Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?

NYTT TEMA
lusekoftan

Innlegg: 47584
lusekoftan
21.04.21 16:27
MacanT: Selv har jeg etter 5 år med elbil fremdeles ikke stått i ladekø et eneste minutt

Kör aldrig längre än med elbilen än att du kommer hem utan att ladda så slipper du självklart laddköer, ta helst en räckviddsförlängare på släp för att vara safe.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 16:37)

MacanT

Innlegg: 15687
MacanT
21.04.21 16:59
lusekoftan: Kör aldrig längre än med elbilen än att du kommer hem utan att ladda så slipper du självklart laddköer

Kjørte bl.a. 3 turer fra Stavanger til Sverige i fjor, null problemer med ladekø.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 16:59)

lusekoftan

Innlegg: 47584
lusekoftan
21.04.21 17:56

Noen kan få en veldig kjedelig start på vinterferien

NAF frykter ladekøer.

Ladenettverket holder nemlig ikke alle steder tritt med utviklingen i antall elbiler på veiene.

https://www.tv2.no/a/11965105/

(Innlegget ble redigert 21.04.21 17:58)

SUV

Innlegg: 5909
SUV
21.04.21 19:05
MacanT: Kjørte bl.a. 3 turer fra Stavanger til Sverige i fjor, null problemer med ladekø.

Privatsjåfør med en slik med 72 kW aggregat?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214846989

Kanskje en forretningside, bare kjøpe denne og stille seg opp nær overfylte ladestasjoner ved store arrangementer som feks Birken hvor det samles veldig mange som kommer langveisfra og får ladekøproblemer.

Når valget står mellom å vente i 3 timer eller betale litt ekstra for å koble seg rett til lader med en gang og sikkert lade opp like fort så er vel valget enkelt. Miljøet driter de nok i uansett om de ikke er veldig profilerte miljøvernere og vet at det lusker noen journalister rundt der.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 19:06)

MacanT

Innlegg: 15687
MacanT
22.04.21 11:22
SUV: Privatsjåfør med en slik med 72 kW aggregat?

ZZZzzzzz

Xavi7

Innlegg: 12601
Xavi7
22.04.21 11:29

Elbil er først og fremst et likeverdig alternativ til fossilbil for de som kjører korte strekninger og da slipper å lade underveis. Når ladingen kan planlegges. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det mer mas å lade en bil på langtur enn å fylle bensin (1 minutt).  Når man likevel ser for seg å kjøpe elbil neste gang er det pga avgiftspolitikken, får rett og slett finere bil for pengene.

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
22.04.21 11:41
Xavi7: Elbil er først og fremst et likeverdig alternativ til fossilbil for de som kjører korte strekninger og da slipper å lade underveis. Når ladingen kan planlegges. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det mer mas å lade en bil på langtur enn å fylle bensin (1 minutt).

Jeg vet ikke om du snakker av egenerfaring eller fordommer, men jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. 

Min erfaring er at ladepausene man trenger som elbilist på langtur er stort sett problemfrie. De fleste av dem er kjærkomne avbrekk/pauser som gir en fin pause på turen. Den kan man ofte bruke til å gjøre innkjøp, ta seg en matbit eller bare ta en pause fra kjøringen. 

Jeg har sagt det før og gjentar gjerne at dette med å måtte ta noen ladestopp er sjeldent et problem bare man er innstilt på at man må stoppe etter en 25-35 mil for å lade (min bils batteri rekker til 40 mil på en god sommerdag). Min familie kjører 10-15 langturer i året og vi klarer oss utmerket med en elbil. 

Xavi7

Innlegg: 12601
Xavi7
22.04.21 11:46
trondhjem: Jeg har sagt det før og gjentar gjerne at dette med å måtte ta noen ladestopp er sjeldent et problem bare man er innstilt på at man må stoppe etter en 25-35 mil for å lade (

Du bekrefter jo bare det jeg sier. Man må være positivt innstilt til å lade på langtur. Ikke alle er det.

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
22.04.21 12:07
Xavi7: Du bekrefter jo bare det jeg sier. Man må være positivt innstilt til å lade på langtur.

Jeg sier noe mer. Jeg sier underforstått at det er sjeldent en reell grunn til at det å måtte lade er et problem. Det sitter først og fremst i hodet til bilføreren.

 

Jeg tror mye av rekkeviddeangsten skyldes at man er vant til at å fylle drivstoff tar bare fem minutter og tror det er en nødvendighet for å få en smidig kjøreopplevelse. Men spørreundersøkelser blant elbilister viser at de aller fleste som tar steget og prøver ut livet som elbilist blir positivt overrasket over hvor greit det går og er strålende fornøyde med sitt valg og kan ikke tenke seg gå tilbake til fossilbilen.

Det disse spørreundersøkelser viser er at det at man må lade innimellom på langtur er noe man venner seg til og oppdager er langt mindre problematisk enn hva mange forventet på forhånd. Det går som regel veldig greit. Elbilister flest blir derfor positivt innstilt til ladepausene.

MacanT

Innlegg: 15687
MacanT
22.04.21 13:07
lusekoftan: Noen kan få en veldig kjedelig start på vinterferien

Hvordan gikk det, ble det så ille som dere dieselbilister fryktet?

SUV

Innlegg: 5909
SUV
22.04.21 23:57
MacanT: Bare kunnskapsløse dieseltroll som gnåler om rekkeviddeangst. Dagens elbilister har for lengst lagt det stadiet bak seg. Det der med og stå å vente på ledig ladestolpe er også en typisk myte. Trenger bare et minimum av planlegging for å unngå den slags. Selv har jeg etter 5 år med elbil fremdeles ikke stått i ladekø et eneste minutt.

Merkelige påstander som kommer fra deg.

Når man klarer å innse realitetene så er man altså kunnskapsløs.

Og når man aldri har eid en dieselbil så er man altså dieseltroll.

Jeg har forresten tydeligvis sett endel elbilsiter som ikke klarer et minimum av planlegging, ettersom jeg har sett de har stått i ladekø. Da kan du sikkert øse av din kunnskap og fortelle dem (i tilfelle de tilfeldigvis leser her) hvordan de skulle unngått ladekøen når deler av E18 nordgående var stengt syd for Brokelandsheia sånn at elbilistene sannsynligvis "mister" endel ladestasjoner og mange dermed ikke får ladet og ender opp med å samles på første tilgjengelige ladestasjon som er Brokelandsheia. De kunne jo selvfølgelig unngått ladekø ved å bare kjøre videre, men resultatet ville antakelig blitt verre enn ladekø, nemlig at de hadde kommet et stykke o så fått stopp på E18 pga manglende strøm, og  så må de hentes av bergingsbil og deretter komme frem til ladestasjon mye senere når alle er ferdige og det ikke er ladekø.

Om man må stå i ladekø elelr ike handler mye om man kjører dit man ønsker å reise elelr om man velger de stedene der det er best lademuligheter. Når mange elbilsiter skal samme strekningen samtidig så blir det ofte trøbbel med ladekapasiteten.

 

 

 

(Innlegget ble redigert 23.04.21 00:10)

SUV

Innlegg: 5909
SUV
22.04.21 23:59
trondhjem: Jeg sier noe mer. Jeg sier underforstått at det er sjeldent en reell grunn til at det å måtte lade er et problem. Det sitter først og fremst i hodet til bilføreren.   Jeg tror mye av rekkeviddeangsten skyldes at man er vant til at å fylle drivstoff tar bare fem minutter og tror det er en nødvendighet for å få en smidig kjøreopplevelse. Men spørreundersøkelser blant elbilister viser at de aller fleste som tar steget og prøver ut livet som elbilist blir positivt overrasket over hvor greit det går og er strålende fornøyde med sitt valg og kan ikke tenke seg gå tilbake til fossilbilen. Det disse spørreundersøkelser viser er at det at man må lade innimellom på langtur er noe man venner seg til og oppdager er langt mindre problematisk enn hva mange forventet på forhånd. Det går som regel veldig greit. Elbilister flest blir derfor positivt innstilt til ladepausene.

Problemet med dere elbilfanatikere er at dere ikke kalrer å innse at folk har forsjellige ønsker når det gjelder bil.

Du henviser til en undersøkelse blant dem som har funnet ut at de kan klare seg med elbil og undersøkelsen viser at  de kan klare seg med elbil. Når man ikek tar med dem som ikke kan kalre seg greit med elbil (og derfor ikek har valgt elbil) så blir naturligvis resultatet slik, uten at det dermed beviser at det er slik for alle.

Bare for å ta en sammenligning, la oss si man hadde undersøkt blant dem som (helt frivillig) har byttet ut personbilen med varebil om det gav problemer og funnet ut at det gikk problemfritt. Skal man da argumentere med denne undersøkelsen overfor familien på 4 og forklare dem at det går så fint med varebil fordi de som har byttet til varebil ikke har hatt problemer med det valget?

Jeg har vært på "langtur" med elbil, ca 300 km, og da måtte vi stoppe og lade underveis. Har tatt tilsvarende tur mange ganger før og foretrekker å ta den i et strekk uten stopp, men det nytter jo ikke med elbilen. Skal man til et sted så er det som regel for å tilbringe tid på det stedet, ikke for å drive dank ved en ladestolpe lang E18.

Hvordan man kan bli positivt innstilt til å tvinges til lange kjedelige pauser på uinteressante steder er et merkelig fenomen.

Årsaken til at elbilfolket ikke vil tilbake til fossilbilen er ikek at elbilen er noe bedre, men rett og slett at de slipper å bidra til fellesskapet om de veldger elbil, og de har ikke lyst til å bidra til felleskapet ved å vøre med å finansiere skoler, sykehus osv.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 00:34)

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
23.04.21 08:50
SUV: Problemet med dere elbilfanatikere er at dere ikke kalrer å innse at folk har forsjellige ønsker når det gjelder bil.

Du stempler meningsmotstandere og ilegger dem motiver og meninger de ikke har. Det er svært dårlig debattskikk. 

 

 

KingsRoad

Innlegg: 5990
KingsRoad
23.04.21 08:58
trondhjem: Jeg sier noe mer. Jeg sier underforstått at det er sjeldent en reell grunn til at det å måtte lade er et problem. Det sitter først og fremst i hodet til bilføreren.   Jeg tror mye av rekkeviddeangsten skyldes at man er vant til at å fylle drivstoff tar bare fem minutter og tror det er en nødvendighet for å få en smidig kjøreopplevelse. Men spørreundersøkelser blant elbilister viser at de aller fleste som tar steget og prøver ut livet som elbilist blir positivt overrasket over hvor greit det går og er strålende fornøyde med sitt valg og kan ikke tenke seg gå tilbake til fossilbilen. Det disse spørreundersøkelser viser er at det at man må lade innimellom på langtur er noe man venner seg til og oppdager er langt mindre problematisk enn hva mange forventet på forhånd. Det går som regel veldig greit. Elbilister flest blir derfor positivt innstilt til ladepausene.

Har du link til denne spørreundersøkelsen, hvor elbilister flest svarer at de er positive til ladepausene (og den der tilhørende muligheten for ladekø)?

Og siden vår venn ikke har stort annet enn narkolepsi å bidra med, kanskje du kunne være så vennlig å svare på følgende, all den tid det later til at også du er vaksinert mot ladekø;

La oss legge interesseorganisasjonenes fokus mot dette med tiltakende manko på ladepunkter til side, og se bort fra utviklingen i antall offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner opp mot antall solgte elbiler (med rekkevidde utover bygrensen).

Kanskje du vennligst kan dele hvordan du planlegger for å unngå ladekø på dine utallige langturer med elbil? Og, rent konkret, hva er det beste tipset for å unngå at ladepunktet du planlegger å anvende, noen timer frem i tid, er opptatt ved ankomst (enn så lenge man ikke har time slots)? Sikkert mange som ønsker å få innblikk i disse knepene fra en dreven eltraver :) Å legge kjøreturen til tidspunkt der familiemedlemmer (med rette) protesterer vilt er selvsagt ikke et fullgodt svar.

 

(Innlegget ble redigert 23.04.21 09:00)

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
23.04.21 09:26
KingsRoad: Har du link til denne spørreundersøkelsen, hvor elbilister flest svarer at de er positive til ladepausene (og den der tilhørende muligheten for ladekø)?

https://elbil.no/norske-elbilister-elsker-a-vaere-elbilister/

Denne undersøkelse er fra 2020. Her svarte over 90 % at de er fornøyde med å være elbilist.

På direkte spørsmål om hva de synes er mest problematisk med å være elbilist svarte hele 1/3 at det er ingen ulempe, 1/4 svarte at det er for få lynladestasjoner (det er også mitt valg) og 1/4 svarte at ladingen tar for lang tid. 

MacPerson

Innlegg: 8450
MacPerson
23.04.21 09:29
SUV: Jeg har vært på "langtur" med elbil, ca 300 km, og da måtte vi stoppe og lade underveis. Har tatt tilsvarende tur mange ganger før og foretrekker å ta den i et strekk uten stopp, men det nytter jo ikke med elbilen.

For det finnes jo ikke elbiler som greier 300 km uten å lade nei...

Columbus_3

Innlegg: 14825
Columbus_3
23.04.21 09:33
MacPerson: For det finnes jo ikke elbiler som greier 300 km uten å lade nei...

Finnes det el-biler som klarer 300 km på Finnmarksvidda en kald vinterdag med behagelig temperatur i bilen?

Ribba

Innlegg: 36569
Ribba
23.04.21 09:37
trondhjem: Det disse spørreundersøkelser viser er at det at man må lade innimellom på langtur er noe man venner seg til og oppdager er langt mindre problematisk enn hva mange forventet på forhånd. Det går som regel veldig greit. Elbilister flest blir derfor positivt innstilt til ladepausene.

De fleste er nok "positivt" innstill til ladepauser av den grunnen at de har tatt ett valg om å ha en elbil, og dette er konsekvensene av å ha en elbil. 

Det ligger i mennesket sitt natur å forsvare våre egne handlinger, samt stort sett alltid å framheve våre valg som de riktige. 

Det vil si at når en person har gjort et valg på noe, f-eks kjøp av bil, så vil vedkommende med stor sannsynlighet overdrive de positive egenskapene med dette valget, samtidig som de vil underdrive de negative valgene.

I tillegg, når en person skal begrunne hvorfor de gjorde det valget de endte opp med, så vil veldig mange også velge å begrunne valget ved å benytte seg av positivt ladede begrunnelser, selv om de ikke nødvendigvis var det som var årsaken for at de tok det valget de gjorde. Men det høres bedre og er lettere å "selge".

MacPerson

Innlegg: 8450
MacPerson
23.04.21 09:37
SUV: Årsaken til at elbilfolket ikke vil tilbake til fossilbilen er ikek at elbilen er noe bedre, men rett og slett at de slipper å bidra til fellesskapet om de veldger elbil, og de har ikke lyst til å bidra til felleskapet ved å vøre med å finansiere skoler, sykehus osv.

Jeg kjenner ikke alle i guppa elbilfolket, i motsetning til deg da tydeligvis, men kan snakke for meg selv. 

For min del så er elbilen mye raskere, mer agil, mye mer morsom, mye mer stillegående og kjøreegenskapene for hverdagskjøring lider ikke av den økte vekta grunnet at tyngdepunktet ligger så lavt, 
enn en tilsvarende bensin-/dieselbil (pris / segment).

Setter jeg meg inn i en ny premium 5 serie / E klasse, så føles det som utdatert teknologi.

MacPerson

Innlegg: 8450
MacPerson
23.04.21 09:54
Columbus_3: Finnes det el-biler som klarer 300 km på Finnmarksvidda en kald vinterdag med behagelig temperatur i bilen?

Ja.
Og det som er litt artig er at med unntak av redusert rekkevidde, så er elbilen perfekt vinterbil.
Starter alltid, alltid varm, ikke noe finmekanikk som fryser til helvete.

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
23.04.21 10:15
Columbus_3: Finnes det el-biler som klarer 300 km på Finnmarksvidda en kald vinterdag med behagelig temperatur i bilen?

Ja, mange. Alle biler med 40 - 50 mils rekkevidde eller mer ifølge WLTP-testen vil klare 30 mil på en vinterdag. 

 

(Innlegget ble redigert 23.04.21 10:16)

C-172

Innlegg: 3659
C-172
23.04.21 10:17
trondhjem: Jeg har sagt det før og gjentar gjerne at dette med å måtte ta noen ladestopp er sjeldent et problem bare man er innstilt på at man må stoppe etter en 25-35 mil for å lade (min bils batteri rekker til 40 mil på en god sommerdag). Min familie kjører 10-15 langturer i året og vi klarer oss utmerket med en elbil.

Det er akkurat det som er litt av problemstillingen her. Som elbilist må man være innstilt på å stoppe etter 25-35 mil og gjerne med lengre opphold.

Etter 25-35 mil er det greit å stoppe, men ikke alle har behov for lengre pauser. En kjapp strekk og kanskje et sjåførbytte holder lenge.

Iseran2770

Innlegg: 15422
Iseran2770
23.04.21 10:28
C-172: Etter 25-35 mil er det greit å stoppe, men ikke alle har behov for lengre pauser. En kjapp strekk og kanskje et sjåførbytte holder lenge.

Jeg har mange ganger kjørt strekninger som Kiel - Salzburg (1000 km) med to korte pitstop og uten sjåførbytte. Det er ganske uaktuelt å legge inn 3 lange lunsjer på en slik transportetappe.

Selvsagt går det an å leve med elbil når ladestasjonene er godt nok utbygd, men alle transportetapper vil måtte forkortes.

Ribba

Innlegg: 36569
Ribba
23.04.21 10:47
trondhjem: Alle biler med 40 - 50 mils rekkevidde eller mer ifølge WLTP-testen vil klare 30 mil på en vinterdag.

Hvilken vinterdag? For det er stor forskjell på en vinterdag på Sørlandet og en vinterdag på Finnmarksvidda.

For det er langt fra uvanlig at temperaturen kommer under minus 30. Og -30 er ikke de dagene som omtales som kalde dager der borte.

Så jeg hadde i alle fall ikke turt å kjøre 300 km på Finnmarksvidda en vinterdag med en bil som hadde 40 mils rekkevidde ifølge WLTP-testen, om det ikke var muligheten å ladde i mellomtiden. 

Selv på en nokså varm vinterdag, så hadde jeg vært i tvil om jeg hadde orket det. For selv om bilen kanskje ville ha greid en slik distanse, så måtte nok den siste delen av etappen gått i limpmodus.

For det andre, å sitte med akkurat nok strøm/drivstoff til å greie å en tur, det er en veldig dårlig planlagt vintertur. For det er alltid en mulighet at uforutsette ting skjer, f-eks at veien blir midlertidig stengt. Det skyldes uvær, ulykker etc. Og omveien i Finnmark, det er ordentlige omveier. F-eks skal du kjøre fra Karasjok til Alta, og du velger kjører over Finnmarksvidda, men det viser seg at E45 er stengt ned Kløfta. Da må du snu og samme vei tilbake til Karasjok, for så å kjøre via Lakselv til Alta. Og den turen blir på 390 km.

Velger du derimot å sitte å vente på at veien åpner, så er det jo greit å kunne ha på varmeapparatet på i de timene det kan ta.

granateple

Innlegg: 3790
granateple
23.04.21 11:14
Carcassonne: Elbilshysterin tar snart slut, mycket mer praktiskt med en dieselbil om man nu inte älskar att trassla med sladdar och ladda i tid och otid under lång tid.

Ja fortsett å tro det.

Om ti år så finnes det knapt noen bilprodusenter med bensin og diesel biler i produksjon.

VW og Audi har meldt at all ny utvikling av fossile motorer er stanset

Ford og Volvo skal være helt uten fossile modeller til 2030.

Flere land ser at ladbare hybrider er ett blindspor, og typen vil antagelig forsvinne raskt

Grunnen er at de nye utslippskravene blir uoppnåelige for biler drevet med diesel og bensin, og hybridene har det verste fra både fossil og elbilene, ved at de har langt større utslipp når de kjører fossilt, siden de tross alt må dra rundt på tunge batterier og el motorer.

Fremtiden er en blanding av el og Hydrogen.

Men du kan sikkert importere en brukt 10 år gammel diesel Mercedes fra India, men husk at du nok må påregne en million i miljøavgifter!

MacPerson

Innlegg: 8450
MacPerson
23.04.21 11:17
Iseran2770: Jeg har mange ganger kjørt strekninger som Kiel - Salzburg (1000 km) med to korte pitstop og uten sjåførbytte. Det er ganske uaktuelt å legge inn 3 lange lunsjer på en slik transportetappe.

Som ung mann kjørte jeg München - Sarpsborg i ett strekk (sov 1 time på rasteplass sør for Gøteborg), da fruen ble syk samme dag vi skulle kjøre hjemover og hun ville bare komme seg hjem.
Det hadde vært kjipt med elbil.

Det tror jeg er den eneste bilturen jeg i løpet av mine drøye 30 år som sjåfør, jeg ikke kunne brukt en elbil til uten at det hadde vært en stor ulempe å måtte lade. 

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
23.04.21 11:34
MacPerson: Det tror jeg er den eneste bilturen jeg i løpet av mine drøye 30 år som sjåfør, jeg ikke kunne brukt en elbil til uten at det hadde vært en stor ulempe å måtte lade.

Du ville ha kommet frem 1 - 2 timer senere. 

 

trondhjem

Innlegg: 12005
trondhjem
23.04.21 11:44
Ribba: Hvilken vinterdag? For det er stor forskjell på en vinterdag på Sørlandet og en vinterdag på Finnmarksvidda. For det er langt fra uvanlig at temperaturen kommer under minus 30. Og -30 er ikke de dagene som omtales som kalde dager der borte.

På dager med sterk kulde vil rekkevidden gå ned. Da ville du klart rundt 25 mil hvis bilen har en WLTP-rekkevidde på 40 mil. Har den WLTP-rekkevidde på 50 mil vil du klare 30 mil på de aller,aller fleste vinterdager. 

Finnmark har tøft klima, lange avstander og få hurtig- og lynladestasjoner (enn så lenge). Hadde jeg bodd i den landsdelen og var avhengig av å kjøre mellom byer/tettsteder uansett vær og føre, ville jeg ha betenkt meg på å velge en elbil til at ladenetteverket er utbedret. 

Iseran2770

Innlegg: 15422
Iseran2770
23.04.21 12:11
granateple: VW og Audi har meldt at all ny utvikling av fossile motorer er stanset

Da må vi forholde oss til hva begrepet "utvikling av motorer" innebærer. Det er mulig at de ikke vil sette i gang å utvikle helt nye motorer, men de videreutvikler sine motorer hele tiden. 

I løpet av sommer lanserer Audi en ny oppgradering av sin 2,5 liter R5. 

(Innlegget ble redigert 23.04.21 12:14)

C-172

Innlegg: 3659
C-172
23.04.21 12:27
Iseran2770: Jeg har mange ganger kjørt strekninger som Kiel - Salzburg (1000 km) med to korte pitstop og uten sjåførbytte. Det er ganske uaktuelt å legge inn 3 lange lunsjer på en slik transportetappe. Selvsagt går det an å leve med elbil når ladestasjonene er godt nok utbygd, men alle transportetapper vil måtte forkortes.

Ja. Problemet er at de som nå kjører elbil og sier at det er helt normalt å ta pauser etter 25-35 mil mest sannsyligvis IKKE gjorde dette da de kjørte fossilbil. Og den gangen så gikk jo det helt fint også..

 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg