Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Peugeot 308 - bensin/diesel? - kjente feil?

NYTT TEMA
Bildilla

Bildilla
20.03.21 17:00

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en brukt Peugeot 308, 2014 modell. (Ikke SW- utgaven). Synes dette virker som en utrolig fin bil, men er veldig usikker på om jeg skal gå for diesel eller bensin. Har lest at dieselutgaven har litt lavere forbruk. Men kjenner jeg begynner å bli mer og mer skeptisk til å kjøpe diesel med tanke på verditap og hvor vanskelig det er å selge, om jeg evt. skal selge den om noen år. Leser jo støtt og stadig om folk som er skeptiske til diesel på grunn av dieselforbud i Oslo osv... Noen tanker rundt dette?

Lurer også på om dette er en driftsikker bil, med lite feil og mangler? Er dette en god bil å kjøpe, om man ønsker et så problemfritt bilhold som mulig? Hva burde man evt. se etter? Er det noen kjente feil? Min far har tidligere hatt en Peugeot 508 SW som han hadde i 3 år og var strålende fornøyd med. Synes jo de nyere Peugeot modellene virker veldig pålitelige, men ønsker gjerne å høre fleres mening.

Ser frem til svar 

Iseran2770

Iseran2770
20.03.21 17:46

Verditapet behøver du ikke bekymre deg for. Dieselbiler er populære på landsbygda da forbruket er lavere. Men mange mener at det er mer som går i stykker på en eldre dieselbil enn på bensinbil.

Dieselforbud i Oslo ender sannsynligvis opp med et forbud mot alt som ikke er elbiler.  

(Innlegget ble redigert 20.03.21 17:48)

henlie

henlie
22.03.21 08:11

Som Iseran2770 skriver, "Dieselforbud i Oslo ender sannsynligvis opp med et forbud mot alt som ikke er elbiler.".

Her ville jeg heller sett på behovet. Hvor mye kjører du? Har du regnet på hvor mye du vil spare på litt lavere forbruk? Hva slags kjøring har du? Mye småkjøring er ikke ideelt med diesel ettersom de soter en del og partikkelfilter, EGR-ventil etc. kan gå tett. Ved småkjøring blir ikke motoren skikkelig varm og det soter mer. 

Tidligere hadde franske biler et dårlig rykte når det gjaldt kvalitet, men jeg tror dette har endret seg noe. Du må nesten bare søke litt på nett etter bruktbiltester, "reliability" osv. Skal litt til å treffe på noen her inne med inngående til kjennskap til 308 og hva én har opplevd med sin bil er sjelden fasiten på hva du bør forvente. Du kan jo ta en titt her, mulig dette er modellen før den du tenker på? https://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/brukt-familiebil-til-lav-pris-2869541

(Innlegget ble redigert 22.03.21 08:11)

xantiasx

xantiasx
22.03.21 09:16

Jeg har en 308SW-09  som henlie la ut en link av. Modellen som kom i 2013 (Årets bil 2014) er en ny og bedre bil i forhold. Selv syns jeg det er mye bil for pengene, og har ikke hørt om de store feilene på den nye modellen heller. På diesel har PSA ett innebygd "varsel" om fare for tetting av partikkelfilter (og bytte) på rundt 170-200.000km, noe du nok unngår med bensin. 1.2 motorene kan bruke litt olje, som mange andre motorer. Kona har en 1.2 med 82hk i sin 2008-14, den etterfyller jeg en liter på 8-10.000km. Ellers leveres jo den motoren med opptil 130hk, og da gjerne sammen med en ekte automatkasse, de har vunnet priser for både motor og automat.

Bor du i /kjører mye i Oslo, ville jeg nok valgt bensin.

Vanlige slitedeler er rimelige, greit å bytte og lett å få tak i.

(Innlegget ble redigert 22.03.21 09:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg