Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?

NYTT TEMA
MacanT

Innlegg: 15586
MacanT
26.02.21 11:01

Det morsomme med disse endeløse elbil diskusjonene er at bensin og dieselbilistene virker å være veldig bekymret over lading og tidsforbruk imens dem som faktisk har erfaring med elbil er rimelig fornøyde med tingenes tilstand :)

(Innlegget ble redigert 26.02.21 11:04)

Forfun

Innlegg: 6206
Forfun
26.02.21 11:21

Forklaringen er at behovene varierer. En elbil vil ikke dekke behovene mine på langtur, som er 70% av kjørte kilometer. Der andre bruker  elbil bruker jeg elsykkel. Hadde min kjøring vært i lokalområdet hadde jeg hatt elbil nå. Subsidiene er jo fantastiske. 

rosmebraad

Innlegg: 38702
rosmebraad
26.02.21 11:25

Til veldig lokal småkjøring er det jo greit med en brukt Nissan Leaf til moderat pris? Så kan man være litt økonomisk også. 

Skal man på tur så kommer alle 'SUV'-innvendingene mot elbil: Klarer ikke krysse Finnmarksvidda med max. hengerbelastning. 

Forfun

Innlegg: 6206
Forfun
26.02.21 12:47

Jeg hadde faktisk 22 dager i fjor med mer enn 50 mil kjøring. 4 dager over 80 mil. Tror det er bittelitt over gjennomsnittet blant elbil eiere. 

MacanT

Innlegg: 15586
MacanT
26.02.21 14:14
Forfun: Jeg hadde faktisk 22 dager i fjor med mer enn 50 mil kjøring.

Jeg hadde ikke mer enn 8 dager med mer enn 50 mil kjøring i fjor, dette grunnet koronaskiten som umuliggjorde utenlandsturer.

Men det interessante var at jeg brukte ikke mer tid enn jeg gjorde med 911 på liknende turer.

(Innlegget ble redigert 26.02.21 14:15)

MrSimon

Innlegg: 1418
MrSimon
26.02.21 14:31
xantiasx: Det er ikke regnet som sikkert å ha 20-30L bensin ekstra inne i bilen..

Nei, det er det nok ikke. I min mest kjøreglade periode hendte det at jeg hadde en 10-liters kanne med. Mindre kjøring etter hvert har gjort at behovet nærmest har falt bort. Normalt vil 5-10 l som sikkerhet være nok selv på ekstra lange turer. Litt avhengig av hvor turene foregår.

MacPerson

Innlegg: 8420
MacPerson
26.02.21 15:01
MacanT: morsomme

For min del synes jeg det morsomste av det hele er hvor morsom elbilen er å kjøre. Skulle jeg hatt en gammeldags bil som matcher ytelser og størrelser, måtte det ha blitt noe ala x4 m40i / x6 m50i, og de koster et par tre hundre tusener mer.

Ser Taycan på avataren din, da kjenner vel du godt til elektrisk kjøreglede! :-)

Forfun

Innlegg: 6206
Forfun
26.02.21 15:06

Hvor finner en veier uten bensinstasjoner i dag? For 25 år siden kjørte foreldrene mine 100 mil uten bensinstasjoner i Namibia. Ser det har kommet 3 bensinstasjoner der nå. Ikke den beste veien, lavserie firehjulstrekk mesteparten av strekningen. Jeg har reist mange øde steder, nettverket mitt nesten over alt. Tiden da en ikke finner bensinstasjoner er over. Tenker nordlige Australia og Sahara som områder er beste mulighet for å kjøre 80 mil mellom bensinstasjoner. 

Iseran2770

Innlegg: 15287
Iseran2770
26.02.21 17:04
Forfun: Jeg hadde faktisk 22 dager i fjor med mer enn 50 mil kjøring

Jeg hadde 30 dager med 30 - 60 mil. Og det til tross for at koronaen drepte alle turer ut av Norge.

Ribba

Innlegg: 36538
Ribba
26.02.21 17:24
MacanT: imens dem som faktisk har erfaring med elbil er rimelig fornøyde med tingenes tilstand :)

For mange er det jo sjelden at de utfordrer elbiler sine begrensinger.

Men det er nå en ting som er ca like sikkert som døden og det at man må betale skatt, og det er at veldig mange folk vil forsvare sine valg til det ytterste, uansett hvor dårlig det valget måtte være. Unntakene er jo om de kan skylde på noen andre.

Så det er jo veldig mange tynne forklaringer man hører fra elbileiere angående svakhetene med elbiler.

lusekoftan

Innlegg: 47575
lusekoftan
26.02.21 19:17
MrSimon: Normalt vil 5-10 l som sikkerhet være nok selv på ekstra lange turer.

Elbilisten kan å andra sidan ha med sig ett fossildrivet elverk att ladda elbilen med som sikkerhet på lange turer, det krävs dock ett stort mått av tålamod i väntan på att elbilen ska bli körduglig.

MacPerson

Innlegg: 8420
MacPerson
26.02.21 22:11
Ribba: tynne

Det som forundrer på mest er at ikke bilinteresserte innser at fossilbiler er dødsdømt....

MacPerson

Innlegg: 8420
MacPerson
26.02.21 22:11
Ribba: tynne

Det som forundrer på mest er at ikke bilinteresserte innser at fossilbiler er dødsdømt....

Forfun

Innlegg: 6206
Forfun
26.02.21 22:48

Selv om det kommer en dødsdom behøver man ikke å slutte å leve? Da er man jo død selv også. Med enorme subsidier så selges det en del elbiler i Norge. Men ellers er det for spesielt interesserte. 

Jeg vurderer å kjøpe elbil i år, men det er bare på grunn av subsidiene. Foreløpig er teknologien ikke kommet langt nok til å kunne konkurrere. 

Takstativ, hengerfeste som kan brukes, firehjulstrekk og lang rekkevidde samtidig som det ikke koster alt for mye er mer en produsentene har klart å levere. 

 

 

Ribba

Innlegg: 36538
Ribba
26.02.21 23:38
MacPerson: Det som forundrer på mest er at ikke bilinteresserte innser at fossilbiler er dødsdømt....

Sola er også dødsdømt, så hva er egentlig poenget ditt?

(Innlegget ble redigert 26.02.21 23:39)

rosmebraad

Innlegg: 38702
rosmebraad
26.02.21 23:40

Kan tenke meg at enkelte som kjører f. eks nye M5 og 60-talls amcar glemmer å tenke på elbil i et par sekunder ....

KingsRoad

Innlegg: 5969
KingsRoad
27.02.21 08:14
MacanT: imens dem som faktisk har erfaring med elbil er rimelig fornøyde med tingenes tilstand :)

Rimelig er et stikkord her ja.

De fleste elbilene fungerer glitrende som bybiler, som et komfortabelt alternativ til kollektivtransport.

På lengre turer, og de behøver ikke være spesielt lange en gang, så er det ikke nødvendigvis rekkeviddeangst som gjelder, men ladeangst; Angsten for å måtte stå evigheter i kø (med en misfornøyd unge eller to), og/eller at bilen lader oppsiktsvekkende sakte grunnet kaldt batteri. 

For vår del var det få showstoppere; vi er særdeles lite orienterte mot langturer i bil (livet er for kort), og har destinasjonslading på hytta. Skal vi mer enn 25 mil, da flyr vi, enkelt og greit. Så for oss fungerer elbilen helt utmerket, i det daglige.

En bekjent av meg skulle nylig på en helgetur ca. 12 mil unna hjemstedet, og den lille familien valgte å reise i konebilen; Siste generasjon Leaf (minste batteri). Dette var i den bikkjekalde perioden, med temperaturer rundt -15. Ingen lademulighet på destinasjonen. De måtte svi av veldig mye tid & penger på ''hurtiglading'' - på en bil som ladet særdeles sakte grunnet iskaldt batteri. Den durabelige ladekøen hjalp ikke akkurat på ladehastigheten, da batteriet mister varme ved stillgang.

I ettertid tok han selvkritikk på at de aldri burde lagt ut på en slik tur i siste generasjon Leaf, da det gikk på samlivet løs. Burde kanskje reist hjemover i nattens mulm & mørke, for å slippe ladekøen, men det har jo også noen ulemper. 

Folk som styrer unna elbilen, av fleksibilitetshensyn, har min største forståelse. Tesla er da omtrent eneste alternativ.

Jeg forstår også de som mener at offentlige midler bør kanaliseres mot ladenettverk heller enn mva-frihet på tilvalg som skinnseter m.m. Og innsatsen til Ionity ser ikke akkurat ut til å dra skinnet av pølsa (de venter kanskje på litt offentlig støtte?).

KingsRoad

Innlegg: 5969
KingsRoad
27.02.21 08:17
MacPerson: Det som forundrer på mest er at ikke bilinteresserte innser at fossilbiler er dødsdømt....

Denne påstanden dukker til stadighet opp, og slår meg som temmelig infantil. Men du tenker kanskje på nybilproduksjonen?

Ingen tvil om at fremtiden, og i stor grad nåtiden, er elektrifisert - og da kanskje med faststoff-batteri (lett å argumentere for at elbilen stadig ikke er i mål).

Samtidig er det sterke nok krefter til å opprettholde ICE som et lukrativt alternativ til den anemiske elbilen - for de som har og tar seg råd.

Porche, med flere, jobber for at de som har et klenodium av en ICE-bil skal få nyte kjøretøyet sitt i generasjoner fremover - i full vigør.

Og blir dette rimelig nok, så vil det fort føre til at ICE-motoren vil produseres - også på sikt.

''Fossilnissene'' er de som tror at ICE er fullstendig avhengig av hydrokarboner fra undergrunnen. 

(Innlegget ble redigert 27.02.21 08:24)

MacPerson

Innlegg: 8420
MacPerson
27.02.21 10:37
KingsRoad: infantil

Du bør nok slå opp det ordet i ordboka...

Jeg mener selvsagt ikke at man kommer til å samle inn alle fossilbiler...

MacanT

Innlegg: 15586
MacanT
28.02.21 15:41
MacPerson: Ser Taycan på avataren din, da kjenner vel du godt til elektrisk kjøreglede!

Det gjør jeg så absolutt!

Jeg er langt fra den eneste som har gått fra 911 til Taycan. Masse kjøreglede i 911 også, men dessverre alt for mye støy som ødelegger opplevelsen under langturer.

lusekoftan

Innlegg: 47575
lusekoftan
28.02.21 17:17

Bra att veta för den dedikerade elnissen:

What To Do When Your Electric Car's on Fire

 

MacanT

Innlegg: 15586
MacanT
28.02.21 17:20
lusekoftan: Bra att veta för den dedikerade elnissen: What To Do When Your Electric Car's on Fire

ZZzzzzzz

Carcassonne

Innlegg: 87
Carcassonne
01.03.21 18:50

Sov godt

lusekoftan

Innlegg: 47575
lusekoftan
01.03.21 19:19
Jan: Det ble ikke solgt mange elbiler i 2011.

En ikke-elbil var igjen mest solgt i februar.

"Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?"

 

 

(Innlegget ble redigert 01.03.21 19:21)

granateple

Innlegg: 3691
granateple
05.03.21 13:14
MacanT: Det morsomme med disse endeløse elbil diskusjonene er at bensin og dieselbilistene virker å være veldig bekymret over lading og tidsforbruk imens dem som faktisk har erfaring med elbil er rimelig fornøyde med tingenes tilstand :)

Fordi "alle" elbileiere har tidligere eid bensin og diesel biler!

Vi vet at det ikke er noe å være redd for, mens en del fossil sjåfører frykter alt som er nytt.

Så forskjellen er ganske enkelte at el bilister faktisk har ett erfaringsgrunnlag til å kunne uttale seg med noenlunde sikkerhet, i motsetning til en del andre.....

Det handler ikke verken om kjørelengde hengervekt eller ladetid, det handler for de aller fleste kun om følelser!

granateple

Innlegg: 3691
granateple
05.03.21 13:21
MacanT: Men det interessante var at jeg brukte ikke mer tid enn jeg gjorde med 911 på liknende turer.

Pussig det der, jeg kjører fem seks ganger Bergen-Oslo hvert år, og jeg bruker nær sagt akkurat like lang tid med el bil som tidligere når jeg hadde bensin eller diesel.

Mellom 7,5 og 8 timer.

Kunne jeg kjørt raskere? Sikkert, men hvorfor skal jeg det?

Jeg har engang klart Bergen-Lørenskog på 6 timer, men det var en fin sommernatt, alene i bilen og tørre veier, trygt? Ikke det minste!

SUV

Innlegg: 5860
SUV
06.03.21 07:05
granateple: Fordi "alle" elbileiere har tidligere eid bensin og diesel biler! Vi vet at det ikke er noe å være redd for, mens en del fossil sjåfører frykter alt som er nytt. Så forskjellen er ganske enkelte at el bilister faktisk har ett erfaringsgrunnlag til å kunne uttale seg med noenlunde sikkerhet, i motsetning til en del andre..... Det handler ikke verken om kjørelengde hengervekt eller ladetid, det handler for de aller fleste kun om følelser!

Forskjellen på elbilister og oss med tank er ikke erfaringsgrunnlaget, men at vi har ulikt transportbehov.

De som velger elbil nå er stort sett dem som har et transportbehov som kan dekkes av elbil, mens i som har et annet transportbehov som ikke dekkes av elbil naturligvis har valgt annen bil enn elbil.

Når man snart skal tvinge alle til å kjøpe elbil vil også dem som ikke får dekket transportbehovet sitt av elbil måtte kjøre elbil, og bli stående i evigheter i ladekø og alt det der. Har du noen gnag tenkt over hvordan det vil bli rundt Birkebeinerrennet/rittet om noen år? mange kjører langt for å komme til og fra dette og må lade, og alle skal til og fra til omtrent samme tidspunkt. Det nytter ikke å bare sette bilen på lading når man parkerer og så hente den etterpå, for det nytter ikke at en bil opptar hurtigladeren i feks 5 timer når det er mange andre som skal lade. Tipper det blir mange strømaggregater som står og durer ute på jordene det parkeres på da. Folk som kjører til arrangementet og så drar igang et strømaggregat med full tank. kanskje også egne soner for elbiler med aggregat der man har vakter om går rundt og etterfyller de aggregatene som går tomme og starter dem opp igjen så folk får fylt opp nok strøm til hjemturen.

Har du noen gang tenkt over hvorfor det finnes mange ulike biler? Det er fordi folk har ulike behov og ønsker når det gjelder bil.

Siden du skriver at valg av bil ikke handler om hengervekt og ladetid så kan du kanskje fortelle meg hvilken elbil det var jeg overså da jeg kjøpte bil med tank i 2015? Og siden du ikke finner noen så kan du kanskje fortelle meg om det er noen som oppfyller kriteriene mine nå i 2021, og evt hvilke?

Mine krav til bil da jeg kjøpte Outlander PHEV (eller nå) var/er blant annet:

Hengervekt minst 1500 kg.

Pris maks 500.000 kr.

Grei totaløkonomi over 10 år og 300.000 km.

Firehjulstrekk.

Bakkeklaring minst 18 cm.

God innvendig plass (tilsvarende Outlander).

God høyde bakover i bagasjerom for store firkantede ting, altså form som stasjonsvogn/SUV, ikke en veldig skrånende bakrute som hindrer feks vaskemaskin i originalemballasje uten å legge ned baksetet.

Må klare 300 km med 1,1 tonn henger med stor luftmotstand uten å fylle drivstoff underveis.

Må kunne ta langturer i hele Norge uten å bruke mye tid på drivstoffylling (inkludert drivstoff-kø).

Må ha forhandler og velfungerende verksted innen rimelig nærhet.

Må kunne bruke skiboks på taket.

Må være grei å betjene under kjøring og ellers, ikke gjøre det som i andre biler er enkle operasjoner unødig kompliserte.

Dørhåndtak og andre elementære nødvendigheter må fungere.

Dører må kunne åpnes og lukkes raskt når man skal inn/ut eller legge inn eller ta ut ting, gjelder også bakdører. Dørene må også kunne åpnes rolig og kontrollert og enkelt kunne stoppes på rett sted når det er trangt, også ved hindringer som ikke har helt standard form.

Bilen må greit kunne plasseres i garasjene jeg skal inn i.

Små ting som ligger på gulvet i bagasjerommet må ikke kunne skli eller trille fremover så de kan havne under feks bremsepedalen.

Må kunne kjøre langt og holde varmen i noen dager i kupeen med medbrakt energi (feks bensinkanner) om man skulle bli værfast på en fjellovergang om vinteren.

For trygge garantiforhold og deletilgang i årene so kommer må det være et godt etablert bilmerke som ikke er truet av konkurs hvert annet år.

Jeg må kunne prøvekjøre bilen før signering av kontrakt.

Leveringstid maks 2 måneder.

 

Da jeg kjøpte bil var det Tesla Model X som var nærmest å oppfylle kravene blant elbilene, selv om den strøk på de fleste punktene. Å betale en halv million ekstra for en bil som ikke finnes enda og som vil være dårligere til mitt bruk anså jeg ikke som noen god løsning så derfor utgikk elbil.

Har det i ettertid kommet en elbil som jeg har oversett og som oppfyller kravene mine og som jeg derfor bør vurdere ved neste bilkjøp?

Hvis en bil hadde vært ekstremt bra på det meste så kunne jeg sikkert firet litt på et krav eller to av dem som er mindre viktige, men hvis jeg ved neste bilkjøp bruker en million på ny elbil og bare lengter tilbake til min da 10 år gamle bil fordi den var så mye bedre på det meste så sier det seg selv at elbil ikke er særlig vellykket bilvalg.

(Innlegget ble redigert 06.03.21 07:37)

KingsRoad

Innlegg: 5969
KingsRoad
06.03.21 07:43

Slo opp; Viser seg at betydningen er beholdt siden da jeg lærte den, pussig nok.

Jeg har sikkert bare misforstått hva du legger i ''dødsdom'', per se, men du ordla deg såpass upresist at det er fristende å tro at det gjelder verdensmarkedet - innen kort tid. Mea culpa. 

 

KingsRoad

Innlegg: 5969
KingsRoad
06.03.21 07:54
granateple: Fordi "alle" elbileiere har tidligere eid bensin og diesel biler! Vi vet at det ikke er noe å være redd for, mens en del fossil sjåfører frykter alt som er nytt. Så forskjellen er ganske enkelte at el bilister faktisk har ett erfaringsgrunnlag til å kunne uttale seg med noenlunde sikkerhet, i motsetning til en del andre..... Det handler ikke verken om kjørelengde hengervekt eller ladetid, det handler for de aller fleste kun om følelser!

Din påstand er altså at ladenettverket i Norge er ferdig utbygd, og utbyggingstakten fint absorberer den stadig økende mengden elbiler? 

Det er en påstand det er vanskelig å støtte, ut fra egen erfaring (elbil nummer 2, begge med WLTP på rundt 500 km.).

Samtidig har jeg ingen ambisjoner om å generalisere ut fra mitt ståsted, men det later til at faktiske (ferske) saker og interesseorganisasjonenes holdepunkter ikke helt harmonerer med dine påstander;

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fortvilte-elbil-sjaforer---gjor-ikke-jobben/73226026

https://www.tu.no/artikler/det-er-for-vanskelig-a-etablere-hurtigladere-pa-bensinstasjoner/500014

https://e24.no/teknologi/i/0nJqnE/naf-krever-flere-ladestasjoner-i-2020

Dersom du kjører Tesla er jeg tilbøyelig til å være enig med deg, men det hadde vært temmelig løssluppent å generalisere basert på Teslas p.t. proprietære ladenettverk. 

Men du sitter kanskje på undersøkelser som tyder på at elbilister ikke støter på ladeutfordringer? Eller holder det med dine egne følelser?

(Innlegget ble redigert 06.03.21 07:57)

MacPerson

Innlegg: 8420
MacPerson
06.03.21 16:04
SUV: værfast

Det jeg lurer mest på nå, er hvem du er; Bear Grylls eller Lars Monsen?

Om hvor utrolig spennende din sjekkliste er, så lurer jeg på om den har noe i denne tråden å gjøre...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg