Mange ser kun på moment på utgående aksel på motor og glemmer at det viktige når man skal ta igang med noe tungt er moment ut på hjula, og selvfølgelig hjuldiameter.
Tallet for moment kan jo høres imponerende ut, helt til man sjekker hva det faktisk betyr å ha dette direktekoblet på hjulene og hvor pinglete og ubrukelig dette blir.
La oss ta et regnestykke her basert på dine drømmer.
Hjuldiameter på lastebil er gjerne litt over meteren, la oss være snill med deg og si det er en meter slik at radius blir en halv meter.
1270 Nm med en halvmeters arm gir da en kraft tilsvarende 259 kg pr hjul (hvor tvillinghjul regnes som et hjul).
1270 / (0,5 x 9,81) = 259kg
ganger man dette med 6 (3 aksler og 2 motorer pr aksel) så får man en trekkraft på 6x259=1554kg.
Når så dette brukes til å trekke igang et vogntog på 60 tonn så har man altså en trekkraft på mindre enn 2,6% av vogntogvekta.
Eller for å si det på annen annen måte så vil dette vogntoget ha problemer med å komme seg opp en stigning på 2,6% og det vil være umulig å komme igang hvis det har blitt nødt til å stoppe der.
Bare sånn til sammenligning så kjører jeg daglig opp en bakke skiltet til 10% stigning og det er på en Europavei. Det vil si at på et vogntog med 6 slike motorer så må man ned i 15 tonn vogntogvekt på under 15 tonn. Et vanlig lastebilchassis med 3 aksler veier normalt ca 10 tonn når det er dieselmotor. Da har man 5 tonn igjen til påbygg og last hvis man vil ta fatt på denne europaveien jeg kjører daglig. Og det er før man har puttet inn noen tonn med batterier som reduserer nyttelasten med noen tonn. påbygget veier fort noen tonn og da står man igjen med ne nyttelast tilsvarende det en vanlig varebil kan ta med seg. Høres det ut som en god ide sånn reint driftsøkonomisk? Jeg synes ikke det og det er vel grunnen til at sånt ikke er så vanlig.
Men for miljøvernere som kun ser på noen tall og ikke har noe forhold til virkeligheten hverken når det gjelder det praktiske eller det økonomiske så høres sikkert dette flott ut og det skulle ikke forundre meg om miljøvernere klarer å få gjennom innkjøp av slike for det offentlige.
Her lokalt så ble det for noen år siden satt ut søppelhenting på anbud og et krav var at det skulle foregå med gassdrevne søppelbiler. Når man ser på hvordan en søppelbil er laget så skjønte jeg jo at dette ville by på problemer i forhold til rekkevidde, for med aksellastrestriksjoner så er det ofte behov for 3 aksler og søppelaggregatet tar opp all plass bak skslene og det er ofte kort akselavstand så da blir det veldig lite plass igjen til på utsiden av ramma til drivstofftanker. Og med gass så vil man trenge mye mer plass enn med diesel. Samtidig så har man endel lange ruter her i distriktet. Avfallselskapet mente derimot at dette ikke ville bli noe problem. Men resusltatet ble nå at man utelukker alle som kan gi et godt tilbud med dieseldrevne kjøretøyer og at vi fikk en veldig høy renoovasjonsavgift. Og så viste det seg at det ble problemer med rekkevidden på de lange rutene (hva var det jeg sa), så der måtte de visst sette inn dieseldrevne søppelbiler. Og iblant så stopper de gassdrevne opp fordi de ikke rakk inn til fylling. Og de går ekstremt tregt oppover tidligere nevnte bakke, vanlig fart er ca 25 km/t mens fartsgrensa er 70.