Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mat langs veien.

NYTT TEMA
Jan

Jan
25.02.21 12:48

Siden jeg har bidratt til å spore av andre tråder med matprat, starter jeg en egen tråd om dette. Her tenkte jeg vi kunne legge inn erfaringer med spisesteder langs veien, både i Norge og andre land. Gjerne også steder som ligger bare litt unna hovedveiene, som er verdt en liten avstikker når man er på tur.

Forfun

Forfun
25.02.21 12:59

Nå ekskluderer du jo alle elbileiere...

Jeg har nesten gitt opp. Tror en må inn i byer, utfordringen er at da tar en stopp mye tid. 

Burkar

Burkar
25.02.21 15:45
Forfun: Tror en må inn i byer, utfordringen er at da tar en stopp mye tid.

Ikke nødvendigvis, da norske byer stort sett er ganske lett navigerbare og uten de store parkeringsproblemene.

2 forslag fra meg:

Brasserie Fengselet i Hønefoss. God mat, interessant historie og fabelaktig service. Riktig nok vinterstengt nå, men åpner sikkert til våren igjen. Parkering (med lading om det er aktuelt) er lett på Kuben Senter som ligger rett ved siden av.

Meeat i Kongsberg - for ordentlig god burger eller biff. Egen parkering rett bak restauranten.

Iseran2770

Iseran2770
25.02.21 16:27
Burkar: 2 forslag fra meg:

Begge de to er jo uaktuelle for oss som bor i Oslo :-)

Vi spiser ikke lunsj etter en time, eller en time før vi er hjemme.
Jeg har gitt litt opp lunsjene på bilturer. Nede på kontinentet blir det Raststätte med varierende kvalitet på maten. I Norge er det enda verre.

Jeg hadde en bra lunsj i Lillesand på vei sydover i juni. 

(Innlegget ble redigert 25.02.21 16:30)

Jan

Jan
25.02.21 17:52
Burkar: Ikke nødvendigvis, da norske byer stort sett er ganske lett navigerbare og uten de store parkeringsproblemene.

Det var sånn jeg tenkte også. Her i nærheten har vi Voss med Vangen Kafe som et eksempel. God mat og parkering rett utenfor. Omveien er ubetydelig.

Iseran2770

Iseran2770
25.02.21 18:17
Jan: Her i nærheten har vi Voss med Vangen Kafe som et eksempel. God mat og parkering rett utenfor.

Den kan jeg teste ut en gang, har passert Voss en del ganger i nærheten av lunsjtid. Ikke på vei fra/til Bergen, men på vei nordover eller sydover på Rv13. 

rosmebraad

rosmebraad
25.02.21 19:33

Hva med Naboen i Vaksdal?

Har ikke vært der selv.

https://motor.no/2017-hordaland-veimat/hjemmelaget-og-trivelig-hos-naboen-i-vaksdal/138940

Jan

Jan
25.02.21 19:52
rosmebraad: Har ikke vært der selv.

Ikke jeg heller. Problemet er at det ligger bare 50 min hjemmefra. I så fall må det være et sted som er verdt turen i seg selv.
Jeg har stoppet på et annet etablissement i Vaksdal, Camillas kro. Da var det så vidt jeg rakk hjem før det begynte å sprenge på i magen. Resten av kvelden ble tilbragt på porselenstronen.
Meldte fra til Mattilsynet, hva utfallet ble, vet jeg ikke.

(Innlegget ble redigert 25.02.21 19:52)

Jan

Jan
25.02.21 20:06

Siden vi først er i nærheten av Bergen, vil jeg trekke frem Er-An veikro som ligger langs E 39 like over kommunegrensen til Bjørnefjorden (tidligere Os) Det er amerikanskinspirert diner som de har rygget en gammel amerikansk skolebuss inn i. Stedet er så populært at hvis du vil spise der en søndag, bør du bestille bord.
Maten er rimelig og velsmakende.

https://eranvegkro.no/om-oss

rosmebraad

rosmebraad
25.02.21 20:25

Et riktig sted for BR mfl.  å snakke gamle amcars!

Også Sande kro, noe nordover E39 fra Bergen, over Sognefjorden, har eller hadde buffet med hjemmelaget mat på søndager.

FredPerry

FredPerry
25.02.21 23:25
Jan: Her tenkte jeg vi kunne legge inn erfaringer med spisesteder langs veien, både i Norge og andre land. Gjerne også steder som ligger bare litt unna hovedveiene, som er verdt en liten avstikker når man er på tur.

Hvis man virkelig vil lage en guide for sultne bilister ut av dette kunne man jo rangert de forskjellige spisestedene ved å gi de stjerner.

SUV

SUV
25.02.21 23:59
Iseran2770: Jeg hadde en bra lunsj i Lillesand på vei sydover i juni.

Jeg har også spist i Lillesand noen ganger i sommer. Middagen ble Joika varmet på primus, enkelt og greit.

Men det var forsåvidt ikke langs bilveien siden dette var på Lamholmen, hvor jeg overnattet (i båten) da jeg kjørte Blindleia. Da har jeg det meste jeg trenger i båten, men noen bensinfyllinger blir det jo likevel, fylte vel tilsammen 100 liter bensin i Brekkestø på den turen. Glad jeg ikke har elbåt, for da måtte jeg nok hatt så mange tonn batterier at båten ville sunket.

(Innlegget ble redigert 26.02.21 00:28)

RandoKuruza

RandoKuruza
26.02.21 18:17

Solid avstikker. 
Noen år siden jeg har vært der, men var alltid bra. Fant desverre ikke hestebiff på menyen lenger. Den var god!

SUV

SUV
27.02.21 16:55
RandoKuruza: Solid avstikker. 
Noen år siden jeg har vært der, men var alltid bra. Fant desverre ikke hestebiff på menyen lenger. Den var god!

Sikker på at kjøttet var fra hest?

Har du lurt på hvorfor de hadde kjøtt før, men ikke har noe mer nå?

Må man gå over lik for å få spise der?

Vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd:

https://www.tv2.no/a/6620307/

Trist sak, men det burde vel ikke hindre noen fra å spise der nå. Det ser ut til at de som er/var mistenkt ikke jobber der lenger.

SUV

SUV
27.02.21 17:09
Burkar: forslag fra meg: Brasserie Fengselet i Hønefoss. God mat, interessant historie og fabelaktig service. Riktig nok vinterstengt nå, men åpner sikkert til våren igjen. Parkering (med lading om det er aktuelt) er lett på Kuben Senter som ligger rett ved siden av.

En ting du har oversett er at parkeringa på kjøpesenteret er kundeparkering for kjøpesenterets kunder, ikke en parkering for hvem som helst som skal besøke konkurrerende virksomheter.

Om jeg ikke tar helt feil så er det både gatekjøkken (Burger King?) og et annet spisested (bakeriutsalg?) på Kuben Hvordan hadde du likt om du drev et av disse og kundene ikke kom fordi det var vanskelig å finne parkeringsplass i Kuben sitt parkeringshus fordi plassene var opptatt av folk som dro til spisestedet tvers over veien/gågata?

Når parkeringsvaktene der deler ut bøter til folk som har parkert korrekt ved lading så deler de sikkert også ut bøter til dem som parkerer ulovlig når de lader der.

RandoKuruza

RandoKuruza
27.02.21 18:48
SUV: Sikker på at kjøttet var fra hest?

Huff... var i hvertfall mørt!

Overnattet der en av de få nettene fra nyfløya var ferdig til gulvet ble revet opp igjen. 

Burkar

Burkar
27.02.21 19:53
SUV: En ting du har oversett er at parkeringa på kjøpesenteret er kundeparkering for kjøpesenterets kunder, ikke en parkering for hvem som helst som skal besøke konkurrerende virksomheter.

Hvor har du det fra?

SUV

SUV
27.02.21 23:58
Burkar: Hvor har du det fra?

Tror du et firma som skal tjene penger bygger et dyrt parkeringshus med gratis parkering for å la egne kunder benytte disse plassene eller tror du de bygger disse dyre parkeringsplassene sånn at konkurrerende bedrifter som dropper å bruke plass og penger på parkering skal få gratis parkeringsmuligheter i Kuben sitt parkeringshus?

Har du parkeringsplas(er) på egen eiendom? Er de isåfall ment for deg og dine besøkende eller er de ment for dem i nabolaget som fant ut at det er bileiere å kjøpe liten tont og droppe parkeringsplass og heller parkere hos deg? Hva om det ikke er plass til bilen din der en dag pga disse, er det helt ok?

Selv har jeg kjøpt stor nok eiendom til at jeg kan parkere mange kjøretøyer her om det trengs. Men det er enkelte i nærområdet som ikke har sørget for ordentlig pparkerinng og parkerer ute i veien så de tidvis blokkerer for trafikken. Jeg har selv vært nødt til å stoppe helt opp en gang jeg møtte en buss som brøt vikeplikten (den hadde hindringen på sin side og skal dermed stoppe) da den skulle pasere en av dem som parkerer delvis uti veien og tinger brøytemannskapene til å lage veien enda smalere 1 km herfra.

(Innlegget ble redigert 28.02.21 00:09)

Burkar

Burkar
01.03.21 08:44
SUV: Tror du et firma som skal tjene penger bygger et dyrt parkeringshus med gratis parkering for å la egne kunder benytte disse plassene eller tror du de bygger disse dyre parkeringsplassene sånn at konkurrerende bedrifter som dropper å bruke plass og penger på parkering skal få gratis parkeringsmuligheter i Kuben sitt parkeringshus? Har du parkeringsplas(er) på egen eiendom? Er de isåfall ment for deg og dine besøkende eller er de ment for dem i nabolaget som fant ut at det er bileiere å kjøpe liten tont og droppe parkeringsplass og heller parkere hos deg? Hva om det ikke er plass til bilen din der en dag pga disse, er det helt ok?

Oi, her var det mye.

Det jeg har inntrykk av er at utbyggere av kjøpesenter tenker helhetlig på dette med parkering, og at parkeringsplassene inngår som et del av tilbudet et kjøpesenter har. Svært sjelden har jeg sett 'kundeparkering' brukt om et parkeringshus - det er stort sett mindre parkeringsplasser utenfor butikker og bensinstasjoner, der dette også håndheves innimellom.

Det Kuben Senter, og mange andre tilsvarende sentere, har gjort er å sette bort hele driften av parkeringen til Apcoa. De driver dette på lik linje med andre offentlig tilgjengelige parkeringshus. Det er heller ikke helt gratis å parkere på Kuben, men de to første timene betaler man ikke for. 

Så nei, jeg mener du ikke kan se på slike parkeringshus som forebeholdt de som handler på senteret, men et offentlig tilgjengelig parkeringstilbud med de til enhver tid gjeldende vilkår som er annonsert.

Jeg har plass til flere biler på min egen eiendom, men jeg er ikke næringsdrivende så det blir en søkt problemstilling. Hvis naboen spør om lov til å sette bilen der får han nok lov, men det er noe helt annet.

Someone

Someone
01.03.21 09:09

Jeg "feilparkerer" stadig slik i P-hus tilhørende kjøpesentere og funker hver gang :)

Ellers ble det et stopp for mat på veien i går, en pakke med boller ble kjøpt, og inntatt mens vi kjørte videre

SUV

SUV
01.03.21 23:57
Burkar: Oi, her var det mye. Det jeg har inntrykk av er at utbyggere av kjøpesenter tenker helhetlig på dette med parkering, og at parkeringsplassene inngår som et del av tilbudet et kjøpesenter har. Svært sjelden har jeg sett 'kundeparkering' brukt om et parkeringshus - det er stort sett mindre parkeringsplasser utenfor butikker og bensinstasjoner, der dette også håndheves innimellom. Det Kuben Senter, og mange andre tilsvarende sentere, har gjort er å sette bort hele driften av parkeringen til Apcoa. De driver dette på lik linje med andre offentlig tilgjengelige parkeringshus. Det er heller ikke helt gratis å parkere på Kuben, men de to første timene betaler man ikke for.  Så nei, jeg mener du ikke kan se på slike parkeringshus som forebeholdt de som handler på senteret, men et offentlig tilgjengelig parkeringstilbud med de til enhver tid gjeldende vilkår som er annonsert. Jeg har plass til flere biler på min egen eiendom, men jeg er ikke næringsdrivende så det blir en søkt problemstilling. Hvis naboen spør om lov til å sette bilen der får han nok lov, men det er noe helt annet.

Kjøpesenter må i likhet med andre næringsdrivende dekke sine egne utgifter for å få kunder. Men det blir feil om de også skulle dekke konkurrentenes utgifter for at konkurrentene skal få kundene deres.

Hvorfor skulle det være akkurat kjøpesentrenes oppgave å skaffe gratis parkering for andre næringsdrivende?

2 av 4 sider av Fengselet er dekket av parkeringsplasser langs veien, så det bør være mulig å finne parkeringsplass der, dette er antakelig kommunale plasser, og det koster å parkere der.

Men la oss snu problemstillingen. La oss anta at Fengselet hadde ønsket å gjre det enklere for kunder å spise der og hadde omgjort noe av utearealet sitt til feks 10 parkeringsplasser. Med 2 timers gratis parkering og deretter en timespris tilsvarende kjøpesenteret, og lar samme parkeringsfirma ta seg av innkreving.

Mange synes det er vanskelig å manøvrere i trange parkeringshus som på Kuben, både det å lirke seg inn på en ledig plass og det å komme seg oppover i etasjene i parkeringshuset der det er trange og krappe svinger inn mot rampene, særlig på vei opp (men ikke verre enn at  det går fint oppover der med henger på slep som er 4 meter lang og over 3 meter bred, jeg har vært innom mange parkeringshus med henger, og dette er et av dem).

La oss så anta at disse som ikke liker parkeringshus heller velger å parkere på Fengselet når de er en times tid på kjøpesenteret. Da benytter de Fengselets parkering uten å legge igjen ei krone der og blokkerer for Fengselets egne kunder. Syne du det ville vært helt ok?

Hvis du ikke synes dette er ok, hvorfor synes du da det er ok om man bytter om de to firmanavnene?

At en parkering er offentlig tilgjengelig så vi alle kan bruke den betyr at vi kan bruke den som kunde, men ikke at vi skal misbruke dem når vi skal til konkurrenten.

Og enten det er næringsparkering eller parkering utafor privatbolig så gjelder det samme, den som eier eller disponerer plassen får bestemme hvem som skal bruke den. Det er greit å bruke dem når man er på besøk der (enten besøk hos venner eller butikkbesøk).

At man lar bekjente som feks naboen få parkere hjemme er jo naturlig så lenge man har nok plass til sin egen bil også. En dag mens jeg var på jobb kom det sms fra en nabo angående parkering og jeg svarte da t de kunne sette begge bilene hos meg. Så at naboen parkerer der en gang iblant er helt greit.

Men hadde det vært sånn at jeg stadig kom hjem og ikke fant plass til min egen bil fordi det stod en hel haug med fremmede biler her tilhørende folk som var på besøk i nabolaget og ikke hadde spurt om tillatelse så hadde det ikke vært greit. Og sånn er det for bedrifter også, de trenger også parkeringsplassene sine til sine egne besøkende.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 00:26)

Burkar

Burkar
02.03.21 07:42
SUV: La oss så anta at disse som ikke liker parkeringshus heller velger å parkere på Fengselet når de er en times tid på kjøpesenteret. Da benytter de Fengselets parkering uten å legge igjen ei krone der og blokkerer for Fengselets egne kunder. Syne du det ville vært helt ok? Hvis du ikke synes dette er ok, hvorfor synes du da det er ok om man bytter om de to firmanavnene?

Ja, det synes jeg også ville vært helt OK. Med mindre parkeringsplassen er merket med at den er reservert besøkende til Fengselet. Er den ikke det, så er du nemlig i parkeringsbransjen, og må la alle parkere på lik linje.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg