Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BorgWarner med ny motor, 400kW, 1270Nm

NYTT TEMA
MacPerson

MacPerson
08.03.21 21:55

BorgWarner med ny motor, 400kW, 1270Nm!

Tenk en sånn på hver Aksel...man sier at tro kan flytte fjell, jeg deler ikke den trua, men denne motoren her derimot ...

Er bare å glede seg, 10 år med Tesla, 5 år med "resten" av industrien, tenk når dette får flere år på baken, kanskje en på hvert hjul ;-)

Tror ikke vi kommer til å savne varmeovnene (aka ICE motorer) særlig lenge. :-)

MacPerson

MacPerson
08.03.21 22:23

Kanskje det er Scania som er førstemann ut? Kanskje med drift på 3 aksler og 6 motorer?? ;-)

SUV

SUV
08.03.21 23:58
MacPerson: BorgWarner med ny motor, 400kW, 1270Nm! Tenk en sånn på hver Aksel...man sier at tro kan flytte fjell, jeg deler ikke den trua, men denne motoren her derimot ... Er bare å glede seg, 10 år med Tesla, 5 år med "resten" av industrien, tenk når dette får flere år på baken, kanskje en på hvert hjul ;-) Tror ikke vi kommer til å savne varmeovnene (aka ICE motorer) særlig lenge. :-)

Mange ser kun på moment på utgående aksel på motor og glemmer at det viktige når man skal ta igang med noe tungt er moment ut på hjula, og selvfølgelig hjuldiameter.

Tallet for moment kan jo høres imponerende ut, helt til man sjekker hva det faktisk betyr å ha dette direktekoblet på hjulene og hvor pinglete og ubrukelig dette blir.

La oss ta et regnestykke her basert på dine drømmer.

Hjuldiameter på lastebil er gjerne litt over meteren, la oss være snill med deg og si det er en meter slik at radius blir en halv meter.

1270 Nm med en halvmeters arm gir da en kraft tilsvarende 259 kg pr hjul (hvor tvillinghjul regnes som et hjul).

1270 / (0,5 x 9,81) = 259kg

ganger man dette med 6 (3 aksler og 2 motorer pr aksel) så får man en trekkraft på 6x259=1554kg.

Når så dette brukes til å trekke igang et vogntog på 60 tonn så har man altså en trekkraft på mindre enn 2,6% av vogntogvekta.

Eller for å si det på annen annen måte så vil dette vogntoget ha problemer med å komme seg opp en stigning på 2,6% og det vil være umulig å komme igang hvis det har blitt nødt til å stoppe der.

Bare sånn til sammenligning så kjører jeg daglig opp en bakke skiltet til 10% stigning og det er på en Europavei. Det vil si at på et vogntog med 6 slike motorer så må man ned i 15 tonn vogntogvekt på under 15 tonn. Et vanlig lastebilchassis med 3 aksler veier normalt ca 10 tonn når det  er dieselmotor. Da har man 5 tonn igjen til påbygg og last hvis man vil ta fatt på denne europaveien jeg kjører daglig. Og det er før man har puttet inn noen tonn med batterier som reduserer nyttelasten med noen tonn. påbygget veier fort noen tonn og da står man igjen med ne nyttelast tilsvarende det en vanlig varebil kan ta med seg. Høres det ut som en god ide sånn reint driftsøkonomisk? Jeg synes ikke det og det er vel grunnen til at sånt ikke er så vanlig.

Men for miljøvernere som kun ser på noen tall og ikke har noe forhold til virkeligheten hverken når det gjelder det praktiske eller det økonomiske så høres sikkert dette flott ut og det skulle ikke forundre meg om miljøvernere klarer å få gjennom innkjøp av slike for det offentlige.

Her lokalt så ble det for noen år siden satt ut søppelhenting på anbud og et krav var at det skulle foregå med gassdrevne søppelbiler. Når man ser på hvordan en søppelbil er laget så skjønte jeg jo at dette ville by på problemer i forhold til rekkevidde, for med aksellastrestriksjoner så er det ofte behov for 3 aksler og søppelaggregatet tar opp all plass bak skslene og det er ofte kort akselavstand så da blir det veldig lite plass igjen til på utsiden av ramma til drivstofftanker. Og med gass så vil man trenge mye mer plass enn med diesel. Samtidig så har man endel lange ruter her i distriktet. Avfallselskapet mente derimot at dette ikke ville bli noe problem. Men resusltatet ble nå at man utelukker alle som kan gi et godt tilbud med dieseldrevne kjøretøyer og at vi fikk en veldig høy renoovasjonsavgift. Og så viste det seg at det ble problemer med rekkevidden på de lange rutene (hva var det jeg sa), så der måtte de visst sette inn dieseldrevne søppelbiler. Og iblant så stopper de gassdrevne opp fordi de ikke rakk inn til fylling. Og de går ekstremt tregt oppover tidligere nevnte bakke, vanlig fart er ca 25 km/t mens fartsgrensa er 70.

(Innlegget ble redigert 09.03.21 00:09)

Ribba

Ribba
09.03.21 08:13
MacPerson: BorgWarner med ny motor, 400kW, 1270Nm! Tenk en sånn på hver Aksel...man sier at tro kan flytte fjell, jeg deler ikke den trua, men denne motoren her derimot ...

Dette er jo for kommersielle motorer, og er dette da så veldig imponerende?

Scania sin 16 liter har jo 730 hk (ca 536 kW) og et dreiemoment på 3500 kW.

(Innlegget ble redigert 09.03.21 08:14)

rosmebraad

rosmebraad
09.03.21 09:21

Er det jeg eller Ribba og SUV som trenger å få seg kaffe?

SUV: De har vel gir/utveksling for å øke moment på hjulene, slik Tesla etc. har?

Ribba: Måles dreiemoment i kW??????

MacPerson

MacPerson
09.03.21 09:28
SUV: direktekoblet

På hvilken planet er det man ikke kan bruke girkasse på elektrisk nyttekjøretøy? 

På personbiler så trenger man det ikke, om man ikke ønsker topphastigheter langt over det som er lovlig i de fleste land.
(Taycan er unntaket som bekrefter regelen, har en avansert gearbox på 2 gir som må tåle enorme krefter => dyr). Tesla putter på mer krefter (3 motorer) istedenfor på sin side.

På elektriske nyttekjøretøy kan man også forsvare ekstra vekt og kostnad med å ha en girkasse. På elektriske personbiler er det å ikke trenge girboks nettop en av fordelene.

MacPerson

MacPerson
09.03.21 09:44
Ribba: Scania sin 16 liter har jo 730 hk (ca 536 kW) og et dreiemoment på 3500 kW.

Ribba, jeg husker deg som en teknisk oppegående person her inne, men nå ble jeg usikker på om det er en annen jeg har i tankene.

Scania har nå også 16 liter V8 med 770hk/574kW og 3700Nm.
Poenget er jo ikke at man aldri har sett så kraftige motorer før... Poengene er;
- størrelse: hvor mye mindre er en elektromotor ifht en ice-motor?
- effektivitet: hvor mye effektiv er en elektromotor ifht en ice-motor?
- vekt: hvor mye veier en elektromotor ifht en ice-motor?

Sett ifra et teknisk perspektiv er en ICE motor først og fremst en varmekilde, ettersom mesteparten av energien tilført omdannes til varme.

Denne V8 motoren her, har nok ikke veldig forskjellige fysiske dimensjoner enn denne her.

1.3 meter lang, 1.2 meter høy, 1.17 meter bred. 1340 kg (uten væsker).

Ribba

Ribba
09.03.21 10:39
rosmebraad: Måles dreiemoment i kW??????

Det var nok mer enn tastaturglipp enn noe annet. Men et godt eksempel på at man bør korrekturlese det man har skrevet.

rosmebraad

rosmebraad
09.03.21 10:42

Ord som gjelder meg i stor grad!

(Når henter du bilen?)

Ribba

Ribba
09.03.21 19:46
MacPerson: Poenget er jo ikke at man aldri har sett så kraftige motorer før... Poengene er;
- størrelse: hvor mye mindre er en elektromotor ifht en ice-motor?
- effektivitet: hvor mye effektiv er en elektromotor ifht en ice-motor?
- vekt: hvor mye veier en elektromotor ifht en ice-motor?

Jeg har aldri kritisert elmotorer for deres egenskaper, men jeg sliter med å bli imponert over denne elmotorern. 

Men seriøst. Du drar inn volum og vekt som et argument for elmotorer? Har du helt glemt at elmotorer faktisk trenger elektrisitet for å fungere? Hvor henter du den ifra? Løse luften?

Så selv om elmotorene er lett og kompakt, så er ikke batteripakken det. Så hele fordelen med å ha en liten og lett motor forsvinner som følge at totalpakken.

Og ja, elmotorer er langt mer effektive enn dieselmotorer. Men dagens beste litiumbatterier har fortsatt så lav energitetthet at selv med en høyere virkningsgrad for en elmotor, så vil en elmotor generere mindre arbeid enn det en dieselmotor greier å generer for samme volum/masse.

Så som jeg har sagt mange ganger tidligere. Skal elmotorer få utnyttet sitt potensiale, så må det komme ny batteriteknologi på banen. For dagens batteriteknologi, den er fortsatt latterlig dårlig.

Ribba

Ribba
09.03.21 19:53
rosmebraad: (Når henter du bilen?)

Vi må se hvordan det blir med smittesituasjonen. Men forhåpentligvis om ikke alt for lenge. 

MacPerson

MacPerson
10.03.21 10:58
Ribba: Så som jeg har sagt mange ganger tidligere. Skal elmotorer få utnyttet sitt potensiale, så må det komme ny batteriteknologi på banen. For dagens batteriteknologi, den er fortsatt latterlig dårlig.

Jeg anerkjenner ditt argument om elbilens vektproblem, det er dens hemsko nr 1. Det hjelper dog at vekten er plassert helt i bunnen av bilen.

At dagens batteriteknologi er for dårlig, er jeg ikke ubetinget enig i...
Enkel sammenlikning av i-pace (fra ca 2133 kg) og tilsvarende BMW'er X4 M40d (1870 kg) og X6 M50d (2260 kg) så ser vi at det ikke er store forskjeller. En i-pace har ytre mål en litt støre enn X4, men innvendinge mål er mer på linje med X6, derfor kan begge være interessante å sammenlikne med.

Går du svanger med ny bil? En Mustang Mach-E? ;-)

(Innlegget ble redigert 10.03.21 10:58)

Ribba

Ribba
10.03.21 20:57
MacPerson: Enkel sammenlikning av i-pace (fra ca 2133 kg) og tilsvarende BMW'er X4 M40d (1870 kg) og X6 M50d (2260 kg) så ser vi at det ikke er store forskjeller.

Er det ikke X4 M40i du bruker som sammenlikningsgrunnlag her? Traktorutgaven veier jo en god del ekstra.

Uansett, X4 er en direkte konkurrent til I-Pace og den veier et kvart tonn mindre enn I-Pace. Og mener det ikke kvalifisere til at det kan benevnes som ikke for store forskjellen? Altså I-Pace har en masse som er ca 14% høyere enn X4 M40i. I min bok er det en veldig mye tyngre bil.

Spesielt siden BMW'en er også en en bil som er ca 7 cm lengre, ca 4,3 cm breier og ca 5,6 cm lavere enn I-Pace er. 

X6 er en mye, mye, mye større bil og kan ikke sammenliknes.

MacPerson

MacPerson
11.03.21 09:40
Ribba: X6 er en mye, mye, mye større bil og kan ikke sammenliknes.

Hovedårsaken til at X6 er mye, mye, mye større bil utvendig, er for at den er en gammeldags bil som trenger et mye, mye, mye større panser for å få plass til den mye, mye, mye større motoren.

Om du ser på størrelse på det volumet som mennesker kan anvende, så blir det brått annerledes. Litt større benplass for fører i i-pace (2 cm), litt bedre høyde for fører i X6 (1 cm), litt bedre benplass bak i X6 (1 cm), bagasjeplass i-pace 656 liter vs x6 580 liter.

Man må tenke litt nytt når det kommer til elektriske biler.

X6 M50i veier 2300 kg, 0-100 på 4,1 takket være launch control, "likt" på alle mellomaks. 60-100 er det dødt løp 2,3 sek., 80-120 2,9 vs 3 sek favør x6.

Så gled deg til du får din første elektriske racer :)

Ribba

Ribba
11.03.21 10:13
MacPerson: Så gled deg til du får din første elektriske racer :)

Før eller siden blir det elektrisk bil på meg også. Men først må bilene får ordentlige batteri som er designet for å være i en bil og ikke batteri er designet for å være i småelektronikk.

Men med elbil sin kjørekarakteristikk, kombinert med at bilene blir mer og mer autonome, så er min kommende bil nok en av de siste bilene jeg kjøper som en bilentusiast. Jeg håper riktignok rekker en til før forbudet mot entusiastbiler kommer, kanskje to om den nevnte batteriteknologien blir tilgjengelig.

Men etter det, så blir det å kjøpe kjøretøy kun for å ha alternativer til det å måtte gå. Mulig man også går vekk fra å eie bil selv. Og da er jo autonome elbiler i sitt rette element. "Husholdningsprodukter" laget for mobilitet.

MacPerson

MacPerson
11.03.21 16:03
Ribba: Men etter det, så blir det å kjøpe kjøretøy kun for å ha alternativer til det å måtte gå.

Det var da veldig til negativ holdning ;)

Batteriteknologien går framover, har ikke trua på brenselcelle og hydrogen kan skvise bort batterier i personbiler/mindre kjøretøy, men kan ha livets rett i større/tyngre farkoster om ikke batteriteknologien kommer det i forkant.

Sikker på at du finner deg en bli med de rette egenskaper ogs p i framtiden, man må også ha en instilling som tillater det da ;-).

Du har forkjærlighet for små, sportslige hatchbacks? Ikke noe elektrisk å velge på da. For større sportslige, biler så har man jo nå et lite knippe å velge på. Men det er vel for de letteste bilene at man ikke finner gode elektriske alternativer; en bil på 1300 kg pluss batteripakke er gjerne ikke så nett lenger. En bil som veier nesten 2 tonn blir mindre belemret av batteriets tyngde.

Det er vel uansett ikke godt nok utbygd hurtigladenettverk helt i Nord til at man kan kjøre elektrisk helt uten bekymringer.

Hva er din kommende bil da, ikke elektrisk skjønner jeg...

Iseran2770

Iseran2770
11.03.21 17:01
MacPerson: Du har forkjærlighet for små, sportslige hatchbacks?

Ribba har en blunk ny M4 på vei til Finnmark, så ingen hatchback denne gangen.

(Innlegget ble redigert 11.03.21 17:02)

MacPerson

MacPerson
11.03.21 18:47
Iseran2770: Ribba har en blunk ny M4 på vei til Finnmark, så ingen hatchback denne gangen.

Det får'n si, ikke rart han ikke ville fortelle åssen bil han ventet på :-))

Det er den med den nye store grillen? Dritkuule, elsker at de har fått litt "mer design" igjen! Er jo gammel BMW venn selv :) 

rosmebraad

rosmebraad
11.03.21 18:49

Ribba:

Husholdningsprodukter" laget for mobilite

Ikke glem 'softwareutfordringer'

Ribba

Ribba
11.03.21 23:29
MacPerson: Det var da veldig til negativ holdning ;)

Ja, har ikke mye positive framtidsutsikter når det kommer til biler.

Og det er ikke elbilene jeg frykter vil ødelegge for oss bilentusiaster, for med bedre batteriteknologi, så kan man ha veldig gode forutsetninger for å lage kjøreglade biler, dog vil de nok aldri bli like involverende som kjøreglade biler med manuell girkasse.

Men framtiden er nok ikke bare elektrisk. Den også autonom. Og med autonome biler, så vil komfort bli viktigere og viktigere, noe som vil gå ut over kjøregleden. Og regelverkene vil nok også gå mer i retning av at ting skal automatiseres og begrenses.  

Så, ja, det er veldig negative holdninger herfra.

Men kanskje framtidens biler blir utstyrt med racingseter, ratt,  pedaler, og der alle vinduene er skjermer. Så kan man kjører feite bilsimulatorer mens bilen kjører dit du skal. 

MacPerson

MacPerson
11.03.21 23:50
Ribba: autonom

Autonome biler er nok enda lenger fram i tid,men skjønner hva du mener. Håper og tror at så lenge det er lov så vil det tilbys biler uten dette,men ikke overrasket om det blir slutt på å kunne slå av traction control.

Romlingane

Romlingane
12.03.21 08:59
Ribba: Men etter det, så blir det å kjøpe kjøretøy kun for å ha alternativer til det å måtte gå. Mulig man også går vekk fra å eie bil selv. Og da er jo autonome elbiler i sitt rette element. "Husholdningsprodukter" laget for mobilitet.

Vade retro, Satanis!

rosmebraad

rosmebraad
12.03.21 10:48

De får legge inn et autonom-program som er like ivrig og dyktig med hengere som SUV. 

(Eller etter mitt syn: En autonom varebil som automatsk 'pinger' systemet for å bekrefte at hengerfeste ikke er montert)

(Innlegget ble redigert 12.03.21 10:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg