Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndbrekk passat

NYTT TEMA
isisuper8

isisuper8
25.02.21 18:49

Hei, har blant annet en 2008 vw Passat. Denne har det fantastiske elektriske håndbrekket. Bilen fikk plutselig opp varslet padling brake failure. Breket fungerer fint, kunne lampa som lyser.

håper noen har tips på forhånd takk

Fernandovonarb

Fernandovonarb
25.02.21 19:57

Knis. Ligger en tråd med Avensis om akkurat det samme hvis du blar litt lenger ned her. Var det ikke Bosch som produserte disse? Regner med det er samme svakheten som har oppstått hos deg, og regn med en ekstremt dyr reparasjon. Det var antydet 25.000kr.

xantiasx

xantiasx
25.02.21 22:52

Ta en diagnose, så er det oftest litt enklere å finne ut hva som er feil. Er det noe tull med ECU, kan det være lurt å koble fra batteriet en stund.

Veit at håndbrekkmotorene er notoriske feilkilder på Passat...

Sies at de ikke er fuktbeskyttet godt nok. Ellers er de nok noen tusenlapper rimeligere enn hos Toyota. 

(Innlegget ble redigert 25.02.21 23:02)

Hollabaloo

Hollabaloo
25.02.21 22:54
Fernandovonarb: Knis. Ligger en tråd med Avensis om akkurat det samme hvis du blar litt lenger ned her. Var det ikke Bosch som produserte disse? Regner med det er samme svakheten som har oppstått hos deg, og regn med en ekstremt dyr reparasjon. Det var antydet 25.000kr.

Du vet at de fleste elbiler også har elektrisk håndbrekk, så denne typen kostnader kommer på elbiler også når de blir gamle nok. 

(Innlegget ble redigert 25.02.21 22:55)

Jan

Jan
25.02.21 23:07
Hollabaloo: Du vet at de fleste elbiler også har elektrisk håndbrekk, så denne typen kostnader kommer på elbiler også når de blir gamle nok.

Vanvittig påfunn fra bilindustrien å innføre elektrisk håndbrekk. Mekanisk brekk har fungert utmerket i 100 år. Hvis det mot formodning skulle gå i stykker, koster det en bagatell å fikse.
Brekksladd er også umulig med elektrisk håndbrekk. Der er det enten av eller på.
På Sportsvanen min er galskapen tatt enda et steg videre, der slår det elektriske brekket inn dersom jeg åpner førerdøren under finmanøvrering. Noe som kan være nyttig for å sjekke at bilen er  riktig plassert i forhold til oppmerkingen på en parkeringsplass.

Fernandovonarb

Fernandovonarb
25.02.21 23:52
Hollabaloo: Du vet at de fleste elbiler også har elektrisk håndbrekk, så denne typen kostnader kommer på elbiler også når de blir gamle nok.

Jeg regner med alle biler ikke har dette håndbrekket produsert av Bosch? Fellesnevneren som går igjen i slike saker.

Vår gamle Dieselkjerre har også elektrisk håndbrekk, og kan ikke se at dette har vært et problem med den modellen.(i40)

SUV

SUV
25.02.21 23:59
Jan: Vanvittig påfunn fra bilindustrien å innføre elektrisk håndbrekk. Mekanisk brekk har fungert utmerket i 100 år. Hvis det mot formodning skulle gå i stykker, koster det en bagatell å fikse.
Brekksladd er også umulig med elektrisk håndbrekk. Der er det enten av eller på.
På Sportsvanen min er galskapen tatt enda et steg videre, der slår det elektriske brekket inn dersom jeg åpner førerdøren under finmanøvrering. Noe som kan være nyttig for å sjekke at bilen er  riktig plassert i forhold til oppmerkingen på en parkeringsplass.

Enig i at det er dum å erstatte noe som fungerer bra med noe som ikke gjør det, og attpåtil er mye dyrere.

Dette med at brekket går på når man åpner døra var jeg ikke klar over, så hvis man ser neon som skifter hjul med døra åpen såå er det bare for å være sikker på at brekket er på :-)

(Innlegget ble redigert 26.02.21 00:33)

Hollabaloo

Hollabaloo
26.02.21 13:06
Fernandovonarb: Jeg regner med alle biler ikke har dette håndbrekket produsert av Bosch? Fellesnevneren som går igjen i slike saker. Vår gamle Dieselkjerre har også elektrisk håndbrekk, og kan ikke se at dette har vært et problem med den modellen.(i40)

Avensisen i den andre tråden har en patent med en sentral motorboks med vaiere som går ut til begge caliperne bak. Den er styggdyr å bytte, så dyr at det finnes bilelektronikk-verksteder som kan reparere de istedet.

Passat fra 2008 har en annen patent med servomotor montert direkte på caliper

Det er selvfølgelig en risiko for at alle slike elektroniske løsninger kan gå i stykker når bilen blir gammel nok og er utsatt over tid for naturkreftene, og her deler fossilbilene samme teknologi med elbilene. Jeg trekker det fram som et eksempel, for du pleier som regel å være veldig frampå med å hevde at elbiler er så mye rimeligere å vedlikeholde.

Jeg har forøvrig ingenting imot elektronisk håndbrekk på vanlige bruksbiler, kan ikke stille meg bak at det er et "vanvittig påfunn" av bilindustrien som Jan skrev :) 

rosmebraad

rosmebraad
26.02.21 13:35

Mercedes med el. betjent girkasse går også i Park når man åpner døren........ mye man skal gjennom når man ikke holder seg til Outlander!

Fernandovonarb

Fernandovonarb
26.02.21 14:05

Jeg kan ikke se at det å hevde at en Elbil er så mye rimeligere å vedlikeholde er så kontroversielt. Det sier seg egentlig selv, og alle som har det ser det hvert eneste år. At begge har samme løsningene på enkelte områder forandrer ikke det.

SUV

SUV
27.02.21 17:18
rosmebraad: Mercedes med el. betjent girkasse går også i Park når man åpner døren........ mye man skal gjennom når man ikke holder seg til Outlander!

Dumt hvis man åpner døra i fart da. Da smeller den vel i lås så det er lett at noe ødelegges i girkassa et brøkdels sekund før man smeller tinninga i B-stolpen under ryggingen.

Min bil kan jeg kjøre med døra åpen. Men den er ikke så glad i at jeg lar døra åpen når jeg har parkert og står i ro med bilen i park og tenninga på, da piper den ivrig. Skal man sjekke noe i displayet eller stille inn noe som krever at tenninga er på en varm sommerdag (hvor man kanskje ikke har forhåndskjølt ned bilen) så kan jeg ikke gjøre som i gamlebilen og la døra stå åpen så det luftes godt mens jeg ordner dette.

SUV

SUV
27.02.21 17:22
Hollabaloo: Passat fra 2008 har en annen patent med servomotor montert direkte på caliper.

I bilindustrien kjemper man for å få minst mulig uavfjæret masse (vekta som beveger seg likt med hjula istedenfor likt med karosseriet) for å få best mulig veigrep. Og samtidig så velger altså VW å legge håndbrekkmotorene ute i caliperen som følger hjulbevegelsen opp og ned.

SUV

SUV
27.02.21 17:28

Jeg har prøvd en Think, og den hadde manuelt håndbrekk, men det er jo en eldre bil fra tiden før man fant ut man skulle legge ekstra innsats i å finne dårligere løsninger på elbiler.

Dengang kom de dårlige løsningene på elbilene av at man skulle spare penger og at ikke alt var like gjennomtenkt. Feks glemte de å lage renne ved toppen av bakluka, så når det regnet på åpen bakluke så rant det inn i bagasjerommet. Også hadde de problemer med tetting i taket da tak av aluminium og resten av Pioner-jolle-plast utvidet seg forskjellig ved temperaturssvingninger.

Kjørte Renault Kangoo Electric for 1-2 år siden, husker ikke hvordan håndbrekket var der, så da var det nok et ordentlig håndbrekk (manuelt) der antar jeg.

xantiasx

xantiasx
02.03.21 09:59
SUV: Og samtidig så velger altså VW å legge håndbrekkmotorene ute i caliperen som følger hjulbevegelsen opp og ned.

Sparer nok litt vekt på dårlig fuktsikring.

Hollabaloo

Hollabaloo
02.03.21 12:04
xantiasx: Sparer nok litt vekt på dårlig fuktsikring.

Vel. Denne Passaten er 13 år gammel og har sikkert også en voksen km-stand. Ta med det i bildet.

Jeg slo opp priser på ny servomotor (eller aktuator som de også kaller det) basert på det VW-delenummeret jeg linket til tidligere i tråden, og det er tydeligvis et sunt ettermarkedet for disse for jeg fikk treff på 15 forskjellige produsenter, med priser (pr stk) på mellom 700 og 2700 kr. Man kan sikkert ta med bilen til VW-forhandler og kjøpe en originaldel til betydelig mer hvis man ønsker det, men det er altså ikke nødvendig.

Så jeg ser virkelig ikke det store problemet med denne typen patent. Det er ikke engang sikkert at det er servomotorene som er defekte for TS sin bil, feilbeskrivelsen hans var svært mangelfull. 

Den patenten de brukte i den 2011 Toyota Avensisen derimot... ikke en fan. 

(Innlegget ble redigert 02.03.21 12:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg