Kjøpesenter må i likhet med andre næringsdrivende dekke sine egne utgifter for å få kunder. Men det blir feil om de også skulle dekke konkurrentenes utgifter for at konkurrentene skal få kundene deres.
Hvorfor skulle det være akkurat kjøpesentrenes oppgave å skaffe gratis parkering for andre næringsdrivende?
2 av 4 sider av Fengselet er dekket av parkeringsplasser langs veien, så det bør være mulig å finne parkeringsplass der, dette er antakelig kommunale plasser, og det koster å parkere der.
Men la oss snu problemstillingen. La oss anta at Fengselet hadde ønsket å gjre det enklere for kunder å spise der og hadde omgjort noe av utearealet sitt til feks 10 parkeringsplasser. Med 2 timers gratis parkering og deretter en timespris tilsvarende kjøpesenteret, og lar samme parkeringsfirma ta seg av innkreving.
Mange synes det er vanskelig å manøvrere i trange parkeringshus som på Kuben, både det å lirke seg inn på en ledig plass og det å komme seg oppover i etasjene i parkeringshuset der det er trange og krappe svinger inn mot rampene, særlig på vei opp (men ikke verre enn at det går fint oppover der med henger på slep som er 4 meter lang og over 3 meter bred, jeg har vært innom mange parkeringshus med henger, og dette er et av dem).
La oss så anta at disse som ikke liker parkeringshus heller velger å parkere på Fengselet når de er en times tid på kjøpesenteret. Da benytter de Fengselets parkering uten å legge igjen ei krone der og blokkerer for Fengselets egne kunder. Syne du det ville vært helt ok?
Hvis du ikke synes dette er ok, hvorfor synes du da det er ok om man bytter om de to firmanavnene?
At en parkering er offentlig tilgjengelig så vi alle kan bruke den betyr at vi kan bruke den som kunde, men ikke at vi skal misbruke dem når vi skal til konkurrenten.
Og enten det er næringsparkering eller parkering utafor privatbolig så gjelder det samme, den som eier eller disponerer plassen får bestemme hvem som skal bruke den. Det er greit å bruke dem når man er på besøk der (enten besøk hos venner eller butikkbesøk).
At man lar bekjente som feks naboen få parkere hjemme er jo naturlig så lenge man har nok plass til sin egen bil også. En dag mens jeg var på jobb kom det sms fra en nabo angående parkering og jeg svarte da t de kunne sette begge bilene hos meg. Så at naboen parkerer der en gang iblant er helt greit.
Men hadde det vært sånn at jeg stadig kom hjem og ikke fant plass til min egen bil fordi det stod en hel haug med fremmede biler her tilhørende folk som var på besøk i nabolaget og ikke hadde spurt om tillatelse så hadde det ikke vært greit. Og sånn er det for bedrifter også, de trenger også parkeringsplassene sine til sine egne besøkende.