Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?

NYTT TEMA
SUV

Innlegg: 5807
SUV
20.02.21 23:58
MacPerson: Elbiler har alle forutsetninger for å bli gamle. Det viser seg at batterier holder mye lenger enn hva man først antok. Tesla viser til over 90% kapasitet etter 300.000 km.
Og den elektriske drivlinjen er totalt overlegen drivlinjen på en fossilbil, ikke bare mht ytelser og prestanda, men også på holdbarhet. Elektromotorer er mye mindre kompliserte en trippel turbo og og gudene vet hva de mest moderne ICE motorene benytter seg av for å lure ut noe få % mer av en motor. Så du bør ikke frykte framtiden!

At batteriene holde lenger enn man først trodde er jo bra, men de holder fortsatt ikke lenge nok. Jeg har selv batteri i min bil og det er redusert til under 70% kapasitet etter 160.000 km. Heldigvis er jeg ikke avhengig av rekkevidden for å komme meg frem dit jeg skal da jeg har bensinmotor i tillegg, men forbruket går jo opp en god del.

Hva Teala forteller de kalrer er vel sannsynligvis under ideelle forhold og med deres egen måling. Bilmerkets egne målinger og hva man faktisk som forbruker klarer å putte inn på batteriet kan avvike en god del.

Drivlinja er overlegen på elbil skriver du. Men hvor ofte ryker egentlig drivlinja på en fossilbil før den har gått 100.000 km? Det er et ganske sjeldent fenomen. Mens det på elbilen Tesla skjer ganske ofte. Drive Unit heter det der, og den ryker så ofte at de bare kaller den DU for å slippe å skrive hele navnet hver gang de skal fortelle at den har røket igjen.

Det hjelper lite at driivlinjen er "overlegen" hvis den stadig ryker.

Elektromotorer er mindre kompliserte ja, men hva så? Så lenge man kalrer å bygge en fossilbil mye billigere enn en tilsvarende elbil så hjelper det lite. Og hvem har den minst kompliserte drivstoff-beholderen av fossilbilen og elbilen? Og hva koster det å bytte drivstoffbeholder i de to bilene hvis man slår hull i dem? Man må se helheten, ikke bare enkeltkomponenter.

Elbler er dyre og har treg lading, så jo, jeg frykter det blir ille når vi tvinges til elbil. Men jeg får vel fremskynde bilkjøpet mitt til 2024 og håpe at politikerne har tatt til vettet innen jeg trenger ny bil igjen ca 10 år etter dette (evt fortere hvis noe skjer med den, eller senere hvis jeg kan holde den igang lenger og den fortsatt er ok da, selv om jeg jo helst vil ha en ny bil når den er blitt 10 år gammmel).

 

(Innlegget ble redigert 21.02.21 00:20)

SUV

Innlegg: 5807
SUV
20.02.21 23:59
hillebillys: Det problemet hadde en med bensinstasjoner også. Men det har kommet flere bensinstasjoner og dem har jo ofte også lade mulighet Så ja, en må jo planlegge litt.
Slik var det jo også for noen årsiden med tanke på bensinstasjoner også. Det var få av dem, og folk satt opp lengre reiser og stopp etter bensinstasjoner med spisemuligheter.  Dette gjør vi jo ikke til de grader lengre, for det er en bensinstasjon nesten over alt, og omtrent alle har mat. El lading er pr i dag der bensinstasjoner var på den tiden. Hovedforskjellen i dag, er att før, så var det akseptert og det blei klargjort for att folks vaner gjorde det slik at forskjellig type drivstoff var akseptert og utbygde der etter. Nå i mange kretser så er det tydelig att kun en type er akseptert, og andre skal forbys. Og null forståelse at enkelte har ett behov som tilsier noe annet en dems lille boble.

Joda, jeg vet at bensinsstasjoner også ofte ligger på steder der man helst ike tilbringer mye tid. Men den vesentlige forskjellen er at en stopp for bensin tar 5 minutter og det er mye lenger mellom tankingene enn ladingene med elbil. Så da hefter det ikek så mye.

ELbilfolket argumenterer stadig med at det ikek egentlig tar noe ekstra tid siden man likeel skal bruke mye tid på disse stedene og da like godt kan lade samtidig. Men for mange av oss så er det gørrkjedelig å labbe rundt på en ladestajon en times tid, særlig når vi helst ville vært fremme og har det mye finere der enn på ladestasjonen.

Om folk synes det er moro å tilbringe mye tid på ladestasjoner så får de bare gjøre det. Det som jeg synes er ille er at man snart skal tvinge oss alle til å tilbringe mye tid der samme om vi vil eller ikke.

 

(Innlegget ble redigert 21.02.21 00:24)

SUV

Innlegg: 5807
SUV
20.02.21 23:59
hillebillys: Det problemet hadde en med bensinstasjoner også. Men det har kommet flere bensinstasjoner og dem har jo ofte også lade mulighet Så ja, en må jo planlegge litt.
Slik var det jo også for noen årsiden med tanke på bensinstasjoner også. Det var få av dem, og folk satt opp lengre reiser og stopp etter bensinstasjoner med spisemuligheter.  Dette gjør vi jo ikke til de grader lengre, for det er en bensinstasjon nesten over alt, og omtrent alle har mat. El lading er pr i dag der bensinstasjoner var på den tiden. Hovedforskjellen i dag, er att før, så var det akseptert og det blei klargjort for att folks vaner gjorde det slik at forskjellig type drivstoff var akseptert og utbygde der etter. Nå i mange kretser så er det tydelig att kun en type er akseptert, og andre skal forbys. Og null forståelse at enkelte har ett behov som tilsier noe annet en dems lille boble.

Dobbelpost. Kan gjerne slettes hvis noen får til det.

(Innlegget ble redigert 21.02.21 00:24)

Someone

Innlegg: 27382
Someone
21.02.21 10:56

Ser jeg ut som en fyr som noen gang skal ha personlig bilskilt?

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
21.02.21 11:01
hillebillys: Han kjører nyere Touran
Så vidt jeg vet så er det ingen Touraner fra VW som ikke klarer norske fartsgrenser + moms.

Oi en minibuss ja, må nok holde i hatten når en slik rakett tar av :)

xantiasx

Innlegg: 2710
xantiasx
21.02.21 12:52
MrSimon: En bensin-/dieselbil har den fordelen at den kan ha med 20-30 l drivstoff på kanner som et sikkerhetsaspekt.

Det er ikke regnet som sikkert å ha 20-30L bensin ekstra inne i bilen...

SUV

Innlegg: 5807
SUV
21.02.21 20:12
xantiasx: Det er ikke regnet som sikkert å ha 20-30L bensin ekstra inne i bilen...

Man trenger ikke nødvendigvis å ha bensinen inni bilen. jeg har selv kjørt noen tusen km med bensinkanner i hengeren ifjor.

Eller så kan man benytte utvendig oppheng for jerrykanne.

Om det er sikkert eller ikke å ha bensinkanner inni bilen kommer mye an på hvordan man gjør det. Om man har godkjente kanner og disse er forsvarlig sikret (stroppet fast) og de er tette så er det ikke så veldig stor risiko. Men det er selvfølgelig ikke helt optimalt og greit å unngå. Å la bilen stå i solsteika med bensinkanner inni er noe jeg helst il unngå, men det problemet eksisterer ikke på fjelloverganger med snøføyke om vinteren.

Men skulle jeg dratt over en fjellovergang vinterstid med en viss fare for å bli stående værfast og hadde valget mellom elbil uten noen mulighet for å holde varmen, bensinbil med full tank eller bensinbil med full tank pluss litt i reserve på kanne så hadde jeg nok tatt bensinbilen med ekstra kanne.

SUV

Innlegg: 5807
SUV
21.02.21 20:22
MacanT: Oi en minibuss ja, må nok holde i hatten når en slik rakett tar av :)

De fleste klarer seg fint med en motor som er mer enn stor nok til å miste lappen i de verste motbakkene, så hvorfor skal ikek folk få lov til å velge disse motorene når de dekker behoet og man ikke vil prioritere å bruke enorme summer på større motor?

Forbikjøirnger går også greit med liten motor om man klarer å lese trafikken og holde avstand til forankjørende så man kan gi på litt før luka man ser snart dukker opp.

La oss si fartsgrensa er 80 og man ligger bak en bil i 60 og kommer til eii slette der det snart blir ei ledig luke.

Bilisten som klarer å lese trafikken hoder avstando g kan da gi gass litt før luka kommer og har da 80-90 idet det blir ledig luke og kan raskt smette forbi i 90 km/t og kommer seg raskt tilbake i sitt eget felt etter forbikjøringen.

Bilisten som ikke klarer å lese trafikken ligger klint inntil forankjørende i 60, og når luka dukker opp så gir han full gass og akselererer seg opp fra 60 til 120 innen han er kommet forbi. Han er stolt over at hans kraftige akselerasjon gjorde forbikjøringa rygg, mens han med liten motor hadde samme gjennomsnittsfarta og gjorde forbikjøringa like raskt og enda tryggere.

Så kommer man til enden av sletta og der blinker det blått når han som er stolt av sin store motor er ferdig med forbikjøringa si og må levere inn førerkortet sitt.

Min forrige bil var det mange som sa var undermotorisert med sine 105 hk. Men den klarte likevel fint å holde fartsgrensa alle steder. En motbakke med 10% stigning og maks hengervekt (1200 kg) var det ikke noe problem å holde fartsgrensa på 70 og jeg hadde mer å gå på. Og det er vanskelig å finne andre bakker der det kreves mer krefter for å holde fartsgrensa.

Om toppfarta er 160 eller 250 er ikke så viktig her i landet. begge deler er nok til å miste lappen med god margin. Forskjellen ligger bare i hvor lenge man m være fotgjenger. Så kan det jo diskuteres om det er best å være fotgjenger kort eller lang tid.

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
21.02.21 21:38
SUV: De fleste klarer seg fint med en motor som er mer enn stor nok til å miste lappen i de verste motbakkene, så hvorfor skal ikek folk få lov til å velge disse motorene når de dekker behoet og man ikke vil prioritere å bruke enorme summer på større motor? Forbikjøirnger går også greit med liten motor om man klarer å lese trafikken og holde avstand til forankjørende så man kan gi på litt før luka man ser snart dukker opp. La oss si fartsgrensa er 80 og man ligger bak en bil i 60 og kommer til eii slette der det snart blir ei ledig luke. Bilisten som klarer å lese trafikken hoder avstando g kan da gi gass litt før luka kommer og har da 80-90 idet det blir ledig luke og kan raskt smette forbi i 90 km/t og kommer seg raskt tilbake i sitt eget felt etter forbikjøringen. Bilisten som ikke klarer å lese trafikken ligger klint inntil forankjørende i 60, og når luka dukker opp så gir han full gass og akselererer seg opp fra 60 til 120 innen han er kommet forbi. Han er stolt over at hans kraftige akselerasjon gjorde forbikjøringa rygg, mens han med liten motor hadde samme gjennomsnittsfarta og gjorde forbikjøringa like raskt og enda tryggere. Så kommer man til enden av sletta og der blinker det blått når han som er stolt av sin store motor er ferdig med forbikjøringa si og må levere inn førerkortet sitt. Min forrige bil var det mange som sa var undermotorisert med sine 105 hk. Men den klarte likevel fint å holde fartsgrensa alle steder. En motbakke med 10% stigning og maks hengervekt (1200 kg) var det ikke noe problem å holde fartsgrensa på 70 og jeg hadde mer å gå på. Og det er vanskelig å finne andre bakker der det kreves mer krefter for å holde fartsgrensa. Om toppfarta er 160 eller 250 er ikke så viktig her i landet. begge deler er nok til å miste lappen med god margin. Forskjellen ligger bare i hvor lenge man m være fotgjenger. Så kan det jo diskuteres om det er best å være fotgjenger kort eller lang tid.

ZZZzzzzzz

rosmebraad

Innlegg: 38553
rosmebraad
21.02.21 21:55

Jf. min tråd på jobbforumet så er det viktig å legge seg å sove tidlig søndag kveld for å være klar til mandagens tidlige arbeidsliv, mao. gjør SUV god hjelp i så måte!

(Jeg fikk også sett gjennom 5 år gamle bilder av tilhengerutleie. Inspirerende! (I den forstand at jeg slapp å medføre noen av dem.)

SUV

Innlegg: 5807
SUV
21.02.21 23:57

Jeg tror faktisk ikke jeg heller noen gang har trukket en leiehenger, så der er vi vel ganske like da. Men hvis jeg hadde hatt elbil så kan det jo hende jeg plutselig hadde hatt bruk for å leie bilfrakthenger for å hente hjem elbilen (eller kanskje jeg bare hadde lånt siden jeg kjenner ganske mange som har bilfrakthengere, feks flere av kollegene mine).

Men jeg har jo lånt mange hengere (gratis) i ulike anledninger, både fra firmaer (feks i forbindelse med kjøp av store ting) og private hengere. Også har det jo ofte vært at jeg ikke har lånt, men bare kjørt dem for andre i mange ulike sammenhenger.

Nå er det jo koronatid og dermed mindre kontakt med andre, og andres hengere. Oktober var vel sist gang jeg trakk henger for neon andre.

lusekoftan

Innlegg: 47526
lusekoftan
22.02.21 11:14
Feiekosten: Blir El bilene gamle?

"Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?"

Du kan komma längre om du har ett fossildrivet elverk på en släpvagn efter bilen som puttrar och genererar ström till bilens batteri i samma mängd som bilen förbrukar, på släpvagnen kan du även ha en bauta-powerbank att ladda med när drivmedlet till elverket tagit slut, powerbanken kan du löpande ladda med solceller på bilens tak eller på släpvagnen samt ett litet vindkraftverk på släpvagnen.

Om allt detta falerar kan du som extra säkerhet mot räckviddsångest montera ett gengasaggregat på bilen eller på släp eftersom du kan elda med ved som du huggit upp i skogen i närheten där elbilen din står.

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
22.02.21 11:33
lusekoftan: Du kan komma längre om du har ett fossildrivet elverk på en släpvagn efter bilen som puttrar och genererar ström till bilens batteri i samma mängd som bilen förbrukar, på släpvagnen kan du även ha en bauta-powerbank att ladda med när drivmedlet till elverket tagit slut, powerbanken kan du löpande ladda med solceller på bilens tak eller på släpvagnen samt ett litet vindkraftverk på släpvagnen. Om allt detta falerar kan du som extra säkerhet mot räckviddsångest montera ett gengasaggregat på bilen eller på släp eftersom du kan elda med ved som du huggit upp i skogen i närheten där elbilen din står.

Er du i slekt med SUV?

Jan

Innlegg: 7501
Jan
22.02.21 20:57
rosmebraad: Minner om sider som Poweroutage.us

Her er Scotty Kilmers syn på saken.

https://www.youtube.com/watch?v=4111nIN7GMQ&t=332s

rosmebraad

Innlegg: 38553
rosmebraad
22.02.21 21:17

Ja det klinger ikke med Washington og GMs luftige taler om elbiler,,,,, for å ikke snakke om gjeld.....

 

men man skulle ikke have innpå politikk eller utenfor tema her,

så jeg tilslutter med å følge med på Ionity 5 imorgen og troen på at lånefinansierte nye elbiler og alt er såre vel.

MacPerson

Innlegg: 8314
MacPerson
22.02.21 22:26
SUV: enkeltkomponenter

....sa'n, og fokuserte på den ene, dyreste komponenten en elbil har ifht gamledagse biler...

Men, klart skal du til enhver tid skulle kunne spise matpakka di "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", så er det nok formålstjenlig med en gammeldags bil! Så kan resten av verden ta i mot framtiden!

SUV

Innlegg: 5807
SUV
22.02.21 23:59
MacPerson: ....sa'n, og fokuserte på den ene, dyreste komponenten en elbil har ifht gamledagse biler... Men, klart skal du til enhver tid skulle kunne spise matpakka di "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", så er det nok formålstjenlig med en gammeldags bil! Så kan resten av verden ta i mot framtiden!

Når den ene enkeltkomponenten faktisk koster flere hundre tusen kkroner og er plassert sånn at den er veldig utsatt for å få seg en smell og den i tillegg slites ned så den mister kapasitet så synes jeg det er ganske viktig å fokusere blant annet på den enkeltkomponenten som er den største svakheten ved elbiler, nemlig batteriet.

Om man ser bort fra dette problemet og bare bagatellisterer det som en hviilken som helst enkeltkomponent så kan man gå på en skikkelig økonomisk smell om batteriet ryker og man må bytte dette. Har man en bil som i normal stand er verdt feks 200.000 kr og batteriet ryker og koster 250.000 kr å bytte så har man i praksis en bil som er totalvrak. Da er det null vits å bytte batteriet og den er bare egnet som delebil.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 00:29)

MacPerson

Innlegg: 8314
MacPerson
23.02.21 09:38
SUV: batteriet

Om du tenker på historier som den i Motor om Jaguar I-PACE som måtte måtte bytte hele batteriet pga hull i bunnplata på bilen, så sto det der at prosedyrer krevde at alt skulle byttes ut. Dette vil endres ved krav fra forsikringsselskap og bransjen, og det vil være marked for verksteder med spesialkunnskap på slike jobber. Ettersom det store antallet av elbiler fortsatt er forholdsvis nye, så ligger utviklingen av slike verksteder etter.

At elbiler kondemneres i større grad enn ganmeldagse biler, skyldes faktorer som beskrevet over, samt,som belyst rikelig i  media, at det er moms på deler og arbeid på reparasjon av elbil og ikke ved å kjøpe nye. Dette vil også helt sikkert endres ene eller andre veien.

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
23.02.21 10:50
SUV: Når den ene enkeltkomponenten faktisk koster flere hundre tusen kkroner og er plassert sånn at den er veldig utsatt for å få seg en smell og den i tillegg slites ned så den mister kapasitet så synes jeg det er ganske viktig å fokusere blant annet på den enkeltkomponenten som er den største svakheten ved elbiler, nemlig batteriet. Om man ser bort fra dette problemet og bare bagatellisterer det som en hviilken som helst enkeltkomponent så kan man gå på en skikkelig økonomisk smell om batteriet ryker og man må bytte dette. Har man en bil som i normal stand er verdt feks 200.000 kr og batteriet ryker og koster 250.000 kr å bytte så har man i praksis en bil som er totalvrak. Da er det null vits å bytte batteriet og den er bare egnet som delebil.

Fra vilkårene i min forsikring.

Motor og girskade

Pris per år 152 kr

Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen 200 000 km, reparerer vi eller bytter den ut. Dekker også batteripakke på elbil og hybrid.

200 000 km tilsvarer bortimot 17 år utfra gjennomsnittlig kjørelengde i Norge, det burde holde for de fleste.

De aller fleste elbiler har dessuten batterigaranti på minimum 8 år eller 160 000 km.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 10:51)

Iseran2770

Innlegg: 15104
Iseran2770
23.02.21 11:05
MacanT: Pris per år 152 kr

Det var veldig billig. Selv har jeg aldri hatt bruk for en slik forsikring da jeg i løpet av de siste 20 årene aldri har eid en bil der garantien har utløpt. 

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
23.02.21 11:34
Iseran2770: Det var veldig billig.

Det er en del av superforsikringen.

trondhjem

Innlegg: 11736
trondhjem
23.02.21 11:37
Iseran2770: Det var veldig billig.

Det gjenspeiler hvor driftssikre elmotorer og deres batterier er. 

Forsikringsselskapet regner med svært få skader og trenger ikke en høy premie selv om erstatninsgbeløpet blir høyt når det trengs.

lusekoftan

Innlegg: 47526
lusekoftan
23.02.21 11:56
SUV: Når den ene enkeltkomponenten faktisk koster flere hundre tusen kkroner og er plassert sånn at den er veldig utsatt for å få seg en smell og den i tillegg slites ned så den mister kapasitet så synes jeg det er ganske viktig å fokusere blant annet på den enkeltkomponenten som er den største svakheten ved elbiler, nemlig batteriet.

Den som råkade köpa en BMW I3 när den kom för sex-sju år sedan är rökt, ett batteribyte på den kostar mellan 250.000:- till 300.000:- kr, tvivlar på att en försäkring på 152 kr per år täcker den kostnaden.

Laddkö är ett nytt vokabulär som många sportlovsresenärer med elbil får stifta trist bekantskap med i år.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 11:58)

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
23.02.21 14:07
lusekoftan: Den som råkade köpa en BMW I3 när den kom för sex-sju år sedan är rökt, ett batteribyte på den kostar mellan 250.000:- till 300.000:- kr

Hvor i all verden har du det fra, svensk ekspertise kanskje :)

Dessuten har BMW i3 8 års batterigaranti men sannsynligheten for å måtte byte er uansett minimal ettersom batteri degraderingen har vist seg å være svært liten. Min 4 ½ år gamle i3 har fremdeles samme rekkevidde og maks SOC som den hadde når den var ny.

MacanT

Innlegg: 15295
MacanT
23.02.21 14:13
lusekoftan: Laddkö är ett nytt vokabulär som många sportlovsresenärer med elbil får stifta trist bekantskap med i år.

Hvorfor det, i forhold til antall hurtigladere finnes det jo omtrent ingen elbiler i Sverige :)

lusekoftan

Innlegg: 47526
lusekoftan
23.02.21 17:01
Bill_Babba: Jeg kan ikke huske når jeg fylte diesel på min bil, uten en elektrisk pumpe.

Har du glömt då bränslet tog slut och du stod på fjället och hällde i från din reservdunk ?, "uten en elektrisk pumpe" :)

(Innlegget ble redigert 23.02.21 17:02)

Fernandovonarb

Innlegg: 6307
Fernandovonarb
23.02.21 17:08
lusekoftan: Har du glömt då bränslet tog slut och du stod på fjället och hällde i från din reservdunk ?, "uten en elektrisk pumpe" :)

Tja, elektrisitet kan brukes til så mangt det. En verden uten ville vært forferdelig:-)

SUV

Innlegg: 5807
SUV
23.02.21 23:58
lusekoftan: I Texas blev det lite kallt så blev miljoner utan el på grund av brist på el i systemet, då går det självklart inte heller att ladda en elbil.

.

lusekoftan

Innlegg: 47526
lusekoftan
24.02.21 10:56
Feiekosten: Blir El bilene gamle?

(Innlegget ble redigert 24.02.21 10:59)

MacPerson

Innlegg: 8314
MacPerson
24.02.21 12:16
lusekoftan: eld

Det er vel liten vits i argumentere mot "vedtatte sannheter", men gammeldagse biler brenner 4-5 ganger oftere.

https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg