Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audi A6 e-tron

NYTT TEMA
Burkar

Burkar
19.04.21 15:21

Ny konseptbil fra Audi, elektrisk A6 denne gangen. 

Hyggelig at det kommer noe annet enn SUVer også. Hva synes vi om utseendet?

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-a6-e-tron-concept-the-next-e-volution-13918

Someone

Someone
19.04.21 15:26

Bygger denne på en ny plattform, eller hentes de mye fra GT/Taycan?

Burkar

Burkar
19.04.21 15:31

Ny plattform på gang tydeligvis, PPE (Premium Platform Electric) som Audi utvikler sammen med Porsche. De første Audiene på denne plattformen kommer i andre halvdel av 2022.

Burkar

Iseran2770

Iseran2770
19.04.21 17:14
Burkar: Hyggelig at det kommer noe annet enn SUVer også.

Men fortsatt en diger bil med egenvekt 2,3 tonn.

Kompressor-V8

Kompressor-V8
19.04.21 20:22

Den ser jo faktisk veldig lovende ut. Mye finere enn etron GT. Og veldig mye mer praktisk med A7-karosseri.

(Innlegget ble redigert 19.04.21 20:23)

henlie

henlie
20.04.21 07:30

Liker designet svært godt, minner mye om A7, som jeg liker godt i 1. generasjon. Med god nok rekkevidde er det vel egentlig bare dette med lading som gjenstår. 

Someone

Someone
20.04.21 08:43

Kommer også kanskje som stasjonsvogn?

Iseran2770

Iseran2770
20.04.21 09:05
Someone: Kommer også kanskje som stasjonsvogn?

Det bør den nok gjøre, det er ikke særlig mange som kjøper A6 sedan, ikke engang i Tyskland.

AlvaroC

AlvaroC
20.04.21 10:29
Burkar: Hyggelig at det kommer noe annet enn SUVer også.

Nå har vel Audi nettopp lansert en elbil i omtrent nøyaktig samme størrelse også med 800V, så var kanskje ikke akkurat dette man hadde størst behov for? Men dette er vel en Audi og ingen Porsche-klone, så sikkert litt rimeligere. Enig med Kompressor, dette ser bedre ut og er mer praktisk enn GT. Og veldig gledelig at endelig noen har kommet på ideen å lage små frontlys når muligheten er der. Så er det bare vente 10 år på at lysstripen bak forsvinner, foreløpig har vel ikke Audi kommet lenger enn til å i praksis fjerne ryggelysene :-)

Det eneste Audi må slutte å mase om er stor akselavstand, som man gjør både med denne og Q4. Det er vel mer påfallende hvor liten akselavstand bilene har til å være bygd på ren elbil-plattform, og dette ødelegger også litt designet. 

(Innlegget ble redigert 20.04.21 10:30)

Burkar

Burkar
20.04.21 11:17
AlvaroC: Nå har vel Audi nettopp lansert en elbil i omtrent nøyaktig samme størrelse også med 800V

e-tron GT? Den er ganske liten innvendig da, og har litt lite bagasjerom for å være en fullverdig familiebil.

AlvaroC

AlvaroC
20.04.21 11:47
Burkar: e-tron GT? Den er ganske liten innvendig da, og har litt lite bagasjerom for å være en fullverdig familiebil.

Jepp, men nå har jo Porsche laget "stasjonsvogn" av den, så det skulle vel være mulig for Audi også. Det jeg ikke forstår er hvorfor man ikke laget noe nært e-tron A6 basert Taycan plattform, og ikke klonen e-tron GT.

Tror jo mange vegrer seg litt for biler i formatet 5x2 m, og i en elbil skulle det vel være mulig å få plass til familien på 4.8x1.9 m også vil jeg tro. 

Kompressor-V8

Kompressor-V8
21.04.21 07:52
AlvaroC: Det eneste Audi må slutte å mase om er stor akselavstand, som man gjør både med denne og Q4. Det er vel mer påfallende hvor liten akselavstand bilene har til å være bygd på ren elbil-plattform, og dette ødelegger også litt designet.

Dette er vel pga stort batteri. Jo lenger akselavstand jo mer plass til batteri?

Jeg må innrømme at ingen elbiler per i dag faller helt i smak for min del. Ble litt skuffet over EQS. Og Taycan, som er superkul og kunne hatt, har foreløpig kort rekkevidde og mangler stor bakluke. Med pistol til tinningen hadde jeg nok kjøpt Taycan Cross turismo, men den har likevel for kort range for mine ønsker og mangler mulighet for hengerfeste (kan brått komme).

Men denne A6 kan være kul. Og muligens BMW i4, men den har ganske lite batteri.

Konklusjonen blir at det ikke er noen store grunner til å forte seg å kjøpe elektrisk bil utover at det ikke er mva på elbiler pr nå. Verditapet er stort uansett pga at utviklingen går rasende fort og da er det ikke spesielt billig uansett.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 07:57)

AlvaroC

AlvaroC
21.04.21 15:23
Kompressor-V8: Dette er vel pga stort batteri. Jo lenger akselavstand jo mer plass til batteri?

Ja, plass til batteri er jo et argument for lang akselavstand og for så vidt for lang og bred bil også. Men jeg mente altså at det er litt påfallende at Audi snakker om lang akselavstand når den til elbil å være er kort. Ja, nesten kort om man sammenligner med ICE-biler også. 

Q4 har akselavstand på 277 cm, som er det samme som ID.3. Det forundrer meg litt at man ikke har tatt seg bryet med å øke denne på ID.4, Enyaq og Q4. Til sammenligning har KIA EV6 og Hyundai Ioniq 5 hhv. 290 og 300 cm, dette er jo biler i omtrent samme størrelse som Q4.

Taycan/GT har 289 cm på knappe 5 meter bil, noe som også er relativt lite. Nå oppgir man ikke noe på E-tron A6, men på meg virker den også å være relativt kort.

AlvaroC

AlvaroC
21.04.21 15:33
Kompressor-V8: Jeg må innrømme at ingen elbiler per i dag faller helt i smak for min del. Ble litt skuffet over EQS. Og Taycan, som er superkul og kunne hatt, har foreløpig kort rekkevidde og mangler stor bakluke. Med pistol til tinningen hadde jeg nok kjøpt Taycan Cross turismo, men den har likevel for kort range for mine ønsker og mangler mulighet for hengerfeste (kan brått komme).

For egen del ser jeg nok etter noe mindre enn deg, dessuten kjører jeg såpass lite på motorvei at jeg nok klarer og holde meg ganske nært WLTP på en langtur, da er kanskje hastighet på lading, de få gangene dette blir benyttet, like viktig som å betale ekstra i pris og vekt for litt lenger rekkevidde. 

Mulig kandidat vil være i4, men har også litt sansen for EV6. Kia virker å være langt fremme på det meste (om man ser bort fra status), dessuten virker interiøret gjennomtenkt. Jeg har innsett at vel 2t elbil ikke blir like morsomt som en bensinbil som er 500kg lettere uansett, så at den er noen cm høyere over bakken spiller mindre rolle. I-Pace kunne jo også vært noe, men man har vel aldri helt fått fart på ladingen, og er jo nå også relativt dyr og føles ikke like fresh som da den kom. 

Taycan CT en kandidat, men har problem med størrelsen, og en del irritasjonsmomenter i interiør som er litt vanskelig å overse. Til prisen må man nesten ha en riktig må-ha-følelse, og ikke bare føle det er en grei bil. 

Klikk for å gå tilbake til toppen