Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reparasjon av V70

NYTT TEMA
MLilet

MLilet
17.02.21 11:23

Hei! Har en Volvo v70 d5 2005 modell som jeg traff autovernet med i 15-20km/t på glatta. Det var ikke noe stor smell, men var nok til at airbagen i rattet + dashbordet på passasjersiden løste ut. Vil gjerne reparere bilen, og må da ha ny støtfangerbjelke, støtfanger, lykt, dashbord med airbag og ratt/rattpute med airbag. Lurer litt på dette med reparasjon av airbag. Må jeg bytte styreenhet på airbaggene siden de er løst ut? Har hver airbag sin egen styreenhet? Hvor sitter disse? Må jeg bytte airbagsensoren fremme på bilen? Har mest sannsynlig truffet akkurat på sensoren mente en bilkyndig kompis, traff rett til venstre for skiltet fremme, mellom lykta og skiltet kan man si. I tillegg, hvordan kobler jeg til airbaggene? Hva koster en airbag? Håper noen kan forklare det litt grundigere, slik at jeg vet hva jeg kan regne med å måtte kjøpe og bytte. Beltestrammere er ikke utløst

xantiasx

xantiasx
17.02.21 11:33

Har ikke greie på el.systemet til Volvo, men du bør nok prøve å få tak i en delebil, skal dette lønne seg.

Kjenner en som hadde 2003 D5, han dro i autovernet i 200km på autobahn (unnamanøver for hjort), uten at airbag'en løste ut. Men airbag skal løse ut på g-kreftene, så han hadde ikke noen bråstopp. Skal jo ikke løse ut før kollisjonen er oppe i brå 35kmt fartsreduksjon.

(Innlegget ble redigert 17.02.21 11:35)

Burkar

Burkar
17.02.21 11:54

Umiddelbart tenker jeg at det umulig kan lønne seg å reparere denne bilen, er den ikke verdt rundt 40k i grei stand? 

Har ikke mye kunnskap om airbager, men en kamerat var i samme scenario forrige vinter. Liten skade, airbager utløst, bilen verdt ca 60k. Den ble vraket.

Mener han da snakket om ca 15k per airbag, og at dette ikke er noe halvkompetente hobbymekanikere burde drive med :-)

MLilet

MLilet
17.02.21 12:04

Tja. Det var full bråstopp i autovernet, dro med fronten neTen rett frem og rett i autovernet. Var feilkoder på airbagen til tider før dette skjedde, så vi lurer på om det kan være det. Var ingen stor kollisjon, både siden farten ikke var stor og setebeltestrammeren ikke ble utløst. Jo den er ikke verdt mer enn 30-40 i grei stand, men har en del ekstrautstyr, påkostet mye nettopp og alt. Er noe med det. Vil nok lønne seg å selge som delebil eller vrake, men samtidig slipper jeg ganske billig unna med å kjøpe brukte deler og gjøre mye selv. Det meste av airbag både koding, styreenhet og sensorer vil bli byttet av en kompis som har fagbrev som bilmekaniker og jobber på Volvo.

har fått grei pris på alle karosserideler, 7000 for alt. Da mangler jeg bare airbag til ratt.

(Innlegget ble redigert 17.02.21 12:15)

Hollabaloo

Hollabaloo
17.02.21 12:50
MLilet: Da mangler jeg bare airbag til ratt.

Det kan vel også mekaniker-kompisen din hos Volvo som uansett skal gjøre alt det andre også fikse. 

hillebillys

hillebillys
20.02.21 11:55

Styreenhet til airbag for gamle volvo ligger rundt 1000 lappen på bruktdel.no

Selve airbaggen trur jeg du bør kjøpe ny.

Men sett komplette ratt på finn.no til par tusen..  Men om det er lurt vet jeg ikke

MLilet

MLilet
23.02.21 13:03

Må jeg bytte styreenhet? Og har airbagen bare en styreenhet? Eller har hver airbag sin egen? Og er det sensoren?

SUV

SUV
24.02.21 07:04
MLilet: Det meste av airbag både koding, styreenhet og sensorer vil bli byttet av en kompis som har fagbrev som bilmekaniker og jobber på Volvo.

Er det samme kameraten din som har bedt deg spørre om dette og mye annet på et bilforum:

"Må jeg bytte styreenhet? Og har airbagen bare en styreenhet? Eller har hver airbag sin egen? Og er det sensoren?"

Hvis han har fagbrev som bilmekaniker og jobber hos Volvo så burde han vel vite dette om Volvoen din hvis han skal ta på seg jobben med å bytte airbager i bilen din. Om han ikke vet dette, og ikke finner ut av det selv så bør du kanskje spørre deg om du vil at han skal bytte ut og koble til livsviktig sikkerhetsutstyr på bilen din.

Veldig mye på en bil er slik at hvis man gjør en dårlig jobb så ting ikke virker så får man bare prøve en gang til og gjøre jobben på nytt. Men med en airbag så er gjerne det litt for seint når man finner ut at den ikke virker.

MLilet

MLilet
24.02.21 17:37

Det var jo for min egen del, regner med han på Volvo vet dette..... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg