Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Toyota Avensis 2011 el. håndbrekk

NYTT TEMA
Migri

Migri
15.02.21 20:38

Hei!

Vi har en Toyota Avensis 2011-modell. Nå har vi fått opp en feilmelding hvor det står «parking break inoperable». Vi får ikke til å bruke selve knappen til brekket. Men når vi stopper bilen går brekket på automatisk, og går av når vi starter og kjøre. Ikke hver gang vi kjører at denne feilmeldingen kommer opp.

Noen som har vært borti dette før? Hva gjorde dere for å fikse feilen? Fikset dere selv eller verksted, isåfall cirka pris?

Takk for svar!

perchri

perchri
15.02.21 22:11
Migri: Hei! Vi har en Toyota Avensis 2011-modell. Nå har vi fått opp en feilmelding hvor det står «parking break inoperable». Vi får ikke til å bruke selve knappen til brekket. Men når vi stopper bilen går brekket på automatisk, og går av når vi starter og kjøre. Ikke hver gang vi kjører at denne feilmeldingen kommer opp. Noen som har vært borti dette før? Hva gjorde dere for å fikse feilen? Fikset dere selv eller verksted, isåfall cirka pris?

Lot bilen stå i varm garage  et døgn.  Slike innrettninger passer absolutt ikke for nordlige forhold. En gimmick som passer syden. For mye fukt og brekket vil ikke løsne kjula.....hva da?

Mye skit for tiden på biler.

passat06

passat06
15.02.21 23:34
perchri: Lot bilen stå i varm garage  et døgn.  Slike innrettninger passer absolutt ikke for nordlige forhold. En gimmick som passer syden. For mye fukt og brekket vil ikke løsne kjula.....hva da?

Varm garasje kan selvsagt prøves. Men siden brekket går av og på automatisk så er det vel mindre sannsynlig at noe har frosset. Bryter eller styringsenhet som trøbler kanskje? 

(Ellers så har jeg levd med elektrisk parkeringsbrems på ulike biler siden 2006 uten at det har forårsaket noen problemer.)

SUV

SUV
16.02.21 23:58
Migri: Hei! Vi har en Toyota Avensis 2011-modell. Nå har vi fått opp en feilmelding hvor det står «parking break inoperable». Vi får ikke til å bruke selve knappen til brekket. Men når vi stopper bilen går brekket på automatisk, og går av når vi starter og kjøre. Ikke hver gang vi kjører at denne feilmeldingen kommer opp. Noen som har vært borti dette før? Hva gjorde dere for å fikse feilen? Fikset dere selv eller verksted, isåfall cirka pris?   Takk for svar!

Elektrisk håndbrekk vil jeg helst unngå så lenge jeg kan, men det blir dessverre stadig dårligere utvalg av biler med det gode gammeldagse håndbrekket som fungerer så bra og presist.

Man skal altså dra i en vaier og kan løse det enkelt ved en arm som det dras i slik man har gjort lenge og dette har fungert bra. Men da skal man altså heller lage en løsning som er treg og dyr og gir mindre kontroll på dette.

Ulykker med manglende håndbrekk blir det stadig fordi folk ikke vet om de har fått satt på håndbrekket ordentlig. Sikkert lett når man kjenenr bilen og alt fungerer, men i ulike biler vil det vre ulike løsninger, og det er vel ikek noe som sier ifra om mekanismen ryker. Man bare hører det durer og antar håndbrekket er på og forlater bilen.

Jeg har opplevd en gang at håndbrekket sviktet. Jeg dro det til og kjente at det ble tyngre og så plutselig ble det veldig lett. Da skjønte jeg jo kjapt at jeg hadde dratt det av. parkerte jeg bilen flatt og sikret den med neon vedkubber og krabbet under og kikket og fant lett feilen.

(Innlegget ble redigert 17.02.21 00:33)

passat06

passat06
17.02.21 08:17
SUV: Ulykker med manglende håndbrekk blir det stadig fordi folk ikke vet om de har fått satt på håndbrekket ordentlig. Sikkert lett når man kjenenr bilen og alt fungerer, men i ulike biler vil det vre ulike løsninger, og det er vel ikek noe som sier ifra om mekanismen ryker. Man bare hører det durer og antar håndbrekket er på og forlater bilen.

Det er vel nettopp dette som unngås ved elektrisk parkeringsbrems. På bilene jeg har hatt kan det velges at denne går av og på automatisk. Og jo, det er varsel ved feil (i alle fall på Volvo, fikk denne en gang da en wire røk. Regner ikke dette som et problem på grunn av el.).

Og så glemmer du den andre opplagte fordelen, nemlig at elektrisk parkeringsbrems, i motsetning til manuelt, fungerer som en effektiv nødbrems under kjøring, med høy bremseeffekt på alle fire hjul.

xantiasx

xantiasx
17.02.21 10:44

Virker som feil med det elektriske håndbrekket på Avensis er ganske vanlig, og dyrt....

Noe vil vel Toyota tjene penger på.

RandoKuruza

RandoKuruza
17.02.21 22:07

Tysk leverandør av parkeringsbremsen... Dumt det er så vanskelig å få tak i ekte japansk bil. Hadde Avensis for lenge siden. 2 feil på 150.000 km. Wire i vindusheis røyk (made in Spain) og bakrutevisker stoppet ikke på rett plass pga vanninntrengning med påfølgende korrosjon. Den var laget av Bosch. 

Fernandovonarb

Fernandovonarb
17.02.21 22:20

Tysk kvalitet der altså? Leste litt i tråden og det der var en gjenganger på VAG produkt også. Mazda er vel eneste rene japanske bil nå om dagen. De har ingen produksjon i Europa hvis jeg husker riktig.

rosmebraad

rosmebraad
17.02.21 22:21

De kaller det nok 'Toyota originaldeler' uansett leverandør.

(Innlegget ble redigert 17.02.21 22:21)

Burkar

Burkar
17.02.21 22:34

Subaru og Mitsubishi har heller ingen produksjon i Europa.

SUV

SUV
17.02.21 23:39
passat06: Det er vel nettopp dette som unngås ved elektrisk parkeringsbrems. På bilene jeg har hatt kan det velges at denne går av og på automatisk. Og jo, det er varsel ved feil (i alle fall på Volvo, fikk denne en gang da en wire røk. Regner ikke dette som et problem på grunn av el.).

Der bare bekrefter du det jeg påpekte om at det er vanskeligere å vite om et elektrisk håndbrekk er på eller av.

Du skriver at det kan velges om ditt skal gå på automatisk, så når man kjører en ukjent bil så vet man altså ikke hva en annen som har kjørt bilen før har valgt. Og man kan risikere at man har lært seg at i denne bilen går det på automatisk, men neste gang så viser det seg at det ikke skjer likevel fordi noen har endret innstillingene man ikke visste fantes. For jeg antar at heller ikke du har finlest brukermanualen til minste detalj for hver eneste bil du har kjørt, det har hvertfall ikke jeg. Og mange av bilene jeg har kjørt har vært uten at jeg visste god tid i forveien at jeg skulle kjøre den bilen.

En ting er om det går på automatisk når tenninga slås av, en annen ting er de gangene bilen står på tomgang mens man bare er ute av bilen for å hekte på/av en henger eller rett  og slett lar bilen stå på tomgang for å varme seg.

Et manuelt håndbrekk er mer forutsigbart, er det oppe så er det på. Men var det plutselig veldig lett å dra det opp så har noe røket. Er bevegelsene tunge så er det på tide å smøre opp mekanismen.

Hvordan var det Voloen fant ut at brekket ditt var defekt? Har den sensorer ute ved hver kaliper som registrerer at denne ikek har beveget seg når brekkmotoren har beveget seg nok til at det burde vært på? Sånne brytere vil det jo også lett bli feil på så har man skapt enda en feilkilde.

Nå er det jo blitt sånn at i tillegg til å være mekaniker må man være datamann for å finne ut av feil fordi det skapes så mange elektriske feil som datamaskiner skal finne ut av for å lokalisere feil man tidligere lett diagnoserte på sekunder allerede når man betjente ting under bruk.

xantiasx

xantiasx
18.02.21 08:14
SUV: Nå er det jo blitt sånn at i tillegg til å være mekaniker må man være datamann for å finne ut av feil fordi det skapes så mange elektriske feil som datamaskiner skal finne ut av for å lokalisere feil man tidligere lett diagnoserte på sekunder allerede når man betjente ting under bruk.

Pga moderne teknologi, skal man nok være glad for at diagnosesystemer finns. Dog viser diagnose bare symptomer, noen ganger man må ha en erfaren problemløser for å tolke diagnosen, andre ganger kommer svaret rett ut.

passat06

passat06
18.02.21 08:32
SUV: Du skriver at det kan velges om ditt skal gå på automatisk, så når man kjører en ukjent bil så vet man altså ikke hva en annen som har kjørt bilen før har valgt. Og man kan risikere at man har lært seg at i denne bilen går det på automatisk, men neste gang så viser det seg at det ikke skjer likevel fordi noen har endret innstillingene man ikke visste fantes. For jeg antar at heller ikke du har finlest brukermanualen til minste detalj for hver eneste bil du har kjørt, det har hvertfall ikke jeg. Og mange av bilene jeg har kjørt har vært uten at jeg visste god tid i forveien at jeg skulle kjøre den bilen.

Skal vi se, med mindre du er BÅDE blind og døv så går du ikke glipp av at parkeringsbremsen går på.

passat06

passat06
18.02.21 08:34
SUV: Hvordan var det Voloen fant ut at brekket ditt var defekt? Har den sensorer ute ved hver kaliper som registrerer at denne ikek har beveget seg når brekkmotoren har beveget seg nok til at det burde vært på? Sånne brytere vil det jo også lett bli feil på så har man skapt enda en feilkilde.

Jeg spurte ham aldri så det vet jeg ikke.

Men jeg vet er at dette har fungert fint for meg i 15 år og at jeg ikke ser en eneste grunn til å bytte tilbake ;-)

Spesielt ved øvelseskjøring gir dette en helt annen trygghet, men sånt driver kanskje ikke du med.

Jan

Jan
18.02.21 19:22
SUV: Der bare bekrefter du det jeg påpekte om at det er vanskeligere å vite om et elektrisk håndbrekk er på eller av. Du skriver at det kan velges om ditt skal gå på automatisk, så når man kjører en ukjent bil så vet man altså ikke hva en annen som har kjørt bilen før har valgt. Og man kan risikere at man har lært seg at i denne bilen går det på automatisk, men neste gang så viser det seg at det ikke skjer likevel fordi noen har endret innstillingene man ikke visste fantes. For jeg antar at heller ikke du har finlest brukermanualen til minste detalj for hver eneste bil du har kjørt, det har hvertfall ikke jeg. Og mange av bilene jeg har kjørt har vært uten at jeg visste god tid i forveien at jeg skulle kjøre den bilen. En ting er om det går på automatisk når tenninga slås av, en annen ting er de gangene bilen står på tomgang mens man bare er ute av bilen for å hekte på/av en henger eller rett  og slett lar bilen stå på tomgang for å varme seg. Et manuelt håndbrekk er mer forutsigbart, er det oppe så er det på. Men var det plutselig veldig lett å dra det opp så har noe røket. Er bevegelsene tunge så er det på tide å smøre opp mekanismen. Hvordan var det Voloen fant ut at brekket ditt var defekt? Har den sensorer ute ved hver kaliper som registrerer at denne ikek har beveget seg når brekkmotoren har beveget seg nok til at det burde vært på? Sånne brytere vil det jo også lett bli feil på så har man skapt enda en feilkilde. Nå er det jo blitt sånn at i tillegg til å være mekaniker må man være datamann for å finne ut av feil fordi det skapes så mange elektriske feil som datamaskiner skal finne ut av for å lokalisere feil man tidligere lett diagnoserte på sekunder allerede når man betjente ting under bruk.

Trådstarter har allerede en bil med elektrisk håndbrekk, som han søker råd om.

Da hjelper det lite med en lang avhandling om alle ulempene med slikt. Dessuten har så godt som alle nye biler elektrisk håndbrekk, så du skal lete en stund for å finne en bil uten.

(Innlegget ble redigert 18.02.21 19:35)

yota

yota
21.02.21 12:19

Hei. Har maken bil 2011 Avensis. Har opplevd det samme. Den elektriske motoren til brekket sitter oppå bakakselen. Det går en vaier til hvert hjul/caliper. Vaieren er festet m ett klammer rett før feste på caliper. Det kan ruste opp, og det blir bevegelse i vaier når du kjører. Dette er nok til å gi feilmelding. Koster ca 25 000 kr å ev bytte elmotor på Toyota verksted.  Får kjøpt brukt motor til rundt 3000 kr.

yota

yota
21.02.21 12:21

Glemte å nevne at klammeret koster Under 100 lappen. Er enkelt å skifte. Om vaier er løs, så ser du det så fort du får av hjulet.

Jan

Jan
21.02.21 20:09
yota: Hei. Har maken bil 2011 Avensis. Har opplevd det samme. Den elektriske motoren til brekket sitter oppå bakakselen. Det går en vaier til hvert hjul/caliper. Vaieren er festet m ett klammer rett før feste på caliper. Det kan ruste opp, og det blir bevegelse i vaier når du kjører. Dette er nok til å gi feilmelding. Koster ca 25 000 kr å ev bytte elmotor på Toyota verksted.  Får kjøpt brukt motor til rundt 3000 kr.

Kred for et konstruktivt innlegg. Endelig noe trådstarter kan ha nytte av.

SUV

SUV
21.02.21 23:59
passat06: Og så glemmer du den andre opplagte fordelen, nemlig at elektrisk parkeringsbrems, i motsetning til manuelt, fungerer som en effektiv nødbrems under kjøring, med høy bremseeffekt på alle fire hjul.

Hvorfor mener du at håndbrekket plutselig virker på alle 4 hjul om det er en elektromotor som drar i vaieren istedet for muskelkraft? Det går jo gjerne bare vaiere til to hjul, mener du da at det elektriske brekket går inn på det hydrauliske opplegget? Isåfall så har man jo mistet nødbrems-opplegget ved lekkasje da hele hensikten med reservebremsesystem er å ha flere uavhengige systemer der en feil bare setter et system ut av spill, ikke ødelegger alle systemer.

Når jeg har skiftet hjul på bil med elektrisk brekk (samme som Jan har) så har bakhjulene vært låst som på en bil med vanlig brekk, mens forhjula har hatt den vanlige drivshjulslarken som betyr at det er bare girkassa som låser der (og den låsen er ikke egnet til å bremse med ved bremsesvikt).

De gangene jeg har kjørt med brekk på alle 4 hjul så er det på personbiler / varebiler under 3500 kg kun via drivverket, mens man bremser med kun en eller to tromler eller skiver.

Med lastebil så har jeg jo ofte hatt brekk på alle 4, men da luftdrevet, og kun på forsvarets lastebiler såvidt jeg vet. Men det var ikke lett å få til en kontrollert nedbremsing med brekket der. Turde kun å teste i lav fart og synes stoppen ble ganske brå og vanskelig å vite akkurat når den kom, så riient å få til en pen nedbremsing der.

Skulle nok ønske det var brekk på alle hjul en gang med annen lastebil da jeg skulle levere i en bratt bakke, men det gikk greit, måtte bare sjekke at lastebilen ble stående godt i ro før jeg gikk ut og losset.

Angående det å stoppe hvis bremsa(pedalen) svikter så er det forøvrig som regel ikke om å gjøre å få stoppet hjula raskest mulig, men om å gjøre å få til en kontrollert stopp. Hva om man skal bremse ørlitegrann i en sving på glatta og finner ut at pedalen går i bunn uten at noe skjer, er det da best å bremse rolig ned eller å få full blokkering så raskt som mulig? Jeg vil foretrekke en rolig nedbremsing der.

Med manuelt brekk så kan man ganske godt styre bremseeffekten og velge mellom full effekt raskt eller en rolig nedbremsing.

Med elektrisk brekk så skal det styres av en bryter med to posisjoner, av og på. Brekket går jo ikek umiddelbart av og på, men gradvis, men man kan ikek bestemem hastigheten. Også er det jo mulig å få balansert det i området i midten, i teorien hvertfall, ved å slå av og på raskt så motoren hele tiden beveger seg i ene elelr andre retningen og man balanserer på passe nivå. Men det er vanskelig å få til i praksis og man kan heller ikke kjenne etter hvor hardt man bremsers slik man kan med et manuelt brekk der man kjenner motstanden.

Ville du byttet ut bremsepedalen med en slags elektrisk variant også uten noen form for tilbakemelding? Har du lagt merke til at mange innen rallycross og rally kjører uten bremseservo fordi de mister noe av presisjonen innen bremsingen?

(Innlegget ble redigert 22.02.21 00:19)

SUV

SUV
25.02.21 23:56
Jan: Trådstarter har allerede en bil med elektrisk håndbrekk, som han søker råd om. Da hjelper det lite med en lang avhandling om alle ulempene med slikt. Dessuten har så godt som alle nye biler elektrisk håndbrekk, så du skal lete en stund for å finne en bil uten.

Men for dem som skal kjøpe seg bil så kan det være verdt å tenke på om man vil skaffe seg slike problemer eller slippe unna. Ofte kan det være greiere å styre unna problemer enn å finne ut av hvordan man fikser dem.

Isuzu D-Max har vel fortsatt manuelt brekk tror jeg, det kom en reklamemail for denne og der mener jeg å huske at det var ordentlig håndbrekk.

Men det blir dessverre stadig færre biler med manuelt brekk, så det kan hende jeg blir nødt til å ta denne dårlige og dyre løsningen selv om jeg helst vil slippe. For man kan jo ike få spesifisert bilen sin helt som man vil, man må jo inngå noen kompromisser for å i det hele tatt få kjøpt en bil som finnes. På nåværende bil så måtte jeg gå opp et utstyrsnivå for å få det jeg ville ha med. Da fulgte det dessverre med endel annet også som jeg helst ville slippe unna. Noe kunne jeg slippe, mens andre ting måtte jeg bare ta med. Så derfor har min bil sota ruter selv om bilmodellen også finnes med ordentlige gjennomsiktige ruter (som jo er hensikten med ruter).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg