Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verdt å betale mye penger for en bil fra 2007?

NYTT TEMA
kristb

kristb
10.03.21 21:59

Hei, jeg har en Volvo C30 fra 2007. Denne bilen er en stor utgift ettersom jeg har vært nødt til å fikse mye på den i løpet av årene. Turboen, bremseskivene +++. Jeg hadde den nettopp på servise og det kostet meg rett under 8000kr, og nå noen dager senere må dynamoen skiftes. Så spørsmålet mitt er, er det vits i å bruke så mye penger på en så gammel bil? Hvor lenge pleier en bil å vare? Jeg har ikke råd til ny bil, men det blir lettere å spare hvis jeg ikke trenger å bruke så mye penger på bilen... Jeg har ikke peiling på bil, og alle råd tas med et stort takk. 

(Innlegget ble redigert 10.03.21 22:00)

Ribba

Ribba
10.03.21 22:02
kristb: Jeg har ikke råd til ny bil, men det blir lettere å spare hvis jeg ikke trenger å bruke så mye penger på bilen

Høres ut som løsningen her.

Jan

Jan
10.03.21 22:32

Har du hørt om begrepet Planned obsolescence
https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Det er slik alle som selger noe til forbrukere tenker, enten det er biler, husholdningsapparater eller elektronikk. Ting må ikke vare for lenge, for da stuper salget. Selv er jeg inne i en slik bølgedal for tiden, da jeg har måttet kjøpe ny bil, vaskemaskin, mobil og PC i løpet av ganske kort tid. Bilen og vaskemaskinen kunne blitt reparert, men det hadde kostet mer enn restverdien. Mobilen og PCen gikk begge i svart med et halvt års mellomrom, og da har jeg ikke tid til å vente på fiks, men må ha ny ASAP.

rosmebraad

rosmebraad
10.03.21 23:43

Høres ut som helt vanlige kostnader på en halvgammel (diesel-)bil.

Service er fort 5-10 tusen om det er litt mer enn olje og filter og dynamo kan både vare veldig lenge eller ryke når som helst, etter min erfaring.

Så er det mer et personlig spørsmål om man 'orker' forplikte seg til en ny leasingbil (f. eks) som tremger kun 1 service de første 3 år.

Uansett: Lykke til! 

En godkjent, veøfungerende bil har det med å koste flere tusen i mnd på ene eller andre måten.

rosmebraad

rosmebraad
10.03.21 23:50

Og ikke minst:

Hør med flere verksteder om forslag og priser. Hør evt. hvor kjente er fornøyde. 

(Ikke alltid at fullpris hos merkeverksted er eneste alternativ.)

xantiasx

xantiasx
11.03.21 08:14

Flere ting å vurdere,  Hvor stort er verditapet i året på denne bilen kontra en ny bil? Vil en ny bil passe ditt behov bedre?

Å koste på 5-10.000 i året er jo helt greit, og rimelig på en bil som er nedbetalt og avskrevet, problemet er når flere av påkostene kommer samtidig, som nå. Hvilken motor og hvilken km stand?

En dynamo er ikke den største kostnaden, egentlig, på en gammel bil.

(Innlegget ble redigert 11.03.21 08:15)

kristb

kristb
11.03.21 08:56

Tusen takk for svar! Men Hva tenker angående å kjøpe en brukt dynamo? Har fått tilbud om en fra 2008

(Innlegget ble redigert 11.03.21 09:25)

Roshmann

Roshmann
11.03.21 09:42

Som oftest så er det nok med børster eller regulator på en dynamo. Så det å montere en brukt dynamo, kan være like bra som å pisse på seg selv, når man fryser.

Kan du skru selv, så er det ikke noe stort problem. Da skifter du bare på nytt når den brukte går i stykker.

Someone

Someone
11.03.21 09:50

Hva er ditt daglige eller generelle bilbehov?

kristb

kristb
11.03.21 10:04

Bruker bilen hver dag for å komme meg til jobb. 

Someone

Someone
11.03.21 10:40

Da trenger du jo tydeligvis en bil

Dog at en 14 år gammel bil potensielt koster mye i vedlikehold er ikke unormalt, selv om noen har mer/mindre flaks enn andre

Iseran2770

Iseran2770
11.03.21 11:12
Jan: Ting må ikke vare for lenge, for da stuper salget.

Dette varierer veldig. Jeg har lyst på ny TV, men min 46" Philips går aldri i stykker. 46" høres sikker voldsomt lite ut for de fleste, men i den nye leiligheten er godstolen plassert bare rundt 2 meter fra TV'en.

Vaskemaskinen min er også en "evighetsmaskin". Mobil og PC har jeg litt dårligere erfaringer med.  

rosmebraad

rosmebraad
11.03.21 11:16

Bare å sette 'gamle' tv-en på kontoret og nye i stuen. OLED 8K eller hva søren som er aktuelt. Anbefaler minst 65 tommer samt kraftig og god lydplanke.

Ellers er STOLEN og ikke minst syn og hørsel det viktigste. Ubehagelige stoler er ikke bra for verken rygg eller humør.

(Eller legg tv-en på finn.no)

(Innlegget ble redigert 11.03.21 11:23)

Jan

Jan
11.03.21 12:10
Iseran2770: Dette varierer veldig. Jeg har lyst på ny TV, men min 46" Philips går aldri i stykker. 46" høres sikker voldsomt lite ut for de fleste, men i den nye leiligheten er godstolen plassert bare rundt 2 meter fra TV'en.

Når det gjelder TV, er vi i samme båt. Jeg har også en 46" Philips som jeg håper skal ryke, slik at jeg får meg en ny og større. Det er det som den gang var toppmodellen, så jeg betalte rundt 25.000 for den. 
Sikler litt på denne https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/220623/philips-65-oled-4k-uhd-smart-tv-65oled935-12?&scid=SEM6254&gclid=Cj0KCQiAnKeCBhDPARIsAFDTLTJhp6ohLICtjO8aR_0Nv726NjHQl_eCeaYHVdVC0sBwDr3LIfVKTd4aAs1JEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

rosmebraad

rosmebraad
12.03.21 08:09

Nå er det ikke bare beregnet levetid da. 

Tenk dekk, så er det ofte et kompromiss mellom myk gummi for grep og lite støy of hard gummi for levetid.

Og så forbrukeren: Hvem sier 'nå døde den'om elektrovarer og hvem sier 'nå må en forutsigbar slitedel byttes'. Og til Moccamaster etc. er der løse kolber/kanner m.m. å få kjøpt om man er slepphendt

FredPerry

FredPerry
12.03.21 09:08
rosmebraad: Anbefaler minst 65 tommer samt kraftig og god lydplanke.

Da vi flytta fra leilighet til hus hadde vi med oss en 40-tommers Sony tv som egentlig var veldig fin der vi bodde.

Den holdt vi ut med i omtrent en uke før jeg kjøpte Samsung 55-tommer. Da den ble montert på veggen syns jeg fortsatt det så smått ut, så leverte den tilbake etter to dager og oppgraderte til 65. Den er forsåvidt ikke større enn at det fint kunne hengt en 75-tommer på samme sted uten at det ville blitt spesielt harry i mine øyne, men da syns jeg spranget i pris ble for høyt for enda en oppgradering. 

Etter halvannet år måtte denne 65-tommeren på service med døde pixler, og Elkjøp lånte oss en eldgammel 32-tommer som vi måtte ha i to uker. Da hadde jeg like stor pc-skjerm som tv, og sistnevnte ble heller lite brukt.  

(Innlegget ble redigert 12.03.21 09:09)

FrannyLee

FrannyLee
12.03.21 09:24
Iseran2770: Vaskemaskinen min er også en "evighetsmaskin". Mobil og PC har jeg litt dårligere erfaringer med.

Samme her. Vaskemaskina mi knelte nå, men da var den nok nærmere 20 enn 10 år. Oppvaskmaskina er vel enda ett år eller to gamlere.

PC følte jeg også at jeg byttet, var noe med hele tida da jeg annskaffet meg ei i begynnelsen på dette århundre, men den ASUS jeg har nå er iallefall 10 år vil jeg tippe.

trew

trew
12.03.21 15:40
kristb: Tusen takk for svar! Men Hva tenker angående å kjøpe en brukt dynamo? Har fått tilbud om en fra 2008

Ville heller fåt sjekket om det er børste/regulator som er defekt på den du har. Børste er vel eneste slitedel som normalt må skiftes på en dynamo

Hollabaloo

Hollabaloo
12.03.21 19:25
Iseran2770: Vaskemaskinen min er også en "evighetsmaskin".

Vaskemaskiner er bygget for å tåle jevnlig bruk av barnefamilier, så at de holder "evig" i en mindre husholdning er egentlig ikke så overraskende. Velger man et anerkjent merke som f.eks. Miele, så har man også tilgang på reservedeler i åresvis så man kan velge å reparere istedet for å kaste og kjøpe nytt når noe på maskinen er utslitt. 

F.R.O.G

F.R.O.G
13.03.21 12:14
kristb: Hei, jeg har en Volvo C30 fra 2007. Denne bilen er en stor utgift ettersom jeg har vært nødt til å fikse mye på den i løpet av årene. Turboen, bremseskivene +++. Jeg hadde den nettopp på servise og det kostet meg rett under 8000kr, og nå noen dager senere må dynamoen skiftes. Så spørsmålet mitt er, er det vits i å bruke så mye penger på en så gammel bil? Hvor lenge pleier en bil å vare? Jeg har ikke råd til ny bil, men det blir lettere å spare hvis jeg ikke trenger å bruke så mye penger på bilen... Jeg har ikke peiling på bil, og alle råd tas med et stort takk.

Bremseskiver og lignende er vanlig forbruksmateriell på en bil om den er flett ny eller ikke. Ofte går det bare et år eller to før skiver og klosser må byttes fordi saltingen i Norge gjør at bremsene kan "henge" og slite ned både skiver og klosser. Rusten tar også veldig mange bremseskiver. Dette er ikke noe du slipper unna med og kjøpe en ny bil.

Ny bil for et enormt verditap de første 3 årene, så har du utgifter til lån i tillegg. Dette du snakker om på din bil er bare helt normale driftsutgifter. Gjør den gamle bilen din nytten og du er fornøyd med den komforten hadde jeg beholdt det og tatt driftsutgiftene så lenge du ikke får de virkelig store som girkasse og motorhavari.

Grunnen til at du reagerer på utgiftene på en gamme brukt bil er at du må ta de direkte der og da når det skjer. På nyere biler kommer utgiftene snikende i form av verditapet som du ikke merker før bilen skal selges, lån går hver måned som sprer utgiftene over år.

Den gamle brukte bilen sparer deg for store beløp! Det er sannheten. Du kan knapt ha et billigere bilhold en en gammel bil som du tar normale driftsutgifter på.  Så kan det ryke noen deler som koster en del penger ja, allikevel vil du sitte igjen med et meget gunstig bilhold.

F.R.O.G

F.R.O.G
13.03.21 12:18
kristb: Tusen takk for svar! Men Hva tenker angående å kjøpe en brukt dynamo? Har fått tilbud om en fra 2008

Kjøp den brukte, eventuelt få fikset din gamle om det er mulig. Det er noen som driver med dette og bare bytter børster så er dynamoen like god som en ny :) Så går det litt penger på og få den tatt ut og satt inn i bilen, om du ikke har kunnskaper til og gjøre dette selv. På noen biler der det noe her, trangt som pokker og bolter som står kubb fast. Det krever godt verktøy og må du under bilen for og komme til, er det praktisk og ha skikkelige bukker bilen står på.

hillebillys

hillebillys
14.03.21 11:05

Gammel bil er dyrt med reparasjoner.  
Ny bil er for dyrt i innkjøp.
Kjøpe gammel bruktbil ender fort opp med dyre reparasjoner.

Så spørsmålet er da om hva er dyrest.
Reparere den du har eller kjøpe en omtrent like gammel bil og risikere reparasjoner på den.

Dette er faktisk ganske vanskelig, selv for folk som skrur selv.
Beregne "tippe" hva som blir billigst i fremtiden. Fortsette å reparere, eller bytte til "ny" gammel bil og reparere på..

rosmebraad

rosmebraad
14.03.21 12:48

Men strengt tatt er jo ting som nevnes helt vanlige, forutsigbare ting som gjerne kunne vært listet opp før bilen engang ble produsert. 

Eneste måten å slippe unna er jo å kjøpe en velholdt bruktbil, gjøre null en periode, ha flaks med at ingenting må byttes, selge den igjen og gjøre det samme på nytt. 

hillebillys

hillebillys
14.03.21 21:45
rosmebraad: Eneste måten å slippe unna er jo å kjøpe en velholdt bruktbil, gjøre null en periode, ha flaks med at ingenting må byttes, selge den igjen og gjøre det samme på nytt.

Noen forsøker mener leasing er en måte å unngå slikt, bytte hvert 3 a år.

Andre har gått over til "del bil leie greie" Men det er nok ikke for folk som trenger bil hver dag.

Med eldre bil, finne når en bør bytte isteden for reparere. er litt "lotto" når bil en kan kjøpe også er en gammel bil..

Selv om det gjelder normale ting. Eller spesielt da, for det er jo da potensielt samme normale ting som feiler på den neste gamle bilen..

Beste for en som ikke skrur, er kanskje å finne en grei ikke merke verksted. Eller kanskje den polske naboen?

Burkar

Burkar
14.03.21 21:54
hillebillys: Noen forsøker mener leasing er en måte å unngå slikt, bytte hvert 3 a år.

Jeg gjør dette nå, har 2 biler på leasing. Ikke for jeg tror det er så billig, men det er svært forutsigbart. Har hatt gamle biler tidligere, og det er pes at det alltid er et eller annet som må eller burde fikses. Tar mye tid og energi.

OddFellow

OddFellow
15.03.21 10:44

Er vel ikke problemfritt med leasing heller. Største problemet er når bilen skal tilbakeleveres, det er mange historier om at folk bli avkrevd 70-80 000 for "skader" de ikke kan se annet enn med forstørrelseglass. Råder til å være medlem i NAF så får du advokathjelp i slike saker. En tre år gammel bil ser ikke helt ny ut lenger, men det forventer tydeligvis mange leasingselskaper.

sl500

sl500
17.03.21 10:30

Jeg vil anbefale deg å kjøpe ny dynamo.
Bruk eller kreftene på å kjøpe en dynamo til lavest mulig pris med norske forbrukerrettigheter.

En dynamo er en slite del så kjøper man en brukt så er denne også kommet langt i livsløpet.
Unntaket kan være hvis det er mulig å få en i fra en bil med lav km stand eller en som er byttet.

Vil heller ikke anbefale å reparere den gamle fordi det er flere deler i den som også står for tur til å ryke.
Sette i nye børster er som regel ingen god ide for ofte er også ringen de går mot utslitt når børstene er utslitte.
Lagrene har også sin levetid så koste på utslitte dynamoer er som oftest en dårlig ide og svært få verksteder vil hjelpe deg med en slik jobb.

Så lange man ikke klarer å bytte dynamo selv er det ikke noe særlig god ide å betale ett verksted for å skru denne ut flere ganger.
Her gjelder den gamle reglen med å betale hva det koster for å gjøre det skikkelig første gang.
Det blir billigere enn å prøve å spare penger i ett litt lengre perspektiv.

(Innlegget ble redigert 17.03.21 10:35)

F.R.O.G

F.R.O.G
25.03.21 18:14
sl500: En dynamo er en slite del så kjøper man en brukt så er denne også kommet langt i livsløpet.
Unntaket kan være hvis det er mulig å få en i fra en bil med lav km stand eller en som er byttet. Vil heller ikke anbefale å reparere den gamle fordi det er flere deler i den som også står for tur til å ryke.

Dette er bare tull, på en 2007 modell som er godt over middagshøyden er det bare snakk om å presse ut noen år til. Da går det fint an og bare ta enkle reparasjoner til lavest mulig pris. Kjøpe helt ny på en bil som bare har noen år igjen er helt latterlig. Det hadde jeg bare gjort om det ikke var andre muligheter. Ikke mange igjen nå som driver med "service" på dynamoer. Før fikk man fikset dette for noen hundre lapper pluss montering. 

SUV

SUV
26.03.21 23:59
F.R.O.G: Dette er bare tull, på en 2007 modell som er godt over middagshøyden er det bare snakk om å presse ut noen år til. Da går det fint an og bare ta enkle reparasjoner til lavest mulig pris. Kjøpe helt ny på en bil som bare har noen år igjen er helt latterlig. Det hadde jeg bare gjort om det ikke var andre muligheter. Ikke mange igjen nå som driver med "service" på dynamoer. Før fikk man fikset dette for noen hundre lapper pluss montering.

Du la visst ikke merke til at det i det innlegget du svarte på stod at dette med å kjøpe nytt særlig gjaldt hvis man må betale en mekaniker for å gjøre jobben.

Om man skrur selv så kan det nok kanskje bli billigere (men mer gambling) å sette inn brukte deler som er tilnærmet like gammel og like mye slitt som den delen som har havarert. Men foruten å se på utgifter til å fikse feil (deler + arbeid) så bør man også se på kostandene ved å plutselig ikke kunne kjøre bil dit man skal pga en ny feil.

Og trådstarter er nok ikke en som skrur selv, se hva trådstarter skrev i åpningsinnlegget:

"Jeg har ikke peiling på bil, og alle råd tas med et stort takk."

Biler som leveres inn til huggeren kommer ikke med full tilstandsrapport og garanti. de kommer inn med noen havarerte deler og noen deler som er nær ved å havarere, men vil fungere 1000 km til, og noen deler som er veldig gode. Men ikke alltid lett å vite status der om man kjøper fra hugger.

Jeg har selv byttet eksosanlegg på to eldre biler som nærmet seg slutten.

Til den ene ble det kjøpt nytt. Byttet bare bakre potte, fordi fremre potte og røropplegget der så helt fint ut. Kort tid senere så viste det seg at fremre potte ikke var så bra likevel, så da måtte den også byttes, så man kan fort ta feil av tilstanden på noe som er brukt. Tror hele eksosanlegget kostet litt over 1000 kr til den bilen. Og det holdt da resten av bilens levetid såvidt jeg vet.

På en annen bil så ble det køpt bruukt eksosanlegg (fremre potte med tilhørende rør) brukt fra en hugger. Det kom i posten (sikkert ikek helt billig å sende). Da vi monterte det så viste det seg at det ikek hadde helt samme form som originalen, det var reparasjonssveiset før og hadde en bøy der som gjorde at det kun ble 8 cm bakkeklaring. Men ha skal man gjøre når man står der midtveis i jobben og har et anlegg som er røket tvers av og et annet nyinnkjøpt som er helt nå, men som sannsynligvis ikke holder lenge pga 8 cm bakkeklaring? Det ble til at vi satt på det nyinnkjøpte. Selger (et kjent huggeri) ble varslet om feilen for reklamasjon. planen var da å enten få ordnet et helt eksosanlegg og montere dette og ta ut det bøyde. Svaret fra huggeriet var at de sendte pengene i retur og sa at det ikke var nødvendig å returnere det innkjøpte. Det opprinnelige eksosanlegget ble tatt med til en som sveiset det sammen for noen hundrelapper (har nok mange svakheter andre steder og vil ikke holde så lenge som ert nytt, men er billigere enn et nytt. Så med to velbrukte ekksosanlegg med antatt kort levetid ble da planen å la det bøyde stå på til det knakk mot ei fartshump og så sette på det sveisede. Men det gikk ikke så lenge til bilen endte hos huggeren, så da holdt det bøyde faktisk.

Sånn reint økonomisk så tok jo alt dette med brukt eksosanlegg mye mer tid enn det nye, og skulle det vørt mekanikertiner så hadde det blitt ekstremt dyrt, mye dyrere enn å kjøpe nytt. Men siden vi gjorde jobben selv (altså ingen kostnad) og huggeren som solgte noe som viste seg å være dårlig ga pengen tilbake så ble det ikke så ille økonomisk. Men man kan ikke regne med at alle selgere er såpass ordentlige. Mange vil nok bare hevde at det de har soolgt er helt ok og nekte å heve handelen.

Mye ekstra plunder og heft ved brukte deler og man må regne med å oftere stå fast med slike og oftere fullføre reparasjonen og så stå der med noe som ikke virker. Da blir det dyrt å handle billig.

(Innlegget ble redigert 27.03.21 00:20)

promille_krapylet

promille_krapylet
27.03.21 22:08

autodoc-

Måtte bytte dyamono på min Volvo. Bilia skulle ha 5-6-7000 for dynamoen.
Autodoc, 2500.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg