Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fordeler med innbytte vs privatsalg?

NYTT TEMA
passat06

passat06
10.04.21 23:58

Byttet brukt mot brukt hos merkeforhandler for en måneds tid siden. Etter 2-3 uker kom det faktura fra forhandler på feil funnet på bruktbilen som de ikke fikk dekket på  nybilgarantien (9 mnd gjenværende).

Ingen stor sum, men trodde at å unngå sånt som dette skulle være fordelen med innbytte.

(Fikk regningen ned til 1/3 og har lovet å ikke bry dem som kunde flere ganger. Bilen ligger nå ute til 50 k mer enn innbytteprisen, omtrent som forventet.)

Someone

Someone
11.04.21 07:40

Trodde at når man faktisk solgte til en proffesjonell part, så kan ikke de komme i ettertid med feil du ikke kunna ha visst om?

Romlingane

Romlingane
11.04.21 09:28

Står det noe om det i kontrakten du underskrev om at du er ansvarlig?

passat06

passat06
11.04.21 10:19

Det står ikke noe forbehold i kontrakten. «Tabben» fra min side er at jeg opplyste om at det hadde kommet fukt inn i bilen ifm at jeg leverte den inn til takst. På det tidspunktet var taktrekket vått. I etterkant har forhandler kommet opp med en forklaring på hvorfor det er vått som legger skylden på meg, og som ikke stemmer overens med mine foto som viser den pågående lekkasjen og hvor vannet kommer inn. 

Litt komplisert sak altså, men jeg mente at ved å legge alle opplysninger på bordet før innbytte så skulle jeg ha ryggen fri og at forhandler som profesjonell part overtok risikoen.  Det stemte visst ikke. 

hillebillys

hillebillys
11.04.21 11:18
Someone: Trodde at når man faktisk solgte til en proffesjonell part, så kan ikke de komme i ettertid med feil du ikke kunna ha visst om?

Trur nesten jeg hadde prøvd den saken ja.
Om summen er stor nok for å forsvare kostnadene ved en omgang i rettssystemet.

Liten sum hadde jeg nok bare gjort som ts, og lovet aldri å plage dem som kunde.
Og ikke vært redd for å dele den kunnskapen til venner og kjente.

Har hørt lignende av tidligere kollegaer om Bilia...

Når jeg byttet in min gamle Polo på RSA i Ski, så tok dem sjekken først. Og mine opplysninger (av det jeg viste) Kom med ett forslag, jeg kom med forslag i form av hva jeg ville ha på bilen jeg kjøpte. Kom til enighet og det var det. Dem sa også rett ut att dem som proffe hadde ansvaret. 

Romlingane

Romlingane
11.04.21 12:18
hillebillys: Trur nesten jeg hadde prøvd den saken ja.
Om summen er stor nok for å forsvare kostnadene ved en omgang i rettssystemet.

Omtrent hva jeg tenker også. Det bør være forskjellige plikter og rettigheter for firmaer og privatpersoner. Hvis man er litt ondskapsfull går det også an å ta kontakt med den neste eieren og opplyse om fuktskaden. :)

Conrad1

Conrad1
11.04.21 12:57

Jeg solgte bil med nybilgaranti til merkeforhandler (ikke innbytte) for kort tid siden. Der skrev forhandleren i kontrakten at bilen selges "som den er". Dette gjorde han uoppfordret og fortalte at jeg som selger av bruktbil til en forhandler sto uten noe som helst garantiansvar. 

Kan ikke forstå at du kan stilles ansvarlig i dette tilfellet.

passat06

passat06
11.04.21 14:49
Conrad1: Jeg solgte bil med nybilgaranti til merkeforhandler (ikke innbytte) for kort tid siden. Der skrev forhandleren i kontrakten at bilen selges "som den er". Dette gjorde han uoppfordret og fortalte at jeg som selger av bruktbil til en forhandler sto uten noe som helst garantiansvar.  Kan ikke forstå at du kan stilles ansvarlig i dette tilfellet.

Nei, jeg er meget skuffet over den manglende profesjonaliteten hos byens største bilforhandler. 
Vil imidlertid ikke helst ikke legge meg ut ytterligere med dem da jeg fortsatt har en bil fra dem som er under garanti i tre år til. 

Bill_Babba

Bill_Babba
11.04.21 15:58
passat06: Vil imidlertid ikke helst ikke legge meg ut ytterligere med dem da jeg fortsatt har en bil fra dem som er under garanti i tre år til.

Ja, for det er jo bedre om flere havner i samme fellen!

FredPerry

FredPerry
11.04.21 17:45

Hva står det i avtalen deres? 

Ribba

Ribba
11.04.21 19:51
passat06: Vil imidlertid ikke helst ikke legge meg ut ytterligere med dem da jeg fortsatt har en bil fra dem som er under garanti i tre år til.

Er det nybilgaranti, så er det vel enten produsent eller leverandør som gir denne garantien, og ikke bilforhandleren. 

Så da kan garantiarbeidet gjennomføres andre plasser.

For øvrig er jeg enige med de fleste andre her. Dette høres litt ut som om at denne bilforhandleren tester ut en utvei for å slippe å betale utbedringene selv. Men nå kjenner jeg ikke til alle detaljene i avtalen deres.

(Innlegget ble redigert 11.04.21 19:55)

passat06

passat06
11.04.21 21:57

Det er kun standardforbehold i kontrakten. Ting som evt hender mellom takst og innlevering og noe om vesentlige mangler som oppdages ved innlevering. 

Dette er kun en mindre sak, men det blir selvsagt litt hvis forhandler klarer å hente inn  4-5 k i etterkant fra mange nok kunder...

(Innlegget ble redigert 11.04.21 21:59)

Romlingane

Romlingane
11.04.21 22:33

Hvis taktrekket var vått fordi det hadde kommet inn vann, er det noe du har forårsaket eller kan det være en oppgradering/modifisering som levereandøren skulle ha utført underveis?

passat06

passat06
11.04.21 22:56
Romlingane: Hvis taktrekket var vått fordi det hadde kommet inn vann, er det noe du har forårsaket eller kan det være en oppgradering/modifisering som levereandøren skulle ha utført underveis?

Utett rundt baklyktene, de dekker fiksen av dette. Vannet rant så i en gjennomføring når luka ble åpnet og ned i taktrekket. Dette har de lansert en alternativ forklaring på og vil ikke dekke. Har som sagt bilder som burde legge den diskusjonen død, men de har neppe tatt seg bryet med å se på dem. 

Romlingane

Romlingane
11.04.21 23:31
passat06: Utett rundt baklyktene, de dekker fiksen av dette. Vannet rant så i en gjennomføring når luka ble åpnet og ned i taktrekket. Dette har de lansert en alternativ forklaring på og vil ikke dekke. Har som sagt bilder som burde legge den diskusjonen død, men de har neppe tatt seg bryet med å se på dem.

Hm. Med alle mulige forbehold, så virker det a) som om det er en produksjonsfeil som bør dekkes av importøren og b) som om forhandleren prøver å fraskrive seg sitt ansvar som forhandler. Det koster som regel ikke noe å spørre en advokat om dette er en sak det er verdt å gå videre med.

Rainmaker

Rainmaker
12.04.21 09:39
Someone: Trodde at når man faktisk solgte til en proffesjonell part, så kan ikke de komme i ettertid med feil du ikke kunna ha visst om?

Det er jo helt vanlig at innbyttebiler takseres, og evt reparasjoner påvirker innbytteprisen.

I dette tilfellet ser det ut som de måtte vente å se om de fikk ting dekket av garantien før den endelige innbytteprisen ble fastsatt.

Dette er garantert beskrevet i kontrakten.

passat06

passat06
12.04.21 13:52
Rainmaker: Det er jo helt vanlig at innbyttebiler takseres, og evt reparasjoner påvirker innbytteprisen. I dette tilfellet ser det ut som de måtte vente å se om de fikk ting dekket av garantien før den endelige innbytteprisen ble fastsatt. Dette er garantert beskrevet i kontrakten.

Det er ikke omtalt i kontrakten, og noe slikt forbehold ble heller ikke nevnt muntlig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg