At batteriene holde lenger enn man først trodde er jo bra, men de holder fortsatt ikke lenge nok. Jeg har selv batteri i min bil og det er redusert til under 70% kapasitet etter 160.000 km. Heldigvis er jeg ikke avhengig av rekkevidden for å komme meg frem dit jeg skal da jeg har bensinmotor i tillegg, men forbruket går jo opp en god del.
Hva Teala forteller de kalrer er vel sannsynligvis under ideelle forhold og med deres egen måling. Bilmerkets egne målinger og hva man faktisk som forbruker klarer å putte inn på batteriet kan avvike en god del.
Drivlinja er overlegen på elbil skriver du. Men hvor ofte ryker egentlig drivlinja på en fossilbil før den har gått 100.000 km? Det er et ganske sjeldent fenomen. Mens det på elbilen Tesla skjer ganske ofte. Drive Unit heter det der, og den ryker så ofte at de bare kaller den DU for å slippe å skrive hele navnet hver gang de skal fortelle at den har røket igjen.
Det hjelper lite at driivlinjen er "overlegen" hvis den stadig ryker.
Elektromotorer er mindre kompliserte ja, men hva så? Så lenge man kalrer å bygge en fossilbil mye billigere enn en tilsvarende elbil så hjelper det lite. Og hvem har den minst kompliserte drivstoff-beholderen av fossilbilen og elbilen? Og hva koster det å bytte drivstoffbeholder i de to bilene hvis man slår hull i dem? Man må se helheten, ikke bare enkeltkomponenter.
Elbler er dyre og har treg lading, så jo, jeg frykter det blir ille når vi tvinges til elbil. Men jeg får vel fremskynde bilkjøpet mitt til 2024 og håpe at politikerne har tatt til vettet innen jeg trenger ny bil igjen ca 10 år etter dette (evt fortere hvis noe skjer med den, eller senere hvis jeg kan holde den igang lenger og den fortsatt er ok da, selv om jeg jo helst vil ha en ny bil når den er blitt 10 år gammmel).