Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor tåler Elbilen så få kjørte kilometer?

NYTT TEMA
rosmebraad

rosmebraad
11.05.21 12:25

Er jo litt jobb å huske å stå opp,  huske å gå på jobb og huske å få satt på kaffe også 

Hollabaloo

Hollabaloo
11.05.21 12:26
Allegerita: Optimalt, ja. 
Realistisk sett så står det 3 biler i kø for lading på 2 ladestasjoner, og en av disse får trøbbel med å få i gang ladingen, og en annen skal lade fra 10% til 80% på sin bil. Dermed ble de 20 minuttene til en time, gitt.

Det kan være et problem på dager med mye trafikk ja. Men jeg har en mistanke om at vedkommende som påsto at man måtte ta 1 time pause fortsatt ikke har skjønt at man ikke skal lade elbilen opp til 100% på hurtigladere, og følgelig snakket om 1 time ladetid ekskludert eventuell ventetid.

Ellers var jeg ute på 2 x 230 km tur i helga til hytta med 240km wltp-elbilen min. Da ble det totalt 3 korte stopp innom ladestasjoner for å "fylle på" på veien. Erfaring:

Det er tydelig at dette med å koble til og starte lading på hurtigladestasjoner er litt vanskelig for enkelte. Observerte en som kom med en elbil som ikke engang støtter hurtiglading, og forsøkte å koble seg til en Ionity-stasjon. Og andre - muligens lånte de bare en elbil - slet med hvordan de skulle betale for å få startet lading.

Jeg synes dette med apper og brikker er superenkelt, men så liker jeg å lære nye ting og sette meg inn i hvordan ting fungerer før jeg oppsøker noe. Så jeg kan godt forstå at dersom man kommer til en hurtigladestasjon med helt blanke ark og kun erfaringsgrunnlag fra bensinfylling, så kan det bli litt mye på en gang. Hvis ting hypotetisk sett var snudd på hodet og jeg skulle oppsøkt en bensinstasjon for første gang i mitt liv etter kun erfaring med elbil og hurtiglading, så hadde jeg nok strevd litt da også. Og på en bensinstasjon så kan man jo gjøre potensielt alvorlige feil som f.eks. å fylle feil drivstoff på tanken. 

trondhjem

trondhjem
11.05.21 13:03
Hollabaloo: Ellers var jeg ute på 2 x 230 km tur i helga til hytta med 240km wltp-elbilen min. Da ble det totalt 3 korte stopp innom ladestasjoner for å "fylle på" på veien.

Jeg var på en 2x560 km tur i helga med en bil med 417 km WLTP. 

Da ble det to ladestopp hver vei á 30-35 minutter (kunne klart meg med 10-15 minutter mindre ladetid men ville ha god buffer og unngå å måtte lade til over 80 %). Ingen kø på noen av laderne, ei heller var noen av laderne ute av drift.   

Forfun

Forfun
11.05.21 13:13

2 stopp på 35 minutter på en halvlang etappe, 56 mil, er myyyyye. Vurderer bil med 60 mil rekkevidde og håper da 20 min lading holder på 56 mil. 

Dr.I.Tidemann

Dr.I.Tidemann
11.05.21 13:31
Hollabaloo: Og på en bensinstasjon så kan man jo gjøre potensielt alvorlige feil som f.eks. å fylle feil drivstoff på tanken

Er dette fremdeles et problem? Helt fantastisk at dette skal gå an i 2021. De fleste toåringer har vel prøvd den leken med diverse klosser med ulik form ,som skal puttes inn på rett sted. Hvorfor i huleste passer disse fylletutene om hverandre.

Kjenner på meg at tiden for fylling av fossilt brennstoff er forbi.

Har en bil i husholdningen og den er elektrisk. Var skeptisk, men må si at det er totalt uproblematisk. Lader med 11kW/t både hjemme og på hytta. Bilen er fulladet hver eneste morgen.

Savner jeg fyllingene av diesel og 8-900 kroner ut av lomma? Nei jeg gjør ikke det

granateple

granateple
11.05.21 14:23
Allegerita: Optimalt, ja. 
Realistisk sett så står det 3 biler i kø for lading på 2 ladestasjoner, og en av disse får trøbbel med å få i gang ladingen, og en annen skal lade fra 10% til 80% på sin bil. Dermed ble de 20 minuttene til en time, gitt.

Ja det kan skje på de typiske utfartsdagene, men de andre 350 dagene i året så er dette i mindre grad ett problem.

Bruker man bilens smart løsninger, eller andre apper så ser man hvilke ladestasjoner som er ledige.

Som jeg skrev lengre oppe så ligger ladestasjonene tett som hagl i stort sett hele Sør og midt Norge, derfor kan man med ett minimum av planlegging i eget hode velge en ladestasjon tidligere, eller en senere som er ledig.

Trikset er selvfølgelig å ha en forståelse av hvor langt man kan kjøre før en lade, og innrette seg deretter.

Jeg har faktisk aldri opplevd å stå mer enn noen få minutter å vente, 9 av 10 ganger finner jeg en ledig, og på en typisk tur til Østlandet og hjem igjen så er det totalt snakk om ca. 4-5 ladesykluser for hele turen.

Men jeg har opplevd flere ganger å kjøre så tom for bensin at vi har måttet overnatte til bensinstasjonen åpner neste morgen, på grunn av at BBS har vært nede, eller at kortlesere ikke har virket

Typisk ser det slik ut:

Fulladet hjemmefra, første lading mellom Gol og Gulsvik

En lading på bestemmelsesstedet under oppholdet som dekker kjøring der.

En full lading før avreise, lade stopp på Geilo/ Eidfjord, eller mellom Fagernes og Lærdal

Så er man hjemme og plugger bilen i veggen.

Verre er det faktisk ikke, så har man en ICE bil så snakker vi om at 110 mils kjøring kanskje tar inntil to timer kortere tid.....

Det er en pris jeg gladelig betaler, når jeg ser hva jeg sparer på å ha EL-bil kontra ICE.

Hollabaloo

Hollabaloo
11.05.21 14:25
trondhjem: Jeg var på en 2x560 km tur i helga med en bil med 417 km WLTP.  Da ble det to ladestopp hver vei á 30-35 minutter (kunne klart meg med 10-15 minutter mindre ladetid men ville ha god buffer og unngå å måtte lade til over 80 %). Ingen kø på noen av laderne, ei heller var noen av laderne ute av drift.

På fredag til hytta (1000 høydemeter) ladet jeg to ganger:

- 10 min (toalettbesøk + kjøpe litt nødmat). Ingen ladekø. 

- 13 min (handlet mat på Kiwi). Ingen ladekø. De to 50Kw-laderne bak Kiwi Leira var begge vrange, men det er nylig satt opp 6 nye 150Kw ladere 50 meter unna, så da ladet jeg der istedet.

På fredag ladet jeg mer enn jeg trengte, men har for vane å plugge inn bilen uansett når jeg stopper for å gjøre et ærend sånn på transportetapper.

På søndag ladet jeg en gang:

- 13 min (toalettbesøk + spaserte litt rundt og fikk frisk luft). Ingen ladekø. 

SUV

SUV
11.05.21 19:43
Hollabaloo: På fredag til hytta (1000 høydemeter) ladet jeg to ganger: - 10 min (toalettbesøk + kjøpe litt nødmat). Ingen ladekø.  - 13 min (handlet mat på Kiwi). Ingen ladekø. De to 50Kw-laderne bak Kiwi Leira var begge vrange, men det er nylig satt opp 6 nye 150Kw ladere 50 meter unna, så da ladet jeg der istedet. På fredag ladet jeg mer enn jeg trengte, men har for vane å plugge inn bilen uansett når jeg stopper for å gjøre et ærend sånn på transportetapper. På søndag ladet jeg en gang: - 13 min (toalettbesøk + spaserte litt rundt og fikk frisk luft). Ingen ladekø.

Man hører jo ofte fra elbilister at lading tar ikke noe tid, for det gjør man når man likevel tar en stopp av andre årsaker, så da er det jo fint å få et innblikk i hvorfor elbilistene har så mye pauser.

Du skrev vel tidligere at du har 230 km til hytta. Det blir jo litt mindre enn mine 300 km som jeg foretrekker å ta i et strekk uten stopp.

Jeg legger merke til at på dine 230 km så må du på do begge veier.

Jeg ser også at du på vei til hytta stopper to ganger for å kjøpe mat.

På returen ble det jo litt mindre behov for matinnkjøp, så da ble det spasertur på deg med frisk luft, noe jeg ikke har for vane på vei til og fra hytta. Jeg trenger ikke gå ut av bilen for å få frisk luft, det har jeg inni bilen også, både via luftesystemet og via mine 4 elektriske vinduer dersom det skulle være behov for det (har kjørt Mitsubishi med 5 elektriske vinduer også mener jeg å huske).

Jeg registrerer også at du møtte på flere kranglete ladere.

Jan

Jan
11.05.21 19:56
trondhjem: Jeg var på en 2x560 km tur i helga med en bil med 417 km WLTP.  Da ble det to ladestopp hver vei á 30-35 minutter (kunne klart meg med 10-15 minutter mindre ladetid men ville ha god buffer og unngå å måtte lade til over 80 %). Ingen kø på noen av laderne, ei heller var noen av laderne ute av drift.

Jeg skal kjøre 2X500 km i pinsen. Hvis jeg starter hjemmefra med full tank, regner jeg med å slippe unna uten å fylle bensin før jeg er hjemme igjen.
Et par pauser underveis blir det nok, men det tar jeg på sparket.

Forfun

Forfun
11.05.21 20:30

Kan vel konkludere med at elbileiere har mye større behov for pauser enn ice eiere. Mest for å signalisere at lading ikke er noe problem. Men jeg har venner som også før elbiler brukte utrolig mye tid på pauser. Jeg kjørte på 4 timer, han på 7 timer. Tiden for bilen i bevegelse var sikkert omtrent lik. Jeg klarte ikke å sitte på med han. 

I daglig bruk ser jeg ikke noen utfordringer med elbil. Uansett motor vil bilen stå i garasjen, mens en av elsyklene er på tur. 

SUV

SUV
11.05.21 21:55
PapaSmurf *MOD*: Når du sier hyppige pauser, hva mener du med det? Min bil kjører 50 mil før den må lade. Men si jeg kjører 40 mil da for å ha en buffer. Om du kjører fra Oslo har du da kommet deg ti mil forbi Kristiansand. Jeg vil ikke kalle det hyppig.

Når man feks kjører med tung henger med stor luftmotstand så kan lett forbruket dobles, som igjen vil si at rekkevidden halveres. På vei til hytta så var det ifølge displayet i bilen et forbruk på 40 kWh pr 100 km, som vil si at jeg på 300 km bruker 120 kWh, som er mer strøm enn Tesla sine store 100 kWh batterier (finnes vel noen litt større, men neppe 120 kWh). Og da er det nok ikke regnet med det som går direkte fra bensinmotoren til hjula uten å gå via generator og elmotor.

Da er man rett  og slett nødt til å ta en ladepause hvis man kjøre elbil, selv om det er en strekning jeg helst vil kjøre i et strekk.

passat06

passat06
11.05.21 21:56

Joda, en sånn 417 km bil har vi også. Er nettopp hjemme fra tilsvarende tur og vi kjørte plug-in hybriden nettopp for å slippe disse unødvendige stoppene. Det holder fint med en 10-12 min pause hver vei på denne etappen. 

SUV

SUV
11.05.21 22:18
granateple: Jeg har eid ett tosifret antall diesel og bensin biler, og før jeg ble gift og fikk unger så handlet alt om å komme fra A til B. Etter at en ble flere kunne man ikke kjøre ti timers turer non stop lengre. At det ikke finnes ladestasjoner med "pen nok" utsikt, skal være ett argument er fullstendig meningsløst. Poenget er at med en moderne bil med CCS så lader du fint fra 40-70% på den tiden du likevel står på bensinstasjonen og gjennomfører toalett besøk for en familie. Ønsker du da å stoppe på fjellet for å spise så har du faktisk ikke tapt noe tid uansett. Med min bil tar det "litt" lengre tid, jeg må regne med ca. 40 minutter fra 20-75%, men for meg er det faktisk ikke noe problem, derfor valgte jeg en bil som har "treg" ladehastighet, men som ellers oppfyller alle andre krav, siden 90% av strømmen jeg fyller, fylles hjemme. Jeg har vært der du er, og jeg har brukt alle argumentene du bruker, men etter at jeg anskaffet min første EL-bil skjønte jeg at det aller meste utelukkende var fordommer, basert på skråsikker uvitenhet. Med snart fire år med EL-bil har jeg aldri kjørt tom, eller opplevd "rekkevidde angst", jeg har aldri stått "timevis" i lade kø, og jeg har aldri hatt noen problemer jeg aldri har hatt med en ICE bil. Bonusen er betydelig lavere drivstoff og vedlikeholdsutgifter, og biler med betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort enn noe jeg har eid tidligere. Min erfaring er at alle har disse fordommene helt frem til at de selv kjøper EL-bil og selv erfarer hvordan virkeligheten er. At noen som kjøpte en 2012 modell LEAF sier at "de aldri mer skal kjøre elektrisk" er utelukkende basert på de erfaringene de har med datidens batteriteknologi, og er ikke representativt for moderne elbiler. Men som jeg har skrevet tidligere i denne og andre tråder: Er behovet ditt å kjøre non-stop til Rimini, eller å trekke rundt på flere tonn med båt, så er neppe EL-bil rette valget og det er helt legetime argument, men utsikt er knappest det!

Du synes altså det er rart at jeg ikke vil ha elbil, samtidig som du nevner at du selv har foretrukket lange etapper før du fikk unger. Men hvorfor skal ikke vi andre som ikke har unger få lov til å bestemme etappelengdene våre selv?

Du nevner at man får ladet nok på den tiden det tar med dobesøk for en familie. Joda, jeg vet at det tar endel tid når en hel familie skal på do og det ofte bare er en do på bensinstasjonen. Men når man kjører alene så er det ikke behov for å stå der mer enn den tiden jeg evt bruker, ikke tiden til en hel families dobesøk.

Hva slags bil dere velger selv er opp til dere, det jeg synes er ille er at dere med elbil maser om at alle bør bytte til elbil fordi det passer for dere og da må det visst passe for alle andre også sier dere stort sett.

Jeg har ikke skrevet at det ikek finnes ladestolper ved pen utsikt. Det jeg skrev var at jeg foretrekker å stoppe der det er fin utsikt (eller andre gode grunner til å stoppe) og der er det som regel ikke lademuligheter, selv om det helt sikkert finnes neon slike steder, bare ikke der det passer å stoppe for meg, som ofte er langt fra bebyggelse og strømlinjer.

Om man opplever ladekø kommer mye an på hvilke tidspunkt man kjører. En av dere (husker ikke om det var deg) fortalte at trikset var å kjøre på andre tidspunkt enn alle andre (en dag fr eller etter). Det er ikke så lett for oss som er i vanlig jobb som følger samme kalenderen som de fleste andre.

Du nevner noen fordeler med elbil som jeg ikek er helt enig i.

Bedre komfort er jeg ikke enig i at det er i elbil. Har du prøvd baksetet i Tesla Model S? Det har jeg, og der var det trangt i hodeområdet for meg som er 180 cm høy. Sånn er det ikek i min bil som koster 150.000 kr mindre.

Lavere drivstoffkostnader. Joda, men det som teller er ikke kostnader innen et bestemt område, men hva totalen er. Og når man starter med å betale flere hundre tusen i innkjøpspris så hjelper det lite at man får tilbake noe av det i sparte bensinutgifter.

SUV

SUV
11.05.21 22:23
PapaSmurf *MOD*: Min bil går 50 mil på batteri. Jeg lader den kanskje en gang i uka. Men stort sett parkerer jeg og forlater bilen akkurat som når jeg kjørte bensinbil.  Hvor langt kjører en bensinbil på en tank? La oss for å være snille si 100 mil. Jeg bruker maks 30 sekunder på en 2-3 ladinger for hver gang jeg ellers måtte ha stoppa for å fylle bensin. Så for meg er det  mindre pes nå enn det var. 
Men du har rett at de få gangene i året jeg skal kjøre langt så må jeg ta noen hensyn jeg slapp med bensinbilen.

Hvis man vet akkurat hvor mye man skal kjøre i dagene som komer så kan man lade sjelden fordi man da kan tappe nesten helt ned. Men hvis man tapper nesten ned og så plutselig finner ut at man må ta en langtur så har man et problem. Men hvis det samme skjer med en bensin bil, at man plutselig må på langtur når man har nesten tom tank så er det bare å bruke 5 minutter på en bensinstasjon.

SUV

SUV
11.05.21 22:29
Iseran2770: Det var seriøse toalettbesøk.

Elbilfolket må spise ekstremt mye for å bruke nok tid på spising til at ladingen ikke tar tid (men bare foregår når de likevel spiser). Og dermed så er det mye som må ut også, så da tar dobbesøkene deres endel tid som igjen fører til at de får ladet opp det de trenger med god margin.

på mystisk vis så får de et regenstyke som viser at de ikke bruker ekstra tid på å ha elbil, mens fakta er at vi som kun svinger såvidt innom bensinstasjonene kommer frem mye fortere.

SUV

SUV
11.05.21 22:33
Jan: Jeg hadde bensinvarmer på min VW 1302 fra 1972, så det har vært der i minst 50 år.

Innen elbilmiljøet så er det vanlig å late som om det som finnes på elbiler er noe helt nytt som elbilene er først med.

Du nevnte jo forvaring av bilen for 50 år siden.

Og nylig så kom jo Leaf med den revolusjonerende grei at de kunne styre farta med en pedal, altså at bilen bremser når de slipper gasspedalen. Akkurat det samme som min itsubishi har hatt i mange år, bare at min bil da bremmser (regenererer) på alle 4 hjula, mens Leaf bare regenereer på forhjula siden den kun har forhjulstrekk i motsetning til in firehjulstrekker.

Jan

Jan
11.05.21 22:52
granateple: Men jeg har opplevd flere ganger å kjøre så tom for bensin at vi har måttet overnatte til bensinstasjonen åpner neste morgen, på grunn av at BBS har vært nede, eller at kortlesere ikke har virket

Det høres utrolig ut. De fleste biler med bensin-, eller dieselmotor går 800- 1000 km på en tank. Sportsvanen min, med 150 hk bensinmotor og en tank på 52 l har i følge kjørekomputeren en rekkevidde på ca 1100 km på landeveiskjøring.
Min erfaring er at det er vanskelig å oppnå mer enn ca 70 km/t i gjennomsnittshastighet på norske landeveier, så man må kjøre i minst 14 timer før tanken er tom.
Så langt er det sjelden man kjører i Norge, med norske fartsgrenser på en dag. I så fall må du ha startet hjemmefra med halvfull tank.

rosmebraad

rosmebraad
11.05.21 23:06

Med alle reservasjoner mot hhv. elbiler og bensinbiler er det nok best å holde seg hjemme i sommer. Evt. kun kjøre i bensinstasjoneens åpningstider, med kontanter og sjekkhefte klar! Sjekkene tar det jo noen dager før de får sjekket (!) dekning på, jf. filmen Catch me If You Can.

(Innlegget ble redigert 11.05.21 23:10)

Hollabaloo

Hollabaloo
11.05.21 23:49
Forfun: Kan vel konkludere med at elbileiere har mye større behov for pauser enn ice eiere.

Det er en konklusjon det ikke er grunnlag for å trekke, med mindre du kan vise til en seriøs rapport der et representativt utvalg av bileiere har blitt spurt og undersøkt om sine pause-behov. 

En sjåfør blir ikke nødvendigvis mer eller mindre sliten av å kjøre elbil (eller fossilbil for den saks skyld) med behov for pause som konsekvens. En elbilpause kan like gjerne være fordi bilen må lades, og ikke at sjåføren er trøtt/sliten. 

En konklusjon du derimot kan trekke basert på enkel logikk og matematikk, er at dagens elbiler har mye større behov for (energipåfyllings-)pauser enn dagens fossilbiler dersom det skal kjøres langt.

(Innlegget ble redigert 11.05.21 23:58)

granateple

granateple
12.05.21 07:43
SUV: Hva slags bil dere velger selv er opp til dere, det jeg synes er ille er at dere med elbil maser om at alle bør bytte til elbil fordi det passer for dere og da må det visst passe for alle andre også sier dere stort sett.

Jeg har skrevet både til deg og andre at jeg overhodet ikke bryr meg om hva dere fyller på tanken!

Derfor er det merkelig at du beskylder meg for å "nekte" deg å ha ICE bil, samtidig som vi er i en tråd som ikke handler verken om bensin eller diesel, men om EL-biler.....

Jeg ser ingen diesel tråder som jammes ned av EL-bilister som slenger om seg med påstander om hvor "ubrukelige" ICE biler er!

Det er dere som i en EL-bil tråd klager på alt som er galt med biler dere tilsynelatende ikke ønsker å eie.

Det er grunnen til at jeg engasjerer meg i slike tråder.

Løgner, feil og fordommer kastes fram igjen og igjen om hvor "ubrukelige" EL bilene er, og vi som faktisk eier slike knapt "aner" hva vi snakker om! 

Jeg har vært på begge sider av bordet, og har kjørt ICE i tretti år, jeg vil påstå at med den erfaringen jeg har med begge typer drivlinje så har jeg et betydelig bedre erfaringsgrunnlag til å vurdere disse typene, enn noen som: en gang var passasjer i en Tesla

For min del kan du kjøre hva du vil, men du har kun et begrenset antall år igjen før også du kjører elektrisk eller Hydrogen, det har både bilprodusentene og politikerne bestemt!

granateple

granateple
12.05.21 07:52
SUV: Lavere drivstoffkostnader. Joda, men det som teller er ikke kostnader innen et bestemt område, men hva totalen er. Og når man starter med å betale flere hundre tusen i innkjøpspris så hjelper det lite at man får tilbake noe av det i sparte bensinutgifter.

Og hvordan anskaffet du den bilen du har nå?

Falt den ned fra himmelen, fikk du den i gave?

Ingen bytter bil før de trenger det, det ser jeg heller ikke at noen ha bedt verken deg eller andre om!

Derfor blir også den påstanden din fullstendig meningsløs!

granateple

granateple
12.05.21 07:56
SUV: på mystisk vis så får de et regenstyke som viser at de ikke bruker ekstra tid på å ha elbil, mens fakta er at vi som kun svinger såvidt innom bensinstasjonene kommer frem mye fortere.

Og jeg viste regnestykket for deg litt lengre oppe i tråden, men du skal få det igjen:

Typisk tur mellom Bergen og ett sted utenfor Oslo.

Fulladet hjemmefra, første lading mellom Gol og Gulsvik

En lading på bestemmelsesstedet under oppholdet som dekker kjøring der.

En full lading før avreise, lade stopp på Geilo/ Eidfjord, eller mellom Fagernes og Lærdal

Så er man hjemme og plugger bilen i veggen.

Verre er det faktisk ikke, så har man en ICE bil så snakker vi om at 110 mils kjøring kanskje tar inntil to timer kortere tid.....

Ribba

Ribba
12.05.21 09:06

Jo, man skulle neste tro det, men du formidler ikke det på en spesielt troverdig måte. For du framstiller det på den klassiske måten der det virker som du er mer opptatt av å forsvare at du har gjort et riktig valg enn at du prøver å argumentere for elbiler.

Dermed virker alt det du skriver som at du prøver å framstille de positive egenskapene til elbiler som bedre enn de faktisk er, samtidig som du bagatelliserer de negative egenskapene og får dem til å framstå som ubetydelige eller tilnærmet ikke-eksisterende. Og det er veldig mange "nybakte" elbileiere som har denne tilnærmingen.

Så greit nok at du har mer eiererfaring av elbiler enn mange av oss, men du bør huske at de fleste av oss her på VGD-bil, vi er veldig bilinteresserte. Så det betyr følger mye med i hva som skjer i bilverden, samt leser/ser mange, mange biltester der vi får input fra biljournalister som har en langt mer balansert virkelighetsoppfatning enn det man får fra personer som mer opptatt av å forsvare sine egne valg.

I tillegg er det en del av de som ferdes her på VGD som faktisk har erfaring med å eie elbiler, og kjenner både til hverdagsegenskaper samt fleksibiliteten elbilene måtte ha/ikke ha utenfor hverdagsegenskapene. Og deres oppfattelse er fortsatt av en mer nyansert oppfatning, og stemmer veldig bra med hva relativt objektive biljournalister har.

Min erfaring med elbiler, den er begrenset og strekker seg stort sett kun til landeveisturer, og dermed med ladestopp. Og det har vært både med og uten ladekø, med og uten begrenset ladehastighet (pga av stor pågang) og med og uten ladere som fungere. Hverdagserfaringen har jeg derimot veldig liten erfaring med, men jeg har sagt tidligere at jeg nok lett kunne ha levd med en elbil kun basert på mine praktiske hverdagsbehov. Men jeg kjøper ikke bil først og fremst pga av praktiske hverdagsbehov, jeg kjøper bil først og fremst av bilinteressen min. Og det er tilnærmet ingen entusiastbiler å oppdrive blant elbilene.

Ellers, så skrev du tidligere i et innlegg følgende. "Bonusen er betydelig lavere drivstoff og vedlikeholdsutgifter, og biler med betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort enn noe jeg har eid tidligere." Det første er jo greit og lett å kjøpe som argument, men "betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort" er jo et totalt irrelevant argument når du ikke kommer fram hva du eier nå eller hva du eide tidligere (jeg kan ikke huske å ha sett du har sagt det tidligere). F-eks eier du en Taycan Turbo S nå, mens du tidligere kjørte rundt i en sliten Toyota Tercel med fire knekte fjæringer, så ja, du har da en bil med betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort nå enn da. Men det er fortsatt en helt irrelevant argument i elbil vs ICE-biler debatten. For skal det være noe relevansen der, så må man jo sammenlikne biler i samme segment og klasse. Og det betyr at man ikke må se på pris, da den ene gruppen blir subsidiert, mens den andre blir hardt avgiftsbelastet. 

Men det er nå bra at du omtaler biler med forbrenningsmotorer som ICE-biler. Alt for mange som argumentere for elbiler bruker hersketeknikken "fossibil". Så det kudos at du holder deg unna det.

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:10)

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
12.05.21 09:08
SUV: Men hvis man tapper nesten ned og så plutselig finner ut at man må ta en langtur så har man et problem.

Ja, da må man bruke en halvtime på en ladestasjon.

Men det er en litt konstruert problemstilling. Jeg kan ikke huske å ha opplevd det scenarioet i løpet av de 26 årene jeg har hatt førerkort. Det kan selvsagt skje, og da ville en fossilbil vært å foretrekke. 

Det kan jo hende man får behov for å flytte innimellom også, men man kjøper ikke en stor varebil av den grunn. 

Edit: ser i innlegget over at bruk av ordet fossilbil sees på som en hersketeknikk. Det er ikke hensikten fra min side. Jeg trodde det var en gjengs skrivemåte om biler som bruker fossilt drivstoff. Jeg har ikke noe mot biler som går på bensin eller diesel. For meg er det ikke en ideologisk kamp der det ene er bedre enn det andre. Men for meg fungerer hverdagen med elbil utmerket, og det gjorde den før jeg byttet til elbil også. 

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:13)

Ribba

Ribba
12.05.21 09:30
PapaSmurf *MOD*: Det er ikke hensikten fra min side. Jeg trodde det var en gjengs skrivemåte om biler som bruker fossilt drivstoff.

Mange har hevet seg på denne bølgen om å bruke begrepet fossilbil på biler med forbrenningsmotor, uten å helt tenke over hva dette begrepet faktisk innebærer.

For en forbrenningsmotor trenger ikke å bruke fossilt drivstoff. Og selv om dagens ICE-motorer først og fremst er konstruert for å forbrenne i all hovedsak bensin og diesel, så skal det ikke mye til fra produsentene å endre motorene til å forbrenne 100% klimanøytralt drivstoff (f-eks E100 eller ren biodiesel). Og nyere bensinbiler i dag skal vel tåle minst E10, og mange tåler vel også opp mot E25 (noe f-eks min M4 gjør).

Og mange har jo bygd om bensinmotorene sine til å tåle E85, som er 85% bioetanol og kun 15% bensin. 

Så jeg er i alle fall motstander av å bruke begrepet fossilbil på biler med forbrenningsmotor. For selv om det er i de fleste tilfeller riktig at ICE-bilene forbrenner fossilt drivstoff, så kan man raskt ende opp med at du har en ICE-bil som forbrenner 100% klimanøytralt biodrivstoff, mens du har en elbil som kjører rundt på strøm produsert av fossilt drivstoff. Og hva er fossilbilen da?

(Innlegget ble redigert 12.05.21 09:36)

Iseran2770

Iseran2770
12.05.21 09:40
granateple: Men jeg har opplevd flere ganger å kjøre så tom for bensin at vi har måttet overnatte til bensinstasjonen åpner neste morgen, på grunn av at BBS har vært nede, eller at kortlesere ikke har virket

Den var morsom.

Jeg kjører etter hvert mindre lokalt og står igjen med nesten bare langkjøring og jeg har hatt førerkort i MANGE år. Har aldri opplevd noe slikt.

Du nevnte også "ikke penger på kortet". Han du vurdert  luksusfellen.  

granateple

granateple
12.05.21 09:56
Ribba: Dermed virker alt det du skriver som at du prøver å framstille de positive egenskapene til elbiler som bedre enn de faktisk er, samtidig som du bagatelliserer de negative egenskapene og får dem til å framstå som ubetydelige eller tilnærmet ikke-eksisterende. Og det er veldig mange "nybakte" elbileiere som har denne tilnærmingen.

Jeg har i en rekke tilsvar skrevet at om en er distriktsrepresentant, selger, kjører mye med henger, drar båt, eller har hyppige langturer nedover i Europa så er neppe EL-bil rette valget.

Men når mennesker med en eller to langturer i året fremstiller EL biler som fullstendig ubrukelige, siden de må lades etter "kun" 40 mil, mens diesel bilen fint kan kjøre 120, så blir det fullstendig latterlig!

Da handler det i langt større grad om vikarierende argumenter og en prinsipiell motstand!

granateple

granateple
12.05.21 10:09
Ribba: Ellers, så skrev du tidligere i et innlegg følgende. "Bonusen er betydelig lavere drivstoff og vedlikeholdsutgifter, og biler med betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort enn noe jeg har eid tidligere." Det første er jo greit og lett å kjøpe som argument, men "betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort" er jo et totalt irrelevant argument når du ikke kommer fram hva du eier nå eller hva du eide tidligere (jeg kan ikke huske å ha sett du har sagt det tidligere). F-eks eier du en Taycan Turbo S nå, mens du tidligere kjørte rundt i en sliten Toyota Tercel med fire knekte fjæringer, så ja, du har da en bil med betydelig bedre kjøreegenskaper og komfort nå enn

Jeg er nokså A4 i mine tidligere bilvalg, jeg har i stor grad hatt "tradisjonelle familiebiler, både tyske(E og C klasse), japanske (Toyota Camry, Suzuki Vitara,Mazda929) flere Citroën-er( BX, XM AX, C5) 2 Rangerover, og 1 Discovery, samt at jeg hadde ett uhell med en Alfa Romeo en kort periode.

Ingen av dem gav samme følelse av kjørekomfort, og kjøreegenskaper som de to EL bilene jeg har eid. Så har sikkert det også en medvirkende forklaring på at alminnelig kvalitet på biler har økt siden 1984 da jeg kjøpte min første bil!

Alfa Romeo er muligens den morsomste bilen rent kjøremessig, men den krevde jo flere verkstedstimer pr. brukstime enn F16......

granateple

granateple
12.05.21 10:20
Iseran2770: Du nevnte også "ikke penger på kortet". Han du vurdert  luksusfellen.

Om du evner eller gidder å lese så svarte jeg på følgende påstand:

"Med eneste gang ordet "planlegging" er med i beregningen, så faller fleksibiliteten".

Mitt svar var derfor:

For du planlegger aldri ellers?

Du må huske å fylle før du går tom, du må huske å ha med lommeboken når du skal fylle, du må ha penger på kortet.

Altså planlegger du!

Jeg forventer faktisk ett minimum av leseforståelse av deg, om du har lyst til å snakke med de voksne.

Klikk for å gå tilbake til toppen