mest koronasmitte.

Å leve slik MDG vil vi skal gjøre er oppskriften på hvordan man skal få til en effektiv smittespredning:

Man skal bo tett i byer.

Man skal reise tett på kollektivtransport, ikke ha bil.

Hvis man skal bruke bil skal det være fra bilkollektiv slik at man får med smitten fra forrige bruker.

klær skal ikke kjøpes nye, men fra brukthandler så man drar med seg smitte og sannsynligivs må bruke mer tid i klesbutikker da de neppe har særlig godt utvalg i samme klær i ulike størrelser osv. Dessuten er det jo bare tull at klær skal skifte eier underveis, mye bedre å bare kjøpe nytt og bruke det til det er utslitt og så kaste det, men ting blir liksom så mye mer miljøvennlig om klærne bytter eier underveis, for da kan det kalles gjenbruk.

perchri

perchri
27.01.21 21:01
Kjellbekkelund: Hva tenker folket?

Ja, tenk på den "kloke" regjeringa og politkere som ikke så lenge siden foreslo at Diesel ,det var naturens gave når det gjalt drivstoff. Noen år senere fant de ut at det ikke var tilfelle. Hva finner de ut om el biler kontra fosilbiler?

Har ikke opplevd maken til engasjemang norge har ? resten av verden har et avslappet forhold, som ser ut til å være vidstrakt over de neste 50 åra, minst? Hvem eller hva,er det norge skal redde? Er det den syke psykosen om å være først, være best. være den som vet mest? Tror hun der i Oslo Lan har spist flere epler med mark i.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg